Nieuw lid stelt zich voor: Albertus (Bert)

Gestart door Albertus, 15-02-2008 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Beste Liefhebbers,

Eerst even de personalia: Bert, 62 jaar oud, ben woonachtig in Zutphen en ik beschik sinds kort over een zee aan vrije tijd.
Hobby's (tot nu toe) duiken, motorrijden en sleutelen (aan motoren, klassiekers en oude huizen).

Mijn belangstelling voor het brouwproces bevredig ik al enkele jaren door het bezoeken van, liefst kleine, brouwerijen. Vooral lambiekbrouwers en gueuzestekers trekken mij aan.

In familiekring had ik al eens laten doorschemeren dat ik zelf wilde brouwen. Een half jaar geleden werd ik op mijn verjaardag verrast met een z.g. "Beermachine". De Beermachine is een drukvat van 10 liter waarin zich het complete proces van gisten, lageren en tappen afspeelt. In dit forum is er al het e.e.a. over gezegd. Om een lang verhaal kort te maken: het was niet te z...en. Op het moment dat ik de zaak in de gootsteen kieperde bedacht mij bij de laatste liter en heb twee beugelflessen gevuld en in de kelder weggelegd. Na drie maanden heb ik geproefd en tot mijn niet geringe verbazing was het bocht veranderd in een lichtzuur, fruitig biertje. Mij hoef je niet meer te overtuigen van het nut van lageren en rijpen van bier.

Na de Beermachine in een vergeetput te hebben gegooid, heb ik mezelf getrakteerd op een starterssetje met een tweetal bierpakketten van Brewferm. Op dit moment staat een kratje flesjes te rijpen en naast mij staat een gistvat te borrelen.
Het leek mij verstandig simpel te beginnen en telkens een stukje van het proces toe te voegen. Mijn volgende stap zal waarschijnlijk de aanschaf van een grote ketel, moutextract en hop zijn. Zo hoop ik met kleine stapjes een volledig hobbybrouwer te worden.

Dit forum is voor mij een schat aan informatie en heeft er zeker toe bijgedragen dat ik na mijn eerste negatieve ervaring toch ben doorgegaan. Mijn gedachten gaan uit naar een, al of niet zelf te bouwen, geautomatiseerde installatie omdat je daarmee naar mijn mening minder afhankelijk bent van toevalligheden en makkelijker een bepaald bier kunt reproduceren of kleine veranderingen kunt doorvoeren. De "Braumeister" of de "Braueule" heb ik daarbij als voorbeeld op het oog.

Bert

(Forum naam Albertus: Bert en Bertus waren al in gebruik)

Oscar

Bert welkom op diot forum! Ik voel ik de toekomst nog wel een Zutphense lambiek aankomen... :D
Maar waarom niet meteen met mout brouwen? dan kun je meteen een stap overslaan op je weg naar eigen bier! En wellicht dat je wel eens
met iemand mee kunt brouwen... (volgens mij kun je morgen nog een sessie bij jou in de buurt bijwonen als je wilt... ::) )

 :degroeten:

Tsjerk

Welkom Bert op dit geweldige forum.
Ik hoop dat je, net zo als mij, veel op dit forum zal leren over alle facetten van het brouwen en het bouwen van bijvoorbeeld een HERMS-installatie.


Maar wees gewaarschuwd. Deze hobby is zeer verslavend!  :lessmile:

 :degroeten:

Adrie

Ha Bert,

Meer dan welkom op dit forum. Eindelijk een Zutphense brouwgenoot! samenvol Morgen ga ik inderdaad brouwen, je kunt komen kijken, maar ik heb ondertussen ook al een andere "BrouwHulp". Maakt niet uit, je bent welkom en anders een andere keer wel. Ik zou graag een brouwclubje in Zutphen beginnen, dus als je nog andere brouwers hier kent, laat dat dan even weten. Ik stuur je in een persoonlijk bericht wel even mijn gegevens.

William

Citaat van: Adrie op 15-02-2008  21:13 uMorgen ga ik inderdaad brouwen, je kunt komen kijken, maar ik heb ondertussen ook al een andere "BrouwHulp". Maakt niet uit, je bent welkom en anders een andere keer wel. Ik zou graag een brouwclubje in Zutphen beginnen

Ha Bert,

welkom op dit forum ennuh.....ik zou maar op bovengenoemd aanbod ingaan, dan weten we zeker dat je een blijvertje bent!

Jacques

Hoi Bert,

Allereerst ook van mij een hartelijk welkom.  :biersmile:

Dat aanbod zou ik zeker aannemen. Adrie is een hele goede brouwer en weet lastige zaken eenvoudig uit te leggen.

Echter een dure geautomatiseerde installatie heb je echt niet nodig om goede en reproduceerbare bieren te brouwen. Een nauwkeurige elektronische thermometer, een pH-metertje, een flesje jodium en een refractometer om tijdens het maischen de versuikering in de gaten te houden, maken dat je het proces kunt volgen en sturen. Een brander en een pan aanschaffen, even knutselen om een hevelfilter en een hopfilter te maken en je kunt aan de slag.
Als je dan toch veel geld wil uitgeven kun je een rvs cilinderkonische tank aanschaffen en een grote koelkast die je aanstuurt met een Conrad thermostaat. Op die manier kun je de vergisting sturen en ben je op uitstekende wijze uitgerust om kwalitatief goede bieren te brouwen.

Patrickbierman

Nieuw lid,
Van harte welkom bij Hobbybrouwen.nl.
mijn naam is Patrick Kroon en kom uit Waalwijk, het is hier heel gezellig.
Mijn bijnaam is Patrickbier.

Albertus

Beste mensen,

Wat een hartverwarmende reacties. Het is duidelijk, brouwen doe je niet alleen (drinken trouwens ook niet).
Ik zal zeker op de uitnodiging ingaan, zo'n kans moet je niet laten liggen.

Groeten
Bert

ed

Albertus Welkom,

Ik ben een jaar geleden ook begonnen met brouwen. Eerst een cursusje gevolgd en daar na met de blikken aan de gang. Ik had inderdaad ook het idee om rustig en vooral makkelijk te beginnen. Op de blikken was ik toch al snel uitgekeken. Het resultaat is niet verkeerd en het is heel makkelijk en je hebt nog niet zoveel materiaal nodig.

Na de blikken ben ik ook met een Moutextract begonnen. Leek me toen al heel wat moeilijker en bewerkelijker. Eenmaal aan de gang, viel het wel mee. En scheelt het eigenlijk niet zo heel veel met het echte brouwen. Toen ik me dat besefte ben ik aan een moutpakket begonnen. Je hoeft niets uit te zoeken. Alle ingrediënten zijn aanwezig en alles staat duidelijk beschreven. Op zich een bevredigend resultaat.

Na veel op dit forum gelezen te hebben, heb ik toch maar besloten om zelf een receptje in elkaar te zetten. Nou ja, zelf? Op dit forum staan er zoveel, dat je ze maar hoeft uit te zoeken. Voor de zekerheid gooi je het recept met je maischschema etc. op het forum en de rest komt vanzelf met tips en aanpassingen.

Het is heel verstandig om eens te gaan kijken naar iemand die al langer brouwt. Heb ik zelf ook gedaan. Heel leerzaam.
Over de materialen hoef je je geen zorgen te maken. Dat groeit vanzelf. Je koopt of knutselt steeds weer verder.

Ik zelf zit ook naar een braumeister te kijken. Erg duur. Tenminste dat denk je. Maar als je zelf een installatie gaat bouwen dan kom je er al achter dat de uitgave stiekem ook beginnen op te lopen. Als je alles zelf wil en kunt knutselen is dat natuurlijk ook een uitdaging, een deel van je hobby en een beetje goedkoper.

Ik wens je veel brouwplezier en let op. Het is verslavend. En dan heb ik het niet alleen over het drinken.

Ed

koos1964

Hoi Bert.

