Reisverslag Florida

Gestart door EBC, 15-02-2008 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Ik zit nu alweer een week in Orlando, Florida.
Het is hier geweldig voor pretparkliefhebbers, maar een bierliefhebber komt er bekaaid vanaf.

Budweiser, Coors, Heineken, Stella, daar heb je het wel mee gehad hier.
Toch is het wel gelukt ook wat andere bieren te drinken. Niet lekkerder, wel specialer...

Zo waren we in Margaritaville, dat is een restaurant van Jimmy Buffet. Jimmy is niet zo bekend bij ons, maar hier in Amerika des te meer.
Jimmy heeft een lager gemaakt, samen met Anheuser Busch. LandShark Lager. Niet echt lekker, maar zeker niet verkeerd, voor een lager dan, want het blijft een waterig en hoploos biertype, met vaak een flinke hoeveelheid mais, wat het nogal flauw maakt.
Hier nog wat meer.

Gisteren was ik in Downtown Disney voor een bedrijfsfeestje in het House of Blues. Daar was de bierselectie ook niet enorm. Na een biertje van de oudste brouwerij van de US (Yuengling)

, was ik weer genoodzaakt een export Stella te proberen...dat was toch ook geen prettige ervaring. Dan maar een Heineken. En ja hoor, daar was het estertje weer.

Sandra kocht ergens in een supermart een IPA, die proef ik vanavond en zal dan wat meer vertellen. Na vandaag is het werk voorbij en gaan we nog twee weken door Florida toeren. Dan kom ik zeker interessantere bieren tegen!

MO

Leuk. En wat post je vroeg (-6 uur toch?). Houd ons op de hoogte.

EBC

Vandaag alles geleerd over raketten en space travel in het Kennedy Space Center. Ik was verbaasd over de eerste bemande ruimtecapsules...zo klein en zo simpel, dat ze daarin hun leven durfden te wagen.

Goed bier lijkt hier wel rocket science te zijn, want veel kom je er echt niet van tegen. Maar het is wel gelukt. Charlie en Jakes Brewing and Barbecue, ergens tussen Cocoa en Melbourne. Heerlijke Anniversary Ale, veel Cascade en dryhop. En een prima Porter. Daarnaast een haast perfecte burger...we zijn weer in Amerika!


Die brewpubs zijn eigenlijk bijna altijd sfeervol. Misschien wel omdat ze 'private owned' zijn. Ofwel, geen keten, want alles is hier keten en dus al snel eenheidsworst.

Voor morgen heb ik weer iets leuks op het oog. Foto's zal ik later posten, daar heb ik nu geen tijd voor.

EBC

Strand, surfen en vissen, dat is de Atlantische kust van Florida. En gelukkig zijn er ook een paar brewpubs!
Ik was vandaag in Brewzzi's, in Palm Beach.

Palm Beach is de stad waar de rijksten van Amerika verblijven. Maserati, Ferrari, Bentley en veel Mercedessen, Lexi en ander duur speelgoed rijdt hier rond. En dan Worth Avenue, een winkelstraat voor vrouwen met de alle sjieke designer merken. Helaas geen winkels waar mannen graag gaan shoppen. En wat er aan mannenkleding te koop is, wordt alleen door vrouwen gekocht...

Voor de 'gewone man' onder ons is er dan Brewzzi's.
Een heel mooie tent, enorm groot met een prachtige brouwerij erin. Echt wel schitterend. Maar het bier kan beter, het is allemaal wat zoet, misschien doen ze dat expres? En hier in Florida zijn ze niet echt dol op IPA of andere hoppige bieren. Het is veelal Lager, Wheat en wat donkers als Porter of Dark Lager. Toch wel een verschil met Californië en Michigan. Maar wie weet, ik ben nog niet klaar hierin Florida.


Bij Brewzzi dronk ik een DIPA ofwel Double IPA. Zoeter, zwaarder en nog hoppiger dan een IPA. Het was hun 'reserve', een soort wisseltap. Normaal zou ik dit bier zomaar niet uitkiezen, maar bij gebrek aan iets pittigs...

En het is hier warm en te vochtig...

