Maarten stelt zich voor! :)

Gestart door Tirret, 25-02-2008 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tirret

Hallo allemaal,

Ik ben Maarten, 17 Jaar.
Ik ben afkomstig uit België, Tremelo (ligt naast Werchter wat enkelen onder jullie zeker wel zal kennen van het bekende festival.)
Ondanks mijn leeftijd ben ik een bierliefhebber en geen "zuiper". Ik geniet wekelijks eens van een glaasje bier en probeer zoveel mogelijk soorten bier te drinken.
Ook verzamel ik bierreclames en glazen van de regio brouwerijen en de mooiste dingen.
Graag had ik geweten wat de mogelijkheden zouden zijn voor zelf een biertje te brouwen.
Wat ongeveer de kosten zouden zijn. Het gaat hier niet om massa's. Het gaat ook als extra hobby.

Als jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Groetjes,
Maarten

JeroenCV

welkom Maarten,

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Een moutpakket is ongeveer 15 euro, met een pannetje van je moeder en een emmer die je dicht kan doen als gistvat kan je al een biertje fabriceren.

Je kan ook een volledige automatische brouwinstalltie van 50L kopen bij Brouwland ongeveer 15.000 euro voor je kookdeel, 15.000 voor je gistdeel....

dus....tja wat wil je?

mijn tip: lees je goed in hier op het forum heel veel is uitgelegd voor beginners en gevordenden begrijpelijk.

Tirret

Op zich om te beginnen moet het alles behalve veel zijn natuurlijk. We kunnen nog altijd zien hoe het verder loopt.
Bedankt voor de reactie. En ik zal zeker veel lezen.
Groetjes, Maarten

MO

Kijk hier eens naar de starterspakketten van Brouwland: link.

Die zijn wel aan de dure kant.

Een echt onderwerp over hoe-stel-ik-zelf-een-starterspakket-samen hebben we niet. Dit komt ondermeer omdat elke beginnende brouwer weer andere eisen heeft. Een verzamelonderwerp over apparatuur staat hier: link.


Thomas

Hoi Maarten,
welkom op het forum. Ik zit er zelf ook nog maar een week of zo.
Als je zelf een brouwinstallatie bij elkaar wilt rapen moet je maar eens in mijn topic kijken... Heb veel dingen zelf gemaakt en voor mij moest het echt zo goedkoop mogelijk zijn. Er is inmiddels al een biertje tevoorschijn gekomen :proost:!

Succes met je brouwerij :D,
groetjes, Thomas.

Jacques

Hoi Maarten,

Welkom op dit forum.

Als je wilt beginnen met deze hobby kan ik je aanraden de cursus te lezen die ik geschreven hebt. Je ziet dan meteen een overzicht van spullen die je nodig hebt met een prijsindicatie.

Nicolaas

Hallo Maarten,
Weer een bierliefhebber erbij, veel plezier met je nieuwe hobby.
Ook ik drink graag een biertje van eigenmaak en natuurlijk van vooral kleine brouwerijtjes van het Vlaamse land.
Als je is graag mee brouwt en bottelt, mag je altijd eens afkomen naar Kessel (bij Lier).
Anders is dit forum een onuitputtelijke bron van informatie,
alhoewel ik zelf niet erg actief ben op het forum.
(wegens zeer uitgebreide info over alles wat brouwen aangaat)

manly

Citaat van: Tirret op 25-02-2008  13:30 uIk geniet wekelijks eens van een glaasje bier en probeer zoveel mogelijk soorten bier te drinken.

Wat een mooie gedachtengang!

Citaat van: Tirret op 25-02-2008  13:30 uGraag had ik geweten wat de mogelijkheden zouden zijn voor zelf een biertje te brouwen.
Wat ongeveer de kosten zouden zijn.

Je zou een of twee keer kunnen brouwen vanaf blikken, om kennis te maken met het hobbybrouwen.
Daarna zou ik je aanraden om over te schakelen op brouwen vanaf moutextracten of direct op granen.
Het brouwen uit blik levert niet al te beste bieren op, maar is wel ideaal om te beginnen.

