Eindelijk weer brouwen

Gestart door JeroenCV, 27-02-2008 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hallo brouwvriendjes,

Volgende week zondag ga ik eindelijk weer brouwen :dansen:.

Ik wil dit receptje doen; op/aanmerkingen altijd welkom.
Trouwens als ikemand zin heeft om langs te komen, je bent welkom, stuur maar een pb-tje.

Basis :
Naam recepttripeltje
Brouwdatum3-9-2008
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1080
Brouwzaal rendement75.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85.0 %5614 gram3 EBC
Karamelmout 150 EBC2.0 %132 gram150 EBC
Basterd suiker (wit)8.0 %528 gram0 EBC
Munich mout 15 EBC5.0 %330 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Amarillo8.9 %20 gram20 minuten
Challenger7.0 %20 gram45 minuten
Challenger8.5 %25 gram90 minuten

Kruiden
Naam KruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)8 gram20 minuten
sinaasappelschillen5 gram20 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaisch dikte
167°C90 min0.00 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Maischwater18.00 liter
Spoelwater10.00 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur19 EBC
Berekende Bitterheid42 EBU


Adrie

Beproefd recept, lijkt me, als is 8 gram koriander op 20 liter wat aan de ruime kant in een tripel. Waarom gebruik je nou een Engelse gist? Dit bier wordt veel lekkerder met een Chimay of Chouffe gist.

JeroenCV

Citaat van: Adrie op 27-02-2008  09:42 uBeproefd recept, lijkt me, als is 8 gram koriander op 20 liter wat aan de ruime kant in een tripel. Waarom gebruik je nou een Engelse gist? Dit bier wordt veel lekkerder met een Chimay of Chouffe gist.

simpel...deze gist heb ik al anderhalf jaar in de koelkast liggen en moet toch maar eens gaan gebruiken.

8 gram om het fruitige van hop en sinaasappelschil in balans te houden.

Adrie

Hmmmm. 20 liter bier van 1080 en dan 1 zakje van anderhalf jaar oud toevoegen? Jij durft. En dan straks niet gaan klagen als de vergisting bij 1030 blijft hangen, hè!

JeroenCV

Citaat van: Adrie op 27-02-2008  09:57 uHmmmm. 20 liter bier van 1080 en dan 1 zakje van anderhalf jaar oud toevoegen? Jij durft. En dan straks niet gaan klagen als de vergisting bij 1030 blijft hangen, hè!

nee 2 zakjes....

Oscar

Wel ff hydrateren in lauw water!

Misschien die koriander toch ff terug voeren naar 5 gram op 20 liter... net iets subtieler.. :denken:

JeroenCV

Hallo brouwvriendjes,

Ik heb nog eens gekeken in mijn koelkast en ik heb dus geen s-04. Ik heb de keuze tussen de S-33, T-58 en US-05 (was de 56) van fermentis. Welke past het beste bij dit recept? Ik denk zelf de S-33.

Caspar

De T58 geeft ook wel een aardige tripel (heb ik met de Amervallei gilde gebrouwen). Ik zou een beetje bang zijn dat de S33 niet ver genoeg uit gaat gisten...

Tsjerk

Citaat van: Caspar op 07-03-2008  14:42 uDe T58 geeft ook wel een aardige tripel (heb ik met de Amervallei gilde gebrouwen). Ik zou een beetje bang zijn dat de S33 niet ver genoeg uit gaat gisten...

Ja, zou ik ook doen geen S33 maar T58 en minimaal 2 zakjes (nog liever 3)

JeroenCV

Op de website van fermentis staat dat S33 7.5% haalt, maar tot 11.5 kan komen.
En dat T58 8.5% haalt en tot 11.5% kan komen.

Dus ja T58 komt waarschijnlijk makkelijker tot een hogere vergistingsgraad.

Wat zijn de smaak verschillen tussen deze twee?

Caspar

T58 geeft wel aparte kruidige smaken, S33 is wat vlakker qua smaak... ik vind ze beide wel een beetje fruitig. Lastig, smaken beschrijven :biersmile:.

Hopmans

CiteerWat zijn de smaak verschillen tussen deze twee?

s-33 is een beetje palm-achtig (weeïg).
T-58 is meer in de richting van Deugniet, Duvel etc.

