Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koos stelt zich voor  (gelezen 1569 keer)

Offline koos1964

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • wie niet proeft, weet niet wat lekker is
Koos stelt zich voor
« Gepost op: 16-02-2008 17:11 u »
Hoi forum gebruikers.

Ik ben redelijk nieuw hier
Heb de site meerdere malen gebruikt om goede tips vanaf te halen.
Al geruime tijd ben ik blikbrouwer, om zo de kneepjes van het vak te leren en te leren van de fouten die je vanaf deze fase ook kunt maken. Maar nu de laatste tijd gaat dit eigenlijk niet meer fout. Nu begint het te kriebelen en wil eigenlijk hetgeen wat in het blik zit zelf gaan maken. Dus daadwerkelijk maischen en nu kun je ook de smaak aanpassen aan wat je zelf lekker vind. Wat dingen gekocht zoals schtootmolen, enkele weck ketels van internet een temperatuur regeling die op het werk overwas meegenomen (PT100 met verwarmingselement) zelf een hevelfilter en een koelspiraal gemaakt. Wat grondstoffen besteld en toen was het zover. Op 31 december 2007 mijn eerste brouwdag gehouden.
En natuurlijk tegen de eerste problemen aangelopen. Ik moest en zou 20 liter bier brouwen, maar dat past achteraf niet in de weck ketel, dus in 2 fasen gebrouwen. En pan maischen en n pan koken. Uiteindelijk het wort bij elkaar gedaan en toen in het vergistingsvat gedaan. Ruim een week laten vergisten en toen nog 4 weken gelagerd. Nu gebotteld in flessen en beertender vaatjes. Nu alleen nog rustig afwachten of er genoeg koolzuur in komt en dan proeven.
Via mijn werk alvast een grotere kookketel besteld van afval stukken RVS.
Groeten Koos

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Koos stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 16-02-2008 17:18 u »
Hoi Koos,

Welkom als deelnemer op dit forum. Als je eenmaal met granen gaat brouwen dan zie pas echt de mogelijkheden voor de vele recepten en procesvariaties. Dan is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat je via jouw werk aan allerlei hardware kunt komen.

Brouw ze!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2008 17:34 u »
Hoi Koos,

Zo te merken hou jij er van van om de dingen meteen goed aan te pakken!
Veel succes.

PS
Bierbrouwen is veel meer dan maischen. Zeker de vergisting vraagt veel aandacht. Met jouw PT100 kun je mooi de vergisting sturen als je grote koelkast aanschaft.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2008 18:30 u »
Koos,

Welkom op dit forum! Ik hoop dat je eerste moutbrouwsel goed is gelukt!

:degroeten:

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2008 21:54 u »
Welkom Koos hier op dit deel van het WWW.

D plek om al je brouwvreugde en -verdriet te delen, maar bovenal om je brouwkennis te vergroten met als resultaat super bieren!  :proost:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2008 21:28 u »
Ha Koos,

Zoals gezegd in het voorstelbericht van Albertus wil ik graag een cluppie in Zutphen oprichten. Als je wilt kun je me alvast in een persoonlijk bericht jouw gegevens sturen (adres, telefoonnummer), zodat ik je tzt kan benaderen voor een eerste bijeenkomst.

Ik zie in je bericht dat je al gelijk goed van start bent gegaan, klasse! Ik ben benieuwd hoe je eersteling smaakt en bied me bij deze vast aan als vrijwilliger om te proeven.  ;)

Tags: