Mooi recept, leuk dat je de 100% pilsmout-route aandurft

En een topgist natuurlijk. Onthard water, toe maar!
Ik heb wel een paar aanmerkingen; je 63° stap is flink lang. Misschien is een heel droog bier je bedoeling, maar dat zal het zeker worden.
Nog iets: het starten van de vergisting op 20° is warm. Als je toch warm wil starten zou ik niet boven de 16-17° uitkomen, want deze gist wil daarboven aardig gaan 'esteren'. Het afkoelen van een actieve batch gaat niet zo snel.
Diacetyl hoef je niet te verwachten, dus een diacetylrust van een week is over-de-top. Als je je uitvergisting wilt zeker stellen is opwarming naar een graad of 15 voor een dag of 2 voldoende denk ik. Na een week op 17° gebeurt er in de lagering anders niks meer behalve uitzakken van gist en eiwitten. Een beetje restactiviteit van de gist is toch wel fijn. Maar het is een manier, je moet het zelf weten, het kan allebei natuurlijk.
2 liter starter zal wel werken als je warm start (en het wort grondig belucht), maar is natuurlijk geen typische pils-pitch. Lichtelijk krapjes, bedoel ik. Meer gistgroei, minder cleane pils. Nog een reden om die pitchtemperatuur niet te overdrijven.
Geen klein, gezellig eiwitrustje...? 5 minuutjes...?
En volgens mij de eerste pils met FWH !!!
Nou, dat niet hoor.
Dat wordt een zoete Pils denk ik hoor
Droog juist, bedoel je, toch?
[/quote]