Ik ben ook net zoals jou begonnen met blikbier en later ook de beermachine gekregen.
Het resultaat was het zelfde als bij jou maar nu gebruik ik hem als vergistingstank het overdruk ventiel eruit en een kurk met waterslot er in. Na het lageren het overdruk ventiel weer terug plaatsen, suiker toevoegen voor tweede vergisting en naar rustig afwachten, tappen maar. Maar gebruik de bijgeleverde moutextract maar niet. Ik ben trouwens ook wel in voor een clubje in Zutphen want ik kom uit Eerbeek en dat is op proefavonden nog net te doen op de fiets.
Groeten Koos

Oscar

Citaat van: koos1964 op 16-02-2008  17:24 uIk ben trouwens ook wel in voor een clubje in Zutphen want ik kom uit Eerbeek en dat is op proefavonden nog net te doen op de fiets.

Nou ik denk dat hier een nieuwe Bierbrouwers vereniging is geboren.. :hoera: :brouwen:  Ik weet wel een leuke naam : ZBF - Zutphense Bierbrouwers Fereniging  :D :D :D

Adrie

Ha Koos,

Ook van harte welkom!

Nou afgelopen zaterdag was een gezellige brouwdag met Bert en Bas, een collega. Zowel Bas als Bert leken aangestoken door het brouwvirus. Bas gaat binnenkort verhuizen naar Deventer, dus we hebben al vier leden. En ook Johannes, die nog even kwam aanwaaien tijdens het brouwen, heeft interesse. Met vijf man hebben we een leuke start. Ik stuur binnenkort iedereen even een PB'tje om een afspraak te maken voor de eerste bijeenkomst. Ik hoop dat ik kan regelen dat we bij de stadsbrouwerij terecht kunnen. Lijkt me een leuke locatie met een enthousiaste brouwer.

Oscar

Citaat van: Adrie op 17-02-2008  20:42 uEn ook Johannes, die nog even kwam aanwaaien tijdens het brouwen, heeft interesse.

Wil die ook leren bierbrouwen?  :P

Albertus

Meteen maar in het diepe!  :shelp:

Na de brouwsessie bij Adrie heb ik besloten om de tussenstap van moutextract (tussen bierpakket en mout) maar over te slaan.
Even wat een pannen, wat koperwerk en slangen, e.d. verzamelen. Als jullie nooit meer iets van me horen dan is het op zo'n volslagen mislukking uitgelopen dat ik mijn gezicht niet meer kan vertonen.

Groeten
Bert

Adrie

Ha Bert,

Dacht jij soms dat het eerste bier van ieder van ons gelijk smaakte als een Westmalle tripel? Ik zal maar niet vertellen waar mijn eerste bier naar smaakte. :ziek: Mislukkingen komen bij iedereen voor en daar leer je van (als het goed is), zeker als je je eerste bier laat proeven tijdens een bijeenkomst van de Zutphense Bierbrouwclub i.o.. En hier op het forum staan we altijd klaar met raad (helaas krijg je soms tegenstrijdige adviezen, maar brouwers zijn nou eenmaal eigenwijs). Bierbrouwen is té leuk om het na een tegenslag gelijk op te geven.

Trouwens: als je je mout geschroot wilt hebben, kun je dat altijd bij mij komen doen. Dan hoef je niet gelijk te investeren in een schrootmolen.

Oscar

Citaat van: Albertus op 18-02-2008  13:23 uNa de brouwsessie bij Adrie heb ik besloten om de tussenstap van moutextract (tussen bierpakket en mout) maar over te slaan.

 :duimop:  :duimop:  En met een redelijk goed recept en wat hulp van anderen en/of goede aanwijzingen moet het haast wel goed gaan. En mijn eerste bier was ook verzuurd/geinfecteerd. :ziek:

Menno

Citaat van: Adrie op 18-02-2008  13:39 utijdens een bijeenkomst van de Zutphense Bierbrouwclub i.o.
Maak er gelijk een gilde van, Adrie!  :duimop:

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  13:53 uEn mijn eerste bier was ook verzuurd/geïnfecteerd. :ziek:

Tegenwoordig maak je toch nogsteeds verzuurde bieren :P ;)

 :degroeten:
Wesley

Oscar


Jacques

Citaat van: Menno op 18-02-2008  14:02 uMaak er gelijk een gilde van, Adrie!  :duimop:

Waarom niet een gewone club? Een gilde is niet meer van deze tijd.

