Granen ongemout

Gestart door Brouwerken, 17-02-2008 20:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerken

Beste,

Ik zoek granen die nog ongemout zijn. Dus de pure grondstof. Om zelf eens te gaan mouten, en om eventueel meel van te maken om dan brood te bakken. Zijn er mensen uit België die adressen weten om daar aan te geraken, of die er al gekocht hebben?


Met dank

Brouwerken

Jacques

In Nederland vind je ongemoute granen bij de reformzaken (duur) en bij diervoederwinkels (goedkoop).

Edgar

Bioplanet verkoop allerlei rauwe of gestoomwalste granen (analoog aan die dure natuurwinkel waar Jacques het over heeft). In gent is ook een bakkersbenodigdhedenwinkel op de Drongensesteenweg die van alles aan granen heeft (veel goedkoper en verkoopt ook aan particulieren). Ik weet niet in welke regio je zit, maar het lijkt me dat zulke winkels in meer regio's bestaan.

Brouwerken

Regio Kortrijk. Ik ken hier 1 bakkerswinkel dichtbij, maar die verkoopt enkel bloem en de spullen voor de bakkers. Geen granen.

Edgar

Nou ja, Gent is niet zo ver weg ;) De winkel heet Gents Bakkershuis.

wiwi

Heeft de plaatselijke AVEVE niks liggen?

Brouwerken

Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht van de AVEVE. Maar is dat dan geen graan die gebruikt wordt voor voeders? Scheelt dat niet in kwaliteit? Graan voor bloem van te malen of graan voor voeders?

korek

Niet dat ik een expert ben op het gebied van graan, maar ik weet dat tussen brouwgerst en voedergerst wel degelijk verschil is.

Pieter.

Diervoeder zaken hebben wel ongemoute granen maar niet geschikt voor het brouwen. Brouwgerst moet 2 rijig zijn en die hebben ze niet, ongemoute tarwe heb ik ook nog niet gezien.

 :degroeten:

Edgar

Plus: zijn er voor diervoeders geen andere voorschriften wat betreft bestrijdings-/bewaarmiddelen?

Jacques

Citaat van: Edgar op 18-02-2008  07:19 uPlus: zijn er voor diervoeders geen andere voorschriften wat betreft bestrijdings-/bewaarmiddelen?

Lijkt mij niet. Jullie hebben in België zeker geen Partij voor de dieren.

Met 6 rijige gerst kun je ook prima mout maken. Doen ze in de USA ook heel veel. Meest ideaal is het niet maar bij gebrek aan beter is het heel geschikt. Ik ken diverse hobbymouters die met gerst van een molenaar of van een diervoederbedrijf mout hebben gemaakt.

Edgar

Citaat van: Jacques op 18-02-2008  08:10 uLijkt mij niet. Jullie hebben in België zeker geen Partij voor de dieren.

Ik heb het even probereb googelen en wat uit ik zo snel kan vinden blijkt dat de EU voor diervoeders inderdaad dezelfde normen hanteert als voor voedingsmiddelen.

Ronnie

Bij Aveve verkopen ze zakken gerst (voor de kippen).
Zal wel 6rijige zijn, maar zonder meer bruikbaar. hoef je niet te mouten je kan 50 tot 60% ongemout zonder meer gebruiken, de enzymen van de resterende 40 tot 50 % pils- of palemout zullen het werk wel doen.

Geplette tarwe verkopen ze daar bij bakkerij benodigdheden. Ik heb ze al voor directe toevoeging (dus als ongemoute) gebruikt, is zeer geschikt voor witbieren i.p.v. tarwevlokken. Het is veel voordeliger.

Speltbloem (wordt niet in graanvorm verkocht) kan je eigenlijk ook ook toevoegen: eerst apart koken en dan onmiddellijk bij het beslag van 53 of 63 °C of daar ergens tussen, toevoegen.

Waar je ook vanalle soorten ongemout vindt (o.a. minder bekende graansoorten) is in Massemen (bij Wetteren) bij de watermolen: hier .
Ze geven sommige weekends demo's. Prachtig hoe mooi ze daar kunnen schroten, voor ons brouwers, een bezoekje waard.

Adrie

Als je veel ongemoute, zesrijige gerst toevoegt, moet je wel een behoorlijk intensief maischschema aanhouden. Doe in ieder geval een eiwitrust van 20 tot 30 minuten en als je echt 50% gaat gebruiken zou ik ook een stap bij 40 graden overwegen.

wiwi

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 18-02-2008  10:05 uSpeltbloem (wordt niet in graanvorm verkocht)
Bij ons wordt spelt ook als graan verkocht. Tot vorig jaar was er redelijk veel keuze in granen maar dit jaar was dat heel wat minder, zelfs koren om in te zaaien als groenbemester was niet te krijgen, ik heb dan maar voedertarwe gekocht en ik ben wel degelijk van plan om met de overschot te brouwen

Arie

Citaat van: Pieter. op 18-02-2008  00:02 uDiervoeder zaken hebben wel ongemoute granen maar niet geschikt voor het brouwen.

Dat zou ik zo niet zeggen. Ik ken er iemand die zelfs prijzen wint met bier van duivenvoer.  :hoera:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6600.0.html

 :degroeten: Arie


aldo

Heb gisteren een kilo of 5 tarwe (bio) vers uit de combine gekregen.
Nu zit hier nog onkruidzaden en zand in... weet iemand hoe ik dat makkelijk kan schonen?

William

Een fijne zeef eventueel in combinatie met een forse luchtstroom om de lichte deeltjes weg te blazen?

Als het nat mag worden het zand misschien laten bezinken in water. Misschien komen de onkruidzaadjes dan wel naar boven?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.