Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Thomas stelt zich voor  (gelezen 2969 keer)

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
Thomas stelt zich voor
« Gepost op: 21-02-2008 23:06 u »
Beste "mede-brouwers" ;D

Na al een lange tijd rond te hebben gekeken op dit forum, en ook met name de afdeling "cursus" van de hoofdsite heb ik toch maar besloten om me aan te melden.
Ik ben Thomas, 21 jaar en ben zowat co-assistent. Uiteraard vind ik bier lekker en het brouwproces erg interessant. "Bier kan je toch ook zelf maken?" Ja dus haha. Ik heb met behulp van de "cursus" alle benodigde materialen bij elkaar weten te schrapen (ja student he), en in elkaar weten te zetten. Ik zal hieronder wat foto's met beschrijving plaatsen:

Als je goed kijkt zie je in de voorste emmer (filter) gaatjes van 2mm zitten die ongeveer 5mm van elkaar staan. Ja gistvat spreekt voor zich, en ik heb in de opvangemmer een stuk tuinslang gemaakt met een simpel kraantje dat te verwijderen is.

Zie hier mijn pan. Hij lijkt klein maar heeft een diameter van 35cm. Wel handig is dat iedere cm hoogte ongeveer 1 L is...

Hier nog wat andere spullen zoals sulfiet, thermometer, pH papier, melkzuur, spatel en hop (6,6%).

En mijn zelfgemaakte wortkoeler. Het idee is dat door de zwaartekracht het bier zichzelf uit de opvangemmer zuigt/loopt, de spiraal in de gootsteen met koud water ligt en de uitgang uitmondt in het gistvat. En hoe sluit je nou de opvangemmer aan op de spiraal? Nou ook met het kraantje :D. Als het wort langzaam loopt is het echt ideaal gekoeld.

En als het wort in het gistvat zit heb ik dit setje gekocht (met keramisch bruissteentje+microfilter voor de lucht). Net als een tijdschakelaartje wat ik nog had liggen.

Na de hoofdgisting moet er gelagerd worden. Het overhevelen doe ik dmv een flexibele slang (wederom door aanzuigende werking zwaartekracht) naar de opvangemmer met de tuinslang. In de opvangemmer laat ik het nog even bezinken, en vervolgens laat ik ook weer via het kraantje het jong bier terug in het schoongemaakte gistvat stromen.

Ja dit behoeft volgens mij geen onderschrift :biersmile:...

En na mijn eerste brouwproces is dit het resultaat (alleen jammer van het logo, had m eigelijk 180 moeten draaien haha) :proost:

1e Brouwproces:
Moest eigenlijk zo basic mogelijk zijn:
2 kg Gerstemout van ik geloof 7 of 17? Met de hand geschroot: doe ik dus ook nooit meer :stom: (Wie heeft er nog een molen over?? :hoera:)
15-17,5 gr hop van 6,6%
8L water (telkens wat toevoegen)

Maischschema:
63-20 min
73-30 min
78-1 min

Meteen gefilterd [het wort 90 min. gekookt met de hop en wederom gefilterd] en gekoeld, en tijdens het beluchten in het gistvat dreef het deksel al weg van de enorme hoeveelheid schuim! Maar goed, ruim belucht 4x15 min om het uur en vervolgens gist erbij. Ging meteen enorm borrelen dat waterslot, en na 1-2 dagen was het praktisch over. Toen heb ik gelagerd en wederom even uit laten borrelen. 2 dagen later zat het al in de schoongekookte flessen met een afgetikt schepje suiker. En ja dan moet er nog geproefd worden. Een dag laten staan en al een biertje opengetrokken. De eerste indruk was vrij goed: een niet te sterk biertje (maar geen pils). Alleen hij was redelijk bitter, een beetje zurig en erg zoetig. Beetje raar dus. Ik denk te weinig water en te veel hop... Want ik had op het laatst geen 8 L maar 7 L over (namelijk 21 flesjes). Iemand een idee? Zit ik goed? Na een wat langere tijd in de koelkast te hebben gelegen (week) is al een gedeelte van het bittere er uit volgens mij. Maar het was alleen maar "om te proberen". Ik heb het SG niet gemeten, maar ik schat een percentage van 6-7%.