EBC

Fort Lauderdale...ook een sjieke stad! Veel superdeluxe motorjachten. En in de haven zwemmen zelfs zeekoeien rond. Manatees heten die hier.
Dolfijnen zie je hier in Florida overigens ook regematig rondzwemmen...en gisteren vloog er een fregatvogel over.

Momenteel zit ik in Miami Beach, in het Majestic hotel op Ocean Drive. Wat een schitterende buurt is het hier! Allemaal art deco gebouwen, echt heel mooi. En het leven staat hier nooit stil. Gezellig...


De etalagepoppinnen hier in de omgeving hebben allemaal cup dubbel F. Jaja, foto's volgen nog  :leren: ik heb een serietje gemaakt.


Ik ben Gloria Estefan nog niet tegengekomen, noch Sonny Crockett, maar het wc-gebouwtje waar George Michael gesnapt werd ligt hier volgens mij vlak tegenover. Als je Miami binnenrijdt dan wordt je wel stil van het uitzicht. Wat een stad...


Oja, het ging over bier...Vandaag ben ik niet verder gekomen dan een Sierra Nevade Pale Ale. Niks mis mee overigens. Als je van C-hop houdt, dan is dit altijd ok. We reden nog langs een brewpub keten 'Hops'. Ik zal er vast nog wel een bezoeken en dan komt verslag.


Ik blijf nu  nog twee dagen in Miami. Daarna verder naar Key West, mijn verjaardag vieren in Margaritaville van Jimmy...en er is daar ook een brouwerij!!!

MO

Foto's van boek-lezende vrouwen? Interessant. Siliconen zijn vies.

EBC

Twee brewpubs zijn er in Miami. And guess what...we hebben beide bezocht.

Titanic Brewing Company ligt vlak bij het Coral Gables, een sjieke wijk uit het begin van de vorige eeuw. Villa's in een parkachtige omgeving. Leuk waren de Banyan trees, bomen met luchtwortels die steeds groter worden als de wortels de grond raken. Die wortels worden dan ook weer boom en zo wordt één boom een bos op zichzelf.
Afijn, ik denk dat Titanic mede goed draait doordat het vlak aan de universiteit ligt. Ze brouwen Engelse stijl bieren. Goed, maar wel aan de wat wrang bittere kant. Ik dronk een IPA met 100% Simcoe hop. Erg bitter, weinig tot geen hoparoma, wat het een beetje stroef bier maakte. Sandra had een Best Bitter, die ook wat te bitter was. Wel had dit bier een typisch Engels gist profiel.
Als met al een leuke tent, een bezoekje waard.


En op Miami Beach, het Art Deco eiland dat voor de kust ligt , wat een prachtige gebouwen hier, een must voor elke architectuur student, is er dan de Abbey Brewing Company. Een onooglijk pand. Je durft eigenlijk niet binnen als je buiten staat. Maar eenmaal binnen vind je een bruine kroeg zoals ik die nooit in de US zag. Klein maar fijn en wat een mooie bierkaart! Ze brouwen niet in Miami zelf en hadden 3 eigen bieren. Verder veel Europese import. Bernardus 12 van het vat, Urquell van het vat...en nog meer moois, voor in Amerika dan.
Hun eigen bier was IPA, erg lekker, niet zoveel citrus, jammer maar helaas. Een fluweelzachte Imperial Stout en een Belgische Quadrupel en die was niet eens slecht.


En dan las ik nog over Optimus Prime, je weet wel de baas van de Transformers, maar dan nu Hoptimus Prime...wat voor een bier zou dat nu toch zijn? Morgen antwoord vanaf Key West en ik zal binnenkort ook foto's plaatsen.

Edgar

Citaat van: EBC op 20-02-2008  14:42 uSandra had een Best Bitter, die ook wat te bitter was. Wel had dit bier een typisch Engels gist profiel.

Laatst weer eens op een podcast gehoord dat die Amerikanen bij 'Bitter' gelijk denken aan Amerikaans 'bitter' en zo'n licht bier volstorten met hop. Hebben ze moeite mee, kennelijk, met matigen.


EBC

De Florida Keys, het klinkt heel romantisch en caraïbisch...een lange weg over eilandjes en water...en eigenlijk is dat het ook wel, ware het niet dat ze hier de boel hebben volgebouwd op een erg Amerikaanse manier. Weg met de romantiek!

