Goede all round hoppen?

Gestart door kleinemans, 21-02-2008 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleinemans


Dag brouwers,

Ik ben een tijdje stil geweest (de zoekfunctie beantwoorde de vele vragen die ik had zo goed dat er geen noodzaak was tot posten) maar ben inmiddels mijn derde brouwsel aan het voorbereiden. De eerste (tripel op basis van extract) was niet echt een succes, kwam op 1030 uit en was niet echt lekker. Het tweede brouwsel (weizen, dit keer geen extract dankzij de moutmolen van hallikidee) is nu net klaar met hergisting op de fles en is gelukkig wel erg goed te drinken.

Ik wil nu is dit chouffe kloonrecept proberen te brouwen: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6585.0.html

Nou is het als je kleine hoeveelheden brouwt een beetje vervelend om elke keer 250 gram hop te kopen terwijl je hiervan minstens 200 gram overhoud. Ik ben dus eigenlijk benieuwd of er een paar hopsoorten zijn die lekker breed inzetbaar zijn. Laat ik het anders stellen: stel dat ik weiger meer dan vier of vijf hopsoorten tegelijk in mijn vriezer te hebben liggen, welke zouden dit dan moeten zijn om toch een breed scala aan lekker bier te kunnen maken?

Bovenstaand recept gebruikt Cascade en Saaz, ik heb het idee dat deze twee hopsoorten hiervoor wel in aanmerking zouden kunnen komen. Na de chouffe kloon wil ik trouwens waarschijnlijk zo'n lekkere Amerikaanse hopbom maken (IPA). Zou ik deze hoppen daar ook goed in kwijt kunnen? Als iemand hier overigens een goed recept voor heeft houd ik me aanbevolen.

Gerb

Er bestaan ook 100 grams verpakkingen, dus dan heb je niet zo veel over.

Elke hop heeft weer zo zijn eigen charme en iedereen heeft weer zijn favorieten. Mijn favorieten: Cascade, Fuggles, Northern Brewer, Saaz en Challenger.

Voor een IPA recept kun je de zoekfunctie gebruiken, er zijn genoeg recepten.

kleinemans

Citaat van: Gerb op 21-02-2008  20:49 uEr bestaan ook 100 grams verpakkingen, dus dan heb je niet zo veel over.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik koop ook alleen de 100 gram verpakkingen, weet niet waarom ik met 250 in mijn hoofd zat. Dat neemt mijn luxeprobleem echter nog niet geheel weg. Ik moet natuurlijk eigenlijk gewoon veel vaker brouwen  ;D

Jacques

Citaat van: Gerb op 21-02-2008  20:49 uEr bestaan ook 100 grams verpakkingen, dus dan heb je niet zo veel over.

Er zijn zelfs 30 grams verpakkingen. Ondanks de hogere prijs koop ik die wel eens.

Caspar

Inderdaad heeft elke hop toch weer specifieke eigenschappen die je eigenlijk moet proberen in de loop der tijd, maar je kan het best een beetje generaliseren. Als ik slechts 5 basishoppen zou mogen kiezen om alle biertypen te brouwen koos ik het volgende:

Magnum: Een bitterhop die ik overal in durf toe te passen vanwege de subtiele eigenschappen.
Styrian Goldings: Aroma Belgische bieren.
E.K. Goldings: Aroma Engelse bieren.
Cascade: Aroma Amerikaanse bieren.
Tettnanger: Aroma ondergistende en Duitse bieren.

Maar ik gebruik graag meerdere hopsoorten:
Saaz: Aroma in Pils.
Northern Brewer: Bitterhop Belgische bieren.
Fuggle: Aroma Engelse bieren, perfecte dry-hop.
Target: Bitterhop in Amerikaanse en Engelse bieren.
Brewers Gold: Verrasend Aroma in Belgische IPA's.

enz. enz.

Tsja... je zou er een boek over kunnen schrijven ;D.
 

kleinemans

Citaat van: Caspar op 21-02-2008  21:21 uTsja... je zou er een boek over kunnen schrijven ;D.

Dat is helemaal waar. Ik heb ook met veel plezier de hophoofdstukken van Designing Great Beers gelezen. Maar soms is het fijn als iemand even kort een lijstje kan opdreunen zoals jij net deed. Je ziet toch snel door de bomen het bos niet meer als je er serieuze literatuur op gaat naslaan.

Die dertig grams verpakkingen heb ik bij mijn leverancier (van Gelder, A'dam) nog nooit gezien. Ik kan ze ook niet vinden bij Brouwland. Voor mij zou het in sommige gevallen wel een uitkomst zijn, zeker omdat ik natuurlijk eigenlijk juist wel met veel verschillende hopsoorten wil experimenteren. Nou ja, ik zal mijn ogen openhouden in elk geval!

Jacques

Citaat van: kleinemans op 21-02-2008  21:36 uDie dertig grams verpakkingen heb ik bij mijn leverancier (van Gelder, A'dam) nog nooit gezien. Ik kan ze ook niet vinden bij Brouwland.