Ik denk dat het me in totaal maar iets van € 50,- heeft gekost...

Laat me maar wat weten! :proost2:
Groetjes,
Thomas.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Thomas stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2008 23:18 u »
Thomas,

Welkom! En zo op het eerste gezicht ziet je "equipement" er prima uit. Tijdens het brouwen heb je toch wel gekookt? (Blijkt niet uit je verhaal, maar zal toch wel.)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2008 23:23 u »
Hoi Thomas,

Welkom op dit forum. Het is hier echt een schat aan informatie. Zelf ben ik ook een brouwende student (ben nu ongeveer 2 jaar bezig) en het is echt een geweldige hobby en erg verslavend.

Een schrootmolen kan je op het prikbord vinden. Zelf heb ik ook nog een schrootmolen te koop, hij is niet heel mooi meer maar hij is maar heel weinig gebruikt.

:degroeten:
Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2008 23:34 u »
Welkom Thomas,

Heel mooi om te zien dat je zo serieus begint met deze fantastische hobby waar je nog jarenlang druk mee bezig kunt zijn. Vraag rustig als je iets niet duidelijk is. Gebruik ook de zoekfunctie want op heel veel vragen is al een antwoord gegeven.

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2008 00:12 u »
Bedankt voor de reacties! samenvol

@ Oscar: ja dat ben ik er vergeten bij te zetten... 90 min gekookt met de 15-17,5 gr hop ja. (Zal het zo meteen even wijzigen...) De equipment is niet fantastisch maar het werkt, en het begin is er!
@ Wesley: aah okee wat studeer jij dan precies? Eventueel ben ik wel geïnteresseerd in je molen: als hij maar 100% werkt. Hij hoeft geen schoonheidsprijs te verdienen.
@ Jaques: ik heb al een hele hoop geleerd met alleen lezen. Mocht ik nog iets te vragen hebben zal ik dat zeker doen! Hoop alleen dat mijn 2de biertje wat lekkerder is, maar ik denk al te weten wat er "mis" is gegaan.

Ik hoop in de toekomst nog een keer een goeie pils te gaan brouwen. Lekker fris voor in de zomer...

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2008 00:21 u »
Mijn studie is voedingsmiddelentechnologie, met de bedoeling verder te gaan in de bier/brouw wereld. De schrootmolen werkt overigens prima, bij het linkje staan wat foto's waarop hij te zien is.

:degroeten:
Wesley

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2008 00:23 u »
Haha ja dan zit je wel op het goede adres geloof ik... Ik zal eens kijken naar je molen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2008 06:48 u »
Hoop alleen dat mijn 2de biertje wat lekkerder is, maar ik denk al te weten wat er "mis" is gegaan.

Als je van te voren je recept hier post, maken we er gezamenlijk een mooi recept van, dan heb je al de helft van een lekker bier... :brouwen:

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2008 21:29 u »
Ik denk dat ik wat te gul ben geweest met het melkzuur.
Mijn volgende biertje wordt een pils, maar dan wederom wel iets simpels... Misschien iemand een goed recept? Ik heb nog 85gr. 6,6% Northern Brewer hop liggen.
Hoeveel water gebruiken jullie ongeveer voor pils? Maischen en spoelen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 23-02-2008 00:10 u »
Hoeveel water gebruiken jullie ongeveer voor pils? Maischen en spoelen?

Gebruik hiervoor brouwsoftware. Stel enkele brouw parameters in en het wordt voor jou berekend.  :weetbeter:  En je hebt meteen een mooie beheertool voor al je recepten.

Offline Patrickbierman

• Junior lid
  • **
  • Acepteer hoe ik ben,dan acepteer ik jouw ook !!!!!
    • Bierboek
« Reactie #10 Gepost op: 23-02-2008 13:24 u »
Ha die Thomas,
Van harte welkom bij de club.
Geniet er van.
Proost, van Patrickbier uit Waalwijk.

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 23-02-2008 19:58 u »
@Oscar: Ja dat programma heb ik er al eens opgezet, maar kwam nog niet helemaal uit de waarden. De eerstvolgende keer dat ik weer ga brouwen zal ik het weleens gebruiken (en laten weten).
@Patrick: Bedankt!

Tags: