Hydrometer, wanneer gebruiken

Gestart door petjez, 19-02-2008 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petjez

Ha brouwers,

Ik heb een mooie glazen hydrometer gekocht, met een maatglas erbij. De schaalverdeling loop van 15 via 0 naar 120. Ik neem aan dat de 0 dan 1000 SG voorsteld?

Op de meter staat 20gr. dus moet ik dan de vloeistof meten als deze 20 gr. is ???

Misschien wel de belangrijkste en voor mij onduidelijkste vraag; wanneer gebruik ik de meter nu? Kan ik een gebotteld biertje ook meten b.v.? Kan ik zo zien hoeveel alcohol er in mijn gebottelde bier zit?

Ik las dat ik moet meten na het koelen en nog eens voor het bottelen. Het verschil tussen deze 2 waarde zou dan van belang zijn? Waarom is dit van belang?

Nou ja nogal wat vragen over dit mysterieuze apparaat. Ik ga ervan uit dat er wel weer een sympathieke brouwer is die deze beginneling op weg wil helpen....

Bedankt alvast,
Patrick

Oscar

Patrick, waar heb je deze gekocht?

Deze :



Bereik :

    * 0,990 - 1,170 S.G.
    * 0 - 360 g / l suiker
    * 0 - 20°vol.% pot. alcoholgehalte

   hydrometer VINOFERM met 3 schalen    013.007.0    € 5,58    

Deze gebruik je voor meting van de vergisting (voor en na), en bij bottelen en eventueel voor een tussendoor meting tijdens de vergisting.

MO

Ik snap er niets van. Zou je een foto of het Brouwland artikel nr kunnen plaatsen?

oranjeboombiertje

Hey Patrick,

Met een hydrometer meet je de dichtheid, geen alcohol dus.

Omdat suiker een hogere dichtheid geeft aan water (wort/bier) dan alcohol betekent het verschil in dichtheid van voor en na de gisting de hoeveelheid suikers die is omgezet in alcohol.

Door het aantal s.g. punten(verschil) te vermenigvuldigen met 0,131 heb je een ruwe schatting van het alcoholpercentage.

 :degroeten:
Wesley

ed

Patrick, ik heb een handig exel bestandje gedownload waar je het begin en het eind sg kunt invullen. Ook kun je hier het aantal grammen suiker ingeven dat je voor het bottelen toevoegt. Er wordt dan automatisch een formule uitgerekend die aangeeft hoeveel alcohol je bier is.

Ed

Jacques

Ook met behulp van BrouwVisie en andere brouwsoftware kun je het alcoholgehalte berekenen als je met de hydrometer de soortelijke massa/gewicht (SG) bepaald hebt van het wort voor de vergisting en de soortelijke massa/gewicht waarde na de vergisting. Gewoon deze waarden bij de die software invullen en dan weet je het.

petjez

Nee, deze is het niet. Ik heb er eentje bij Kooy Jubbega gekocht voor 4,95 euro. Ik neem aan dat ze allemaal hetzelfde werken en dat alleen de schaal anders is?

Citaat van: Oscar op 19-02-2008  22:30 uPatrick, waar heb je deze gekocht ?

Deze :



Bereik :

    * 0,990 - 1,170 S.G.
    * 0 - 360 g / l suiker
    * 0 - 20°vol.% pot. alcoholgehalte

   hydrometer VINOFERM met 3 schalen    013.007.0    € 5,58    

Deze gebruik je voor meting van de vergisting (voor en na), en bij bottelen en eventueel voor een tussendoor meting tijdens de vergisting.

petjez

Kortom, ik meet de SG direct na het koelen en voor het eerste gistproces. En daarna nog eens voor het bottelen.
Deze getallen gooi ik door een programma of excel sheet en ik heb het alcohol percentage bij benadering.

Nou dan ga ik dat de volgende keer doen, ik ben best benieuwd.

Er is dus geen mogelijkheid om dit nog achteraf te meten?

Citaat van: Oranjeboombiertje op 19-02-2008  22:32 uHey Patrick,

Met een hydrometer meet je de dichtheid, geen alcohol dus.

Omdat suiker een hogere dichtheid geeft aan water (wort/bier) dan alcohol betekent het verschil in dichtheid van voor en na de gisting de hoeveelheid suikers die is omgezet in alcohol.

Door het aantal s.g. punten(verschil) te vermenigvuldigen met 0,131 heb je een ruwe schatting van het alcoholpercentage.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: petjez op 20-02-2008  18:59 uKortom, ik meet de SG direct na het koelen en voor het eerste gistproces. En daarna nog eens voor het bottelen.
Deze getallen gooi ik door een programma of excel sheet en ik heb het alcohol percentage bij benadering.

Juist, kijk ff hier voor een handig programma

Citaat van: petjez op 20-02-2008  18:59 uEr is dus geen mogelijkheid om dit nog achteraf te meten?

Nee, het alcohol in een vloeistof kan bepaald worden door een berekening uit te voeren met als input het SG voor vergisting en het SG tijdens/na vergisting

Achteraf bepalen kan alleen in een laboratorium met dure meet-apparatuur die zeer nauwkeurig het alcohol gehalte kunnen bepalen.  ;)

Caspar

Citaat van: petjez op 19-02-2008  22:01 uDe schaalverdeling loop van 15 via 0 naar 120. Ik neem aan dat de 0 dan 1000 SG voorsteld?

Deze schaalverdeling zegt mij helemaal niets vrees ik...

MO

Volgens mij heb je echt de verkeerde hydrometer gekocht. Je hebt een schaal van 1000 tot 1120 nodig.

Oscar

Deze heb je gekocht denk ik.


William

Citaat van: petjez op 19-02-2008  22:01 uDe schaalverdeling loop van 15 via 0 naar 120. Ik neem aan dat de 0 dan 1000 SG voorsteld?

Dit zou wel eens het Oechsle getal kunnen zijn. Een Oechlse getal van 70 is een sg van 1070, een Oechsle getal van 30 is een sg van 1030 enz. Dit getal wordt vaak bij wijnbereiding gehanteerd, vooral in Duitsland en Zwitserland.

petjez

Ja inderdaad, ik heb wat informatie verzwegen, er staat namelijk op:
Most- und Weinwaage nach Oechsle Temp. 20gr C.

Het is een dus Oechsle schaal. Hiermee kom er wel wel uit denk ik.

Dank u allen hartelijk voor alle antwoorden.

Citaat van: William op 20-02-2008  21:26 uDit zou wel eens het Oechsle getal kunnen zijn. Een Oechlse getal van 70 is een sg van 1070, een Oechsle getal van 30 is een sg van 1030 enz. Dit getal wordt vaak bij wijnbereiding gehanteerd, vooral in Duitsland en Zwitserland.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.