Mini hevelfiltertje

Gestart door bazje, 18-02-2008 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Zo, vanavond maar eens van 7 tot 11 aan mijn filtertje geklust.
Belofte maakt schuld, dus ik ben er maar meteen aan begonnen. Zo kan de Ikea-vergiet heel blijven. (en in de kast)


De wortfilter met de 10 liter pan op de achtergrond.




De onderkant. Het zagen van de sleufjes was ongeveer een klein uurtje werk.
Het vervangen van een verkeerd in het doosje geduwd bochtje van 90 graden in plaats van 45 graden duurde net zolang  :echtboos: (nogmaals op en neer naar de praxis)


Hij past precies.


Het filter is gemaakt naar een voorbeeld van Heinielema en dit is de innovatie !  :idea:
Het middelste pijpje en de T-stukjes eruit en vervangen door een T-Stukje met een dop erop.
Zodoende wordt dit een hopfilter. Als ik na het koken een kolk draai, zal het residu in het midden neerslaan en kan ik daaromheen afhevelen.


En ook deze past natuurlijk precies !

Oscar


Menno

Heel erg mooi, klasse!  :groots:

Wat voor zaagje heb je gebruikt? Het ziet er zo mooi strak en braam-loos uit.  :duimop:

bazje

Een gewone huis tuin en keuken praxis ijzerzaag en een bankschroef op mijn werkbank voldeed bij mij.

Je ziet geen bramen omdat de foto wat veraf is. Ze zitten er wel degelijk maar ik had begrepen dat dit niet zo'n heel groot probleem was en evt. de filterwerking nog zou kunnen versterken.
Ik laat ze dus gewoon zitten !!

Wel ben ik mij nog een tweetal dingen af aan het vragen.
1: Waar zou de kraan moeten komen om ervoor te zorgen dat de vloeistof in de zgn. stijgbuis blijft en niet terugvloeit als ik na aanzuigen de kraan dichtzet.

2: Zou ik dit filter ook kunnen gebruiken in een weckketel met een diameter van +/- 35 cm ipv de huidige diameter van 25 cm ? Of zou ik dan wat pijpjes bij moeten maken om de diameter te vergroten. (het ding is tenslotte demontabel)

Henielma

Een mooi filter, de vorm herken ik  ;) . Het idee van die twee dopjes bij het hopfilteren is zeker ook leuk. Nu doe ik er met het hopfilteren nog een dicht pijpje in maar twee dopjes is waarschijnlijk gemakkelijker. Succes met je filter.

KoenC

Hee bazje,

Supermooi filter zeg! Ik ben benieuwd of hij bevalt, wanneer ga je 'm uitproberen?

Citaat van: bazje op 19-02-2008  00:17 u1: Waar zou de kraan moeten komen om ervoor te zorgen dat de vloeistof in de zgn. stijgbuis blijft en niet terugvloeit als ik na aanzuigen de kraan dichtzet.
Waar je de kraan monteert maakt niet zoveel uit. Om de vloeistof niet te laten terugstromen moet je wel zorgen dat ook uitstroomopening van je filter ondergedompeld is.

Citaat van: bazje op 19-02-2008  00:17 u2: Zou ik dit filter ook kunnen gebruiken in een weckketel met een diameter van +/- 35 cm ipv de huidige diameter van 25 cm ? Of zou ik dan wat pijpjes bij moeten maken om de diameter te vergroten. (het ding is tenslotte demontabel)
Lijkt mij geen enkel probleem. Misschien kun je wat afstandshoudertjes tussen je filter en de ketelwand leggen. Dan blijft je filter mooi gecentreerd op de ketelbodem en zal hij niet uitelkaar getrokken worden door het opstorten van de mout.


grt, Koen

Pieter.

Ik moet wel zeggen dat ik een soortgelijk filter heb gebruikt maar dan in H vorm, echt kapot was ik niet van de filterwerking want er kwam toch nog veel ongewenst materiaal mee. Ik heb toen dit filter gemaakt naar aanleiding van een eerdere topic over hopfilters (ik geloof van Casper)



Het filter zelf is gemaakt van rvs bewapening wat om rubber slang zit waar diverse aansluitingen aan kunnen zitten en voor sanitaire toepassingen dienen.

Koppelingen en slang doorzaken en het rubber eruit trekken, een kant ombuigen en plat knijpen met een tang, de andere kant dmv een slangenklem bevestigen aan de koperen buis.

Dit filtert perfect ook bij het gebruik van hopkorrels en je hoeft ook niet te whirlpoolen. Ik klem hem vast met een heveklip aan de ketel.

 :degroeten:

RobinB

Bij de Hornbach (Duitse bouwmarktketen) heb je die dus ook met een lengte van 1 meter!
Kan je mooi een cirkel mee maken uit één stuk!

bazje

Citaat van: RobinB op 19-02-2008  18:11 uBij de Hornbach (Duitse bouwmarktketen) heb je die dus ook met een lengte van 1 meter!
Kan je mooi een cirkel mee maken uit één stuk!

Hmmm,

Een van de redenen dat ik niet met die Rvs-Bewapening aan de gang ben gegaan is dat ik geen acceptabele lengtes kon vinden.

Maarja, ben nu eens lekker een avondje aan de gang geweest en gezien de ervaringen elders moet dit filter ook voldoen en aanzienlijk de filtertijd verkorten.
Ik zal de resultaten uit de eerste test (waarschijnlijk op 1 maart) hier wel posten.

Oscar

Citaat van: bazje op 20-02-2008  12:56 udat ik geen acceptabele lengtes kon vinden.

Bazje, met een klein stukje koper pijp klem je ze zo aan elkaar....en heb je aan 2 van de slangen genoeg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.