Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistvoeding ook toevoegen aan wort?  (gelezen 12809 keer)

Offline kleinemans

• Boven 10 berichten
  • *
Gistvoeding ook toevoegen aan wort?
« Gepost op: 27-02-2008 22:43 u »
Beste Brouwers,

Ik heb nog een vraagje, dit werd me niet geheel duidelijk bij het doorzoeken van het forum. Ik heb voor mijn brouwsessie een giststarter gemaakt waaraan ik gistvoeding (nutrivit) heb toegevoegd. Ik heb de giststarter een uur of drie belucht met een aquariumpompje. Omdat ik niet al te intensief heb belucht wil ik het wort ook nog een paar uur beluchten. Is het goed om dan ook nog gistvoeding toe te voegen? Het lijkt mij wel maar als ik zoek op gistvoeding kom ik dit vooral tegen in posts over giststarters...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Gistvoeding ook toevoegen aan wort?
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2008 22:51 u »
Het ligt er aan hoeveel gistvoeding je aan de starter hebt toegevoegd. Normaal voeg ik de hele dosering gistvoeding Nutrivit voor het brouwsel toe aan de starter. In de praktijk is dit voor mij op 1 liter starter 10 gram Nutrivit. Deze starter gebruik ik dan om 20 liter wort te vergisten.

Als je minder Nutrivit aan de starter toegevoegd hebt dan kan je het resterende deel nog aan het afgekoelde wort toevoegen.

Offline kleinemans

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2008 22:59 u »
Als je minder Nutrivit aan de starter toegevoegd hebt dan kan je het resterende deel nog aan het afgekoelde wort toevoegen.

Ik heb een halve gram nutrivit toegevoegd voor een starter van een halve liter. Knuffel je die gist niet dood door zoveel voeding toe te voegen aan je starter, of laten ze wat ze niet nodig hebben gewoon liggen?

Verder ben ik van plan om mijn starter te laten bezinken en vers wort van mijn brouwsel eraan toe te voegen. In dat geval zou je met jouw methode al je gistvoeding weer weggooien lijkt me.

Op de verpakking van nutrivit staat dat je tussen de 5 en 10 gram per 10 liter moet gebruiken. Een beetje een ruime marge.. Moet ik hierbij rekening houden met de begindichtheid van het wort? Ik mik op 1073...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2008 23:15 u »
Er zijn verschillende inzichten. Mijn inzicht is dat in de starter de gist aangemaakt moet worden voor het hele brouwsel dus heeft de starter alle gistvoeding nodig. Ik giet mijn starters niet af maar zorg dat ze nog volop in de groei zijn bij het enten en gooi de hele starter bij het wort. Ik laat de gist niet in slaap vallen om hen daarna weer wakker te maken.

Maar zoals ik al zei zijn er verschillende inzichten.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2008 20:01 u »
Ik gebruik tot nu toe steeds een korrelgist.  :pan:  Het is me een paar keer overkomen dat er weinig tot geen schuim/koolzuur op het uiteindelijke bier komt. De eind SG is vaak aan de hoge kant.

Kan het kwaad of zou het een positief effect hebben op het bier?  :denken:

ed

SiriS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2008 20:06 u »
Er zijn verschillende inzichten. Mijn inzicht is dat in de starter de gist aangemaakt moet worden voor het hele brouwsel dus heeft de starter alle gistvoeding nodig. Ik giet mijn starters niet af maar zorg dat ze nog volop in de groei zijn bij het enten en gooi de hele starter bij het wort. Ik laat de gist niet in slaap vallen om hen daarna weer wakker te maken.

Maar zoals ik al zei zijn er verschillende inzichten.

Ik sluit me hier volledig bij aan; hanteer een identieke werkwijze.

Groet, SiriS

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2008 20:07 u »

Kan het kwaad of zou het een positief effect hebben op het bier?  :denken:

Ik bedoel natuurlijk ofdat het kwaad of zou het een posief effect hebben om gistvoeding te gebruiken?

ed

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2008 20:57 u »
Ik sluit me hier volledig bij aan; hanteer een identieke werkwijze.

Groet, SiriS

Hee, eindelijk erkenning voor deze werkwijze. :)

Ed,

Als ik korrelgist gebruik voeg ik de gistvoeding toe aan het wort. Dit kan geen kwaad. Ook korrelgist kan best wat gistvoeding gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2008 21:12 u »
Uit recente, nog niet door mij gepubliceerde, experimenten met gistvoeding blijkt dat gistvoeding altijd positieve invloed heeft op de vorming van de hoeveelheid biomassa (lees gist). Ook is mij gebleken dat gistvoeding een invloed kan hebben op de smaak van het bier. De ene gistvoeding meer dan de andere.
Nutrivit zorgt voor een behoorlijk zoute smaak.

