Nou, PFFFF,

Het bier zit in de mandfles.
En dat ging niet zonder slag of stoot.
Alles ging goed totdat ik de jodiumproef deed.
Ik ben kleurenblind, maar meende toch steeds maar weer zetmeel te blijven zien.
I.p.v. 45 minuten is de eenstapsmaisch toen verlengd naar 90 (?) minuten op 66 graden.
Toen nog steeds verkleuring waarneembaar en doorgestookt tot 72 ºC voor 15 minuten.
Toen nog steeds verkleuring naar mijn mening en niemand in de buurt om deze te laten staven.

Toch besloten om maar te gaan filteren met mijn nieuwe hevelfiltertje en toen begon de ellende pas echt.

Het filter deed het niet, of heeeeeeel weinig stroming. Toch hevelde ik in een emmer die op de grond stond, zo vanaf het gasfornuis. Hoogteverschil zat zou je denken.
Ik denk dat er twee dingen niet goed waren.
1. Aan de hevel, ONDER het niveau van de bodem van de ketel heb ik een kogelkraan gemonteerd met daaraan een RVS snelkoppeling. Ik vermoed dat de snelkoppeling de stroom blokkeert vanwege te weinig druk.
2. Bij het aanzuigen leek de hevelfilter wel vacuüm te trekken.
Ik vermoed dat ik te fijn heb geschroot waardoor het filter verstopte.
Na een hele hoop gekloot, de hele handel overgestort in mijn mayonaise-emmertje, De uitgespoelde hevelfilter en mijn RVS-Ikea-vergietje in de 10 liter pan gezet en daar de inhoud van de emmer weer ingestort. Vervolgens op traditionele manier gefilterd en gespoeld, wel anderhalf uur lang !! Resultaat niet naar tevredenheid, maar toch 9 liter die ik om 23:30 aan de kook had. (grrrrrr...)
Om 0:45 uur kon ik dan eindelijk gaan koelen middels de 'Vailliant tegenstroomkoeler'.
Ook hier weer problemen met het hevelen (te weinig druk) en duurde dus ook langer als gehoopt.
Een uurtje later lag ik in bed.....

Al met al dus geen succesvolle brouwavond en ik hoop dat het bier niet is geïnfecteerd door de stunts die ik uit moest halen met het filteren en spoelen.
Ik heb direct de gist toegevoegd en ook nog vergeten het SG te meten van hetgeen in de fles ging.
Had en heb ik ook eigenlijk geen zin meer in, daar ik tijdens het filteren al de neiging had alles door de gootsteen te spoelen.

Afwachten dus of het nog wat wordt en ik denk dat ik, na enige modificaties, zaterdag toch nog een poging waag....
Van dit bier wil ik eigenlijk niets bijhouden aan waarden, de poging van zaterdag zal representatief moeten worden om smaken te kunnen verklaren.