Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Communie Pils  (gelezen 29992 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Communie Pils
« Gepost op: 14-02-2008 23:26 u »
Pils zoals ik dat zaterdag wil gaan brouwen. De 2 liter starter zojuist gemaakt met een Activator verpakking van de 2278 Czech Pils. Deze gistkeuze door advies van Edgar. Het is de bedoeling dat het pils lekker is op de dag halverwege april dat mijn zoon zijn eerste communie doet, vandaar de naam.

Het vergisten gaat in de koelkast met sensor plaatsvinden bij de volgende temperaturen:
Pitchen en op gang komen bij 20 șC.
Hoofdvergisting bij 11 șC (2 weken)
Diacetylrust 1 week bij 17 șC
Lagering 3 weken bij 4 șC
Hergisting 2 weken bij 23 șC

Heeft iemand nog tips voor het recept, brouwen of vergisten?

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptCommunie Pils
Brouwdatum16-2-2008
BiertypePilsener
Aantal liters30
Gewenst begin SG1050 (5.27vol% alc.)
Brouwzaalrendement78.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %6447 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Hallertau Hersbrücker2.5 %102 gramFWH
Saaz (CZ)2.2 %19 gram45 min.
Saaz (CZ)2.2 %19 gram30 min.
Saaz (CZ)2.2 %10 gram10 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2278 Czech Pils
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter2000 ml
Beluchtings tijd40 uur
Temperatuur giststarter22°C
Gist voedingNutrivit
Hoeveelheid15 gram
OpmerkingenStarter van 2 liter 1040 wort. Hierbij 15 gram Nutrivit en 3 druppels olijfolie. Alles erbij

Het brouwwater eerst 10 min laten koken in een andere ketel en laten afkoelen tot inmaischtemperatuur. Dan overhevelen naar de maischketel en de spoelwaterton.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C45 minuten3.41 l/kg
273°C10 minuten3.41 l/kg
378°C5 minuten3.41 l/kg

pH voor behandelen0
pH na behandelen0
Maisch behandeld met
ml toegevoegd0

OpmerkingenTijdens maischen met citroenzuur behandelen tot pH van 5.4

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater41.31 liter
Maischdikte3.41 l/kilo
Maischwater22.00 liter
Spoelwater19.31 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Communie Pils
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2008 00:54 u »
Kijk eens aan..mooi recept! En volgens mij de eerste pils met FWH!  Waarom zo lang op 63°C en zo kort op 72°C  :weetniet:. Dat wordt een zoete pils denk ik hoor, en zeker geen 5% alc....

Durf je eigenlijk geen decoctie aan?

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2008 07:47 u »
Mooi recept, leuk dat je de 100% pilsmout-route aandurft :duimop: En een topgist natuurlijk. Onthard water, toe maar!

Ik heb wel een paar aanmerkingen; je 63° stap is flink lang.  Misschien is een heel droog bier je bedoeling, maar dat zal het zeker worden.

Nog iets: het starten van de vergisting op 20° is warm. Als je toch warm wil starten zou ik niet boven de 16-17° uitkomen, want deze gist wil daarboven aardig gaan 'esteren'. Het afkoelen van een actieve batch gaat niet zo snel.

Diacetyl hoef je niet te verwachten, dus een diacetylrust van een week is over-de-top. Als je je uitvergisting wilt zeker stellen is opwarming naar een graad of 15 voor een dag of 2 voldoende denk ik. Na een week op 17° gebeurt er in de lagering anders niks meer behalve uitzakken van gist en eiwitten. Een beetje restactiviteit van de gist is toch wel fijn. Maar het is een manier, je moet het zelf weten, het kan allebei natuurlijk.

2 liter starter zal wel werken als je warm start (en het wort grondig belucht), maar is natuurlijk geen typische pils-pitch. Lichtelijk krapjes, bedoel ik. Meer gistgroei, minder cleane pils. Nog een reden om die pitchtemperatuur niet te overdrijven.

Geen klein, gezellig eiwitrustje...? 5 minuutjes...?

En volgens mij de eerste pils met FWH !!!

Nou, dat niet hoor.

Citaat
Dat wordt een zoete Pils denk ik hoor

Droog juist, bedoel je, toch?

[/quote]

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2008 08:34 u »
Droog juist, bedoel je, toch?

:stom: tuurlijk...

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2008 09:36 u »
Ik vind het eigenlijk wel een mooi recept zo, een wat drogere pils is ook niet verkeerd toch? Inderdaad die diacetyl rust is erg lang.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2008 11:53 u »
Citroenzuur i.p.v melkzuur. Wat is het voordeel hier van?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2008 11:59 u »
Misschien hierom :

Citaat van: wikipedia
Citroenzuur is een zwak organisch zuur. Het komt in citrusvruchten voor en is een natuurlijk conserveermiddel en antioxidant.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2008 12:04 u »
Citroenzuur wordt door J.v.Schaik niet als beste geschikte middel om de pH bij bier te corrigeren (wel bij wijn) Tja... Jan is nu kennelijk een gepasseerd station!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2008 12:51 u »
Ik zou ook geen citroenzuur gebruiken. Citroenzuur heeft een uitgesproken smaak die maar net bij het bier moet passen. In een witbier wellicht, maar voor andere bieren kun je toch beter melkzuur of fosforzuur gebruiken. Jan is nog niet helemaal verouderd.  ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2008 12:56 u »
Ik ben ook wel benieuwd of Herman een specifieke reden heeft om citroenzuur te gebruiken, waar ook volgens mij melkzuur (smaakneutraal) te prefereren zou zijn.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2008 14:56 u »
Citroenzuur is een zwak organisch zuur dat in water niet volledig ioniseert.  Je moet  waarschijnlijk meer toevoegen om de gewenste pH waarde te krijgen, hierdoor kan een ander smaak ontstaan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2008 15:04 u »
Niet bij een pils gebruiken dus...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2008 18:11 u »
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

De 63 graden stap zal ik wat inkorten tot bijvoorbeeld 25 min in plaats van 45 min. Een extra maischstap (5 min eiwitrust) is bij geautomatiseerd maischen altijd leuk dus dat doe ik. 5 min op 55 șC?

Ik zal proberen om te koelen tot 17 șC en bij die temperatuur pitchen maar meestal kom ik niet zo laag.

Minder dan een week diacetylrust zal ik doen met deze gist. Die week heb ik bedacht omdat mijn vorige pils met Bavarian Lager veel diacetyl had ondanks 2 dagen rust op 17 șC.

