Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De Schuimbegrenzer  (gelezen 2063 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
De Schuimbegrenzer
« Gepost op: 20-02-2008 23:16 u »
We stoeien er allemaal mee: het overschuimen van een goed beluchte giststarter. En als remedie proberen we olie toe te voegen of te beluchten vlak boven het wort. Maar feitelijk is het natuurlijk de truc om te beluchten onder continu roeren en te stoppen met beluchten als het schuimniveau te hoog wordt, dan even wachten tot het schuim wat is ingezakt en daarna weer beluchten totdat...

Maar om nu 3 dagen continu bij zo'n giststarter te gaan zitten is natuurlijk geen doen (tenzij je gepensioneerd bent  ;D :pan:). Maar daarvoor is nu de schuimbegrenzer uitgevonden. Een revolutionair apparaat dat dat allemaal voor jou in de gaten houd. Voor een optimaal beluchte giststarter. Je bier zal smaken als nooit te voren !  :D :D

Goed, deze is dus gemaakt door een gildelid van ons gilde.

Voor de volledigheid even het principe uitleggen :

Plaats de giststarter op een roerder met een beluchtingsmechanisme tussen de "detectoren". De giststarter zelf moet wel in doorzichtig, kleurloos glas zitten bij voorkeur. De beluchting is op de stekker van de "schuimbegrenzer" aangesloten. Zolang het "detectorlicht" (laser denk ik) ononderbroken is zal het beluchtingsmechanische van stroom worden voorzien. Als de starter flink begint te schuimen en het schuim hoog genoeg komt zal de straal onderbroken worden en de stroomtoevoer naar de beluchting worden gestopt totdat het schuim is ingezakt en de straal weer "ononderbroken" is.

Eigenlijk een heel simpel apparaat, je moet het maar bedenken....

:degroeten: 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
Re: De Schuimbegrenzer
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2008 23:41 u »
Mijn laatste starter van twee liter heb ik gemaakt in een 15 liter fles, dat ging ook :) (al was het maar net aan)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2008 08:24 u »
Precies. Als de mandfles maar groot genoeg is heb je dit soort speeltjes niet nodig.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2008 08:46 u »
" (tenzij je gepensioneerd bent). "
Alle gepensioneerden zijn op een blauwe maandag geboren... echt niet hoor! :nut:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2008 09:07 u »
Ben ook gepensioneerd en af en toe graag lui.

Al eens gezegd: de definitieve vermenigvuldiging van giststarter doe ik al van te voren in het gistvat waar dan op de brouwdag het wort inkomt:

Dus: altijd hoog en ruim genoeg. In mijn 75 L gistvat doe ik vermenigvuldiging van 0,33 naar 3 L starter. Nikske schuimprobleem, of er nu olijfolie is of niet.
 :brouwen:

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #5 Gepost op: 21-02-2008 09:14 u »
Je zou ook nog een tijdklok tussen je luchtpompje kunnen zetten.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2008 10:10 u »
GE-WEL-DIG! Mooie uitvinding! :duimop: Is er al patent op gevraagd?  ;D

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-02-2008 17:54 u »
Hu, griezelig. Ik hoop dat hier geen 230V op staat! :(

Verder een heel mooi ding! :duimop:'

Het principe ken ik al langer en wordt een lichtsluis genoemd. Conrad verkoopt ze. Hier een voorbeeld.
Het model dat hier getoond wordt heeft een "maak contact". Dat wil zeggen dat als de straal onderbroken wordt, het contact van het relais gesloten wordt. Dat moet dus wel ge´nverteerd worden.

Tags: