Communie Pils

Gestart door Henielma, 14-02-2008 23:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Ik wilde nog vragen hoe de schuimkraag was.

Henielma

Een stevige witte schuimkraag. In de flesjes had iets meer koolzuur gemogen dan 2,2 vol %. Daar was wat weinig schuim op.

Het bier uit de Beertender had ruim voldoende schuim met dezelfde hoeveelheid koolzuur.

Henielma

Vandaag, een week na de start van de hoofdgisting de tweede versie van dit pils overgeheveld. Het jongbier was nog troebel. Het SG is 1015 en ik verwacht dat daar nog een puntje vanaf gaat tijdens de nagisting. Deze nagisting laat ik nog een paar dagen bij 11 ºC doorgaan en dan gaat de temperatuur voor de drie weken lagering naar 4 ºC.

Zojuist het jongbier geproefd. De smaak was zacht, het Czech Lager gistprofiel komt duidelijk naar voren en een diacetyl smaak is me niet opgevallen.

Henielma

Vandaag de tweede versie van dit bier in beertender fustjes afgevuld. 6 fustjes en 16 flesjes. Nog 2,8 gr suiker per liter toegevoegd voor de hergisting op het fust en de fles zodat de hoeveelheid koolzuur in totaal op 2,2 Vol% CO2 uitkomt.

Na de lagering bij 3 .. 4 ºC dit bier gebotteld zonder eerst de temperatuur op te laten lopen. Dit ging goed. Het bier had al een aardige hoeveelheid koolzuur. Flesjes die tijdens het vullen een schuimkraag kregen waren niet perfect schoon. De flesjes die glashelder waren kregen nauwelijks schuim.

Het eind SG is 1012 dus een vergistingsgraad van 76%. Dit is twee SG punten verder uitvergist als de vorige versie. Dat is mooi.

Een beetje geproefd en naar mijn idee was dit bier wat zachter dan de vorige versie. In ieder geval een lekker pils waarvan ik hoop dat dit bij mijn vrouw in de smaak valt.

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-04-2008  23:17 uDe regel voor pils is 1% dikke gist enten. Dit betekent dat als je een 30 liter brouwsel maakt dat je 30ml dikke gist moet toevoegen, het liefst op onze schaal nog wat meer. Van een 6 liter starter houd je wel ongeveer 0,4-0,5 liter slurrie over dus dan zit je goed.

Als je uit 2 liter nog geen 30 ml dikke gist overhoud doe je iets niet goed met het opkweken!
Volgens mij moet het trouwens ook 300 ml zijn voor die 1%...

Ook dat moet je goed kunnen halen met 2 liter overigens, 400 ml slurry uit 6 liter is niet spectaculair (slechts 6% gist)?

Edgar

Citaat van: RobinB op 25-05-2008  20:23 uOok dat moet je goed kunnen halen met 2 liter overigens, 400 ml slurry uit 6 liter is niet spectaculair (slechts 6% gist)?

Volgens mij is het heel goed. Ik kom niet vaak boven de 5 volumeprocent echte slurry.

Caspar

400 ml slurry is volgens mij ook zeker niet verkeerd, ik heb nog nooit zo zwaar geënt tenminste :brouwen:.

Henielma

Overigens is dit pils niet met slurrie vergist maar door toevoeging van de hele starter van 2 liter. Deze starter is in twee dagen opgekweekt vanuit de diepvries. Ingevroren was 6 ml van de vorige starter. De eerste dag in 200 ml appelsap en de tweede dag in 2 liter wort.

RobinB

Misschien vergis(t) ik me ook wel hoor, maar het kwam op mij niet als (erg) veel over.

Nu net ff 400 ml in mijn starterfles gedaan, het laagje komt overeen met wat ik doorgaans overhoud met 4 liter. Toch meer nog dan ik dacht! ;)

oranjeboombiertje

Het is ook maar net wat je ziet als dikke gistslurrie. Als ik het over slurrie heb dan bedoel ik echt gist die zo dik is dat ze niet meer van de bodem los komt zonder te verdunnen.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Het Communie pils (eerste recept in dit topic) heeft op het Onk 77 punten gehaald. Hier ben ik tevreden mee.

De opmerkingen van de keurmeester zijn:
Gefeliciteerd! Mooi bier.
Geur iets van zoetigheid, mooi samentrekkend, bitterd heerlijk na.


Henielma

Vandaag achterin de bierkoelkast nog een flesje van de tweede versie van dit pils (P34) gevonden.

Van een pilssmaak is weinig meer te herkennen. De oxidatiesmaken overheersen duidelijk. Het is nu 7 maanden na de brouwdatum. Het is nu duidelijk over de houdbaarheidsdatum van dit pils. Ik wist dat een pils niet te oud moest worden maar het is toch leuk dit zelf  te ervaren.

RobinB

Is dat niet wat snel?
7 maanden na brouwdatum = <6 maanden na botteldatum.
Dus nog geen half jaar op fles en al flink geoxideerd?

Adrie

Ik heb ook andere ervaringen met pils, hoor. Na een jaar is die meestal nog wel goed drinkbaar. Niet dat je pils zo lang moet bewaren, maar meestal bewaar ik een flesje of wat om te kijken hoe een bier zich ontwikkelt.

Is het echt oxidatie? Misschien zit er toch ergens in je brouwproces nog een moment waarop het wort (te)veel zuurstof oppikt.

Edgar

Dit is een anomalie (slecht flesje), denk ik, of het legt een foutje in het proces bloot. Ik heb zoiets nog niet gemerkt bij mijn pilsjes. Misschien heb je ook zo'n bellenblazend slangetje als ik soms heb? (Eh... dat klinkt tegenstrijdig. Je begrijpt wat ik bedoel...)

Henielma

Het komt helaas wel eens voor bij mij dat mijn plastic inschuifbaar heveltje halverwege lucht aanzuigt bij het overhevelen naar het bottelvat. Dan word ik een beetje gek.  :echtboos: Maar het lukt niet altijd om het direct goed dicht te krijgen. Wat verdraaien en verder inschuiven helpt meestal wel.

Dus het kan zijn dat de oxidatie daarvan komt. Ik denk wel dat het duidelijk oxidatiesmaak is. Een half jaar geleden bij een brouwerij een bier mogen (moeten) drinken van 6 jaar oud. Heel duidelijk dezelfde vieze smaak.

Ik heb nog een flesje dacht ik, wie wil graag proeven?  :biersmile:

Hopmans

Bottelvat...  :neenee:

Het gaat erin...




En 2 weken later gaat het er weer uit.


Stel je eens voor hoe zuiver je bier dan smaakt.  :biersmile:

 :brouwen:

oranjeboombiertje

Wel weer jammer dat die flesjes dan gereinigd zijn met sulfiet (evenals andere apparatuur?), dat maakt het weer minder zuiver >:D

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


Niet helemaal waar ouwe zeilbootkapitein.  ;)
Chloor-->Soda--->Sulfiet

 ;)

Oscar

Citaat van: Hopmans op 27-11-2008 &nbsp;20:01 uChloor-->Soda--->Sulfiet

Volgens het confomash principe: schoon water--> sulfiet/citroenzuur--> bier erin  :)

Henielma

Gisteren een spuitje met de 2278 (Czech Pils) opgekweekt. Deze is aangeslagen dus deze gaat opgeschaald worden en dan wordt er op 2 jan weer een pils gebrouwen.

Het nieuwe recept is afgeleid van het recept in het eerste bericht in deze draad. Met een paar verschillen. Met name in de hopkeuze is een verschil. Mijn Saaz en Halertau Hersbrucker   zijn (bijna) op. Deze vervang ik nu door Hallertau Perle en Northern Brewer hop. Maar misschien heeft iemand nog een beter idee in de verdeling van deze hop in de tijd tijdens het koken.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptCzech Pils
Brouwdatum2-1-2009
BiertypePilsener
Aantal liters33
Gewenst begin SG1050 (5.3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater45.20 liter
Maischdikte4.59 l/kilo
Maischwater33.00 liter
Spoelwater12.20 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %7183 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5.5 %43 gram75 min.18 EBU
Northern Brewer (D)5.5 %10 gram35 min.3 EBU
Northern Brewer (D)5.5 %10 gram25 min.3 EBU
Saaz2.2 %11 gram10 min.1 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2278 Czech Pils
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
Beluchtings tijd32 uur
Temperatuur giststarter21°C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid5 gram
OpmerkingenStarter: Gist opgekweekt uit de diepvries. Eerst 1 liter en 16 uur beluchten en daarna 2 liter erbij en weer 16 uur beluchten. Hierna laten bezinken in de koelkast.
Starter pH 5,2 maken en 0,1 gram Wyeast gistvoeding per liter starter toevoegen. 3 druppels olijfolie toevoegen.


Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
154°C5 minuten4.59 l/kg
263°C40 minuten4.59 l/kg
373°C15 minuten4.59 l/kg

OpmerkingenTijdens maischen met fosforzuur behandelen tot pH van 5.2


Edgar

Ziet er leuk uit, en vrij uniek, om Northern Brewer als smaakhop te nemen. Dat moet in die beperkte hoeveelheid heel goed kunnen werken. Opvallend is wel het alfazuurgehalte van die NB, ik zag ze van de week bij Brouwland van meer dan 11%!

Henielma

Of kan ik de Northern brewer hop beter verwisselen met de Hallertau Perle? Dus de Haltertau Perle gebruiken als smaakhop.

De Northern brewer hop die ik heb is in ieder geval van de vorige oogst. Daarom is die misschien lager in alfazuur.

Edgar

Ik zou het zo laten. Het is een Tsjechische pils en die kan wel wat stevige smaken verdragen. En ik geloof dat niet iedereen Perle zo kan waarderen, plus het lijkt me een beetje te zullen clashen met de Saaz.

Henielma

In een poging een verder uitvergist bier te krijgen ga ik het maischschema wat uitbreiden.

5 min 54 ºC
15 min 60 ºC
15 min 63 ºC
20 min 66 ºC
15 min 69 ºC
30 min 73 ºC

Volgens het model van De-Geert kom ik dan uit op een eind SG van 1010,5. Mijn vorige twee pilzen kwamen ten opzichten van het model 3 SG punten lager uit dus mogelijk dat deze ook 3 SG punten lager uit gaat komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.