2 liter starter is een compromis tussen niet willen en geen tijd hebben om de gist te laten bezinken en om te voorkomen dat ik het wort teveel verander door het toevoegen van de starter.

Dan het citroenzuur. Ik heb alleen nog maar aangezuurd met citroenzuur. Makkelijk te bewaren en te doseren. Tot nu toe heeft nog nooit iemand na het proeven van mijn bieren aangegeven dat hier een citroenzuursmaak aan zit. Dus ik denk dat de invloed van citroenzuur op de smaak wel mee valt in de praktijk. Mogelijk ga ik nu wel de opmerking krijgen van een citroenzuursmaak aan mijn bieren omdat het nu bekend is.
Ik heb alleen citroenzuur in huis en ik zal dus hiermee aanzuren. Mogelijk ga ik nog wel eens met melkzuur werken maar tot nu toe niet de noodzaak daarvoor geproefd. Wel gelezen over een geïnfecteerde batch door geïnfecteerd melkzuur als ik me dat goed herinner.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2008 18:23 u »
Wel gelezen over een geïnfecteerde batch door geïnfecteerd melkzuur als ik me dat goed herinner.

Lijkt me toch wat vreemd. Je gaat namelijk nog koken na het aanzuren, de bacteriën zullen dat niet zo snel overleven.

Wesley

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2008 18:50 u »
Melkzuur geinfecteerd lijkt me echt onmogelijk. Of het moet een laag geconcentreerde verdunning zijn, maar met 80% melkzuur moet het echt niet kunnen.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2008 19:35 u »
Mooi recept, leuk dat je de 100% pilsmout-route aandurft

Ok hier is al veel over gediscusieerd misschien, maar ik vind 100% pilsmout en de bekomende 7 EBC iets te licht. Geen mooie kleur vind ik persoonlijk.

Ziet er overigens lekker biertje uit. Edgar heeft wel gelijk over de 2 liter starter. En 40 uur beluchten? Volgens Adries artikel is meer dan 36 uur beluchten niet meer gezond voor de gist. 24 is zelfs al ruim voldoende.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2008 22:04 u »
Ik heb even moeten zoeken en ik wist dat het speelde in het begin dat ik op het forum kwam. Dit was na de zomer van 2005.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2954.0.html

In het bovenstaande bericht gaat het over een hardnekkig probleem dat te maken had met het aanzuren met melkzuur. Vandaar dat ik altijd terughoudend ben geweest voor melkzuur.

Uiteraard snap ik dat het met melkzuur vrijwel altijd goed gaat anders kwamen er wel meer klachten over. Maar iedereen roept melkzuur gebruiken terwijl ik de noodzaak (nog) niet proef. Dus ik houd nog even vol met citroenzuur.

Over het beluchten van de starter gedurende zo'n lange tijd. Het was een beetje provoceren om vier uur boven de maximale tijd van 36 uur te gaan zitten. Mijn ervaring met starters van 1 liter die ik tot nu toe gemaakt heb voor bovengisters is dat als je zorgt dat je gaat brouwen als de starter gereed is (melkwit is) dat de vergisting (bluben van het waterslot) binnen een paar (1..2) uur aan de gang is. Voor mijn gevoel en naar mijn ervaring is het goed als de gist in 1 keer door kan gaan na het opkweken. In het andere topic lees ik ook dat er meerdere zijn die dit aangeven.

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Iets te lang beluchten heeft vast nadelen maar de gist tot rust brengen ook. Het is dus kiezen uit twee kwaden waarbij ik misschien een andere weg kies dan andere doen.

Morgen brouwen, ik ben benieuwd omdat ik voor de eerste keer de gamel kookketel ga gebruiken. Eens kijken of die 35 liter goed aan de kook komt en blijft met mijn brander. Verder ben ik erg benieuwd of de ondergist aanslaat en hoe snel de koelkast tijdens het gisten kan koelen van 17 șC naar 11 șC.

Een ieder bedankt voor zijn bijdragen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2008 22:25 u »
Ik denk wel dat het gaat lukken. Over die citroenzuur: Het is natuurlijk een pils, en dan een delicate pils. Elke afwijking is te proeven. Mogelijk dat je iets citrusachtig waarneemt, afhankelijk van hoeveel je nodig hebt; ik zou het niet weten.

Ik gebruik altijd fosforzuur, behalve in Witbieren en Weizens (melkzuur).

Over de starter: Nu ineens hebben we natuurlijk een nieuwe trend te pakken van het 'conservatief' beluchten van de starter. Ik moet wel zeggen dat ik geloof in die methode, maar ja, het is op de andere manier ook vaak goed gegaan. Het is geen zwaar bier en de starter is heel vers. Misschien kan je zelfs heel chic doen en een beetje gaan batch-feeden op brouw-ochtend.

5 min op 55 șC?

Dat zou ik doen ja, het hogere deel van het eiwitrustgebied; 53-55°.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2008 22:35 u »
Misschien kan je zelfs heel chic doen en een beetje gaan batch-feeden op brouw-ochtend.

Concreet betekent dit volgens mij morgenvroeg wat suiker toevoegen. Hoeveel? Net zoveel als bij de hergisting op de fles? Bijvoorbeeld 7..8 gram per liter geeft bij 2 liter starter 15 gram suiker toevoegen. Lijkt me een mooi begin van de brouwdag. Ga ik doen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2008 23:53 u »
Suiker? Moutextract?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #20 Gepost op: 16-02-2008 01:50 u »
Morgen brouwen, ik ben benieuwd omdat ik voor de eerste keer de gamel kookketel ga gebruiken. Eens kijken of die 35 liter goed aan de kook komt en blijft met mijn brander.

Had jij ook niet zo'n 8.5 kw (mamuth) brander? Met die heb je capaciteit genoeg.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2008 12:58 u »
Vandaag aan het brouwen.
Vanmorgen zag de starter er als volgt uit:

Nog 15 gram suiker toegevoegd (ik heb geen moutextract in huis) zodat de gist mooi actief blijft.

Eerst twee pannen met ieder 21 liter water 10 min gekookt. Daarna moeten wachten op het afkoelen tot zo'n 60 șC.
Na het koken zat de kalk mooi aan de rand van de ketel. Zie onderstaande foto.

Na de eiwitrust die door een foute instelling 15 min duurde in plaats van 5 min was de pH 5,4. Daarom maar niet extra aangezuurd.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #22 Gepost op: 16-02-2008 13:08 u »
Nog een screenshot van de 63 graden stap.

De rode lijn is de temperatuur in de maischketel, de blauwe in het spoelwatervat en de groene lijn is de branderklep.

