Thermometer stuk tijdens brouwen / Wat is een goede thermometer?

Gestart door petjez, 25-02-2008 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petjez

Hoi,

Afgelopen weekend heb ik getracht een La Chouffe kloon te brouwen. Tijdens het maischen ging mijn digitale thermometer stuk. Snel de thermometer gepakt waar ik de buitentemperatuur mee meet, ook digitaal. Deze stopte bij 70 ºC. Oeps probleem. Snel tijdens de rust van 30 min. naar een winkel gefietst om zo'n analoge vlees prik thermometer op te halen.

Gelukkig was ik nog net op tijd. Maar ik stel vraagtekens bij dit soort thermometers. Ze zijn namelijk verre van secuur. Wat raden jullie aan. Welke thermometer kan ik het beste aanschaffen.

Op zich was de digitale prima. Er zat zelfs een alarm op als een bepaalde temperatuur bereikt was. Heeft iemand een advies voor een soortgelijk model, maar dan betrouwbaar. Ohja, die van mij was maar 10 euro.

Patrick

Glorfindel

Ik had gister hetzelfde probleem met mijn Conrad thermometer. Alleen begonnen bij mij de problemen gelukkig pas een paar uur na het maischen. Ik vermoed dat er condens in de zender gekomen is. Even afwachten of hij weer goed bij komt. Ik ben wel van plan een back up alcohol thermometer te kopen. Kost niet veel maar kan soms heel hard nodig zijn.

 :degroeten:

petjez

Ja, het is wel duidelijk dat een thermometer echt heel erg belangrijk is voor het proces.
Ik ga even goed nadenken hoe dit betaalbaar te regelen.

Henielma

Gorfindel,

Is het die witte thermometer met een roestvrijstalen sensor die haaks overgaat in een metalen gevlochten kabel? Als dat zo is dan kan je het vocht uit de sensor krijgen door met een gasvlam de sensor kort te verwarmen en als de thermometer meer als 100 ºC aangeeft stoppen met verwarmen. Het vocht in de sensor gaat dan koken en de stoom ontsnapt. Hierna is de sensor weer goed. Het is mij ook een keer gebeurd.

Glorfindel

Nee, deze:



Hij lijkt het nu weer te doen, maar als ik er de temperatuur van een vloeistof mee meet, gaat het fout. Dan schieten de meetwaarden alle kanten op.
Ik kan hem op de Conrad site niet meer vinden. Blijkbaar wordt hij daar niet meer verkocht. Ik kocht deze omdat de zender vocht dicht is.

Nu is dus ook mijn vraag: Wat is een goede thermometer die geen last heeft van vocht?

 :degroeten:

jelle

Citaat van: Glorfindel op 25-02-2008  19:40 uNee, deze:



Hij lijkt het nu weer te doen, maar als ik er de temperatuur van een vloeistof mee meet, gaat het fout. Dan schieten de meetwaarden alle kanten op.
Ik kan hem op de Conrad site niet meer vinden. Blijkbaar wordt hij daar niet meer verkocht. Ik kocht deze omdat de zender vocht dicht is.

Nu is dus ook mijn vraag: Wat is een goede thermometer die geen last heeft van vocht?

 :degroeten:

Hallo

Voor mijn werk heb ik een thermometer/hygrometer die hierop lijkt, nl zelfde huis en knoppen plaatsing.
Deze komt bij tempcontrol in voorburg vandaan, goed maar duur.

Jou problemen duiden trouwens op een breuk in de kabel van de voeler.

Groet jelle

petjez

Ik vind het inderdaad een goeie vraag. Wat is een goede thermometer. Het gaat dan uiteraard om de kwaliteit / prijs verhouding. Ikzelf vind b.v. een meter van 100 euro wel erg duur. Misschien kunnen andere hierop hun ervaring delen.

Patrick

Marcel R

Als het inderdaad zo'n witte digtale meter is met metalen draad dan is de oplossing simpel. Gewoon een kripkouse er overheen maken.  Uiteraard bij de verbinding. Zou kan er geen vocht meer tussen en werkt de th.meter uitstekend.

succes :pan:.

Gerb

Ik heb een week of 4 geleden ook zo'n thermometer als op de foto gekocht. Hij stond toen ook niet bij de eerste zoekopdrachten, daar stonden alleen de dure. Na een paar keer doorklikken kwam ik op deze. Misschien nog even zoeken?

Glorfindel

Citaat van: jelle op 25-02-2008  20:11 uJou problemen duiden trouwens op een breuk in de kabel van de voeler.

