Eerste keer tripel brouwen (met moutextract)

Gestart door goom, 24-02-2008 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Ik wil volgende week voor het eerst een tripel brouwen met moutextract.
Nu ben ik op zoek naar een goed en simpel recept.
Ik ga zelf gist opkweken van de week uit de fles.
Waarschijnlijk uit een La Trappe.
Ik hou niet van die zurige tripels maar meer van een zoetere.
Wie kan mij een tip geven?

Gerb

Een tripel moet niet te moeilijk zijn met moutextract. Doorgaans is een tripel opgebouwd uit pilsmout en suiker. Als je nu de pilsmout vervangt door het moutextract, heb je al een goed recept. Met moutextract houd je ook een wat zoeter bier over.

Voor 10 liter   
   kg   %
Licht moutextract   1,65   89,2
kristalsuiker   0,2   10,8

begin SG: 1071

Voor de hoppen wil ik je doorverwijzen naar de zoekfunctie. Het ligt er helemaal aan wat je in huis hebt of wat je wilt. Heb je een commercieel voorbeeld in gedachten?

goom

Moeten er nog kruiden in?

Johannes

Citaat van: goom op 24-02-2008  13:04 uMoeten er nog kruiden in?

Zelf ben ik groot tegenstander van kruiden in bier. Erg lekker vind ik het vaak niet. Mocht je kruiden willen gebruiken dan is koriander voor een tripel het meest voor de hand liggend. Doe wel voorzichtig aan, kruiden overheersen snel. Ik weet zo niet een passende dosering bij een tripel maar er is vast iemand anders die daar iets over kan vertellen.

goom

Bedankt alvast.
Ik wacht rustig af welke reacties ik verder nog krijg.

Gerb

Ik adviseer max 5 gram koriander per 10 liter. Het hangt ook af van de versheid van de koriander.

Kun je nu even een overzicht maken van wat je plannen zijn? Om nu alles voor te kauwen lijkt me niet de bedoeling en je leert er ook niet veel van. We hebben nu wat meer informatie nodig van jou over de hoppen, gist, hoeveelheden, dat soort dingen. Omschrijf desnoods wat je verwacht van bv bitterheid of smaak.

goom

Ik ben van plan een hoeveelheid van ca 11 liter te gaan maken.
Ik ga zoals het er naar uitziet de gist van een La Trappe tripel of Karmeliet opkweken.
Wat hop betreft heb ik 5 opties :
Hallertau Hersbrucker , Cascade, Saaz, fugles en styrian goldings

Ik verwacht een beetje zoetige tripel.

Caspar

Citaat van: goom op 24-02-2008  11:30 uIk hou niet van die zurige tripels maar meer van een zoetere.

Grappig, volgens mij ervaar jij droog als "zurig", mijn buurman heeft dit ook. Zuur bier maakt niemand graag... tenzij je een lambiek wil maken ;).

Henielma

Ik weet niet of je al vaker gist uit een flesje opgekweekt hebt. Als je dat nog niet vaak gedaan hebt dan adviseer ik een flesje Westmalle uit de supermarkt op te kweken. Uit de supermarkt zijn deze meestal vrij jong en Westmalle is gemakkelijk op te kweken.

goom

Dit is zal mijn derde keer worden dat ik gist uit de fles opkweek.
Heb hiervoor al La Trappe tripel in huis.

goom

Heb mijn recept klaar.

Volume 11 liter
Ingredienten
Extract tarwe  960 g
Extract light   1965 g
Rietsuiker  250 g
Hop
Hallertau Hersbrucker       kooktijd 75 min 10 g   kooktijd 10 min 2 g
Styrian golding         kooktijd 75 min 4 g      kooktijd 10 min 4 g
Kruiden (kooktijd 10 min)
Koriander       5 g
Kruidnagel   2 stuks
Gist
Opgekweekt uit fles La Trappe tripel
Voor bottelen 100 g lindebloesemhoning
Sg begin        1080
Sg na 1 wk  1020
Na 1 wk hoofdgisting 1 wk lageren en dan bottelen

Opbouwende kritiek welkom

Caspar

Op zich zit dit recept er prima uit behalve de kruidnagel, twee stuks lijkt me erg overheersend. Om een wat lager eind SG te krijgen zou je het begin SG ook iets kunnen verlagen... maar veel succes :brouwen:!