Nu maar weer eens boven kijken om het spoelen voor te bereiden en het gistvat te ontsmetten.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #23 Gepost op: 16-02-2008 17:27 u »
Zo het wort zit nu in het vat. Het is wat meer geworden dan berekent maar ach zo erg is dat niet. In plaats van 30 liter zit er nu 34,5 liter in het vat bij een SG van 1053 in plaats van 1050. Ik snap nog even niet hoe het komt maar ik zal nog eens het een en ander narekenen.

Het is gelukt om te koelen tot 17 șC, de 2 liter starter is gepitched. Het geheel staat nu in de koelkast die de temperatuur langzaam terug moet gaan brengen naar 11 șC.

Het koken ging overigens prima. Ik heb de brander vol open laten staan. Dit is ongeveer 3,5 kW vermogen voor het koken zelf. Ik heb nu ongeveer 3,2 liter per uur verkookt in plaats van 2,7 liter per uur.

Ik denk dat ik lichtere bieren vaker zwaarder zal maischen en dan koken in het grotere gamel.

Zo nu nog alles schoonmaken en opruimen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 17-02-2008 09:19 u »
Ik ben benieuwd hoe de vergisting gaat, Herman!

Heb je de bitterheid aangepast aan het volume/SG? Ander is het nu misschien wel een heel braaf bittertje... Je kunt altijd wat geisomeriseerd extract toevoegen trouwens.

De eiwitrust van een kwartier is nog vrij lang, maar misschien niet zo erg hoor. De mout bevat toch wat meer eiwit, dit jaar, naar het schijnt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #25 Gepost op: 17-02-2008 09:20 u »
Vannacht 7 uur na het pitchen was er nog geen activiteit te zien. Toen heb ik het verder afkoelen even laten wachten op 14 șC. Vanmorgen was er duidelijk activiteit in het waterslot en nu is de koelkast bezig om naar de 11 șC te gaan.

De temperaturen worden gemeten tegen de buitenzijde van het gistvat.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #26 Gepost op: 17-02-2008 11:49 u »
Ik heb even moeten zoeken en ik wist dat het speelde in het begin dat ik op het forum kwam. Dit was na de zomer van 2005.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2954.0.html

In het bovenstaande bericht gaat het over een hardnekkig probleem dat te maken had met het aanzuren met melkzuur. Vandaar dat ik altijd terughoudend ben geweest voor melkzuur.

Uiteraard snap ik dat het met melkzuur vrijwel altijd goed gaat anders kwamen er wel meer klachten over. Maar iedereen roept melkzuur gebruiken terwijl ik de noodzaak (nog) niet proef. Dus ik houd nog even vol met citroenzuur.

Als ik dat zo snel lees is dat topic een topic m.b.t. het vervuilde Iers mos. (Elders veelbesproken) Daarin lag de verdenking op het melkzuur omdat het witbier niet was aangezuurd met melkzuur maar met citroenen. Uiteindelijk zal zijn gebleken dat ik het witbier ook geen iers mos was gebruikt (logisch).

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #27 Gepost op: 17-02-2008 13:36 u »
Johannes,

Ik heb niet weer het hele topic gelezen. Het kan zijn dat het vlagje melkzuur onterecht in een kwaad daglicht is gesteld. Toch heb ik nog geen slechte ervaringen met citroenzuur.

Edgar, de vergisting gaat voorspoedig volgens mij. De 11 șC is inmiddels bereikt en aan 1 zijde van het vat is schuim te zien van 7 cm hoog. De koelkast bevalt me prima. 35 liter gistend wort van 14 șC naar 11 șC in 3..4 uur.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 17-02-2008 13:38 u »
Toch heb ik nog geen slechte ervaringen met citroenzuur.

En dus wel goede! Dus wellicht dat wij dan weer ten onrechte het citroenzuur in een kwaad daglicht hebben gezet.. :D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 17-02-2008 15:46 u »
Hoe zachter je water is, hoe minder zuur je hoeft toe te voegen. Als je gekookt water gebruikt zoals Herman hier heeft gedaan, is dat (meestal) een stuk zachter dan ongekookt water, omdat het carbonaat en calcium (en magnesium) aan elkaar binden en uitvallen. Minder zuur toevoegen betekent in elk geval minder smaakafwijking.

Herman, ten overvloede: is die sensor geïsoleerd aan de luchtkant?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 17-02-2008 18:09 u »
@ Henielma:

Het kan natuurlijk prima dat je geen slechte ervaringen hebt met citroenzuur, maar misschien krijg je nog veel betere ervaringen met melkzuur.

Als je niet anders gewend bent dan korrelgist ben je tevreden met het bier, als je begint met fhaergsche chiesgt (;D) wil je ook niet anders meer. Om maar eens een vergelijking te maken ;)

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #31 Gepost op: 17-02-2008 20:22 u »
Edgar, uiteraard is de sensor aan de buitenkant geisoleerd. Er zit een klein schuimrubber schuursponsje om de buitenkant van de sensor. Dus vooral de temperatuur in het vat wordt gemeten.
En inderdaad het koken heeft geholpen om de pH tijdens het maischen goed te krijgen. Bij het maischen heb ik dan ook niet aangezuurd. Het vreemde is dat het gekookte spoelwater een hogere pH heeft dan ik gewend was. Deze was namelijk 6.2 of iets dergelijks bij 20 liter aanzuren met 3,5 gram citroenzuur. Terwijl normaal de pH van het spoelwater ongeveer 5.2 is bij het aanzuren met 3,5 gram citroenzuur op 15 liter. Ik had verwacht minder zuur nodig te hebben omdat het water in een andere pan al gekookt had. Daarom had ik evenveel zuur toegevoegd als ik normaal op 5 liter minder water doe. Misschien dan iemand dit kan verklaren. :denken:

Oranjeboombiertje,
Ik ben het helemaal eens dat ik misschien met melkzuur betere resultaten kan halen. Dit zou heel goed kunnen. Echter ben ik ook wat eigenwijs dus ik houd nog even vol met citroenzuur. Totdat mensen mijn bier proeven en zeggen dat ze het soort zuur er duidelijk uit halen. Zoals ik al aangaf heeft dit nog nooit iemand aangegeven richting mij. Dit terwijl er toch al veel mensen bier van mij geproefd hebben.