Om de invloed van de gistvoeding te beperken doe je er goed aan geen gistvoeding te geven aan het wort maar gistvoeding alleen aan de starter te geven.
Het beste kun je nadat de starter minder begint te werken eerst de gist laten afzinken en dan de vloeistof afgieten. Zet daarvoor de nog werkende giststarter koud weg in de koelkast. Als je de giststarter alle suikers laat opsnoepen zal de gist om te overleven de in de gistcel gevormde reservestof glycogeen opgebruiken. Voor een snelle aanmaak van gezonde gistcellen is glycogeen onmisbaar. Daarom moet je bij een giststarter zorgen dat de vergisting niet helemaal is afgelopen. Vlak voor gebruik van de gist kun je deze weer activeren door wat lauwe moutextractoplossing met een begin SG van 1040 toe te voegen.

Kortom gebruik gistvoeding wel voor een starter maar voeg deze niet toe aan het gehele wort.

Als je korrelgist gebruikt is mijn advies om meer gist toe te voegen. Je hebt dan geen gistvoeding nodig.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 19-05-2008 21:52 u »
Let er wel op dat gistvoedingsleveranciers, toch in ieder geval Wyeast, voor een starter een veel hogere dosis adviseren dan voor het hoofdwort.
Je mag de smaakinvloed op een starter dus niet zomaar projecteren op je hoofdwort.

En als je een starter continu belucht, dan is de smaak al helemaal niet meer representatief. Extreem zuur kan het dan worden. Zo zuur, dat je de starter haast niet meer durft toe te voegen aan je wort. Maar wees gerust, als je alles goed gedaan hebt en je giet hem af, dan is er niks mis.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19-05-2008 22:14 u »
Zo'n hele zure giststarter kun je toevoegen aan het wort zonder problemen voor de smaak van het uiteindelijke bier. Door de verdunning wordt de zure smaak min of meer geneutraliseerd. Zuur is bier eigen.

Met gistvoeding ben ik voorzichtiger gezien mijn smaakervaringen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-05-2008 22:49 u »

Door het toevoegen van een zure starter verhoogd men de microbiologische stabiliteit.
Afgieten is niet nodig.
Helemaal niet wanneer de starter net zo bitter gehopt is als het hoofdwort.

:degroeten:

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 19-05-2008 22:51 u »
Dat weet ik nog niet... starter op wort met ongeveer 1 op 10 en dan z zuur... Maar ieder is vrij. Ik hevel die starters liever af.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19-05-2008 23:05 u »
Een starter zit vol met afvalstoffen van de gistgroei, dit kan nooit goed zijn voor de gist.

Als je graag microbiologische stabiliteit wilt hebben, wat helemaal niet nodig is, kan je beter je bier aanzuren met een zwak zuur en alsnog de starter afhevelen.

Wesley

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 19-05-2008 23:16 u »
Een starter zit vol met afvalstoffen van de gistgroei, dit kan nooit goed zijn voor de gist.

Hmm... en wat voor een afvalstoffen? Weten ze dat bij jou op school?  :weetniet:  (Huiswerk !  >:D )   :D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 19-05-2008 23:29 u »
Kan jij dat niet proeven, keurmeester >:D ;D

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2008 23:38 u »
Afvalstoffen zoals dode gistcellen? Die dan weer wel goed zijn voor de gistgroei...
(Maar teveel is nooit goed natuurlijk.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 19-05-2008 23:39 u »

Als je graag microbiologische stabiliteit wilt hebben, wat helemaal niet nodig is, kan je beter je bier aanzuren met een zwak zuur en alsnog de starter afhevelen.

Afvalstoffen? Ja, alcohol en zo...

Gistgroei heb je altijd, dat kan nooit goed zijn voor de gist.   >:D

Dode gistcellen verwijder je niet door het jongbier af te hevelen.

Stevig aanzuren kan geen kwaad. De zuren die door de gist aangemaakt worden zijn zwakke organische zuren. Waarom aanzuren met toegevoegde zuren terwijl de gist deze zelf aanmaakt?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 19-05-2008 23:46 u »
Als ik zo'n starter proef weet ik meteen al dat ik die niet in mijn bier wil hebben. Het smaak gewoon vreselijk smerig, al mijn andere ingredinten niet.

Het lijkt me leuk om eens te onderzoeken wat er nu precies aan stoffen in een starter zitten. Er zit vast en zeker meer in dan alleen een beetje alcohol en wat organische zuren. Heb je dit ooit onderzocht? Lijkt me niet dus je kan het niet zomaar simpel maken. In organische producten kunnen zoveel complexe verbindingen gevormd worden.

Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 20-05-2008 08:17 u »
Zo'n starter smaakt vooral heel zuur. Uiteraard zijn er ook meer esters in een zure omgeving omdat esters gevormd worden uit organische zuren en alcoholen.

Een verlaging van de pH van het wort tot een pH van 4,8 is zeker niet slecht voor de vergisting. Het zorgt voor een bescherming tegen infecties en oxidatie.

Dit is een onderwerp dat zich leent voor experimenten:
- allereerst gistvoeding gebruiken bij de giststarter (en daarna bezinken) of bij het wort;
- een giststarter intensief beluchten en de starter intergraal toevoegen aan het wort of eerst deze laten bezinken en dan de gist toevoegen.

Uiteraard moet vooral gekeken worden de smaak maar ook de vergistingsgraad is interessant om te weten. Het mooiste zou zijn indien gewerkt wordt met dezelfde gist en wort.

Zelf wil ik hier nog wel wat experimenten aan wagen. Dit kost redelijk wat tijd, maar ik vind het wel heel interessant. Naar mijn idee is hier nog veel te leren voor ons hobbybrouwers.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #20 Gepost op: 20-05-2008 10:20 u »
Het lijkt me leuk om eens te onderzoeken wat er nu precies aan stoffen in een starter zitten. Er zit vast en zeker meer in dan alleen een beetje alcohol en wat organische zuren.
Als je het "goed" gedaan hebt zit er nauwelijks of weinig alcohol in je starter. Wel vl organisch (vet)zuren en verscheidene esters en overige gist bijproducten.

Citaat
Heb je dit ooit onderzocht?

Waarom neem je niet eens wat supernatant van je starter mee naar school en haal het door een chromatograaf? Altijd interessant lijkt me! Of misschien kan JeroenCV iets dergelijks eens doen?

Citaat
Lijkt me niet dus je kan het niet zomaar simpel maken.

Jij wel?
Jij ook niet, dus kan jij ook niet zo stellig beweren dat het toevoegen van het supernatant wl nadelig is voor de smaak of gist.
Bedenk wel dat de onzekerheid er aan beide kanten is aangezien jullie het allebei niet weten. Wat op zich wel vr Jacques's standpunt pleit is zijn jarenlange ervaring (brouwen n proeven) en het uitblijven van smaakafwijkingen ondanks het toevoegen van de hele starter.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 20-05-2008 10:56 u »
Het ging mij hier niet over de smaakafwijkingen door het toevoegen van de hele starter. Het gaat er om of het bier beter wordt van het bezinken.

Ik weet zelf ook dat het niet zeker is wat er allemaal in de starter zit. Wat ik wel weet is dat daar niet slechts 1 of 2 stofjes in zitten maar dat dit er (veel) meer moeten zijn.

Op school heb ik, voor zover ik weet, geen beschikking over een gc dus dat experiment kan ik niet doen. Misschien dat JeroenCV dat eens voor ons zou willen doen?

Wesley

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #22 Gepost op: 20-05-2008 11:19 u »
Het ging mij hier niet over de smaakafwijkingen door het toevoegen van de hele starter. Het gaat er om of het bier beter wordt van het bezinken.

Ik weet zelf ook dat het niet zeker is wat er allemaal in de starter zit. Wat ik wel weet is dat daar niet slechts 1 of 2 stofjes in zitten maar dat dit er (veel) meer moeten zijn.

Als je de biochemische pathways van de aerobe cyclus van de gist erbij zou pakken zou je een goed beeld krijgen van de mogelijke stoffen die er in kunnen zitten.

Ik vraag me trouwens af of deze vraag echt relevant is.

Aangezien het allemaal metabole producten van de gist zijn zal deze ze hoogstwaarschijnlijk tijdens de anaerobe cyclus ook zelf weer omzetten in voor hem nuttige stoffen. De natuur zit toch wel zo in elkaar dat ze niet onbenut laten.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #23 Gepost op: 20-05-2008 14:24 u »
Aangezien het allemaal metabole producten van de gist zijn zal deze ze hoogstwaarschijnlijk tijdens de anaerobe cyclus ook zelf weer omzetten in voor hem nuttige stoffen. De natuur zit toch wel zo in elkaar dat ze niet onbenut laten.

Kijk! Als dat zo is, is het misschien juist wel ged om niet af te gieten ;)
Itt:

Zelf giet ik alleen af wanneer ik het wort niet teveel wil verdunnen maar toch een grote hoeveelheid gist toe wil voegen. (Of nog meer gist in een beperkt volume opkweken)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 20-05-2008 14:42 u »
Misschien eens tijd om hier een onderzoekje aan te wagen :weetniet:

Wesley

Tags: gistvoeding