Communie Pils

Gestart door Henielma, 14-02-2008 23:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

William

Citaat van: Henielma op 31-12-2008  10:12 u15 min 60 ºC
15 min 63 ºC
20 min 66 ºC
15 min 69 ºC
30 min 73 ºC

Met een limit-dextrinase rust bij 60 ºC zou je volgens de craftbrewers (show december-1 2008) uit moeten komen op hogere vergistingsgraden door afbraak van bepaalde maltotrioses. In deze uitzending beschreven ze voor een pils met een maischschema van 20 min 60 ºC, 20 min 65 ºC en 20 min 68 ºC een vergistingsgraad van 81% met de Wyeast Danish Lager terwijl ze normaal maximaal 76% haalden zonder de 60 ºC rust ongeacht het maischschema.

Henielma

Omdat ik bij mijn laatste Blond bier een 54 ºC stap gedaan heb en bij dat bier een erg slechte schuimhoudbaarheid heb ga ik de 54 ºC stap overslaan en de 60 ºC stap 5 minuten langer maken.

Overigens zou ik vandaag dit bier gaan brouwen maar ik was zo leuk bezig met de vergistingstemperatuurregeling dat het maar goed was dat de starter nog een extra dag nodig heeft om te bezinken.

EBC

Citaat van: Edgar op 28-12-2008  22:04 uIk zou het zo laten. Het is een Tsjechische pils en die kan wel wat stevige smaken verdragen. En ik geloof dat niet iedereen Perle zo kan waarderen, plus het lijkt me een beetje te zullen clashen met de Saaz.

Wat is er nou mis met Perle in een pils? Denk je echt dat iedereen Perle kan herkennen  :weetniet:

Edgar

Citaat van: EBC op 02-01-2009  21:37 uWat is er nou mis met Perle in een pils? Denk je echt dat iedereen Perle kan herkennen  :weetniet:

Saaz is wel een heel fijn hopje, en om daar een andere fijne hop naast te zetten vind ik persoonlijk niet logisch. Maar er is niks mis mee natuurlijk. Herman vraagt of 'ie Northern Brewer beter zou vervangen door Perle, en ik geef aan dat ik denk van niet. En ik meen me van de Alt-proeverij te herinneren dat er een paar mensen kritisch waren over de smaak van Perle hop. Weet ik veel.

Henielma

Gisteren dit bier gebrouwen. Het schroten ging erg slecht. De walsen raakten snel vervuild met zetmeel waardoor de grip te laag werd. De mout erdoor moeten duwen door er op te gaan hangen.  :echtboos: Het was een nieuwe zak en ik hoop niet dat ik al die 25 kg erdoor moet gaan duwen. De volgende keer eerst de walsen maar eens goed schoon maken. Het leek wel een 'luchtig' filterbed na het filteren. Maar dat kan ook komen omdat ik wat langzamer gespoeld heb.

Mede dankzij het uitgebreidere maischschema een beter brouwzaalrendement dan verwacht. 88% in plaats van 77%.  :) Hierdoor heb ik tijdens het koken 15% meer hop toegevoegd dan ik had gepland.

Hierdoor drie liter meer wort in het gistvat. Dit wort heeft een SG van 1052.

Voor het eerst met een Brixmeter gebrouwen. Dit gaat gemakkelijk en het resultaat komt vrijwel overeen met de SG meter. Bij het begin van het koken was het 14 Brix en het SG hydrometer was 1056. Dit komt mooi overeen.

Tijdens het maischen ook een paar keer Brix gemeten. Wat me op viel is dat het aan het begin van de 66 ºC stap 15.1 Brix heb gemeten en dat aan het eind van deze stap het nog steeds 15.1 Brix was.
Aan het begin van de 73 ºC stap was het 15.5 en aan het eind 15.8 Brix.

Gekoeld tot 14 ºC en hierbij de gist geent. Daarna het verder laten afkoelen heb ik in een voorgekoelde koelkast gedaan. In 1,5 uur was de 11 ºC bereikt.

7 uur na de vergisting lag er een laagje schuim op het jongbier.

William

Citaat van: Henielma op 04-01-2009  11:39 uTijdens het maischen ook een paar keer Brix gemeten. Wat me op viel is dat het aan het begin van de 66 ºC stap 15.1 Brix heb gemeten en dat aan het eind van deze stap het nog steeds 15.1 Brix was.
Aan het begin van de 73 ºC stap was het 15.5 en aan het eind 15.8 Brix.

Dat is ook een beeld wat ik altijd zie met de Brixmetingen. Blijkbaar is er een fractie van het zetmeel dat pas bij hogere temperaturen verstijfseld. Dat heb ik wel eens gezien met de jodiumkleuring

Het kan dus geen kwaad om de hogere temperaturen iets langer aan te houden.

Eerder dacht ik dat het ook kan komen door intensiever roeren tijdens de verhittingsstap maar ik neem aan dat jij dat redelijk gecontroleerd en bij constante snelheid doet.

Jacques

Hoi Herman,

Volgens mij was je wel tevreden over eerdere versies van dit bier.
Zou je het door jou gehanteerde recept willen plaatsen in de wachtkamer van Rebie? Aub ook het xml-exportbestand van dit recept koppelen aan het bericht.

Laten we met zijn allen Rebie bomvol met recepten zetten die conform een biertype gebrouwen zijn!

Henielma

Ik heb het eerste recept in de Rebie geplaatst. Het was even zoeken hoe ik xml moest genereren en aan het bericht moest plakken maar het is gelukt.

Jacques

Dank je. Het recept is gevoegd bij de andere pilsrecepten.

Als je nog andere goede recepten gebrouwen volgens een bepaald biertype hebt dan kun je die ook in de wachtkamer zetten. Dat geldt ook voor iedereen anders.

Oscar

Citaat van: Jacques op 04-01-2009  15:56 uLaten we met zijn allen Rebie bomvol met recepten zetten die conform een biertype gebrouwen zijn!

En goed gelukt zijn! Want aan slechte recepten heeft niemand iets!  ;)

Henielma

De versie van dit pils die nu aan het vergisten is ondergaat nu een lagering van een week bij 4 ºC. Deze duurt nog 85 uur. Via de link Tcontrol in mijn onderschrift is dit te volgen.

Het pils is niet overgeheveld, vandaar dat ik een korte koude lagering doe.

William

Stuur je deze via TControl of laat je TControl alleen registreren. Het schermafdruk zegt namelijk dat de sensor op error staat en dat de temperatuur in simulatiemode staat.

Henielma

Goed gezien William. Tcontrol stuurt hier de temperatuur maar de temperatuur komt niet via TEMPerNTC maar via een zijdeur uit mijn huisbesturing. Vandaar dat die USB sensor op error staat. Voor die koppeling met die zijdeur gebruik ik de simulatiemode stand.

Je ziet aan het verloop van de temperatuur dat de resolutie van de temperatuursensor van mijn huisbesturing wat slechter is dan die van de TEMPerNTC sensor. Je ziet de stapjes van 0,2 ºC duidelijk in het temperatuurverloop. Maar wetende dat 30 liter bier vrij constant in temperatuur blijft heeft het bier geen last van die lagere resolutie.


Jacques

Citaat van: Henielma op 25-01-2009  10:01 uHet pils is niet overgeheveld, vandaar dat ik een korte koude lagering doe.

Heb je het bier geproefd? Was er nog iets van een zwavelachtige of boterachtige smaak te ontdekken?

Bij met laatste pils heb ik denk ik toch net iets te kort gelagerd. Niet dat er echte smaakafwijkingen zijn maar in het flesje zit meer gist dan ik eigenlijk had willen hebben. Dit geeft toch een iets minder strakke smaak. Achteraf gezien had ik mijn pils toch een weekje langer moeten lageren. Hierdoor zakt de gist wat meer uit en ga je de hergisting in met wat minder gist. De hergisting duurt dan wel wat langer maar bij een pils moet je toch een iets langere rijping aanhouden dan bij een bovengistend bier.

Henielma

Ik heb het gistvat nog niet open gehad. Er is wel al een diacetylrust geweest van 2,5 dagen op 15 ºC. Na de week lageren zal ik eerst wat proeven voordat ik besluit tot wel of nog niet botelen.

Bedankt voor de tip.

Henielma

Citaat van: Henielma op 31-12-2008  10:12 uIn een poging een verder uitvergist bier te krijgen ga ik het maischschema wat uitbreiden.

20 min 60 ºC
15 min 63 ºC
20 min 66 ºC
15 min 69 ºC
30 min 73 ºC

Volgens het model van De-Geert kom ik dan uit op een eind SG van 1010,5. Mijn vorige twee pilzen kwamen ten opzichten van het model 3 SG punten lager uit dus mogelijk dat deze ook 3 SG punten lager uit gaat komen.

Het is gelukt!  :)

De voorspelling van het model van De-Geert met mijn correctie is uitgekomen. Bij ongeveer 6 ºC is het SG 1009. Dit is na temperatuurcorrectie een SG van 1007. Mijn vorige versies eindigde op 1014 en 1012. Een flinke vooruitgang dus.

Het langer rusten bij 60 ºC en 73 ºC heeft zijn vruchten afgeworpen. Verder is de starter in twee trappen gemaakt, eerst 1 liter 16 uur beluchten en daarna twee liter erbij en weer 16 uur beluchten. Dat de gist bijna een jaar in de diepvries heeft gezeten blijkt geen nadelig effect te hebben bij deze gist.

De vergistingsgraad is 86,5%.

Maar het gaat om de smaak. Die is prima voor zover ik die vandaag kan proeven (ben wat verkouden). De Czech pils gist smaak is weer goed te herkennen. Maar omdat het bier nog wat troebel is en het mij beter uitkomt laat ik het bier nog bij 4 ºC staan tot in het weekend. In het weekend bottelen en Beertenderfustelen.

Even in Tcontrol het aantal uren bij 4 ºC met 120 uur verhogen...

Henielma

Vandaag eindelijk tijd om dit bier te bottelen. In totaal 6 Beertenderfustjes en 35 euroflesjes bier.

Het onderste deel uit het gistvat wat nog best wel wat troebel. Het niet hevelen voor het lageren zal wel meegespeeld hebben. Verder heeft het op de aanrecht tillen van het gistvat voor wat beweging gezorgd en dat geeft natuurlijk ook weer wat troebeling. In ieder geval is er voldoende gist aanwezig voor de hergisting.

Gebotteld met 3,5 gram suiker per liter. Dit moet ongeveer 2 Vol.% CO2 gaan geven.

Een gamel gebruikt als bottelvat. Het optillen van een gamel met 35 liter bier lukt mij niet maar daar kwam de takel weer van pas.

Voor de hergisting laat ik het bier in de brouwruimte staan. Daar heerst nu een constante 15 .. 16 ºC dus dat lijkt mij een mooie temperatuur voor een rustige hergisting.

De smaak is al goed, die wordt vast nog beter als na de hergisting de gist naar de bodem gezakt is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.