Stefan, zelfde laken en pak! Hoeveel van welke voeding is goed volgens jou?? Mijn vraag was: hoeveel van wat is "teveel" of kan je niet teveel geven bij een starter?
Met brouwgroet, Piet
Ja Piet ik ben me ervan bewust dat ik soms stellig over kom in dit soort reacties, soms doe ik dat expres en soms ook niet.
Wat betreft giststarter en voedingshoeveelheden is het natuurlijk zo dat er wel degelijk een te veel aan voeding gebruikt kan worden, dan moet je alleen wel in concentraties denken en niet in totale hoeveelheden grammen. Omdat er een grens is aan de concentratie van voedingsstoffen (dat geld dus voor alle voedingsstoffen waaronder ook suiker) zal je bij gistopkweek al snel aan kijken tegen stapsgewijs werken of een fedbatch systeem. Dan moet je vervolgens aan de hand van in literatuur vastgestelde chemische samenstelling kunnen uitrekenen hoeveel massa van de stoffen je nodig hebt. Deze massa aan substraat materiaal, koment uit gistvoeding of los ingekochte chemicaliën, kan je dan weer oplossen in gedestilleerd water (puur H
2O) zodanig dat je de kritieke concentratie niet overschrijd.
Mij lijkt dat allemaal nogal overdreven, de aangegeven hoeveelheden per liter op het pakje gistvoeding zal niet snel tot inhibitie leiden en ook depletie zal niet snel optreden. Je kan natuurlijk wel een substraatoplossing van hoge concentratie maken en berekenen hoeveel daarvan per tijdseenheid naar je cultuurfles moet.
Het afgieten van de bezonken gist voordat je die bij je hoofdwort giet zou logischerwijze ook afdoende moeten zijn om geen bijsmaakjes uit de starter meer in het eindproduct te hebben
De discussie wat voldoende en onvoldoende gist is voor enten in de hoofdwort lijkt wel eentje die we oneindig lang kunnen voeren in vrijwel elke opgestarte draad op het forum. Volgens mij is het zo dat je weleens te weinig gist kan toevoegen waardoor de gisting niet snel genoeg gaat en zelfs voortijdig stopt, maar te veel is niet zo snel bereikt. Alle processen tijdens de fermentatie zullen sneller verlopen bij een hoge concentratie gist en dat kan wel de beperking van je eigen systemen te buiten gaan, bijvoorbeeld schuimruimte en koelcappacitiet worden dan eerder te klein. In een bovenstaande post gaf ik ook al aan dat de negatieve effecten van inactieve gistcellen die uitzakken en bepaalde stoffen uit de cel lozen in het jongbier eerder optreden bij een hoge concentratie gistcellen.
Uiteindelijk hebben verschillende leden hier al aangegeven goed te kunnen werken met de richtlijnen die bepaalde rekenprogramma's geven.
Kortom ook de hoeveelheid geënte gist heeft bij toename weer voor en nadelen, de optima liggen per recept en gist verschillend en de waarheid ligt in het midden...
Grtz, Stefan