Inderdaad! De breuk zit vlak bij de voeler... Ik denk dat ie wel te repareren is. Bedankt voor de tip!
Toch koop ik ook een alcoholmeter. Ik moet er niet aan denken dat hij er tijdens het maischen mee op houdt en ik niets meer heb!

 :degroeten:

Glorfindel

Link naar een interessante draad over thermometers.

 :degroeten:

MO

G. Findel, bedankt voor de link.

Nog even een herhaling uit de link die Glorfinder aangeeft: ik gebruik deze thermometer van Conrad. Al jaren, en dat gaat perfect. Ik heb gekozen voor de tweekanaals thermometer omdat ik graag tegelijkertijd de temperatuur van mijn warmwater ketel en mijn maischketel wil meten.



Thermometer gegevens:
Merk: voltcraft
DIG.THERMOMETER K102
Bestnr.: 100708 - 89
Prijs: 49,95 (april 2006)

Sondes:
Merk: BB thermotechnik
VOELER V.METING V.LUCHT GAS,VL
Bestnr.: 120754 - 89
Prijs 10,95 per stuk (april 2006)

Adrie

Het is maar net wat je perfect noemt, MO. Die dingen zijn verre van nauwkeurig. Ik heb ondertussen een heel scala aan thermometers. Van enkele weet ik dat ze nauwkeurig zijn (geijkt met kokend water en smeltend ijs), maar dat ding van MO (die ik ook heb) wijkt gemakkelijk twee tot drie graden af. De afwijking varieert ook nog eens met de temperatuur. Als ik hem gebruik om de vergistingstemperatuur te monitoren, moet ik hem eerst opnieuw ijken tegen een betrouwbare andere thermometer en als ik hem bij het maischen gebruik moet dat weer. Hij is handig, maar voor nauwkeurige metingen ben je toch beter af met iets anders.

MO

Dat is interessant. Je komt met terechte kritiek, ik heb er anderen ook al over gehoord. Maar dan de volgende vraag: wat is dat de ultieme thermometer?

Oscar

Citaat van: MO op 26-02-2008  10:56 uwat is dat de ultieme thermometer?

Ik heb zo'n meet kasje van Niels gekregen en daar een pt-100 op aangesloten. I D E A A L !!  ;)  voor mij de ultieme thermometer..op 0,1 ºC nauwkeurig.

bazje

Ik heb ook zo'n meetkastje gekregen van Niels.
Wat voor een "pt-100" heb jij daar op aangesloten Oscar ?
Waterdicht en geschikt om in de vloeistof te hangen ?

Ik was laatst een keertje bij Ikea en kwam deze tegen :


Naam : FANTAST
Omschrijving : Bakthermometer/Timer
Magneet aan de achterkant om op de koelkast te 'plakken'
HxB : 7x9 cm
Meet temperaturen tot 130°C/266°F.
Het snoer is hittebestendig tot 220°C/428°F.

Kost maarliefst € 6,99 en ik dacht "voor dat geld kan ik het risico wel nemen" en heb er eentje meegenomen.
En nu moet ik eerlijk zeggen : Hij doet het goed, ik hang hem gewoon in de ketel en zorg dat 'ie er niet in kan vallen door de kabel om een van de handvaten 1x rond te draaien.
Ik heb hem getest op ijs en op kokend water en beide keren gaf het ding de juiste temp. aan.
Er zit ook een alarmpje op indien je de gewenste ingestelde temp. hebt bereikt.

Verder heb ik ook nog twee alcoholthermometers voor het geval dat en voor het geval ik geen zin heb om bovenstaande uit zijn opbergplekje te pakken.  ;D




Oscar

Citaat van: bazje op 26-02-2008  13:20 uIk heb ook zo'n meetkastje gekregen van Niels.
Wat voor een "pt-100" heb jij daar op aangesloten Oscar ?
Waterdicht en geschikt om in de vloeistof te hangen ?

Gewoon, een draadje met een censor (stukje metaal). Gaat gewoon in het wort (dat stukje metaal dan..)


Caspar

Die thermometer ziet er goed uit Bazje! Is ie een beetje nauwkeurig?

bazje

Citaat van: Caspar op 26-02-2008  14:57 uDie thermometer ziet er goed uit Bazje! Is ie een beetje nauwkeurig?

Zoals gezegd, in ijs en kokend water geeft hij de gewenste temperatuur aan!
Hoelang ie dat volhoudt is natuurlijk de vraag, maar ja, voor nog geen 7 euro was het het proberen waard.