Ik maak vooral (zwaardere) bovengisters en witbier.
Ik denk dat het voor een zware bovengister erg moeilijk te proeven is door al die andere smaken. En bij witbier past de citrusachtige smaak weer goed. Alleen bij een pils kan het mijn inziens een probleem vormen. En daar wil ik het eerst zelf als storend ervaren.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 17-02-2008 20:44 u »
Het vreemde is dat het gekookte spoelwater een hogere pH heeft dan ik gewend was. Deze was namelijk 6.2 of iets dergelijks bij 20 liter aanzuren met 3,5 gram citroenzuur. Terwijl normaal de pH van het spoelwater ongeveer 5.2 is bij het aanzuren met 3,5 gram citroenzuur op 15 liter. Ik had verwacht minder zuur nodig te hebben omdat het water in een andere pan al gekookt had. Daarom had ik evenveel zuur toegevoegd als ik normaal op 5 liter minder water doe. Misschien dan iemand dit kan verklaren. :denken:

Als je dat spoelwater hebt verwarmd in de ketel waarin je het maischwater hebt gekookt: misschien zat er nog kalkaanslag van het koken aan de wand en op de bodem. Want meer zuurbindend vermogen wijst op meer carbonaten in je water en dat kan eigenlijk maar door één ding komen: kalk. tenzij het een meetfout is.

Een meer exotische verklaring: Het waterbedrijf is onlangs van put gewisseld, of heeft de mengverhouding in je water veranderd. Overigens hoeft je spoelwater geen pH van 5,2 te hebben om 'veilig' te zijn, heb ik altijd begrepen. Onder de 6 schijnt voldoende te zijn.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #33 Gepost op: 17-02-2008 21:24 u »
Het water heb ik in twee weckketels gekookt die ik verder tijdens het brouwen nergens meer voor gebruikt heb. Dus die kalk is niet meer in het (spoel)water gekomen.

Een meetfout is natuurlijk mogelijk. Temeer omdat de sensor van mijn pH meter droog gestaan heeft. De meter reageerde de eerste 10 minuten in water erg wisselend. Later werd de aanduiding constanter en ook waarschijnlijker. Dus een meetfout kan. Ik zal weer eens ijken bij een pH van 7 en 5,2.

Van put wisselen is wel erg toevallig zeker omdat de putten en het pompstation hier 1 km verderop in het bos ligt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 18-02-2008 12:53 u »
Vertel nog eens: heb je veel vaker citroenzuur gebruikt? Misschien is het ook wel heel logisch dat je die paar gram op 20-30 liter niet proeft. Ik heb inderdaad nog nooit een vreemd zuurtje (of estertje) in jouw bieren waargenomen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #35 Gepost op: 18-02-2008 19:55 u »
Bij al mijn bieren van de laatste 1,5 jaar doe ik 15 liter water in het spoelwatervat en gooi ik er 3,5 gram citroenzuur bij. De pH wordt dan ongeveer 5.4.  Van deze 15 liter gebruik ik meestal 6 .. 13 liter. Hieruit komt dan 19 liter bier. Dus ongeveer 0,15 gram citroenzuur per liter bier.

Alleen bij mijn witbier zuur ik mijn maisch aan. De pH van de 22 liter maisch was 5,84 en na het toevoegen van 7 gram citroenzuur was deze 5,25. Samen met 6 liter aangezuurd spoelwater geeft dit 8,4 gram citroenzuur op 19 liter bier. Dit is 0,44 gram citroenzuur per liter.

Waarschijnlijk is de hoeveelheid van 0,15 gram per liter bier te weinig om te kunnen proeven in een zwaarder bier. En bij witbier past die smaak juist weer en heb je er geen last van.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 18-02-2008 21:47 u »
Een kleine hoeveelheid toegevoegde citroenzuur zul je niet zo snel proeven. De gist maakt immers ook citroenzuur aan.
Indien echter de hoeveelheid toegevoegde citroenzuur groter wordt zul een iets afwijkende smaak kunnen gaan krijgen. Zeker ook omdat je meer citraatesters gaat krijgen.

De kans op smaakafwijkingen is bij het gebruik van melkzuur en fosforzuur een stuk kleiner.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 22-02-2008 17:26 u »
Heb je al rotte eieren, Herman?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #38 Gepost op: 22-02-2008 21:49 u »
De geur in de koelkast heeft wel weg van rotte eieren. De vergisting is in rustig vaarwater gekomen. Ik zal het vat nog een paar dagen bij 11 șC laten staan en dan eens gaan denken aan het laten oplopen naar 15 șC.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 22-02-2008 21:52 u »
Geen haast, het is een ondergister! 10 tot 14 dagen voor de hoofdgisting is normaal.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #40 Gepost op: 26-02-2008 21:59 u »
Het is nu 10 dagen na het brouwen en vrijwel geen activiteit meer in het waterslot. Ik ben benieuwd naar het SG maar maak het gistvat nog even niet open. De thermostaat verzet van 11 șC naar 15 șC. De diacetylrust kan beginnen. Als de 15 șC bereikt is laat ik het gistvat hier 2 dagen bij staan en dan ga ik overhevelen om daarna te lageren.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #41 Gepost op: 01-03-2008 20:35 u »
Vandaag het pils na de diacetylrust van 3 dagen overgeheveld in twee lagerflessen. De koelkast is nu ingesteld op 4 șC. Het SG is 1014. Dit is een vergistingsgraad van 72,6%. Dit ligt mooi midden tussen wat voor de gist aangegeven wordt (70 .. 74%).

Op de foto hieronder de lagerflessen gebroederlijk naast elkaar.

Het is de bedoeling dat de lagering 3 weken gaat duren.

De smaak was zacht en nog iets zoetig en bitter. Voor het eerst een zelfgemaakt pils zonder overheersende diacetylsmaak. Leve de Czech Pils gist. Benieuwd wat de lagering met de smaak doet.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2008 22:35 u »
Het SG is 1014 gebleven tijdens de lagering. Het bier zojuist gebotteld (5 stuks Beertenderfustjes en 42 euroflesjes). Ondanks de lagertemperatuur van 4 șC zat er niet zoveel koolzuur in het bier. Daarom bij de berekening van de hoeveelheid suiker maar uitgegaan de temperatuur waarbij ik voor de lagering overgeheveld heb.
Bij de helft (4 fustjes) heb ik 3 gram suiker per liter toegevoegd en bij de rest 3,5 gram per liter.

Ik ben heel tevreden over de smaak. Het is mijn derde pils en zeker de lekkerste van die drie.

Het bier nu voor de hergisting bij 23 șC in de gistkast (koelkast) geplaatst. Over een paar weken zal de hergisting wel klaar zijn, mooi op tijd.