Maar eenmaal in Key West is het wel een leuk stadje. Hier mag je genieten, realaxen en vooral drinken en dat zie je dus overal gebeuren. Heel layed-back. Heel 'Margaritaville' zou Jimmy zeggen, it is always five o'clock somewhere!
Margaritaville is hier dan ook een soort bedevaartsoord, daar moet je even een cheeseburger gaan eten en een Landshark drinken.


En dan is er nog Kelly's, de zuidelijkste brouwerij van de VS. Ik heb daar hun IPA en Red Ale gedronken. De Red Ale was heel fruitig, niet echt hoppig en had een chocolademout bittertje.
De IPA zou met Cascade zijn gemaakt, maar dat was niet echt te proeven. Niet zo heel erg bitter, meer een Pale Ale dan een IPA. Verder prima overigens...
Tijdens het happy hour, dat hier natuurlijk overal van ca 4-7 uur wordt gevierd, drinkt iedereen Margarita's, grote glazen vol, de een na de ander. Is dit Amerika? Topless mag nog net niet, maar drinken is hier al aanvaard. Afijn, ik rook toch af en toe een zweem van kokend wort en ging dus maar op onderzoek uit. En ja hoor, er werd nog gebrouwen.
Het koken was net klaar. Ik stak mijn neus in de ketel en rook gekookte wort, maar zonder hop. Er lag een grote zak Wyeast 1214 klaar. Het was de Red Ale, dat verklaarde gelijk het fruitige. Ik vroeg op ze een probleem hadden met de hopschaarste...nee hoor vertelde de brouwer, wij hebben nog genoeg hop. Volgens mij gebruiken ze geisomeriseerde hopextracten. Dat verklaart het hoploze kooksel en dat ze geen gebrek hebben.


Er is ook nog een Hog's Breath bier verkrijgbaar ergens hier...dat staat op de lijst voor vandaag. Verslag volgt.

Greetz!

EBC

Ik heb een aantal foto's geplaatst...

Hogs Breath was er inderdaad:

Het was een prima ale.

En ik vond ook deze, smaakte ongeveer net zo als Hogs Breath...maar het was wel in ander cafe.


De afgelopen dagen heb ik gevist en gesnorkeld, beide met een boot het water op. Erg leuk, maar het bier is er bij in geschoten...
En Hoptimus Prime is een...zoek maar even op!

Johannes

Mooi verslag weer EBC! Die gasten bij Legacy Brewing zijn niet zuinig met hop. Een bier van 7% en 110 IBU!!

Edgar

Leuk met die foto's. merci Jasper!

EBC

24 februari:
Vandaag door de Everglades gereden...moeras, vogels, veel vissen en schildpadden en natuurlijk alligators. We have had a gatoriffic time!

Florida is niet echt een bierstaat. Ik heb ontdekt dat de wetgeving vereist dat een brewpub in de pub brouwt en dat het bier de pub niet mag verlaten. Alle bier moet in de pub geconsumeerd worden. Deze wet zorgt ervoor dat er niet zoveel brewpubs zijn hier...

Dus als je geen brewpub kan vinden, dan ben je veroordeeld tot  Bud, Bud Light, Michelob, Michelob Light, Coors, Coors Light, Heineken...Nu ja...wat doe je dan. Ik heb het gedurfd. Ik heb een Bud besteld. En een cheeseburger erbij om 'door te spoelen'. Amerikanen drinken graag Lager. En ook graag veel Lager. Daarom wordt veel maisstroop en rijst gebruikt in het bier, daar wordt het doordrinkbaarder van.
Wij vinden dat niks, maar Amerikanen vinden 'ons bier' te zwaar op de maag liggen.
Dus nogmaals: onze pils is zeker geen Amerkaanse Lager.
Maar ik moet bekennen dat ik de Bud helemaal niet slecht vond. Ok, het was vrij smakeloos, maar is wel knap om zo'n licht bier te brouwen.
De light versies zijn met 30% aangelengd om ze nog wateriger te maken. En de Ultra is nog lichter...

