Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Reisverslag Florida  (gelezen 12035 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Reisverslag Florida
« Reactie #25 Gepost op: 30-04-2008 18:47 u »
Parels voor de zwijnen... nee hoor, ik drink het zelf op!  :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 30-04-2008 18:56 u »
Parels voor de zwijnen...

Laat ze 't niet lezen... :D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 01-05-2008 11:29 u »
Dat lange lageren is voornamelijk om het bier goed helder te krijgen (bij mij dan). Als ik mijn ondergisters bottel dan zijn ze kraakhelder en dat blijven ze dan ook, daarom lager ik lang. Het is natuurlijk ook een goede smoes om dat vervelende bottelwerk uit te stellen ;D

:degroeten:
Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #28 Gepost op: 01-05-2008 20:07 u »
Ik had laatst een brouwsel met een hardnekkige koude-waas na het bottelen. Ik heb de flesjes 3 weken op 2 oC in de bierkoelkast gezet en ze zijn (en blijven) kraakhelder ;). Ik kan niet weerleggen dat lang lageren zinloos is, maar de bieren die ik lang heb gelagerd smaakten wel erg lekker :biersmile:.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 01-05-2008 21:15 u »
Hoezo 3 maanden lageren? Voor mij is het bewijs weer geleverd. Lang lageren is echt grote quatsch,

Ik had mijn pils gesplitst, waarbij 1 deel twee weken in de kelder heeft gelagerd bij een graad of 10-13 en het andere deel anderhalve maand bij 3 tot 0 graden.

De kort warm gelagerde pils is iets troebeler, maar heeft meer (hop)karakter. Het zit hem vooral in de hop. Het kort gelagerde bier heeft  meer hopsmaken en -aroma's, hoewel het verschil niet heel erg groot is. De lang koud gelagerde is toch wat saaier.
Volgende keer ga ik kort lageren bij een graad of 10 en dan wellicht nog een weekje bij 0 graden, maar zeker niet langer.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #30 Gepost op: 01-05-2008 21:29 u »
Ik heb de flesjes 3 weken op 2 oC in de bierkoelkast gezet en ze zijn (en blijven) kraakhelder ;).

Het is ook mijn ervaring dat de laagste temperatuur die een bier heeft gehad mede bepalend is voor de helderheid. Boven deze laagste temperatuur is het bier helder. Als je een niet koud-gelagerd bier in een koude koelkast zet vormt deze alsnog een koudewaas.

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 01-05-2008 22:21 u »
Citaat
Het is ook mijn ervaring dat de laagste temperatuur die een bier heeft gehad mede bepalend is voor de helderheid. Boven deze laagste temperatuur is het bier helder. Als je een niet koud-gelagerd bier in een koude koelkast zet vormt deze alsnog een koudewaas.
Zou het mogelijk zijn om dan korte tijd (2 a 3 dagen) koud te lageren/wegzetten en dat je dan ook blijvend helder bier hebt?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #32 Gepost op: 02-05-2008 08:26 u »
Zou het mogelijk zijn om dan korte tijd (2 a 3 dagen) koud te lageren/wegzetten en dat je dan ook blijvend helder bier hebt?

Ik denk dat drie weken niet nodig is. Mijn ervaring is dat een paar dagen bij lage temperatuur voldoende is. Als je een groot volume lagert zal natuurlijk wle dat hele volume die lage temperatuur moeten halen, wat tijd kost. Probeer het maar eens met een flesje van 30 cl met bier waarvan je weet dat het een koude waas geeft. Als je het daarna  bij iets hogere temperatuur zet is het helder. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de smaak dan ook beter is  :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #33 Gepost op: 02-05-2008 08:33 u »
Ik heb in mijn CoolFermenator bier koud gelagerd, maar dat had nauwelijks invloed op de koudewaas. Om daar iets aan te doen denk ik dat je toch naar die 3 maanden lageren toe moet, zodat die eiwitten bezinken.

In de smaak merkte ik ook geen verbetering. Dus waarom energie en tijd verspillen dacht ik.

Lageren? Ik word er niet warm of koud van.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #34 Gepost op: 02-05-2008 09:18 u »
Nou, een toppils brouwen wordt wel lekker simpel zo: geen decoctie, met een korrelgist, vergisten en lageren bij een graad of 10, binnen vier weken bottelen en klaar!

>:D

Tags: reisverslag USA