Ik ga nog wat flesjes bewaren om in te leveren voor het Onk.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #43 Gepost op: 24-04-2008 23:02 u »
Inmiddels is het feest geweest. De gasten lieten zich het pils goed smaken. De smaak van de Czech lager Wyeast 2278 gist (Urquell) is goed te herkennen. Zelfs mijn vrouw die normaal alleen pils uit de supermarkt drinkt en vooral geen bier wat ik gebrouwen heb noemde dit pils laatst "dat lekkere bier".  :proost2:

Gisteren een nieuwe batch van 30 liter gebrouwen voor haar verjaardagsfeest (we hebben een grote familie). Over 2 maanden moet dit pils hergist zijn in Beertenderfustjes.

Overigens ging het opkweken van deze gist erg voorspoedig. Van de starter van het Communie pils heb ik toendertijd 6 stuks 10 ml spuitjes ingevroren. 1 zo'n spuitje heb ik afgelopen maandagavond in 200 ml appelsap geactiveerd en na 1 dag was dit prima actief. Toen een 10 liter starterwort gemaakt waarvan ik 2 liter gebruikt heb voor deze starter. De overige 8 liter is in zakjes van 1 liter in de diepvries gegaan voor volgende starters.
Aan die 2 liter starterwort (SG 1035) de gist toegevoegd samen met 15 gram Nutrivit en dit 23 uur belucht. Toen was het wort gereed en direct de starter toegevoegd aan het wort.

De volgende ochtend (9 uur later) stond er al een laagje schuim van 1 cm op het wort bij een temperatuur van 17 șC. De koelkast snel verlaagt naar 11 șC worttemperatuur.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 24-04-2008 23:17 u »
Een 2 liter starter op 30 liter wort is toch wat aan de lage kant voor een ondergister. Je kan beter ergens rond de 6 liter gaan zitten (en eigenlijk beter nog hoger).

De regel voor pils is 1% dikke gist enten. Dit betekent dat als je een 30 liter brouwsel maakt dat je 30ml dikke gist moet toevoegen, het liefst op onze schaal nog wat meer. Van een 6 liter starter houd je wel ongeveer 0,4-0,5 liter slurrie over dus dan zit je goed.

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #45 Gepost op: 24-04-2008 23:23 u »
Wesley, ik weet hoe jij denkt over starters voor pils.

Echter ik hang de stelling aan dat je moet brouwen als de gist klaar is. Dus de gist niet (tijdelijk) tot rust brengen maar als de gist nog in volle vermeerderingsvaart is toevoegen aan het wort.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 24-04-2008 23:36 u »
Heb je het ooit geprobeerd? Ik vind die stelling een beetje onzinnig, je kan beter de gist laten bezinken en dan op de brouwdag herstarten met een litertje wort uit de kookketel. Zo doe ik het tegenwoordig en mijn vergistingen gaan snel en ver. Ik hoef dus helemaal geen "actieve" starter toe te voegen.

De gist is na het beluchten hard toe aan voedingsstoffen en krijgt een enorme schok als je het ineens in een grote bak met wort gooit. De gist heeft ook geen reserve stoffen meer. Het is volgens mij beter om na het beluchten nog een half of heel litertjes wort toe te voegen aan de starter en dan gekoeld te laten bezinken, dan kan de gist weer wat op krachten komen.

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #47 Gepost op: 24-04-2008 23:48 u »
Wat bedoel je met heb je het ooit geprobeerd? Dat van die 6 liter starter of van in volle vermeerderingsvaart toevoegen?

Dat van die 6 liter starter heb ik nog niet geprobeerd. Maar wie weet komt dat nog ooit.

Dat van die 2 liter starter heb ik wel al eerder geprobeerd.
Bij het vorige pils brouwsel van 30 liter was in een week de hoofdvergisting bij 11 șC voorbij. Toch ook niet onaardig dacht ik. Het eind soortelijk gewicht was zoals bedoeld 1014.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 25-04-2008 07:10 u »
Leuk om te lezen dat mijn favoriete gist zo goed is bevallen. :duimop:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #49 Gepost op: 25-04-2008 07:34 u »
Ja ik ben erg tevreden over die Czech lager gist. Nog bedankt voor de tip, Edgar.  :)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 25-04-2008 07:41 u »
Ik wilde nog vragen hoe de schuimkraag was.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #51 Gepost op: 25-04-2008 18:41 u »
Een stevige witte schuimkraag. In de flesjes had iets meer koolzuur gemogen dan 2,2 vol %. Daar was wat weinig schuim op.

Het bier uit de Beertender had ruim voldoende schuim met dezelfde hoeveelheid koolzuur.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 30-04-2008 22:41 u »
Vandaag, een week na de start van de hoofdgisting de tweede versie van dit pils overgeheveld. Het jongbier was nog troebel. Het SG is 1015 en ik verwacht dat daar nog een puntje vanaf gaat tijdens de nagisting. Deze nagisting laat ik nog een paar dagen bij 11 șC doorgaan en dan gaat de temperatuur voor de drie weken lagering naar 4 șC.

Zojuist het jongbier geproefd. De smaak was zacht, het Czech Lager gistprofiel komt duidelijk naar voren en een diacetyl smaak is me niet opgevallen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #53 Gepost op: 25-05-2008 17:31 u »
Vandaag de tweede versie van dit bier in beertender fustjes afgevuld. 6 fustjes en 16 flesjes. Nog 2,8 gr suiker per liter toegevoegd voor de hergisting op het fust en de fles zodat de hoeveelheid koolzuur in totaal op 2,2 Vol% CO2 uitkomt.

Na de lagering bij 3 .. 4 șC dit bier gebotteld zonder eerst de temperatuur op te laten lopen. Dit ging goed. Het bier had al een aardige hoeveelheid koolzuur. Flesjes die tijdens het vullen een schuimkraag kregen waren niet perfect schoon. De flesjes die glashelder waren kregen nauwelijks schuim.

Het eind SG is 1012 dus een vergistingsgraad van 76%. Dit is twee SG punten verder uitvergist als de vorige versie. Dat is mooi.

Een beetje geproefd en naar mijn idee was dit bier wat zachter dan de vorige versie. In ieder geval een lekker pils waarvan ik hoop dat dit bij mijn vrouw in de smaak valt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #54 Gepost op: 25-05-2008 20:23 u »
De regel voor pils is 1% dikke gist enten. Dit betekent dat als je een 30 liter brouwsel maakt dat je 30ml dikke gist moet toevoegen, het liefst op onze schaal nog wat meer. Van een 6 liter starter houd je wel ongeveer 0,4-0,5 liter slurrie over dus dan zit je goed.

Als je uit 2 liter nog geen 30 ml dikke gist overhoud doe je iets niet goed met het opkweken!
Volgens mij moet het trouwens ook 300 ml zijn voor die 1%...

Ook dat moet je goed kunnen halen met 2 liter overigens, 400 ml slurry uit 6 liter is niet spectaculair (slechts 6% gist)?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 25-05-2008 20:28 u »
Ook dat moet je goed kunnen halen met 2 liter overigens, 400 ml slurry uit 6 liter is niet spectaculair (slechts 6% gist)?

Volgens mij is het heel goed. Ik kom niet vaak boven de 5 volumeprocent echte slurry.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #56 Gepost op: 25-05-2008 20:32 u »
400 ml slurry is volgens mij ook zeker niet verkeerd, ik heb nog nooit zo zwaar geënt tenminste :brouwen:.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #57 Gepost op: 25-05-2008 20:50 u »
Overigens is dit pils niet met slurrie vergist maar door toevoeging van de hele starter van 2 liter. Deze starter is in twee dagen opgekweekt vanuit de diepvries. Ingevroren was 6 ml van de vorige starter. De eerste dag in 200 ml appelsap en de tweede dag in 2 liter wort.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 25-05-2008 20:56 u »
Misschien vergis(t) ik me ook wel hoor, maar het kwam op mij niet als (erg) veel over.

Nu net ff 400 ml in mijn starterfles gedaan, het laagje komt overeen met wat ik doorgaans overhoud met 4 liter. Toch meer nog dan ik dacht! ;)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 26-05-2008 00:17 u »
Het is ook maar net wat je ziet als dikke gistslurrie. Als ik het over slurrie heb dan bedoel ik echt gist die zo dik is dat ze niet meer van de bodem los komt zonder te verdunnen.

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #60 Gepost op: 17-06-2008 20:27 u »
Het Communie pils (eerste recept in dit topic) heeft op het Onk 77 punten gehaald. Hier ben ik tevreden mee.

De opmerkingen van de keurmeester zijn:
Gefeliciteerd! Mooi bier.
Geur iets van zoetigheid, mooi samentrekkend, bitterd heerlijk na.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #61 Gepost op: 26-11-2008 23:10 u »
Vandaag achterin de bierkoelkast nog een flesje van de tweede versie van dit pils (P34) gevonden.

Van een pilssmaak is weinig meer te herkennen. De oxidatiesmaken overheersen duidelijk. Het is nu 7 maanden na de brouwdatum. Het is nu duidelijk over de houdbaarheidsdatum van dit pils. Ik wist dat een pils niet te oud moest worden maar het is toch leuk dit zelf  te ervaren.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 27-11-2008 10:18 u »
Is dat niet wat snel?
7 maanden na brouwdatum = <6 maanden na botteldatum.
Dus nog geen half jaar op fles en al flink geoxideerd?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #63 Gepost op: 27-11-2008 10:22 u »
Ik heb ook andere ervaringen met pils, hoor. Na een jaar is die meestal nog wel goed drinkbaar. Niet dat je pils zo lang moet bewaren, maar meestal bewaar ik een flesje of wat om te kijken hoe een bier zich ontwikkelt.

Is het echt oxidatie? Misschien zit er toch ergens in je brouwproces nog een moment waarop het wort (te)veel zuurstof oppikt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 27-11-2008 10:37 u »
Dit is een anomalie (slecht flesje), denk ik, of het legt een foutje in het proces bloot. Ik heb zoiets nog niet gemerkt bij mijn pilsjes. Misschien heb je ook zo'n bellenblazend slangetje als ik soms heb? (Eh... dat klinkt tegenstrijdig. Je begrijpt wat ik bedoel...)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #65 Gepost op: 27-11-2008 19:28 u »
Het komt helaas wel eens voor bij mij dat mijn plastic inschuifbaar heveltje halverwege lucht aanzuigt bij het overhevelen naar het bottelvat. Dan word ik een beetje gek.  :echtboos: Maar het lukt niet altijd om het direct goed dicht te krijgen. Wat verdraaien en verder inschuiven helpt meestal wel.

Dus het kan zijn dat de oxidatie daarvan komt. Ik denk wel dat het duidelijk oxidatiesmaak is. Een half jaar geleden bij een brouwerij een bier mogen (moeten) drinken van 6 jaar oud. Heel duidelijk dezelfde vieze smaak.

Ik heb nog een flesje dacht ik, wie wil graag proeven?  :biersmile:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 27-11-2008 19:48 u »
Bottelvat...  :neenee:

Het gaat erin...

En 2 weken later gaat het er weer uit.

Stel je eens voor hoe zuiver je bier dan smaakt.  :biersmile:

:brouwen:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 27-11-2008 19:55 u »
Wel weer jammer dat die flesjes dan gereinigd zijn met sulfiet (evenals andere apparatuur?), dat maakt het weer minder zuiver >:D

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 27-11-2008 20:01 u »

Niet helemaal waar ouwe zeilbootkapitein.  ;)
Chloor-->Soda--->Sulfiet

;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #69 Gepost op: 27-11-2008 20:39 u »
Chloor-->Soda--->Sulfiet

Volgens het confomash principe: schoon water--> sulfiet/citroenzuur--> bier erin  :)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #70 Gepost op: 28-12-2008 21:08 u »
Gisteren een spuitje met de 2278 (Czech Pils) opgekweekt. Deze is aangeslagen dus deze gaat opgeschaald worden en dan wordt er op 2 jan weer een pils gebrouwen.

Het nieuwe recept is afgeleid van het recept in het eerste bericht in deze draad. Met een paar verschillen. Met name in de hopkeuze is een verschil. Mijn Saaz en Halertau Hersbrucker   zijn (bijna) op. Deze vervang ik nu door Hallertau Perle en Northern Brewer hop. Maar misschien heeft iemand nog een beter idee in de verdeling van deze hop in de tijd tijdens het koken.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptCzech Pils
Brouwdatum2-1-2009
BiertypePilsener
Aantal liters33
Gewenst begin SG1050 (5.3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater45.20 liter
Maischdikte4.59 l/kilo
Maischwater33.00 liter
Spoelwater12.20 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %7183 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5.5 %43 gram75 min.18 EBU
Northern Brewer (D)5.5 %10 gram35 min.3 EBU
Northern Brewer (D)5.5 %10 gram25 min.3 EBU
Saaz2.2 %11 gram10 min.1 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2278 Czech Pils
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
Beluchtings tijd32 uur
Temperatuur giststarter21°C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid5 gram
OpmerkingenStarter: Gist opgekweekt uit de diepvries. Eerst 1 liter en 16 uur beluchten en daarna 2 liter erbij en weer 16 uur beluchten. Hierna laten bezinken in de koelkast.
Starter pH 5,2 maken en 0,1 gram Wyeast gistvoeding per liter starter toevoegen. 3 druppels olijfolie toevoegen.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
154°C5 minuten4.59 l/kg
263°C40 minuten4.59 l/kg
373°C15 minuten4.59 l/kg

OpmerkingenTijdens maischen met fosforzuur behandelen tot pH van 5.2

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 28-12-2008 21:55 u »
Ziet er leuk uit, en vrij uniek, om Northern Brewer als smaakhop te nemen. Dat moet in die beperkte hoeveelheid heel goed kunnen werken. Opvallend is wel het alfazuurgehalte van die NB, ik zag ze van de week bij Brouwland van meer dan 11%!