Verder hebben ze nog 'premium' beer. Hieronder vallen onder andere de Michelob bieren van Anheuser Busch. Deze bieren worden gemaakt volgens het reinheitsgebot en ook meestal van geïmporteerde grondstoffen. Dus mocht je in Amerika zijn en zoek je een 'steviger' bier, kijk dan uit naar de premium versies. Maar er gaat niks boven een microbrew of nog beter een brewpub. Brewpubs zijn de gezelligste restaurants die je hier kan vinden, bijna altijd gegarandeerd leuk.

EBC

26 februari:
Sarasota aan de westkust van Florida heeft een brewpub! Sarasota Brewing.
Ook weer een prachtig interieur. Klanten kunnen hun eigen mok bestellen waaruit ze dan hun biertje geserveerd krijgen. Honderden mokken hangen aan de plafonds! Ze zijn gesorteerd op nummer. Hoe minder vaak je komt, hoe verder weg van de bar je hangt. Soms moet de barman zelfs naar boven om je mok op te halen...zo is er een Engelsman die zo nu en dan een paar weken in Sarasota verblijft. Als hij er is hangt zijn mok vlak boven de tap, maar als hij terug naar Engeland vertrekt, verhuist zijn mok weer naar zolder.
Hun bieren zijn ok, maar ze houden niet zo van hop. Dit merk ik veel in Florida. Brewpubs zijn al schaars zoals eerder vermeld en kennelijk zijn ze ook voorzichtig en maken ze 'in de markt liggende' bieren.
Niettemin hadden ze een heerlijk hoppige pils op tap. Ja een echte pils, geen lager! Sandra dronk de porter en stout en ook die waren prima. Ik proefde ook nog een IPA van een of andere micro, maar het was een Engelse versie, zonder de door mij zo geliefde citrussmaak.



EBC

27 februari:
Wie Florida zegt, zegt zon, pensionados, outlet shopping en pretparken. Vandaag bezochten we Busch Gardens in Tampa. Een kleine dierentuin en veel rollercoasters.

Busch is ook de Busch van Anheuser Busch (AB). AB bezit een aantal pretparken,m waaronder deze. Geweldige rollercoasters, als je daar van houdt...en dat doe ik ;-). Maar ook een gratis, op inschrijving, proeverij van AB bieren. En dat was best leuk, hoewel 10 van de 14 bieren Lagers waren...

De proeverij werd gehouden in een speciaal soort ontvangst/proefruimte en bij elk bier werd een uitleg gegeven over het type, het recept en dergelijke. En je kreeg bij elk biertje een bijpassend blokje kaas. Een leuke maar commerciële proeverij.
Ziehier het logo in de proefruimte:


En buiten in de 'natuur':


AB heeft overigens de Yuengling brouwerij voor het gerecht gesleept omdat Yuengling ook een adelaar in hun logo heeft. Leuk hè die AB jongens...een brouwerij aanklagen die de adelaar al langer in hun logo heeft als dat je zelf bestaat (Yuengling is de oudste brouwerij van Amerika, zie volgende post)...Ze hebben de lawsuit overigens terecht verloren.
Maar zelf stelen ze wel (om maar te zwijgen over de naam Budweiser), kijk hier hebben ze 'it is five o 'clock somewhere' (wasting away again in Margaritaville) gestolen van Jimmy Buffet:


Voor de lager brouwers onder ons: Budweiser (en ook Yuengling), worden 'slechts' twee weken gelagerd. Niks geen 8 weken dus, wat volgens mij ook nog steeds volkomen nonsens is... >:D

's Avonds moet er gegeten worden. Ybor City is een voorstad van Tampa. En hier zouden twee brewpubs zijn...Eén bleek niet meer te bestaan en bij de tweede stonden we voor een leeg pand. Alles was eruit gehaald, maar op de deur zaten nog stickers die duidelijk er duidelijk op wezen dat we aan het juiste adres waren. Teleurstelling alom...toch nog even nagevraagd bij de parkeerwachter en die vertelde dat Tampa Bay Brewing was verhuisd naar een ander pand.
Dat pand bleek te liggen in het vrij recent vernieuwd 'mall' achtige centrum. Tampa Bay Brewing brouwt werkelijk middenin het restaurant. Een 120 cm hoge wand scheidt de brouwerij van het restaurant gedeelte en je kan dus alles heel goed zien. De gistingstanks stonden met een blow-off gewoon te bubbelen vlak naast je tafeltje! De tafeltjes hadden glazen inzetten ter grootte van een bierviltje met daarin mouten en hoppen met opschrift, dat was een leuk detail. Ze hadden goede bieren en een haast perfecte heerlijke juicy burger.


