Filteren bij 78º C of spoelen met 78º C warm water?

Gestart door MaartenM, 25-02-2008 08:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal,

Ik zat een topic te lezen over een Irish red ale (waarvan ik er vanavond ook een ga brouwen) en daar zag ik dat Johannes stelde dat je bij één staps maisch niet hoeft door te warmen naar 78 ºC, maar kan spoelen met 78 ºC warm spoelwater. Ik had begrepen dat dit wel moest om de enzymactiviteit te stoppen. Nu gebeurt dit ook wel als je gaat koken, maar toch... Is iedereen het eens dat dit kan (bespaart inderdaad tijd) of hebben mensen hier andere ideeën over?
Met vriendelijke groeten
Maarten

ps het topic was: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4380.0.html

Oscar

Maarten dat kan gewoon, je zou zelfs met kokend water kunnen spoelen...aangezien je dat spoelwater toch langzaam toevoegd wordt de temperatuur toch niet hoger dan de gestelde 78 ºC

Gerb

Citaat van: Oscar op 25-02-2008  08:38 uMaarten dat kan gewoon, je zou zelfs met kokend water kunnen spoelen...aangezien je dat spoelwater toch langzaam toevoegd wort de temperatuur toch niet hoger dan de gestelde 78 ºC

Daar ben ik het niet mee eens, je krijgt dan lokaal wel temperaturen boven de 90°C en dan ga je weer looistoffen en andere smaken uit de bostel onttrekken. Hou gewoon het spoelwater op 78-80°C, dat is toch niet zo moeilijk?

Citaat van: MaartenM op 25-02-2008  08:14 u...bij één staps maisch niet hoeft door te warmen naar 78 graden, maar kan spoelen met 78 g warm spoelwater. Ik had begrepen dat dit wel moest om de enzymactiviteit te stoppen. Nu gebeurt dit ook wel als je gaat koken, maar toch... Is iedereen het eens dat dit kan (bespaart inderdaad tijd) of hebben mensen hier andere ideeën over?

Dit hangt natuurlijk ook af van de hoogte van het filterbed en de stroomsnelheid van je spoelwater door je bostel. Als je een hoog filterbed hebt en/of langzaam spoelt, zou ik doorverwarmen en spoelwater van 80°C gebruiken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.