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #72 Gepost op: 28-12-2008 22:01 u »
Of kan ik de Northern brewer hop beter verwisselen met de Hallertau Perle? Dus de Haltertau Perle gebruiken als smaakhop.

De Northern brewer hop die ik heb is in ieder geval van de vorige oogst. Daarom is die misschien lager in alfazuur.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 28-12-2008 22:04 u »
Ik zou het zo laten. Het is een Tsjechische pils en die kan wel wat stevige smaken verdragen. En ik geloof dat niet iedereen Perle zo kan waarderen, plus het lijkt me een beetje te zullen clashen met de Saaz.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #74 Gepost op: 31-12-2008 10:12 u »
In een poging een verder uitvergist bier te krijgen ga ik het maischschema wat uitbreiden.

5 min 54 șC
15 min 60 șC
15 min 63 șC
20 min 66 șC
15 min 69 șC
30 min 73 șC

Volgens het model van De-Geert kom ik dan uit op een eind SG van 1010,5. Mijn vorige twee pilzen kwamen ten opzichten van het model 3 SG punten lager uit dus mogelijk dat deze ook 3 SG punten lager uit gaat komen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #75 Gepost op: 31-12-2008 16:11 u »
15 min 60 șC
15 min 63 șC
20 min 66 șC
15 min 69 șC
30 min 73 șC

Met een limit-dextrinase rust bij 60 șC zou je volgens de craftbrewers (show december-1 2008) uit moeten komen op hogere vergistingsgraden door afbraak van bepaalde maltotrioses. In deze uitzending beschreven ze voor een pils met een maischschema van 20 min 60 șC, 20 min 65 șC en 20 min 68 șC een vergistingsgraad van 81% met de Wyeast Danish Lager terwijl ze normaal maximaal 76% haalden zonder de 60 șC rust ongeacht het maischschema.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #76 Gepost op: 02-01-2009 19:44 u »
Omdat ik bij mijn laatste Blond bier een 54 șC stap gedaan heb en bij dat bier een erg slechte schuimhoudbaarheid heb ga ik de 54 șC stap overslaan en de 60 șC stap 5 minuten langer maken.

Overigens zou ik vandaag dit bier gaan brouwen maar ik was zo leuk bezig met de vergistingstemperatuurregeling dat het maar goed was dat de starter nog een extra dag nodig heeft om te bezinken.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #77 Gepost op: 02-01-2009 21:37 u »
Ik zou het zo laten. Het is een Tsjechische pils en die kan wel wat stevige smaken verdragen. En ik geloof dat niet iedereen Perle zo kan waarderen, plus het lijkt me een beetje te zullen clashen met de Saaz.

Wat is er nou mis met Perle in een pils? Denk je echt dat iedereen Perle kan herkennen  :weetniet:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 02-01-2009 23:10 u »
Wat is er nou mis met Perle in een pils? Denk je echt dat iedereen Perle kan herkennen  :weetniet:

Saaz is wel een heel fijn hopje, en om daar een andere fijne hop naast te zetten vind ik persoonlijk niet logisch. Maar er is niks mis mee natuurlijk. Herman vraagt of 'ie Northern Brewer beter zou vervangen door Perle, en ik geef aan dat ik denk van niet. En ik meen me van de Alt-proeverij te herinneren dat er een paar mensen kritisch waren over de smaak van Perle hop. Weet ik veel.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #79 Gepost op: 04-01-2009 11:39 u »
Gisteren dit bier gebrouwen. Het schroten ging erg slecht. De walsen raakten snel vervuild met zetmeel waardoor de grip te laag werd. De mout erdoor moeten duwen door er op te gaan hangen.  :echtboos: Het was een nieuwe zak en ik hoop niet dat ik al die 25 kg erdoor moet gaan duwen. De volgende keer eerst de walsen maar eens goed schoon maken. Het leek wel een 'luchtig' filterbed na het filteren. Maar dat kan ook komen omdat ik wat langzamer gespoeld heb.

Mede dankzij het uitgebreidere maischschema een beter brouwzaalrendement dan verwacht. 88% in plaats van 77%.  :) Hierdoor heb ik tijdens het koken 15% meer hop toegevoegd dan ik had gepland.

Hierdoor drie liter meer wort in het gistvat. Dit wort heeft een SG van 1052.

Voor het eerst met een Brixmeter gebrouwen. Dit gaat gemakkelijk en het resultaat komt vrijwel overeen met de SG meter. Bij het begin van het koken was het 14 Brix en het SG hydrometer was 1056. Dit komt mooi overeen.

Tijdens het maischen ook een paar keer Brix gemeten. Wat me op viel is dat het aan het begin van de 66 șC stap 15.1 Brix heb gemeten en dat aan het eind van deze stap het nog steeds 15.1 Brix was.
Aan het begin van de 73 șC stap was het 15.5 en aan het eind 15.8 Brix.

Gekoeld tot 14 șC en hierbij de gist geent. Daarna het verder laten afkoelen heb ik in een voorgekoelde koelkast gedaan. In 1,5 uur was de 11 șC bereikt.

7 uur na de vergisting lag er een laagje schuim op het jongbier.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #80 Gepost op: 04-01-2009 12:01 u »
Tijdens het maischen ook een paar keer Brix gemeten. Wat me op viel is dat het aan het begin van de 66 șC stap 15.1 Brix heb gemeten en dat aan het eind van deze stap het nog steeds 15.1 Brix was.
Aan het begin van de 73 șC stap was het 15.5 en aan het eind 15.8 Brix.

Dat is ook een beeld wat ik altijd zie met de Brixmetingen. Blijkbaar is er een fractie van het zetmeel dat pas bij hogere temperaturen verstijfseld. Dat heb ik wel eens gezien met de jodiumkleuring

Het kan dus geen kwaad om de hogere temperaturen iets langer aan te houden.

