Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zonlicht en vergisting, hoe zit dat?  (gelezen 6935 keer)

Offline SeekingBeer

• Super lid
  • Land: nl
Zonlicht en vergisting, hoe zit dat?
« Gepost op: 03-02-2010 22:08 u »
In mijn keuken staan twee gistingsflessen, ze staan wel in de schaduw maar vangen toch een klein beetje zonlicht in de ochtend. Tot een uur of 11 is er nog zonlicht in de keuken en daarna staan de flessen in de schaduw.

Het zijn doorzichtige flessen, dus niet van die donkergroene of zo.

Heeft het zin om de gistingsflessen donkerder weg te zetten?

Ik heb daar nog nooit wat zinnigs over gelezen, wie weet daar meer van?

Als ik zo een beetje simpel nadenk over gisten en meercellige schimmels in de natuur is de enige reden dat enkelvoudige en meervoudige schimmels niet van zonlicht houden dat ze dan uitdrogen.
Wilde gist heeft vaak rijpe vruchten nodig, op die plekken is juist veel zonlicht aanwezig.

Dus wat moet ik doen met bier dat staat te gisten:

Ik kan het op de donkerste plek in de kamer zetten (de brood en ijs-machine moeten dan naar de keuken, zeg niet dat dat gek is). Of gewoon in de keuken laten staan waar meer licht is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline arnoudj

• Junior lid
  • **
  • Spärne Bräu
    • Twitter
Re: Zonlicht en vergisting, hoe zit dat?
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2010 22:10 u »
Gist kan waarschijnlijk prima tegen zon. Hop veel minder! Dus inpakken die flessen, tenzij je erg van een kattenpis smaakje houdt  :P

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2010 22:22 u »
Ja natuurlijk kan ik mijn flessen inpakken.

Dat deed ik een jaar of twintig terug ook toen ik voor de eerste keer wijn maakte omdat ik 'ergens' bang voor was.

Maar dat maakte ook niets uit, volgens mij zijn temperatuurschommelingen van meer invloed.

En problemen met de hop heb ik nog nooit gezien, als gekookte hopextracten uiteenvallen in zonlicht heb ik daar nog geen merkbare last van gehad.

Het is eerder een argument om die oude bruine Grolsch flessen te gebruiken in plaats van die nieuwe lichtgroene voor lagering.
De gistende vloeistof is toch troebel dus (zon)licht dringt toch niet diep door.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2010 22:56 u »
Ja natuurlijk kan ik mijn flessen inpakken.

Dat deed ik een jaar of twintig terug ook toen ik voor de eerste keer wijn maakte omdat ik 'ergens' bang voor was.

Maar dat maakte ook niets uit, volgens mij zijn temperatuurschommelingen van meer invloed.

En problemen met de hop heb ik nog nooit gezien, als gekookte hopextracten uiteenvallen in zonlicht heb ik daar nog geen merkbare last van gehad.

Het is eerder een argument om die oude bruine Grolsch flessen te gebruiken in plaats van die nieuwe lichtgroene voor lagering.
De gistende vloeistof is toch troebel dus (zon)licht dringt toch niet diep door.

Bij wijn heb je inderdaad niets te vrezen. Bij bier ligt dat anders. Lichtsmaak is een serieuze smaakafwijking. En dit komt inderdaad door een verandering in de iso-alfazuren onder invloed van UV-licht. Vergisten in rvs is zo gek nog niet.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2010 22:57 u »

Deze redenaties kan ik niet volgen.

Offline Jaap

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2010 22:57 u »
Je ziet het ook niet, maar je kunt het zeker proeven.
Een beetje licht is niet erg, maar als het volop in het zonlicht staat, gaat het bijna zeker mis.

zie ook deze draad

Offline j3r03nq

• Senior lid
  • Q-Brew
« Reactie #6 Gepost op: 03-02-2010 23:49 u »
Hoe zit het eigenlijk met (dubbel)glazen ramen en het gles van de fles zelf?
Ik pak mijn gistvat en mandfles ook altijd in, maar steeds als ik dat doe
vraag ik me toch een beetje af of er uberhaubt wel UV binnen dringt.
Ik word ook niet bruin achter ons glazen-pui'tje denk ik dan.

:weetniet:

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2010 01:15 u »
Er komt toch wel wat UV-licht door dat glas en ook al word jij er niet bruin van, jij zit ook niet de hele godganse dag in de zon daar te bakken. Je flessen wel :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2010 06:56 u »
Yep, inpakken die handel.
Handoek met een knijpertje, en klaar is Kees.
Is tevens een beetje temperatuurstabilisatie.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2010 09:04 u »
Alle licht vermijden! Gistingsflessen horen in het donker.

Neem maar twee handdoeken. Door 1 komt nog steeds veel licht.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 04-02-2010 10:33 u »
Het gaat trouwens niet alleen om zonlicht. Ook TL licht heeft pieken in het stralingsspectrum waarbij iso-alfazuren worden omgezet. Van gloeilampen heb je weer niets te vrezen. Hoe zit het eigenlijk met spaar- en LEDlampen?

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-02-2010 12:59 u »
Een spaarlamp is gewoon een opgevouwen TL lamp, dus als tl-lampen uv-pieken geeft, doet een spaarlamp dat ook.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-02-2010 20:41 u »
Ok, bedankt voor de informatie!

Dat van de hop wist ik nog niet en dat detail is zeker nuttig om te weten.

Waarschijnlijk gaan de flessen naar een donkerder plaats (en dus moeten de broodmachine en de ijsmachine naar de keuken, ik hoop dat ze zich daar thuis zullen voelen).

Tags: