Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saphir ondergister  (gelezen 10813 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Saphir ondergister
« Gepost op: 13-02-2008 17:13 u »
Help mij eens even met de ondergisters. Ik wil een bier van ca 6% maken, rond de 40 IBU in Saphir (zal wel niet alleen Saphir worden) met ongeveer deze "alt" moutstort:

Pilsmout   3 EBC               90%
caramunchener   120 EBC      9%
choc mout   900 EBC             2%

Ik wilde de batch splitsen en er twee ondergisten voor gebruiken. Bij Brouwland staan deze beschikbaar:

Wyeast 2000 BUDVAR LAGER
   Wyeast 2001 URQUELL LAGER
   Wyeast 2007 PILSENER LAGER
   Wyeast 2035 AMERICAN LAGER
   Wyeast 2042 DANISH LAGER
   Wyeast 2112 CALIFORNIA LAGER
   Wyeast 2124 BOHEMIAN LAGER
   Wyeast 2206 BAVARIAN LAGER
   Wyeast 2278 CZECH PILS
   Wyeast 2308 MUNICH LAGER

Oei, dat zijn er meer dan ik gedacht had. Welke twee zal ik eens kiezen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Saphir ondergister
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2008 17:28 u »
Onderbok! Jij hebt nog nooit de gist der gisten gebruikt toch?

Maar wat voor bier wil je brouwen? Een alt heeft meer caramouten. Maak dan gelijk een bok met meer Münchener. Of laat het zo en vergelijk eens de Bavarian Lager en de enige echte Czech Pils.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2008 17:47 u »
Die bavarian lager zeker proberen! Czech pils is ook een leuke gist hiervoor. Voor een pilsgist is de urquell lager ook een mooie, voor dit bier waarschijnlijk niet zo. Bohemian lager is ook een mooie gist, lijkt wel wat op bavarian lager maar iets meer zwavel en minder diacetyl vorming.

:degroeten:
Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2008 18:35 u »
Het wordt zeker geen bock. Het moet een bitter, hoppig bier worden. Het is meer een soort zware alt, ook zwaarder dan de Sticke. Gewoon even een nieuw biertype, niet zo in hokjes denken, ja.

Overigens is dit mijn alt stort. Mensen die mijn alt van vorig jaar hebben gedronken zullen kunnen beamen dat met deze moutstort een uitstekende alt te brouwen is.

Is de 2000 of de 2001 volgens jouw de echte, Edgar, dat van die gist der gisten?

Nog even waar ik over twijfel:

Wyeast 2000 BUDVAR LAGER
Nice malty nose, subtle fruit. Rich malt profile on palate. Finishes malty but dry, well balanced, crisp. Hop character comes through in finish.
  Bohemian Pilsner    Classic American Pilsner    Dortmunder Export    Lite American Lager

Wyeast 2001 URQUELL LAGER
Mild fruit/floral aroma. Very dry and clean on palate with full mouth feel and nice subtle malt character. Very clean and neutral finish.
Bohemian Pilsner

Wyeast 2042 DANISH LAGER
Rich, Dortmund-style with a crisp, dry finish. Soft profile accentuates hop characteristics.
American lagers and pilsners, munich helles

Wyeast 2124 BOHEMIAN LAGER
A Carlsberg type yeast and most widely used lager strain in the world. Produces a distinct malty profile with some ester character and a crisp finish. Will ferment in the 45-55°F range for various beer styles. Benefits from diacetyl rest at 58°F (14°C) for 24 hours after fermentation is complete. Also used for pseudo-ale production with fermentations at 75°F, (24°C) which eliminates sulfur production.
Heel veel bierstijlen

Wyeast 2206 BAVARIAN LAGER
Used by many German breweries to produce rich, full-bodied malty beers. Good choce for Bocks and Dopplebocks. Benefits from diacetyl rest at 58°F(14°C) for 24 hours after fermentation is complete.
Bocken, Oktoberfesten, munich dunkles

Wyeast 2308 MUNICH LAGER
A unique strain, capable of producing fine lagers. Very smooth, well-rounded and full-bodied. Benefits from temperature rise for diacetyl rest at the end of primary fermentation.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2008 18:36 u »
Het lijkt me inderdaad het beste om een Duitse en een tjechische gist te proberen. Moeilijke keuze hoor.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2008 20:01 u »
Is de 2000 of de 2001 volgens jouw de echte, Edgar, dat van die gist der gisten?

Nee, de 2278 natuurlijk :)

Dus die is al verdwenen uit de shortlist? Wat is dat toch op dit forum?

Bitter, hoppig, hmmmm... Even een nieuw biertype... Hmmm... Je wil natuurlijk best mijn eerlijke mening horen... ;) Ik denk niet dat dat zo goed gaat werken. Een donkere ondergister zonder stevige moutaroma's uit Münchener, Vienna of dergelijke mouten, maar wel met veel hop en met het harde Megense water... dat wordt geen aangenaam bier. Die lichte gebrandheid van de mouten en al die hop moeten ergens op kunnen leunen, is mijn idee. Hokjesdenken ok, maar die stijlen zijn niet helemaal onzinnig.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2008 20:42 u »
OK, de 2278 is wel verkrijgbaar bij Brouwland. De omschrijving sprak me niet zo aan: Classic pilsner strain from the home of pilsners for a dry, but malty finish. The perfect choice for pilsners and all malt beers. Sulfur produced during fermentation can be reduced with warmer fermentation temperatures (58°F) and will dissipate with conditioning.

Waarom is dit volgens jou de gist der gisten?

Het wordt geen heel bitter bier. Ik ga voor de 40 IBU, dat is minder dan de alt van 50. Die was onder de 5% alcohol. Jij hebt mijn alt niet geproefd he? Adrie, steun me: dat was toch voorwaar een bier met balans.

Ik hoop een gist te kunnen gebruiken die een flinke moutigheid geeft. Ik ben het niet met jou eens dat dat per definitie uit speciaalmouten hoeft te komen. Een ondergist kan natuurlijk ook zijn werk doen. OK, ik zal wat zoeter maischen. Balans tegen de hoppigheid en bitterheid uit de gist dus. Heel ver doorvergistende gisten vallen dus af. Ik kom al verder.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2008 20:59 u »
Ik vind het gewoon een lekkere gist, da's al. Erg lekker zelfs. Bevalt zeer goed in donkere ondergisters, maar die waren dan wel met een pak Vienna en/of Münchener. Hij stinkt inderdaad tijdens de vergisting, maar dat is dus lekker in het uiteindelijke bier.

Ik vind 40 IBU bitter, maar inderdaad, als je zoet maischt lukt dat wel. Je eenstaps op 69, 69,5, moet lukken.

In ieder geval geeft de Czech pils heel veel mout. Ik denk ook wel dat je flink wat moutigheid uit die mouten en de gist kunt krijgen, maar in een donker bier met zulke mouten, als het ook nog eens goed bitter is, heb je naar mijn idee wat meer nodig.

In Pilzen verkochten ze naast de ongefilterde Urquell, in de taverne geliëerd aan de brouwerij, ook een donkere ondergister. Ik denk gemaakt met pilsmout en geroosterde mout. Ik vond dat geen gebalanceerd bier. Bij die donkere smaken horen naar mijn idee wat meer zoet-achtige, volle smaken. Die Caramunich geeft natuurlijk wel wat, maar ik denk dat je maischschema bepalend gaat zijn als je deze stort aanhoudt.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2008 21:04 u »
Met die moutstort zou ik toch eens de Danish lager proberen (puur gevoel), kent iemand die? Als je de Urquell Lager wil proeven moet je mijn Urtyp volgende week eens opentrekken ;).

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2008 21:31 u »
Martin, zou je een volgende maal de Nederlandse beschrijving van de gisten willen vermelden in plaats van de Engelse? Ik vind het wat verwarrend twee talen door elkaar te lezen.  ;)

Citaat
biergist Wyeast 2278 CZECH PILS 050.044.6 € 5,55
Smack pack PROPAGATOR: Bedoeld voor de hobbybrouwer: directe enting mogelijk tot 10 l wort. Steriel verpakt, in speciale “smackpack”. Inhoud: 50 ml inclusief voedingsbodem. Lange houdbaarheid: 6-12 maanden na productiedatum. Inclusief duidelijke instructies voor het opzetten van een giststarter.

LAGER-gisten
Lager-bieren zijn lichter en droger dan ales met een verfrissende afdronk. Over het algemeen produceert een lagergist behoorlijke hoeveelheden zwavel gedurende de koele vergisting, die verdwijnt gedurende veroudering. Een belangrijk profiel voor grote pilsbieren.

2278 Czech Pils: Een klassieke pilsgist uit Pilsland voor een pils met een droge doch moutige afdronk. De perfecte keuze voor pilsbieren en bokbieren. De zwavel welke wordt aangemaakt gedurende de gisting verdwijnt echter bij bewaring. Middelmatige tot hoge uitvlokking. Vergistingstemperatuur = 8°-12°C. Vergistingsgraad = 70%-74%.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2008 11:14 u »
Het wordt geen heel bitter bier. Ik ga voor de 40 IBU, dat is minder dan de alt van 50. Die was onder de 5% alcohol. Jij hebt mijn alt niet geproefd hè? Adrie, steun me: dat was toch voorwaar een bier met balans.

Ja, maar dat was een andere gist en dat maakt ook uit. Ik neig toch naar het standpunt van Edgar: een ondergister met zoveel bitterheid (wat wordt trouwens je begin SG?) moet een goede moutige ruggengraat hebben. En ik houd ook niet zo van dat geroosterde in een ondergister. Mijn persoonlijke smaak zou ook meer richting 45% pilsmout, 45% Munchenermout en 10% cara120 gaan. Misschien nog wel minder Cara120 en meer Munchener. Maar goed, ik ben dan ook gek op Munchenermout.

Na mijn Saphir Stoombier ga ik trouwens een Schumacher Alt achtige maken met 100% Munchener, net als de echte. Misschien ook wel met Saphir.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Saphir bovengister
« Reactie #11 Gepost op: 27-02-2008 09:10 u »
Ik gooi mijn plannen om. Ik laat mijn ondergist plannen varen en ga de batch splitsten en vergisten met de Duvel gist en de Chouffe gist. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik geen eigen IPA meer heb. Met de gistkoeken wil ik vervolgens een zware bittere IPA vergisten, en de Duvel en de Chouffe gist lijken me hier uitermate voor geschikt.

Ik twijfel nog of ik een donker of een blond Saphir bier zou brouwen. Zou dat wel smaken, een donker bier van 6%, 35-40 IBU met deze gisten. Zou een blonde versie niet veel smakelijker zijn? Iemand ideeen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2008 09:36 u »
McChouffe is ook donker, dus de chouffe gist kan prima. Hoe de Duvel gist uitpakt kan ik niet voorspellen, maar het is natuurlijk een experiment waard.

Persoonlijk houd ik meer van blonde, hoppige bieren dan van donkere hoppige bieren. In lichte bieren komen de hoparoma's en -smaken meer tot zijn recht. In donkere bieren moeten zij opboksen tegen karamelsmaken of geroosterde smaken. Dat combineert vaak niet zo goed.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2008 09:49 u »
Ik twijfel nog of ik een donker of een blond Saphir bier zou brouwen.

Doe eens gek, en maak er een ambree van. De Chouffe ambree bestaat officieel nog niet (een brouwmaat van mij heeft deze jaren geleden al eens gemaakt) En een duvel ambree is nog geheel nieuw. En dan qua kleur rond de 25 EBC gaan zitten. Volgens mij krijg je dan 2 hele mooie bieren

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #14 Gepost op: 27-02-2008 11:03 u »
MO, weet je al hoe je gaat hoppen?

IK heb zo'n proefbrouwseltje van 3 liter gemaakt met 40 IBU all saphir.  Een ale met Westmalle gist en 6% alc vol.
Deze gaf een wat joghurt-achtige smaak. Het heeft een zacht aroma, maar als bitterhop zou ik er niet teveel van gebruiken.
Of juist wel, en zien of jij die joghurt er ook uit haalt.
Iedereen die het te proeven heeft gekregen vond het een heel lekker bier, zonder joghurt smaak. Dus misschien ligt het aan mij?

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 27-02-2008 11:14 u »
Ik twijfel nog of ik een donker of een blond Saphir bier zou brouwen.

Ik zou ook voor blond gaan, mede gesteund door persoonlijke smaak én dat dit hier beter herkenbaar is (zie antw. A3)

:pan: En Yoghurt is toch ook wit ?

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #16 Gepost op: 27-02-2008 11:56 u »
Al bijna offtopic want je gaat voor bovengist, maar ik heb ervaring met de danish lager en die is heeeeel clean! Veel zwavel tijdens de gisting maar heel weinig gist profiel. mooi voor een cleane pils.
mvg
Maarten

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-02-2008 12:20 u »
Kan je nog eens uiteenzetten wat voor bier je nu voor ogen hebt? Zware bittere (zwaar bitter of zwaar en bitter? hoezo zwaar?) 'IPA'  van een procent of 6,5 met Belgische bovengist en alleen Duitse aromahop? Wat voor moutprofiel heb je voor ogen?