EBC

28 februari:
Gisteren en vandaag nog steeds, is het plotseling erg koud geworden. Van ruim 30 graden was het nu nog maar een graad of 8 en dat in één dag. Brrr...ik heb 's morgens even geen zin in buiten zijn, totdat het vanmiddag iets warmer wordt. Ik had ontdekt dat de Yeungling Brewery (spreek uit: jingling), zie een eerdere post, in Tampa ook een brouwerij heeft en dat daar rondleidingen worden gehouden. Ik heb meteen ons reisschema aangepast ;-)  en wij gingen dus 's morgens op stap naar Yeungling, de oudste brouwerij van Amerika (1829). De oorspronkelijke brouwerij ligt in Pottsville, Pensylvania.

De Tampa vestiging was groot, niks geen klein microotje. Mout wordt per trein aangeleverd, de trein stopt vlak onder de silo's. De rondleiding voerde door de brouwzaal, bottelarij en laboratorium, met als afsluiting een proeverijtje.
Bij de kookketel stonden emmertjes klaar met vloeibaar hopextract, maisstroop, gistvoeding, waterontharder en Iers Mos. Iers Mos wordt dus ook op grote schaal toegepast. Het verwonderde mij wel dat de waterontharder pas werd toegevoegd tijdens het koken en niet al voor het maischen, maar wellicht heeft één van jullie chemici hier een antwoord op?


Eenmaal in het laboratorium en al pratend met de kwaliteitsman, wat erg leuk was, wilde hij ons met minimaal aandringen wel wat gist meegeven. Hij haalde ergens een plastic labofles vandaan en we volgden hem tot in het diepste van de brouwerij. Ergens in hun gistpropagatieruimte werd het flesje onder de tank gehouden en wat gist afgetapt.


Het was een leuk bezoek. Hun bieren zijn ok, hoewel ik ze gelijk Anheuser Busch vind. Erg clean en veel mais/rijst. Een erg Amerikaans massaproduct, leeggefilterd en gepasteuriseerd. Voor alle bieren wordt dezelfde ondergist gebruikt, ook voor de porter.

In de giftshop van de brouwerij kocht ik een plastic pitcher (grote maatbeker/schenkkan) om de gist in te kunnen koelen. Eenmaal buiten was de dichtstbijzijnde fastfoodketen een Pizaa Hut en daar heb ik dan wat ijs gehaald. IJs in de pitcher, gistflesje erin, zak eromheen en achter in de auto. Vanaf dan regelmatig ergens stoppen om het ijs te vervangen.
Ik kocht ook nog een gel-ice-pack om de gist tijdens de vliegreis koel te kunnen verpakken. En nu maar hopen dat die gist het overleeft heeft en niet geïnfecteerd is. Toch wel geinig, gist van de oudste brouwerij van Amerika. De brouwerij laat de gist overigens bewaren door WhiteLabs in San Diego. Om de zoveel maanden bestellen ze een nieuwe batch die ze dan zelf weer opkweken. De gist is niet commercieel verkrijgbaar bij WhiteLabs.

Yuengling is overigens nog steeds een familiebedrijf. De huidige eigenaar is de 5e generatie, hij heeft vier dochters, waarvan er twee in de brouwerij werken. In de videofilm die tijdens de rondleiding getoond werd, wilden de meiden dat het 'and Son' van de gevel werd gehaald en werd veranderd in 'and Daughters'.
Ik weet nog niet wat voor soort bier ik met de gist zal gaan maken...maar het zal zeker geen Amerikaanse Lager zijn!