Dus T-58 is meer geschikt voor een Tripel.
Gebruik verse gist, en veel, en hydrateren, anders wordt het een zoete tripel.
Gebruik ook suiker op het einde van de hooftgisting.
misschien dat je dan de vergistingsgraad van een kleine 70% op kan krikken naar de 80%.

 :biersmile:

JeroenCV

Kruidig....lekker!!!! Goed het wordt T58. Tenzij iemand nog een superargument heeft voor een andere keus...

Adrie

Ik denk dat S33 beter bij een tripel past, maar dan zou ik wel een flinke bitterheid tegenover de restzoetheid zetten, want S33 gist niet zo ver door (in de orde van 65% vergistingsgraad). Je kunt natuurlijk ook eerst met S33 vergisten en vervolgens S04 toevoegen voor de laatste beetjes suikers. Sowieso is het verstandig om 1 g gist/l wort te gebruiken.

MO

Ik pleit toch ook eerde voor de T58, vanwege het kruidige karakter en de betere uitvergisting.

De-Geert

Ik heb de T58 2x gebruikt en in beide gevallen gistte die netjes rond de 67% uit, niet erg hoog dus. Voor een tripel zou ik toch een hogere vergistingsgraad willen.
Zal vast niet alleen aan de gist liggen, maar wellicht voor een deel.


Adrie

Tja, ik vind de T58 ronduit smerig, dus ik zou hem sowieso nooit gebruiken. Een blond van 6,5% met de S33 is me ooit wel goed bevallen.

MO

Ik heb ooit een Barley wine gebrouwen met de T58, die 3e prijs klasse D had op het ONK. De meningen zijn kennelijk verdeeld (en hoe kan een gist nu echt smerig zijn, dat acht ik een beetje een simplificatie van het hele brouwproces. Voor elk bier is een geschikte gist.)

JeroenCV

Kortom de T58 is wat kruidiger en vergist verder dan de S33.

Adrie

Citaat van: MO op 07-03-2008  16:13 uIk heb ooit een Barley wine gebrouwen met de T58, die 3e prijs klasse D had op het ONK. De meningen zijn kennelijk verdeeld (en hoe kan een gist nu echt smerig zijn, dat acht ik een beetje een simplificatie van het hele brouwproces. Voor elk bier is een geschikte gist.)

Ja, en? Wat zijn dat voor nietszeggende opmerkingen? Kennelijk hebben de keurmeesters een andere smaak dan ik. Elke gist geeft een specifiek smaakprofiel af aan het bier en die van T58 vind ik niet lekker. Wellicht als je het lukt om het gistprofiel door andere smaken te laten overtroeven zodat je het gistprofiel niet meer proeft lust ik het nog wel.

RobinB

@ A3: Wat vind je van de XX-bitter?
;)

Adrie

Ronduit smerig! Bah, wat een bocht.

Hopmans

Met de s-33 ben ik het niet helemaal met je eens, maar met de xx-bitter wel.
De xx-bitter is over-hyped, terwijl er geen diepgang in zit.
Inderdaad bocht van de bovenste plank.
Gatverdamme!  :-X
 :brouwen:

Sjaak

Ik ben het helemaal eens met Hoppie met een teringbocht.
Stop ermee :elifant: :elifant: :elifant: :hoera: :hoera:

JeroenCV

Zo gisteren lekker gebrouwen.

Met T-58.

Ik ben erg blij met mijn brouw-tent, anders was het erg nat biertje geworden. Wat een !@@#-weer gisteren zeg... bah.

Het brouwen ging eigenlijk geweldig. Lekker in het potje geroerd, alles ging volgens schema niets ging fout. Zelfs J. Groen (met vrouw en zijn zoontje van 2 maanden) en een collega van mijn werk kwamen op bezoek. En mijn nieuwe filter Super. Dank je wel Oscar  :duimop: voor het kopen van die waterslangen.

Wat mij heel erg verbaaste was de activiteit van het gist. Om 18.00 zat alles in het gistvat en om 18.05 het eerste blubje. Ik dacht dat dat een beetje overdruk was, door het net op de fles zetten van het waterslot, maar nee hoor om 18.15 begon het waterslot echt hard te blubben. En vanmorgen heb ik maar nieuw water in het waterslot gedaan, bijna alles was eruit geblubt.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.