Mijn eerste biertje was vanaf blik ( groot blik met uitgedampte wort tot geconcentreerde siroop ), vergist in een jerrycan die mij 6 eur heeft gekost!
Met wat simpele spullen ging ik aan de slag met mijn eerste moutpakket ( doos met alle granen en hop netjes afgewogen ).
Ik ben zelf nog student, voor mij is het een budgetvriendelijke, leuke, leerrijke en smakelijke hobby.

Ik investeerde ooit een deel van mijn vakantiejob in wat spullen om te kunnen brouwen vanaf granen ( deze kun je dan heel lang blijven gebruiken ).
Als je na een tijdje zelf recepten maakt kun je bieren brouwen tussen de 0,40EUR en de 1EUR per liter!


Tirret

Allen zeker bedankt voor jullie antwoord. En als de tijd er gekomen is laat ik nog zeker iets weten. En hopelijk hoeft dit niet te lang meer zijn.
Mvg, Maarten

thibolleke

Welkom Maarten! Altijd leuk om te zien dat de jongere generatie zich ook intereseerd in het brouwen (en drinken) van bier.
Ga je als rookie ook naar het zythos bierfestival dit weekend? Want dat mis ik toch elke keer op een bierfestival of brouwerijbezoek, de jeugd. De jeugd is kennelijk niet meer zo geïntereseerd in de biercultuur.
In mijnen tijd was da allemaal anders,......

Groeten
Thibolleke

Oscar

Citaat van: thibolleke op 26-02-2008  19:21 uIn mijnen tijd was da allemaal anders,......

och och... :D :D :D jou tijd moet nog komen jochie.. ;D ;D

Penners

Maarten,

Welkom, ook ik ben heel eenvoudig begonnen met een pakket en een keteltje uit de keuken.

Als je eenmaal met het brouwvirus besmet laat het je niet meer los.
Hoe vaker je brouwt hoe beter het gaat. En op elke vraag is wel een antwoord te vinden op dit forum!

Gr. Fred

koen snik

Ik mag zeker niet ontbreken om jouw te verwelkomen op dit forum. Ik (zoals velen) ben nieuw op dit forum. Ikzelf heb bij Brouwland een brouwpakket gehaald om het hele bierproces door te lopen. Wel aan te raden is een wekketel, daar kan meestal rond de 30l in. Voor het klaren moet je wel een ton aanpassen omdat er geen filters in zitten (Die zijn duurder dan een hele set bij elkaar).

Tirret

Citaat van: thibolleke op 26-02-2008  19:21 uWelkom Maarten! Altijd leuk om te zien dat de jongere generatie zich ook intereseerd in het brouwen (en drinken) van bier.
Ga je als rookie ook naar het zythos bierfestival dit weekend? Want dat mis ik toch elke keer op een bierfestival of brouwerijbezoek, de jeugd. De jeugd is kennelijk niet meer zo geïntereseerd in de biercultuur.
In mijnen tijd was da allemaal anders,......

Groeten
Thibolleke

Bierfestivals doe ik niet. Nog niet. Brouwerij bezoeken probeer ik toch wel eens te doen. Ik ga vooral naar Ruilbeurzen van Bierartikelen.
Wat wel intressant is. Iets voor elke liefhebber van bier is het bierreclamemuseum in Breda. Op aanvraag wil ik de website doorspelen.

JeroenCV

Citaat van: Tirret op 29-02-2008  20:25 uWat wel intressant is. Iets voor elke liefhebber van bier is het bierreclamemuseum in Breda. Op aanvraag wil ik de website doorspelen.

Als je toch in Breda bent, aan de andere kant van de stad ten opzichte van dit museum, is café en brouwerij de Beyerd.

Tirret

Inderdaad, dit had ik al gelezen op een website. Hier in de buurt heb je Huisbrouwerij Domus uit leuven. Is ook iets mooi om eens bekeken te hebben.

thibolleke

Citaat van: Tirret op 29-02-2008  20:25 uBierfestivals doe ik niet. Nog niet.

Moet je echt beginnen doen! Ikzelf ga sinds mijn 16e naar al de grotere bierfestivals in België.
Jij woont in de buurt van Leuven? Daar is een van de maanden ook een heel goed bierfestival, georganiseerd door de Leuvense biertherapeuten.
Echt een aanrader! Ik zie je daar? ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.