Oxidatie bij emmerfilter

Gestart door kleinemans, 27-02-2008 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleinemans


Hobbybrouwers,

Ik ga a.s. vrijdag brouwen en wil nou is een keer mijn best doen om ook wat meer op oxidatie te letten. Ik gebruik voor filtratie echter een emmerfilter en het lijkt me dat dat nogal een bron van oxidatie is, met name omdat op het moment van filteren het wort heet is.

Nou wil ik om de oxidatie in te perken zoveel mogelijk gaan hevelen in plaats van gieten. Als je echter de eerste keer de emmerfilter vult kun je niet hevelen omdat dan je filterbed niet meekomt. Nou had ik bedacht om de kafjes eerst met een soeplepel uit de pan te scheppen om vervolgens het wort eroverheen te hevelen, maar dan valt je filterbed een tijdje droog, wat ook niet goed schijnt te zijn. Ik kan het natuurlijk ook allebei tegelijk doen (hevel laten lopen en tegelijk scheppen) of zorgen dat er bij het scheppen voldoende wort meekomt. Valt er iets te zeggen voor deze methode?

Verder heb ik vorige keer mijn emmerfilter tot aan de gaatjesbodem met water gevuld. Op zich zonde omdat dit water beter als spoelwater gebruikt kan worden maar ik neem aan dat het een goede maatregel tegen oxidatie is omdat het eerste wort dan niet door het filter heen gaat druppelen.

Zijn er nog mensen die trucjes hebben om bij het gebruik van een emmerfilter de oxidatie wat in te perken?
Uiteindelijk zal ik om deze reden toch overstappen op een hevelfilter wortverzamelpijp. Jammer, want mijn emmerfilter (twee emmers van 30 liter in elkaar geschoven waarvan een met gaatjes in de bodem) werkt verder echt perfect.


bazje

Kleinemans,

Is het niet zo dat als je alles in de filteremmer stort met een temperatuur van 78 graden, er geen oxidatiekans bestaat of dat deze echt te verwaarlozen is ?
Dus niet gieten maar storten ?
Daarna meteen een gedesinfecteerde theedoek of een deksel er (los) opleggen.

Als je je filteremmer tot aan de filterbodem vult met water van 80 ºC kun je dat toch als spoelwater meerekenen?


oranjeboombiertje

Met een filteremmer (of klaringskuip) is het aan te raden eerst water tot aan de platen/filterbodem te zetten zodat er geen oxidatie kan optreden. Ook voorzichtig het wort erin gieten/scheppen en absoluut niet storten of iets dergelijks waardoor er veel zuurstofinslag kan komen. Dan beginnen met klaren en de eerste paar liter wort (die troebel is) terug op het filterbed sturen. Hierna kan je (wanneer het wort helder is) naar de kookketel laten stromen. Dan kan je beginnen met het uitwassen van de bostel.

 :degroeten:
Wesley

kleinemans

Citaat van: bazje op 27-02-2008  11:09 uIs het niet zo dat als je alles in de filteremmer stort met een temperatuur van 78 graden, er geen oxidatiekans bestaat of dat deze echt te verwaarlozen is ?
Dus niet gieten maar storten ?

Integendeel. Als ik de verhalen over oxidatie goed begrepen heb komt dit juist sneller voor bij hogere temperaturen (logisch want het is een reactie tussen zuurstof en bestanddelen in je wort). Het feit dat er minder zuurstof oplost bij hogere temperaturen maakt hierbij niet uit, omdat het zuurstof niet hoeft op te lossen om te oxideren. Volgens mij heb ik (beter onderbouwde) versies van dit verhaal vaak gelezen op dit forum.

Citaat van: bazje op 27-02-2008  11:09 uAls je je filteremmer tot aan de filterbodem vult met water van 80 ºC kun je dat toch als spoelwater meerekenen ?

Dat is in principe wel zo. Voor mijn gevoel is het echter beter om spoelwater te gebruiken waar geen wort in is opgelost. Dit water vermengd zich gelijk met de rest van het Wort en is dus (denk ik) minder efficient als spoelwater dan wanneer je 'puur' spoelwater toevoegd. Volgens mij heb je wel gelijk en zit ik hier enorm te muggeziften.  ;)

Vorige keer heb ik zitten storten, dat ga ik deze keer in elk geval anders doen. Voorzichtig scheppen lijkt me de beste methode.

bazje

Citaat van: Oranjeboombiertje op 27-02-2008  11:38 uOok voorzichtig het wort erin gieten/scheppen en absoluut niet storten of iets dergelijks waardoor er veel zuurstofinslag kan komen.

Oeps,
Even mijn huiswerk beter maken  :lessmile:

Het zal waarschijnlijk komen omdat ik nog nooit met een filteremmer heb gewerkt. (Buiten het Ikea vergietje dan...)
(dat bier is overigens ook geinfecteerd denk ik. Is iets zurig van smaak).

Voor de gein ga ik ook eens zo'n filteremmer maken. Heb net 2x 30 liter emmer gekregen van de bakkersknecht, ga ik er mooi eenjte van opofferen om zodoende weer een ervaring rijker te zijn.
En wie weet bevalt het wel  ;D

Tot die tijd blijft het hevelen geblazen!

Kleinemans : Mijn hevelfilter dat vrij arbeidsintensief was, had ik op een avondje in elkaar.
Sneller is de hevelfilter van Oscar. (zoek op 'filter' + 'oscar'


bazje

Bij het woord "filterkuip"/"klaringskuip" vraag ik mij nu wel af hoe ze dat in een brouwerij doen. Ik neem aan dat ze daar de bostel niet overscheppen.....

Edgar

Citaat van: bazje op 27-02-2008  12:43 uBij het woord "filterkuip"/"klaringskuip" vraag ik mij nu wel af hoe ze dat in een brouwerij doen. Ik neem aan dat ze daar de bostel niet overscheppen.....

Met een maischpomp.

bazje

En dan van onderuit de kuip in?

MO

Bij een aparte klaringskuip (in brouwerijen wordt wat wij filtreren vaak klaren genoemd) wordt de maisch (het hele beslag) dus verpompt van maischketel naar klaringskuip. Dit kun je gesloten doen.

OVerscheppen zou ik zeker niet doen. Het beste is nog steeds een hevelfilter. Anders zou ik het toch zo snel mogelijk overgieten. Ik heb het zelf jaren gedaan, maar het is niet de ideale brouwmanier.

Zuurstof moet wel degelijk oplossen om te reageren. En bij 78 grC lost nog maar heel weinig zuurstof op. Als je snel overgiet, zou het wel kunnen.

Beloof je dat je snel een hevelfilter gaat maken?

Edgar

Citaat van: bazje op 27-02-2008  13:52 uEn dan van onderuit de kuip in?

Inderdaad.

kleinemans

Citaat van: MO op 27-02-2008  14:50 uBeloof je dat je snel een hevelfilter gaat maken?

Hoogstwaarschijnlijk wordt dit het laatste brouwsel met mijn emmerfilter.

Oscar

Citaat van: kleinemans op 27-02-2008  18:56 uhet laatste brouwsel met mijn emmerfilter.

Een emmerfilter hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor. Dit heb ik afgelopen weekend nog ervaren (foto's volgen nog). Onze wel bekende brouwer
uit IJmuiden doet het al jaren met een emmerfilter (2 opberg boxen de Blokker) en heeft een brouwzaal rendement van 83% en brouwt prima bieren!
Zelfs een keer een 3e prijs op het ONK.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.