Je moet dan even kijken bij de hoppellets.
Vaak gebruik ik deze in combinatie met bloemen.

kleinemans

Citaat van: Jacques op 21-02-2008  21:43 uJe moet dan even kijken bij de hoppellets.
Vaak gebruik ik deze in combinatie met bloemen.

Ah, op die manier... Die Weizen heb ik met pellets gebrouwen omdat ze bij van Gelder alleen 250 gramsverpakkingen Tetnanger hopbloemen hadden. Misschien ben ik een beetje een romanticus, maar ik vind het een stuk leuker om hopbloemen te gebruiken. Dan sluit ik even mijn ogen en beeld me in dat ik zo'n meesterbrouwer uit een Hertog Jan reclame ben. Dat gaat met dat rare konijnenvoer toch minder goed. (Ik heb ook altijd wat te zeuren ;)).

Maar in combinatie met hopbloemen kan ik natuurlijk alsnog mijn HJ fantasie beleven!  ;D

Edgar

Citaat van: kleinemans op 21-02-2008  21:55 umisschien ben ik een beetje een romanticus, maar ik vind het een stuk leuker om hopbloemen te gebruiken. Dan sluit ik even mijn ogen en beeld me in dat ik zo'n meesterbrouwer uit een Hertog Jan reclame ben. Dat gaat met dat rare konijnenvoer toch minder goed.

Zo romantisch is dat niet. Hopbloemen geven volgens mij nog altijd het beste aroma en de beste smaak, tenzij je uitzonderlijk goede pellets treft.

Jacques

Citaat van: kleinemans op 21-02-2008  21:55 uMisschien ben ik een beetje een romanticus, maar ik vind het een stuk leuker om hopbloemen te gebruiken. Dan sluit ik even mijn ogen en beeld me in dat ik zo'n meesterbrouwer uit een Hertog Jan reclame ben.

Grappig. Steef, de brouwer van Hertog Jan die de laatste hopbel in de ketel gooit ken ik persoonlijk goed. Hij heeft amateurbierbrouwersclub De Roerstok opgericht. We hebben in de begintijd intensief samengewerkt om deze club op poten te zetten.

kleinemans

Citaat van: Jacques op 21-02-2008  22:20 uGrappig. Steef, de brouwer van Hertog Jan die de laatste hopbel in de ketel gooit ken ik persoonlijk goed. Hij heeft amateurbierbrouwersclub De Roerstok opgericht. We hebben in de begintijd intensief samengewerkt om deze club op poten te zetten.

Dat is goed om te horen. Als ik dat soort reclames zie denk ik toch meteen aan de dame bij het castingbureau die door een map zit te bladeren op zoek naar iemand die een beetje op een meesterbrouwer lijkt. Zou die pummel uit de Maaslander reclame ook echt het nieuwe recept aan zijn broers hebben voorgelegd en staat die kalende vent van Albert Heijn inderdaad ergens met een cursor onder z'n overhemd een supermarkt te managen?
Ik dwaal een beetje af maar bij deze is die Steef officieel mijn held!  :groots:

Jacques

De mensen die je in de Hertog Jan reclame ziet werken er echt. En Gerard van den Broek is in het echt ook de directeur. Hij heeft het stokje overgenomen van Toon van de Reek waarmee ik in het verleden ook regelmatig contact had.

oranjeboombiertje

Jammer dat de hertog jan brouwerij alleen een marketing verhaaltje is, het meeste bier van hertog jan komt uit andere brouwerijen maar de consument wordt wijsgemaakt dat het een ambachtelijk biertje is uit een klein brouwerijtje in limburg (en 3X zo duur natuurlijk). De marktstrategie van inbev :-\

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Toch wordt er gebrouwen. Maar inderdaad het meeste Hertog Jan bier komt niet uit Arcen.
Steef werkte er al voordat de brouwerij weer terug overging naar Inbev.

kleinemans

Citaat van: Jacques op 21-02-2008  22:58 uToch wordt er gebrouwen. Maar inderdaad het meeste Hertog Jan bier komt niet uit Arcen.
Steef werkte er al voordat de brouwerij weer terug overging naar Inbev.

Hmmmm.. Hoeveel liter Hertog Jan moet ik dan drinken voordat ik er eentje te pakken heb waarvan Steef hoogstpersoonlijk de laatste hopbel in de ketel heeft gegooid? Hoe dan ook een leuk project!  samenvol

Pieter.

Hop kan je rustig een jaar of zelfs meer voor pellets bewaren buiten de vriezer, gewoon het zakje goed afsluiten en droog en donker wegzetten. Ik heb nog Cascade en Chinook pellets uit 2006 en deze zijn nog prima te gebruiken.

 :degroeten:

goom

Ik doe het volgende.
Na gebruik vacuum (her)verpakken en dan in de vriezer bewaren.

MO

Precies, ik zou wel groot inkopen, dat is wel zo voordelig. Ingevroren is hop minstens een jaar houdbaar. Als je toch veel wilt gaan brouwen (ik ben weer 4 weekeinden achter elkaar aan het brouwen, fijn hoor).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.