Oscar

Gilde of club, what's in a name...komt allebei op hetzelfde neer en gilde klinkt natuurlijk wel ambachtelijker... ;)

Albertus

Als het toch niet meer van deze tijd hoeft te zijn: genootschap.
Klinkt ook deftig en misschien komt daar het drinken meer aan bod, bij gilde moet je meteen aan aanpakken denken.

Glorfindel

Een gilde, Tjonge. Bedenk dan wel het volgende: Voordat je tot een gilde mag toetreden zal je eerst een meesterwerk moeten maken! Tenminste, zo ging dat in lang vervlogen tijden. :D

Hoe dan ook, ik wens jullie een brouwzame toekomst daar in Zutphen en omgeving!

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  19:27 ugilde klinkt natuurlijk wel ambachtelijker... ;)

Maar ook oubollig en niet meer van deze tijd.

Hier in Brabant is het gilde de schutterij. Met vaandels en trom gaan ze over de straat naar de plaats waar ze gaan Koningsschieten. Heel folkloristisch, maar niet iets waar je als hobbybrouwer mee geassocieerd wil worden.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom zo veel bierbrouwersclubs zich zo graag een gilde willen noemen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-02-2008  22:25 uMet vaandels en trom gaan ze over de straat naar de plaats waar ze gaan Koningsschieten.

Je moest eens weten wat we hier in Twente allemaal doen... :D :D ;D ;D

Albertus

Naar aanleiding van een advertentie op Marktplaats heb ik gisteren de spullen overgenomen van iemand die stopt als hobbybrouwer. RVS kookketel, brander, gas, gamel, gistvat, spiraalkoeler, allerhande slangenwerk, meetinstrumenten, etc., etc. Ook een tot klimaatkast omgebouwde koelkast voor twee gistvaten (alleen verwarmen, niet koelen) staat nu in mijn garage.

Bij de inboedel behoort ook een hoeveelheid mout (20 kg pilsener, 4 kg münchener). Ik denk ongeveer een jaar oud, is die nog te gebruiken? Zijn hoppellets van ongeveer een jaar oud ook nog te gebruiken? Ik wil met deze oude voorraad even lekker experimenteren.

Nu moet het dus echt gaan gebeuren!

Groeten
Bert

Menno

Netjes! :duimop: Mag ik vragen wat je voor de gehele partij hebt neergelegd?

Albertus

Ik heb € 200 betaald. Leek mij een redelijk bedrag en ik heb ook niet over de prijs onderhandeld.

Groeten
Bert

Caspar

€ 200,- is een hele mooie prijs hoor... Ik zou het mout en de hop niet meer gebruiken, je weet niet hoe het bewaard is en zo. Ook zou ik alle spullen (vooral het gistvat) even goed desinfecteren, laat het vat eventueel gewoon een uur gevuld staan met Chempro Caustic.

Gefeliciteerd met je nieuwe verslaving, ik kan je nu al verzekeren dat het niet bij € 200,- zal blijven ;D!

Oscar

Citaat van: Caspar op 21-02-2008  11:13 uIk zou het mout en de hop niet meer gebruiken, je weet niet hoe het bewaard is en zo.

Dat is voor later..mout van een jaar oud kun je nog best wel gebruiken en die hoppellets ook wel, zeker voor een experimenteel brouwseltje en
dan zie je wel wat er uit komt.

Caspar

Niet mee eens, gewoon meten goed beginnen (zonde van de tijd om een bier te brouwen wat geen bitterheid blijkt te hebben)!

Oscar

oh oh...onenigheid... ;D ;D


Citaat van: Caspar op 21-02-2008  13:06 u(zonde van de tijd om een bier te brouwen wat geen bitterheid blijkt te hebben)!

Dat is dus v.w.b. de hop.... ;)

MO

Mout wel gebruiken (misschien even proeven, niet muf dan gebruiken), hop niet gebruiken maar vers kopen is mijn advies.

Caspar

MO heeft inderdaad een goed compromis Oscar :D.

Adrie

Ik sluit me aan bij MO. Hop moet je vers kopen of zeker weten dat ie goed is bewaard (luchtdicht in de diepvries).

Mooie aanschaf, Bert. En nu maar brouwen!  :brouwen:

Albertus

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga aan de slag.

