Pilsproeverij

Gestart door Gerb, 23-02-2008 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik was vanochtend in de supermarkt en ik heb daar een 8-tal Nederlandse pilsen weggehaald om die eens naast elkaar te proeven. Normaal neem ik niet de moeite om pils echt te proeven zoals ik met alle andere bieren wel doe. En zo naast elkaar wordt het toch een ander verhaal.
Zoals het hoort, heb ik met droge crackertjes en glazen water tussendoor geproefd. De bieren die ik had waren: Dommelsch, Bavaria, Holger, Amstel, Alfa, Gulpener, Grolsch, Heineken. Elke keer in groepjes van drie geproefd met tussenpozen. Ik heb de geur en smaak beoordeeld met een schaal van 1-5 en daar een gemiddelde van genomen.

Mijn beknopte proefnotities:

   
DommelschBavariaHolgerAmstelAlfaGulpenerGrolschHeineken
kleurdonkergoudlicht geel/goudlicht gouddonker goudgeel goudiets donkergoudgoudengouden
schuimglasplakkend, inzakkendglasplakkend, inzakkendinzakkendglasplakkend, inzakkendglasplakkend, inzakkendglasplakkend, inzakkendglasplakkend, inzakkendglasplakkend, inzakkend
geurmoutig, hoppig, licht zwavelig, iets fruitiggekookte groente, gras, beetje rubberweinig geur, licht chemisch, licht kaf, geen moutlicht moutig, fruitigvol, diacetyl?, weinig moutig, licht hoppig granig, pilsmoutig, iets groente, niet moutig, niet hoppigpilsmoutig, licht hoppig (extract), niet prettig, licht DMS?moutig, niet heel fris, maïs, iets groente
smaaklicht moutig, licht bitter, minder hoppig dan de geur, clean, straklicht bitter, beetje waterig, iets maïs?waterig, maïs, groente, rubberachtig, mist smaak fruitig (in deze vergelijking heel in de verte zelfs tripelachtig), licht zoetje, granig, niet bitter vol mondgevoel, diacetyl? Weinig smaak, superdoordrinkbaargranig, klein beetje groente, pilsmout, wat kaf, niet bitter, niet hoppig.licht moutig, bitter, clean, iets citrusachtig.redelijk bitter, weinig mout, clean, apart gistsmaakje.
nasmaaklang, bitter, droog   kort, licht bitter, droogdroog, meteen wegmedium, fruitigkort, weinig bitterkort, granigbitter, beetje moutigmedium, bitter, dat gistsmaakje.
waardering  4  3,25  2,25  3,25  3,5  3  3,5  3,5


Eindstand:
Dommelsch   1      lekker moutsmaak, prettig bitter, vol van smaak, wel wat clean.
Heineken   2      goede balans, prettig bitter
Grolsch   2      lekker bittertje, maar was volgens mij bitterder
Alfa   3      goed bier, maar niet erg smaakvol
Bavaria   4      waterig en maissmaak
Amstel   4      mist vooral bitter, raar zoetje
Gulpener   5      groentesmaak, mist bitter
Holger   6      smakeloos, vreemde smaak

De Dommelsch was onverwacht lekker en Grolsch ben ik normaal niet zo'n fan van, maar volgens mij is die wel een stuk minder bitter dan een aantal jaren geleden. Alfa had ik meer van verwacht, dat was toch altijd een heel erg smakelijk pils (al heb ik die niet heel vaak op).

Ik wil deze test binnenkort eens herhalen met meerdere personen en dan blind. Ik werd nu toch nog wel beïnvloed doordat ik wist wat voor bier er in het glas zat.




oranjeboombiertje

Heel leuk idee Gerb. Misschien is het ook een leuk idee om zoiets nogeens te herhalen maar dan met wat minder algemene pilsen (zoals urtyps) dan kan er nog best eens een leuke verassing tussen zitten denk ik.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Het is sowieso een leuk idee om eens wat bieren naast elkaar te proeven. Vooral met pilsen die in grote lijnen toch wel hetzelfde smaken. Je zou het ook met tripels, dubbels of quadrupels kunnen doen. Urtypen zijn natuurlijk ook leuk maar ik vind het knap als je daar meer dan 5 verschillende van kan vinden (of bedenken).

EBC

Heb je geen blindtest gedaan? Je had eerst kunnen raden welk bier je kreeg, vervolgens proeven en opschrijven...aan het eind nog eens blind om te kijken of je ze nu beter herkent...

Volgende keer misschien.

Gerb

Dat gaat een beetje moeilijk in je eentje. Ik heb er wel over nagedacht om op de onderkant te schrijven welk bier er in het glas zat, maar het leek me beter om dit een keer met meerdere mensen te proberen.

Adrie

Dit soort proeverijen doen we met de Vier Broeders regelmatig, maar dan wel blind. Onze ervaring is dat de resultaten dan nog veel opzienbarender worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.