Eerder dacht ik dat het ook kan komen door intensiever roeren tijdens de verhittingsstap maar ik neem aan dat jij dat redelijk gecontroleerd en bij constante snelheid doet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 04-01-2009 15:56 u »
Hoi Herman,

Volgens mij was je wel tevreden over eerdere versies van dit bier.
Zou je het door jou gehanteerde recept willen plaatsen in de wachtkamer van Rebie? Aub ook het xml-exportbestand van dit recept koppelen aan het bericht.

Laten we met zijn allen Rebie bomvol met recepten zetten die conform een biertype gebrouwen zijn!

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #82 Gepost op: 10-01-2009 23:56 u »
Ik heb het eerste recept in de Rebie geplaatst. Het was even zoeken hoe ik xml moest genereren en aan het bericht moest plakken maar het is gelukt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 11-01-2009 00:28 u »
Dank je. Het recept is gevoegd bij de andere pilsrecepten.

Als je nog andere goede recepten gebrouwen volgens een bepaald biertype hebt dan kun je die ook in de wachtkamer zetten. Dat geldt ook voor iedereen anders.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #84 Gepost op: 11-01-2009 00:31 u »
Laten we met zijn allen Rebie bomvol met recepten zetten die conform een biertype gebrouwen zijn!

En goed gelukt zijn! Want aan slechte recepten heeft niemand iets!  ;)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #85 Gepost op: 25-01-2009 10:01 u »
De versie van dit pils die nu aan het vergisten is ondergaat nu een lagering van een week bij 4 șC. Deze duurt nog 85 uur. Via de link Tcontrol in mijn onderschrift is dit te volgen.

Het pils is niet overgeheveld, vandaar dat ik een korte koude lagering doe.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #86 Gepost op: 25-01-2009 10:39 u »
Stuur je deze via TControl of laat je TControl alleen registreren. Het schermafdruk zegt namelijk dat de sensor op error staat en dat de temperatuur in simulatiemode staat.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #87 Gepost op: 25-01-2009 11:07 u »
Goed gezien William. Tcontrol stuurt hier de temperatuur maar de temperatuur komt niet via TEMPerNTC maar via een zijdeur uit mijn huisbesturing. Vandaar dat die USB sensor op error staat. Voor die koppeling met die zijdeur gebruik ik de simulatiemode stand.

Je ziet aan het verloop van de temperatuur dat de resolutie van de temperatuursensor van mijn huisbesturing wat slechter is dan die van de TEMPerNTC sensor. Je ziet de stapjes van 0,2 șC duidelijk in het temperatuurverloop. Maar wetende dat 30 liter bier vrij constant in temperatuur blijft heeft het bier geen last van die lagere resolutie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #88 Gepost op: 25-01-2009 13:19 u »
Het pils is niet overgeheveld, vandaar dat ik een korte koude lagering doe.

Heb je het bier geproefd? Was er nog iets van een zwavelachtige of boterachtige smaak te ontdekken?

Bij met laatste pils heb ik denk ik toch net iets te kort gelagerd. Niet dat er echte smaakafwijkingen zijn maar in het flesje zit meer gist dan ik eigenlijk had willen hebben. Dit geeft toch een iets minder strakke smaak. Achteraf gezien had ik mijn pils toch een weekje langer moeten lageren. Hierdoor zakt de gist wat meer uit en ga je de hergisting in met wat minder gist. De hergisting duurt dan wel wat langer maar bij een pils moet je toch een iets langere rijping aanhouden dan bij een bovengistend bier.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #89 Gepost op: 25-01-2009 16:18 u »
Ik heb het gistvat nog niet open gehad. Er is wel al een diacetylrust geweest van 2,5 dagen op 15 șC. Na de week lageren zal ik eerst wat proeven voordat ik besluit tot wel of nog niet botelen.

Bedankt voor de tip.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #90 Gepost op: 28-01-2009 20:30 u »
In een poging een verder uitvergist bier te krijgen ga ik het maischschema wat uitbreiden.

20 min 60 șC
15 min 63 șC
20 min 66 șC
15 min 69 șC
30 min 73 șC

Volgens het model van De-Geert kom ik dan uit op een eind SG van 1010,5. Mijn vorige twee pilzen kwamen ten opzichten van het model 3 SG punten lager uit dus mogelijk dat deze ook 3 SG punten lager uit gaat komen.

Het is gelukt!  :)

De voorspelling van het model van De-Geert met mijn correctie is uitgekomen. Bij ongeveer 6 șC is het SG 1009. Dit is na temperatuurcorrectie een SG van 1007. Mijn vorige versies eindigde op 1014 en 1012. Een flinke vooruitgang dus.

Het langer rusten bij 60 șC en 73 șC heeft zijn vruchten afgeworpen. Verder is de starter in twee trappen gemaakt, eerst 1 liter 16 uur beluchten en daarna twee liter erbij en weer 16 uur beluchten. Dat de gist bijna een jaar in de diepvries heeft gezeten blijkt geen nadelig effect te hebben bij deze gist.

De vergistingsgraad is 86,5%.

Maar het gaat om de smaak. Die is prima voor zover ik die vandaag kan proeven (ben wat verkouden). De Czech pils gist smaak is weer goed te herkennen. Maar omdat het bier nog wat troebel is en het mij beter uitkomt laat ik het bier nog bij 4 șC staan tot in het weekend. In het weekend bottelen en Beertenderfustelen.

Even in Tcontrol het aantal uren bij 4 șC met 120 uur verhogen...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #91 Gepost op: 08-02-2009 17:43 u »
Vandaag eindelijk tijd om dit bier te bottelen. In totaal 6 Beertenderfustjes en 35 euroflesjes bier.

Het onderste deel uit het gistvat wat nog best wel wat troebel. Het niet hevelen voor het lageren zal wel meegespeeld hebben. Verder heeft het op de aanrecht tillen van het gistvat voor wat beweging gezorgd en dat geeft natuurlijk ook weer wat troebeling. In ieder geval is er voldoende gist aanwezig voor de hergisting.

Gebotteld met 3,5 gram suiker per liter. Dit moet ongeveer 2 Vol.% CO2 gaan geven.

Een gamel gebruikt als bottelvat. Het optillen van een gamel met 35 liter bier lukt mij niet maar daar kwam de takel weer van pas.

Voor de hergisting laat ik het bier in de brouwruimte staan. Daar heerst nu een constante 15 .. 16 șC dus dat lijkt mij een mooie temperatuur voor een rustige hergisting.

De smaak is al goed, die wordt vast nog beter als na de hergisting de gist naar de bodem gezakt is.

Tags: pils