Ik heb laatst een 'IPAatje' gemaakt met die malle Can/Belg gist op lage temperatuur. Een soort anderhalve pils was dat (het high gravity pilswort 'half' verdund), dus 60 (echte) IBU's en Northern Brewer/Saaz. Die gist gaf wat rare fenolen op de keldertemperatuur, maar verder wel een lollig bier. Moest het warmer zijn vergist, dan denk ik dat het te rommelig zou zijn geworden. Die typische Belgische esters en die vele hoparoma's zullen elkaar in de weg zitten. Ik denk dus dat je 't heel koel moet houden met veel gist; misschien niet beluchten.

Verder zal je als je met jouw ultraharde water alleen maar Saphir gebruikt voor een zeer hoge bitterheid, met teveel bladsmaak/samentrekkendheid uit de hop te maken krijgen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 27-02-2008 14:56 u »
Ik was inderdaad van plan om een basishop te nemen voor de bitterheid (90 min meekoken, chinook of zo) en 60/30/10 of alleen 60/30 min Saphir toe te voegen. Vanavond zal ik eens een recept in elkaar flansen.

Rood/buin, oranje/rood of blond, ik zie dat ook bij jullie de meningen verdeeld zijn. Ik ben niet geinteresseerd in biertypes. Ik weet eigenlijk niet wat ik wil. Ik denk nu vooral aan een blondje.

En zit me niet te plagen Edgar, je weet hoe onzinnig ik jouw "bij lage temperatuur vergist wordt beter bier verkregen" hypothese vind. Ik zeurpiet ook niet meer bij elk receptvoorstel om een eenstapsmaisch. Vergisting gewoon in de huiskamer, rond de 20 °C (niet heel warm dus).

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-02-2008 15:01 u »
Nee hoor, ik zit je niet te plagen, ik meen het. Ik denk dat zware hoppigheid zal clashen met 20° (dus 23° minimaal) vergisting bij Belgische gisten. Je hebt het toch over een IPA? Dat is niet voor niks een niet-esterig bier.

Je hoeft voor mij echt niet elk bier koel te vergisten, doe ik ook niet echt. Hoe kom je daarbij?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 27-02-2008 15:08 u »
Ik verschil hier echt me je van mening. Ik geloof er niets van dat de Chouffe IPA en de Duvel IPA (de commerciele versies) zo koel vergist zijn. Je hebt op zich wel een punt dat je een hopstort moet bedenken die matcht met deze smaken.

Als we er simpelweg vanuit gaan dat Saphir een alternatief is voor Saaz, dan maak ik me geen zorgen om een wat uitgesproken gistprofiel.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-02-2008 15:12 u »
Saphir lijkt helemaal niet op Saaz, maar op Hallertau Mittelfrüh, althans volgens de beschrijvingen. Hij ruikt ook helemaal niet Saazig, maar heeft iets citrus-achtigs en kruidigs.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-02-2008 15:19 u »
Ik ben heel benieuwd. Van de Duvel IPA vond ik dat inderdaad geen sterk punt. Ik ging er van uit dat je alle bitterheid uit de Saphir zou halen en dan zou het -lijkt mij- te veel gedoe geven. Of redelijk lang duren voordat het bier in balans is.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-02-2008 16:37 u »
Saphir lijkt helemaal niet op Saaz, maar op Hallertau Mittelfrüh, althans volgens de beschrijvingen. Hij ruikt ook helemaal niet Saazig, maar heeft iets citrus-achtigs en kruidigs.

Als grove indicatie voor hoparoma kan je de concentraties van de vluchtige hopolien nemen.
(in procenten van de totale hoeveelheid olien)

Saaz          Saphir             H. Mittelfruh
Myrcene          22,5           24-40             20-28
Humulene         42,5           20-30             45-55     
Carophyllene     11,0           9-14              10-15
Farnesene        13,0           <1                   <1
Linalool              0,5          0,8-1,3           0,7-1,1
Xanthohumol     0,3           0,3-0,4            0,2-0,3

bron: Designing Great Beers, deutscher-hopfen.de en barthhaasgroup.com

Vooral door het lage farnesene gehalte tegenover Saaz zou je inderdaad Saphir en H. Mittelfruh eerder als gelijkaardig bestempelen. Wat die stoffen in de praktijk betekenen voor het aroma weet ik ook niet, ik typ maar wat over :)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #24 Gepost op: 27-02-2008 21:22 u »
Lettende op de verhouding Myrcene / Humulene zou de Saphyr theoretisch gezien iets minder "nobel" zijn dan zowel Hallertau Mittelfruh als Saaz. Door de iets hogere dosis Mycrene zou de hop ietsje meer citrus en pittiger moeten zijn en door de lagere dosis Humulene minder elegant kruidig.

Dat verklaart misschien iets van die yoghurt smaak (zurig, fris, citroen, citrus?).   

Tags: Saphir recepten hop