Bert

Albertus

Aan de inboedel die ik van een ex-hobbybrouwer heb overgenomen ontbraken nog enkele zaken zoals een filtertje voor de aquariumpom e.d. Ook heb ik hop en gist besteld.

Maar mijn handen jeukten en omdat blijkt dat de hop op de goede manier bewaard is (in vacuum en in de diepvries) heb ik vandaag als proef met de overgenomen spullen een brouwsessie gestart. Een garage-brouw, want elders heb ik nog geen plaats en geen afzuiging.
Er zit 20 liter in het gistvat en nu maar wachten  :-\ .

Om e.e.a. uit te rekenen heb ik gebruik gemaakt van BrouwHulp van Adrie. Ik ben een liefhebber van excel-toepassing en wat zit dit goed in elkaar. Ik kwam precies uit op de berekende 20 liter en een s.m. van van 1071 (gepland 1075).
Ook (of misschien wel juist) beginners wordt veel rekenwerk uit handen genomen.

Om na het koken en koelen te filteren had ik een uitgekookte theedoek over de gistkuip gelegd. Je voelt hem al aankomen: de klassieke fout! Ondanks twee klemmen zakte de theedoek onder het gewicht van hop- en eiwitresten naar beneden en kwam in het wort terecht. Nu maar afwchten of dit tot besmetting heeft geleid.
De discussie op het forum over eerst koelen en dan filteren versus filteren en dan koelen heeft m.i. een 1-1 stand, ik dus maar muntje opgegooid.

Dit is wel een hobby waarbij je smetvrees oploopt (althans voor wat betreft je bier ;D), het kost mij best wel moeite om alles tijdig te ontsmetten, steriel te houden en vooral om te voorkomen dat ergens iets inwaait.

Al met al een heel leerzame en een hele leuke ervaring.
Bert

oranjeboombiertje

Zou je het recept ook nog kunnen posten, ik ben heel nieuwsgierig wat je gebrouwen hebt.

Pas wel op want je bent nu eenmaal begonnen en dan kom je er niet meer vanaf, die verslaving ;)

 :degroeten:
Wesley

Albertus

Voor het recept moest ik uitgaan van de ingrediënten die ik toevallig in mijn bezit heb gekregen. Ik had pilsmout en munchener en heb het volgende gedaan:

82 % pils mout
18 % munchener

Maïsch-schema:
60 graden 40 min
70 graden 30 min
78 graden 1 min

kooktijd 75 minuten, hop (Fuggles) in drie fasen toegevoegd
korrelgist van Brewferm

Het schema zou een triple moeten opleveren.

Bert


oranjeboombiertje

Dit ziet er goed uit. Heb je ook uitgerekend hoe bitter het bier wordt (IBU's)? Jammer van de gist, Brewferm, die staat niet als goed bekend. Voor een eerste biertje kan het wel want je gaat straks heel blij en trots zijn maar in het vervolg wel betere gistjes pakken hè :weetbeter:

 :degroeten:
Wesley

Albertus

De berekende bitterheid is 25 IBU.

Het gisten zal nog een verrassing zijn. Het beluchten heb ik noodgedwongen achterwege gelaten omdat ik nog wacht op een filtertje voor de pomp (ik had er zo'n zin in dat ik niet kon wachten).

Bert

oranjeboombiertje

Een korreltje hoeft ook niet persé belucht te worden. Hoeveel gist (g/l) heb je nu toegevoegd als je boven de 0,5g/l zit zal het wel goed komen met het gisten. Je zal nu een mooie dikke schuimlaag op je wort gaan zien en er gaan heerlijke luchten uit het waterslot komen.

Helaas staat de Brewferm gist niet bekend als een goede uitgister dus dit zal wel een zoetig biertje worden.

 :degroeten:
Wesley

Albertus

Eén zakje toegevoegd (dus precies 0,5 g/l).

Al die weken-maanden wachten op resultaat dat is het moeilijkste van deze hobby.

Bert

oranjeboombiertje

Dat valt wel mee, over een week of 6 kan je wel beginnen met proeven. Eerst 1-1,5 week gisten. Dan 2-3 weken lageren. Dan 1-2 weken hergisten en dan kan je proeven, het valt dus best mee.