MO

Een kwart kruidnagel lijkt me een betere dosering. Of eigenlijk geen kruidnagel, maar dat is persoonlijk (ik houd niet van kruidenbieren).

Jacques

Kruidnagel overheerst inderdaad heel snel. Je zou eerst 3 kruidnagels kunnen koken met zo'n 250 ml water. Gebruik daarvan een klein gedeelte naar smaak (test eerst eens met een pilsje).

goom

Bedankt voor jullie adviezen

Theo T

Beste,
Na een aantal blik brouwsels te hebben gemaakt, zou ik graag iets anders willen proberen vandaar mijn keuze om met moutextract in poedervorm te experimenteren.
Daar ik thuis niet heel veel ruimte heb, lijkt me dit best een mooie manier om zelf een en ander te proberen.

Dit recept zou mijns inziens geschikt zijn, om te kijken wat precies de mogelijkheden zijn met extracten.
Tevens heb ik gezocht op het internet, maar vind in het Nederlandstalig vrij weinig recepten en uitleg.

Ik zie dat de laatste reactie van dit recept dateert uit februari 2008, maar wellicht dat er iemand is die me een antwoord wil geven op mijn vraag.

Hoe gaat het "brouwen" met extracten?
Pak ik 11 liter warm water en meng ik hier de extract poeders doorheen?
Moet de Hallertau Hersbrucker  10 gr, 75 minuten meekoken en de 2 gram daarna 10 min? En dat natuurlijk dan ook voor de Styrian golding .
De koriander wordt daar het zaad mee bedoelt of wellicht het vers blad?
Vul ik na afloop van het kookproces het vocht verlies aan?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Theo

MM

Citaat van: Theo T op 20-06-2011  17:04 uBeste,
Na een aantal blik brouwsels te hebben gemaakt, zou ik graag iets anders willen proberen vandaar mijn keuze om met moutextract in poedervorm te experimenteren.
Daar ik thuis niet heel veel ruimte heb, lijkt me dit best een mooie manier om zelf een en ander te proberen.

Dit recept zou mijns inziens geschikt zijn, om te kijken wat precies de mogelijkheden zijn met extracten.
Tevens heb ik gezocht op het internet, maar vind in het Nederlandstalig vrij weinig recepten en uitleg.

Ik zie dat de laatste reactie van dit recept dateert uit februari 2008, maar wellicht dat er iemand is die me een antwoord wil geven op mijn vraag.

Hoe gaat het "brouwen" met extracten?
Pak ik 11 liter warm water en meng ik hier de extract poeders doorheen?
Zo kan je het doen. Voor 11 liter bier zul je iets meer water nodig hebben. Maar dat kan je ook toevoegen bij het koelen.

Citaat van: Theo T op 20-06-2011  17:04 uMoet de Hallertau Hersbrucker   10 gr, 75 minuten meekoken en de 2 gram daarna 10 min? En dat natuurlijk dan ook voor de Styrian golding .
De koriander wordt daar het zaad mee bedoelt of wellicht het vers blad?
Vul ik na afloop van het kookproces het vocht verlies aan?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Theo

Als je het extract hebt toegevoegd, zul je het wort naar een kookpunt moeten brengen. Als het kookt de eerst hop toevoegen. Vanaf dan 75 minuten koken (Styrian en Hallertau). 10 minuten voor het einde de tweede hop toevoegen (Styrian en Hallertau).

aldo

Is voor kruidnagelsmaakjes het niet een beter idee een "kruidige"gist te nemen ipv kruidnagel toe te voegen (T58?)?
Vind met eten koken kruidnagel al een te gekke smaak maar moeilijk te doseren!

aldo

Citaat van: Theo T op 20-06-2011  17:04 uBeste,
Na een aantal blik brouwsels te hebben gemaakt, zou ik graag iets anders willen proberen vandaar mijn keuze om met moutextract in poedervorm te experimenteren.
Daar ik thuis niet heel veel ruimte heb, lijkt me dit best een mooie manier om zelf een en ander te proberen.

Dit recept zou mijns inziens geschikt zijn, om te kijken wat precies de mogelijkheden zijn met extracten.
Tevens heb ik gezocht op het internet, maar vind in het Nederlandstalig vrij weinig recepten en uitleg.

Ik zie dat de laatste reactie van dit recept dateert uit februari 2008, maar wellicht dat er iemand is die me een antwoord wil geven op mijn vraag.