Ik wil upgraden naar dat pt-100 geval met als voorwaarde dat ik net zoals die sensoren van dat apparaat van MO zonder zorgen gewoon in de vloeistof kan kiepen en zodoende ook bijvoorbeeld onder in de ketel de temp. kan meten.

Moet ik alleen nog even  :shelp: "een geschikt stukje metaal met een sensor eraan" ????  zien te vinden.  :weetniet:

http://cgi.ebay.de/Pt100-Messfuehler-Temperatur-F-Silikon-Kabel-2-Leiter_W0QQitemZ190201363692QQihZ009QQcategoryZ70339QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Is dit wat? En zo maar in de vloeistof te kiepen?

Oscar

Bazje, dat is 'm, zo een heb ik ook

bazje

Citaat van: Oscar op 26-02-2008  15:22 uBazje, dat is 'm, zo een heb ik ook

waterdicht en bijvoorbeeld ook onder in de ketel te leggen met kabel en al ?

Oscar

wellicht wel waterdicht, maar die kabel is gewoon rubber/plastic/kunststof...dus niet hittebestendig voor kokende wort

Henielma

Een betaalbare en erg nauwkeurige elektronische thermometers zijn de UT100 thermostaten van Conrad. Tevens kan je hem als thermostaat gebruiken.
Universele thermostaat UT 100
Bestnr.: 615910 - 89

Ik heb er twee aan mijn gistvat hangen en deze wijken maximaal 0,1 ºC van elkaar af. Tevens getest met ijs en kokend water en ook dat ziet er nauwkeurig uit. In de handleiding is de nauwkeurigheid helaas niet gespecificeerd maar in de praktijk ligt deze volgens mij binnen de plus en min 0,5 ºC. De resolutie is 0,1 ºC.

Als je de plastic sensor niet vertrouwt in je beslag dan kan je deze sensor in een stukje siliconen slang of koperen pijpje doen. Ik vind dat deze thermometer zeker niet mag ontbreken in het rijtje nauwkeurige goedkope elektronische thermometers. De prijs is EUR 40,95.

Het enige waar ze volgens mij niet goed tegen kunnen is uitkoken of lang in kokend wort. Volgens mij is dit de reden dat ik er inmiddels twee kapot gekregen heb. Maar de service in de garantietermijn is uitstekend. Je stuurt de defecte retour en je krijgt een nieuwe.


petjez

Van dit model heb ik dus 2 kapotte exemplaren. Beide zijn al tijdens het maischen stuk gegaan. Het kan dus niet aan de hoge temperatuur liggen lijkt me. Voordeel van dit model is dat de sensor aan een staalkabeltje zit....

Toch maar weer omruilen voor een nieuwe misschien? Ik heb nog garantie.

Citaat van: bazje op 26-02-2008  13:20 uIk heb ook zo'n meetkastje gekregen van Niels.
Wat voor een "pt-100" heb jij daar op aangesloten Oscar ?
Waterdicht en geschikt om in de vloeistof te hangen ?

Ik was laatst een keertje bij Ikea en kwam deze tegen :


Naam : FANTAST
Omschrijving : Bakthermometer/Timer
Magneet aan de achterkant om op de koelkast te 'plakken'
HxB : 7x9 cm
Meet temperaturen tot 130°C/266°F.
Het snoer is hittebestendig tot 220°C/428°F.

Kost maarliefst € 6,99 en ik dacht "voor dat geld kan ik het risico wel nemen" en heb er eentje meegenomen.
En nu moet ik eerlijk zeggen : Hij doet het goed, ik hang hem gewoon in de ketel en zorg dat 'ie er niet in kan vallen door de kabel om een van de handvaten 1x rond te draaien.
Ik heb hem getest op ijs en op kokend water en beide keren gaf het ding de juiste temp. aan.
Er zit ook een alarmpje op indien je de gewenste ingestelde temp. hebt bereikt.

Verder heb ik ook nog twee alcoholthermometers voor het geval dat en voor het geval ik geen zin heb om bovenstaande uit zijn opbergplekje te pakken.  ;D





Glorfindel

Citaat van: Henielma op 26-02-2008  19:51 uEen betaalbare en erg nauwkeurige elektronische thermometers zijn de UT100 thermostaten van Conrad.

Henielma,
is de sensor ook los te nemen en los te koop of is het een geheel? Van mijn thermometer is de sensor niet los te nemen. Dat vind ik jammer omdat het snoer vaak een zwak punt is!

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.