EBC

29 februari:
Gisteren en vandaag hebben we zeekoeien gezien (manatees in English), in Homosassa Springs. Grote logge beesten, die best lijken op de gemiddelde Amerikaan... ;D

Het is onze laatste dag, morgen vliegen we terug naar huis vanaf Orlando. De reis voert dus terug naar Orlando en ik moet nog een brewpub bezoeken. De keus valt op, niet veel keus overigens hoor hier in Orlando, The Big River Grill and Brewing Works op de Disney Boardwalk. Disney heeft een enorm stuk grond omgetoverd tot recreatiecentrum. Diverse pretparken en hotelcentra zijn hier gevestigd en natuurlijk moet er ook 's avonds entertainment zijn. We waren al in Downtown Disney, nu dus de Boardwalk.



Big River Grille is een modern ogende tent met prima bier, het enige nadeel is dat het in het Disney Resort ligt. Het probleem hiermee is het cliënteel, ze zijn slechts geïnteresseerd in eten en niet in bier. Dat merk je. Ik hoorde een kerel vragen om een Bud Light, waarop dan wordt geantwoord dat ze dat niet schenken. Nee, dit soort brewpubs zijn niet hetzelfde in een pretparkomgeving.
De brouwinstallatie, die achter glas goed te bekijken was, zag er picobello schoon en netjes uit en dat proefde je al aan het bier.

EBC

1 maart:
Vandaag vliegen we terug... weinig bier, want daarvan ga je alleen maar pissen en dat is niet leuk op lange vluchten. Hoewel... in de business lounge op Atlanta's Hartsfield Jackson airport hebben ze een pale ale: Sweetwater Atlanta 420. En die is c-hoppy en zeer smaakvol!
En vanaf nu ga ik verder met het afmaken van de CoolFermenator!

EBC

Verslag compleet...

Wie weet er een leuk bier om te brouwen met de Yeungling gist? Het is een ondergist...

Oscar

Maak eens een ondergistende porter... :brouwen:  Of een schwarz... :biersmile:

Caspar

Ik zou er een lekker pilske mee maken :proost:.

EBC

En dat heb ik gedaan Caspar!

En zojuist heb ik een flesje opengemaakt. Een goddelijke pils. Nooit heb ik zo'n lekkere gemaakt.
Gebrouwen op 23 maart, vandaag 30 april gaat de eerste fles open. Het is gebotteld op 13 april, drie weken na het brouwen. Vandaag is het bier dus net iets meer dan 5 weken oud.
Hoezo 3 maanden lageren? Voor mij is het bewijs weer geleverd. Lang lageren is echt grote quatsch, om het maar eens met een Duits woord te zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat dit bier nog veel beter zou kunnen worden. Het bier is vergist op 12 ºC en heeft daar drie weken op gestaan.
Ik durfde niet een heel brouwsel aan de gist te geven. Helaas heb ik nu maar een liter of 8. Gelukkig heb ik nog wel wat van de gist bewaard en die zal ik deze week nog eens opstarten om weer vers te kunnen bewaren.

Het overgrote deel van het brouwsel heb ik vergist met WLP800, dat is Urquell. Die heb ik op 23 april gebotteld, precies een maand na het brouwen. Volgende week eens voorzichtig beginnen met proeven.

MO

Ik ga met je mee. Lang lageren is onzin. Niemand heeft mij een overtuigend artikel kunnen sturen waarin staat waarom je zo lang zou moeten lageren, en wat er dan allemaal afgebroken wordt (niets natuurlijk, rond de 0 °C staan alle processen stil).

EBC

Prehistorisch nostalgisch brouwen noem ik het, dat lange lageren.  ;D Echt niet meer van deze tijd.  :brouwen:

Maar ja, ook hier...ieder doet wat hij niet laten kan. Als het met lang lageren lekkerder lijkt te smaken, doen dan!

Ik moet ook zeggen dat dit bier in een gewone glazen fles in de schuur heeft gestaan. Niks temperatuurregeling, of enig ander high-tech iets. Puur simpel. Wie zegt dat ook al weer steeds? Brouwen is... simpel houden?  :D

Oscar

Citaat van: EBC op 30-04-2008  17:33 uEn zojuist heb ik een flesje opengemaakt. Een goddelijke pils. Nooit heb ik zo'n lekkere gemaakt.

Heb je in ierder geval iets goddelijks om zaterdag je gasten voor te zetten.. :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.