S.G. meting bij hogere temperatuur

Gestart door bazje, 24-02-2008 23:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Tijdens de praktijkdag heb ik een SG meting gedaan met een dompelaar terwijl de temperatuur nog te hoog was.
Ik dacht dit in een tabel terug te kunnen vinden, maar die tabel loopt maar tot 50 ºC terwijl ik de meting deed bij een temperatuur van 68 ºC.
Zijn er tabellen die ook in deze hogere temperaturen voorzien?

De dompelaar was geijkt op 20 ºC

goom

Ja die tabellen zijn in The Handbook of chemistry and physics zou je ze moeten vinden.
Je zou ook berekeningen er op los kunnen laten maar dat is iets tijdrovender.

Edgar

Promash heeft er een goed werkende module voor.

Hans VDE

Even terzijde: is de standaard hydrometer van Brouwland (http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=362&cat=415&dt=7) eigenlijk wel geschikt voor SG metingen op hoge temperatuur? Wij nemen altijd een staal uit de ketel en laten dit afkoelen naar 20°. Enerzijds ben ik bang dat onze hydrometer deze hoge temperaturen niet overleeft, anderzijds veronderstel ik ook dat een meting bij 20° correcter is, dan een (met een formule gecorrigeerde) meting bij bijv. 70°. Zijn er mensen die (met goed resultaat) regelmatig het SG meten op hoge temperatuur rechtstreeks in de ketel?

HANS

Jacques

Je hebt helemaal gelijk Hans. Het is veel verstandiger om het wort af te laten koelen voordat je een meting doet.

William

Een meting bij een (erg) hoge temperatuur zal waarschijnlijk altijd een foutief resultaat leveren ook al zou je de goede correctie uitvoeren. Bij een hogere temperatuur zijn er stoffen opgelost die bijdragen aan het sg maar die bij 20  ºC niet meer opgelost zouden zijn. Het sg zou dus overschat worden.

Oscar

Citaat van: William op 25-02-2008  08:19 uEen meting bij een (erg) hoge temperatuur zal waarschijnlijk altijd een foutief resultaat leveren ook al zou je de goede correctie uitvoeren.

Tenzij je meet met een refractometer, maar dat druppeltje koelt dan natuurlijk vrijwel meteen af.... ;)

bazje

Ook goedemorgen mijn beste brouwvrienden!!

@Hans :
De SG meter heeft het overleeft, zonder barstjes, etc.  :D
Ik zou normaal ook het wort laten afkoelen, of beter zelfs, met een refractometer meten, maar die was al opgeruimd en de lesgever vond het beter een SG meter te gebruiken. Alleen was de tijd te kort om tot 20 ºC te koelen, of we hadden een nieuw monster moeten nemen. Op zo'n praktijdag is het nogal chaotisch (tenminste op deze).
Op het einde hebben we nogmaals de temperatuur gemeten van het monster en deze was toen 30 ºC met een SG van 1040 geloof ik.

@Goom en Edgar
Helaas heb ik promash én "The Handbook of chemistry and physics" niet in mijn bezit. Kan een van jullie voor mij opzoeken wat het SG zou zijn met een dompelaar geeikt op 20 ºC die een waarde aangaf van 1035 op 68 ºC ?
Mijn dank kan dan niet anders als  :groots: zijn!

Drents Hopbier

Citaat van: bazje op 25-02-2008  09:26 uKan een van jullie voor mij opzoeken wat het SG zou zijn met een dompelaar geeikt op 20 ºC die een waarde aangaf van 1035 op 68 ºC ?

Mijn ProMash zegt dat als een hydrometer bij 20 °C gecalibreerd is, 1035 (8.8 °P) gemeten bij 68 °C bij 20 °C 1054 (13.4 °P) is.

Hopbier

Edgar

Citaat van: Hans VDE op 25-02-2008  08:11 uEnerzijds ben ik bang dat onze hydrometer deze hoge temperaturen niet overleeft, anderzijds veronderstel ik ook dat een meting bij 20° correcter is, dan een (met een formule gecorrigeerde) meting bij bijv. 70°. Zijn er mensen die (met goed resultaat) regelmatig het SG meten op hoge temperatuur rechtstreeks in de ketel?

De mijne houdt het tot nu toe goed uit. Een vorig Brouwland model kon er inderdaad niet tegen, dit kennelijk wel.

Ik deed het regelmatig toen ik nog geen refractometer had. Het gaat volgens mij heel goed. De sensor van de thermometer naast de refractometer in de buis, beweeg de hydrometer om alles op één temperatuur te krijgen, lees de temperatuur af, verwijder de sonde en meet het SG onmiddellijk daarna.

Overigens hoef je Promash niet te bezitten om van die module gebruik te maken. Dat kan ook met de probeerversie.

bazje

Hopbier for president !!   :groots:

 ;) Bazje.....


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.