Hoe gaat het "brouwen" met extracten?
Pak ik 11 liter warm water en meng ik hier de extract poeders doorheen?
Moet de Hallertau Hersbrucker    10 gr, 75 minuten meekoken en de 2 gram daarna 10 min? En dat natuurlijk dan ook voor de Styrian golding .
De koriander wordt daar het zaad mee bedoelt of wellicht het vers blad?
Vul ik na afloop van het kookproces het vocht verlies aan?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Theo


KOKEN!!!
Door te koken vermoord je ongewenste bacteriƫn!
In bierland gebruikt men de korrel/zaad van de koriander (ikzelf in de rest van me keuken trouwens ook ;D ;D 8) )

goom

Citaat van: Theo T op 20-06-2011  17:04 uHoe gaat het "brouwen" met extracten?
Pak ik 11 liter warm water en meng ik hier de extract poeders doorheen?
Moet de Hallertau Hersbrucker   10 gr, 75 minuten meekoken en de 2 gram daarna 10 min? En dat natuurlijk dan ook voor de Styrian golding .
De koriander wordt daar het zaad mee bedoelt of wellicht het vers blad?
Vul ik na afloop van het kookproces het vocht verlies aan?

Het water aan de kook brengen, extract oplossen, zorg dat alles blijft koken en vanaf dat moment met de hop aan de slag.
Best makkelijk dus.
Succes


Theo T

@MM
Je schrijft,
Citaat van: MM op 20-06-2011  21:33 uZo kan je het doen. Voor 11 liter bier zul je iets meer water nodig hebben. Maar dat kan je ook toevoegen bij het koelen.

Als je het extract hebt toegevoegd, zul je het wort naar een kookpunt moeten brengen. Als het kookt de eerst hop toevoegen. Vanaf dan 75 minuten koken (Styrian en Hallertau). 10 minuten voor het einde de tweede hop toevoegen (Styrian en Hallertau).

Maar is er dan een andere meer gebruikelijke manier om te beginnen?
Als het wort kookt en de Styrian en Hallertau heeft 75 minuten gekookt haal ik die hoppen er dan uit voor ik de de 2e hop toevoeg of laat ik alles zitten tot 85 minuten?
Kook ik de hoppen los of kan ik die wellicht beter in een soort van zak meekoken.

@Aldo
Ik begrijp dat de kruidnagel wellicht niet zo'n goed idee is om toe te voegen aan het wort vanwege de overheersende smaak, deze kan ik dus waarschijnlijk met een gerust hart weglaten.
En wellicht kiezen voor een ander type gist zoals je voorstelt.

@Gnoom   
Klinkt best makkelijk inderdaad, en heb jij dit bier uiteindelijk nog zelf gebrouwen en zo ja is het geworden wat je dacht?
"Brouw"je nu nog steeds met extracten of ben je toch overgegaan op zelf schoten etc.?

Dank voor jullie snelle antwoorden!

Big Willem

Citaat van: Theo T op 21-06-2011  09:43 u@MM
Je schrijft,
maar is er dan een andere meer gebruikelijke manier om te beginnen?
Als het wort kookt en de Styrian en Hallertau heeft 75 minuten gekookt haal ik die hoppen er dan uit voor ik de de 2e hop toevoeg of laat ik alles zitten tot 85 minuten?
Kook ik de hoppen los of kan ik die wellicht beter in een soort van zak meekoken.

Bijna goed :P Je voegt eerst de styrian en Hallertau toe, en na 65 minuten voeg je de 2e hop toe voor 10 minuten. In totaal kookt de 1e hop dan 75 minuten mee

Theo T

@Big Willem
Dank je wel, het begint me stilletjes aan duidelijk te worden.  :D

goom

Citaat van: Theo T op 21-06-2011  09:43 u@Gnoom   
Klinkt best makkelijk inderdaad, en heb jij dit bier uiteindelijk nog zelf gebrouwen en zo ja is het geworden wat je dacht?
"Brouw"je nu nog steeds met extracten of ben je toch overgegaan op zelf schoten etc.?

Ik heb dit destijds ook zo gebrouwen.
Tegenwoordig doe ik het hele proces te beginnen met het schroten van de mout etc etc

Theo T

Nog maar een newbie vraag...
Kan ik beter hopbloemen of hopkorrels gebruiken, en hoe gebruik ik beide?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.