Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rekenen met moutextracten  (gelezen 4266 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Rekenen met moutextracten
« Gepost op: 18-02-2008 22:42 u »
Om maar even met de deur in huis te vallen en hand in eigen boezem te steken:
 :rundum: :rundum: BrouwVisie is niet te vertrouwen met moutextracten  :rundum: :rundum:

De getallen kloppen dus niet, en hier kwam ik vandaag achter aan de hand van deze post en die erna.. Ik ging ff rekenen en kwam op belachelijke getallen besefte ik. :verbergen:  Dit moet dus verbeterd worden!

Dit moet dus anders, dus de vraag: hoe moet je rekenen met moutextracten?  ???

Als ik voor een giststarter een wort maak dan doe ik 50 gram extract in 1000 ml en krijg dan een wort van 1037. hier kan ik natuurlijk uit berekenen (schatten) dat ik voor 10 liter wort met SG 1050 675 gram moutextract nodig heb. Maar dat is denk ik niet echt een goed uitgangspunt is.

In de mouttabel moet het veld Max. opbrengst (% eind SG) volgens mij ook op 100 staan voor extracten...

:denken:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Rekenen met moutextracten
« Reactie #1 Gepost op: 18-02-2008 22:47 u »
100 gram in een liter is ongeveer 1.040. Jouw 50 gram naar 1.037 klopt dus niet. Is dit niet weer dat per pound per gallon probleem?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 18-02-2008 22:50 u »
Jouw 50 gram naar 1.037 klopt dus niet.

Dat was ook een schatting, en een meting van mij, niet rekening houdend met verandert volume...

Het gaat er dus om dat je met extract niet dezelfde berekening kunt voeren als met graan (logisch). Een rendementswaarde heeft met extracten al niets te maken...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2008 22:54 u »
Schatting/meting met een fout van een factor 2 dan wel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 18-02-2008 23:15 u »
Oh ja... :verbergen:  ik was in de war met 500 ml.... :pan: :pan:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2008 23:37 u »
Oke...wat aangepast in BrouwVisie en nu klopt het aardig.   :hoera:

De berekening komt dus op hetzelfde neer als bij het toevoegen van suiker. Echter ben ik nog niet helemaal uit het volgende: als je je moutextract bij het maischen toevoegd is dan je brouwzaal rendement van belang bij de berekening ?
Uitgaande van BrouwHulp zou dit wel zo zijn. IK kan me er wel wat bij bedenken, maar twijfel toch nog...  :denken:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2008 23:54 u »
100 gram in een liter is ongeveer 1.040.

Geldt dit ook voor donkere moutextracten?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2008 06:06 u »
Als je je moutextract bij het maischen toevoegd is dan je brouwzaal rendement van belang bij de berekening?

Da's een leuke. (Nogmaals: 'brouwzaalrendement' wordt volgens mij niet helemaal goed gebruikt, want da's 'overall' in kg extract per kg mout.) Hier komt weer die hoeveelheid vocht die de mout opneemt kijken. Als je niet spoelt, en er blijft x procent vocht in de mout achter, dan blijft er ook x procent van het moutextract achter. Als je wel spoelt, wordt het natuurlijk ingewikkelder en gaat je 'uitspoelrendement' oftewel een deel van wat jij 'brouwzaalrendement' noemt, namelijk naast het 'omzettingsrendement', gelden.

Maar je kunt je afvragen waarom je het moutextract al tijdens het maischen zou willen toevoegen. Misschien moet je die mogelijkheid wel buiten beschouwing laten, want het levert rekenproblemen op.

Geld dit ook voor donkere mout-extracten ?

Promash geeft een verschil van ongeveer 2-3% (natuurlijk in het nadeel van donker extract). 1.037 t.o. tegenover 1.038

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2008 08:55 u »
Als je de verpakking (unibrew) mag geloven komt 1 kg Extractpoeder overeen met 1,6 kg mout.
Hierbij gaan ze dus uit van een extractrendement (totaal aan suikers uit de mout (droog vs droog denk ik?)) van 0.625.

Tags: moutextract rekenen