@MM
Je schrijft,
Zo kan je het doen. Voor 11 liter bier zul je iets meer water nodig hebben. Maar dat kan je ook toevoegen bij het koelen.
Als je het extract hebt toegevoegd, zul je het wort naar een kookpunt moeten brengen. Als het kookt de eerst hop toevoegen. Vanaf dan 75 minuten koken (Styrian en Hallertau). 10 minuten voor het einde de tweede hop toevoegen (Styrian en Hallertau).
Maar is er dan een andere meer gebruikelijke manier om te beginnen?
Als het wort kookt en de Styrian en Hallertau heeft 75 minuten gekookt haal ik die hoppen er dan uit voor ik de de 2e hop toevoeg of laat ik alles zitten tot 85 minuten?
Kook ik de hoppen los of kan ik die wellicht beter in een soort van zak meekoken.
@Aldo
Ik begrijp dat de kruidnagel wellicht niet zo’n goed idee is om toe te voegen aan het wort vanwege de overheersende smaak, deze kan ik dus waarschijnlijk met een gerust hart weglaten.
En wellicht kiezen voor een ander type gist zoals je voorstelt.
@Gnoom
Klinkt best makkelijk inderdaad, en heb jij dit bier uiteindelijk nog zelf gebrouwen en zo ja is het geworden wat je dacht?
“Brouw”je nu nog steeds met extracten of ben je toch overgegaan op zelf schoten etc.?
Dank voor jullie snelle antwoorden!