 :degroeten:
Wesley

MO

Maar voordat hij echt lekker (en helder) wordt, ben je natuurlijk wel twee maanden verder.

Ik gebruik ook nog steeds BrouwHulp. Ik gebruik er maar drie tabbladen van: mout, maischschema, hop en kruiden. De andere tabbladen heb ik gewoon weggegooid. Wat een gebruikersvriendelijke software! Ik houd erg van de eenvoud ervan. Meer dan rendement, kleur en bitterheid heb ik niet nodig in mijn brouwerij.

oranjeboombiertje

Je kan natuurlijk het bier proeven kort na het bottelen maar natuurlijk wordt het bier beter als het wat langer staat om te rijpen maar ik zou het echt aanraden, zeker bij een beginner, om 1 of 2 weken na het bottelen te beginnen met proeven, daar leer je echt super veel van. Als je dan eens in de week (of vaker ::)) proeft weet je voor de volgende keer meteen wanneer het bier het beste smaakt :)

 :degroeten:
Wesley

Albertus

De gisting is keurig op tijd begonnen (ongeveer 8 uur na toevoegen gist).

Ik heb de gistkuip in een gistkast staan (hoorde bij de overgenomen inboedel) in de garage. In het begin ging dit prima: verwarmen tot 20 graden in de garage van 15 graden.
Nu de gisting goed op gang is loopt de temperatuur op. De kast, een staande diepvrieskast met een wanddikte van 5 cm en het koelgedeelte er uit gesloopt, isoleert te goed. De deur even op een kier zetten helpt natuurlijk wel, maar dat is niet de bedoeling van een automatische regeling.

In mijn souterrain heerst een redelijk constante temperatuur van 's winters 15 graden tot 23 graden zomers in een warme periode. Ik heb dus behoefte aan een kast die enkele graden kan verwarmen maar ook enkele graden kan koelen en dat volledig automatisch.

De kast die ik nu heb is in zeer goede staat en ik ben van plan de kast zodanig om te bouwen dat hij die paar graden kan verwarmen en koelen.

De discussie "Vergisting op constante temperatuur" op het forum heb ik gelezen. Ik zal mijn toekomstige ervaringen v.w.b. mijn gistkast daar plaatsen.

Albertus

Mijn eerste "echte" bier gebotteld!
Hiervoor heb ik tweemaal een bierpakket "laten gisten" en beide keren was het resultaat bij het bottelen beroerd en na twee maanden liggen alleen te drinken ingeval van uiterste dorst  :huilen: .

Dit smaakt nu, als jong bier zonder kooldioxide, al heel aardig. Paar weken liggen en dan  :proost2: .
En nu snel de zaak schoonmaken voor de volgende batch  :biersmile: .

De opmerking van Oranjeboombiertje dat Brewfermgist niet geweldig is klopt. Ik haal een vergistingsgraad van 64 %.


Bert

Anton

Citaat van: Oscar op 21-02-2008  12:56 uDat is voor later..mout van een jaar oud kun je nog best wel gebruiken en die hoppellets ook wel, zeker voor een experimenteel brouwseltje en
dan zie je wel wat er uit komt.

Ik heb onlangs een lekkere (semi)trappist gebrouwen met gerst van 1992. Echt waar, het was al die tijd luchtdicht afgesloten en zelfs de hop was van 1992.

Oscar

Dat bier zou ik serieus wel eens kritisch willen proeven... was er nog wat van de alfazuur van de hop over?

Anton

Proeven kan helaas niet meer, want OP.
maar inderdaad het was zeer goed te drinken, rendement boven 70%.
Bitterheid alleszins OK. (Het waren Fuggles pellets)
Gerst (pilsmout 3 EBC.) heb ik nog een kilo of drie van. Ik ga het nog een keer proberen te brouwen.

Anton

Johannes

He Bert, heb je een nieuw shirt? Mooi hoor!

Albertus

Citaat van: Johannes op 13-06-2008  09:30 uHe Bert, heb je een nieuw shirt? Mooi hoor!

Heel opmerkzaam!
Tja, als lid van de "De Roode Toren" kan ik niet met een ander embleem in dit forum blijven rondlopen.  ;D

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.