Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Heb jij wel eens problemen met de hergisting op fles gehad?

Nooit problemen gehad
9 (17.3%)
Bierfontijn
14 (26.9%)
Bodem van de fles gevallen
6 (11.5%)
Ontploffing van de fles
6 (11.5%)
Geen gasdruk
12 (23.1%)
Anders, vertel wat!
5 (9.6%)

Totaal aantal stemmen: 35

Auteur Topic: Hergistingsperikelen  (gelezen 12600 keer)

Offline Glorfindel

• Senior lid
  • Land: nl
Hergistingsperikelen
« Gepost op: 13-02-2008 11:00 u »
Brouwers,

Recent is een van mijn vers gebottelde flesjes na 5 dagen geŽxplodeerd. Zie hier. Een ander is in de koelkast door "frost bite" gaan lekken.
Ik ben benieuwd naar jullie hergistingservaringen!
Waar denk je dat het probleem in zat?

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Navergistingsperikelen
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2008 11:13 u »
Ik heb natuurlijk wel eens problemen gehad; dat weet iedereen hier.

Oorzaken: infectie in flesjes of niet helemaal uitvergist bij bottelen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2008 11:22 u »
Een heel enkele keer een bierfontijn. Meestal zijn dat vervuilde flessen een enkele keer een bier dat in de nagisting volledig was stilgevallen maar na de hergisting toch nog stiekem een paar puntjes verder gaat.

En een enkele keer komt het voor dat een bier minder koolzuur heeft dan gepland op basis van temperatuur en toegevoegde suiker. Het lijkt dan op een verstokte gisting bij de hergisting, maar het kan natuurlijk ook zijn dat er toch minder koolzuur was opgelost dan ik op basis van de temperatuur dacht.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2008 11:37 u »
Een leuke draad. Uiteraard heb ik wel eens problemen gehad met de nagisting van bijvoorbeeld een Barley Wine (vind je het gek als je een maand lagert en geen verse gist toevoegt ;D)

Maar mijn leukste incident is dat ik twee jaar lang een verkeerde berkenmethode gebruikte om mijn "toe te voegen suiker" in de suiker-oplossing te calculeren :nut:.

Hoe ik het 2 jaar lang deed... zucht:

Injectiespuit: 50 ml
Opbrengst bier: 20 liter
8 gram / liter suiker toevoegen bij bottelen

100 ml water koken met (2 * 20 * 8 =) 320 gram suiker. Vervolgens 50 ml spuit vullen en bottelen die hap... denk hier maar eens over na :biersmile:.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2008 11:49 u »
100 ml water koken met (2 * 20 * 8 =) 320 gram suiker.

Ik snap de eerste 2 niet (320/20 = 16 gr/l). Maar daar zal de fout dan wel in zitten.  ;D

Als het ik het goed begrijp, vulde je de spuit met suikeroplossing en deed je daarmee in ieder flesje een beetje?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2008 11:52 u »
Je kan ook 50 ml water koken met (20 * 8 =) 160 gram suiker... als je je 50 ml spuit vult kom je er achter dat er vloeistof achterblijft in het pannetje :weetbeter:... als ik dat had gedaan was het me wel eerder opgevallen >:D.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2008 11:53 u »
Die 2 is omdat hij om vage redenen niet alle suikeroplossing gebruikt, maar slechts 50 ml.

De fout zit hem niet in die 2, maar ergens anders...

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2008 11:56 u »
Ik hield er geen rekening mee dat het volume van de oplossing groter wordt als je suiker toevoegt. ik kookte gewoon een x aantal ml, vulde mijn spuiten en liet het resterende deel van de oplossing achter in het pannetje. Ik voegde dus structureel te weinig bottelsuiker toe.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2008 12:01 u »
Nou is 8 gram per liter vrij veel, dus al te veel problemen zal dat niet gegeven hebben, of wel?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2008 12:04 u »
Nee... totdat ik begon met het maken van super-straters en mijn bieren echt 100% compleet uitgistten. Vanaf dat moment werd het koolzuurgehalte te laag ;).

Misschien heeft mijn blunder juist voorkomen dat ik enkele gushers zou hebben gekregen in het verleden ;)

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2008 12:10 u »
Ah, duidelijk. Waarom gebruikte je die spuit eigenlijk? Direct uit het pannetje in het bottelvat is toch makkelijker?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2008 12:17 u »
Van mijn brouwsels heb ik een partij of 5 gehad waarbij de druk veel te hoog was. Vooral de Duvel klonen van twee jaar geleden gingen in dat opzicht niet altijd goed. In alle gevallen knalde alleen de bodem eraf. Wat mij betreft is de mythe dat beugelflessen niet kunnen ontploffen niet waar, ook die flessen zijn een paar keer geknald.
Bieren boven de 12% gistten vaak niet na in het verleden. Daar heb ik nu geen last meer van omdat ik hiervoor tegenwoordig champagnekorrelgist gebruik.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2008 12:49 u »
Waarom gebruikte je die spuit eigenlijk?

Om nauwkeuriger te doseren, op zich best handig hoor... maar zo heeft iedereen zijn eigen gewoontes ;).

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2008 14:25 u »
Regelmatig last van bierfontijnen, zeker als het eind sg boven de 1010 zit. Ik gebruik slechts 5 gr/l suiker. Ook veer brouwsels die niet overschuimen bij het openen maar wel (te) veel schuim geven en teveel koolzuur hebben.

Ik probeer nu maar langer te vergisten om het sg zo laag mogelijk te krijgen.

Mijn bramenbier (overigens niet te drinken) spant de kroon, deze loopt vrijwel leeg bij het openen.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2008 14:33 u »
Citaat
Mijn bramenbier (overigens niet te drinken) spant de kroon, deze loopt vrijwel leeg bij het openen.

Prikkelbaar bier dus. ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2008 14:33 u »
Zonde man. In het verleden had ik ook wel eens de neiging om binnen een week of 2 na brouwen te willen bottelen. Ik ben daar vanaf gestapt. Ik hou nu toch min of meer de regel aan: 0,5-1 week hoofdvergisting, minstens vier weken lagering. Maar vertel nog eens over je bramenbier....

Offline Tripple-B

• Boven 10 berichten
  • *
  • I'm trained Old Skool
    • Scouting Arrowe
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2008 16:55 u »
Gelukkig nooit problemen met de navergisting gehad.

Wij zijn begonnen met een theelepeltjes en suiker, maar zijn al snel overgstapt naar suikeroplossingen. Eerst met een handmatige injectiespuit en nu met volumepippet, waarmee je zeer nauwkeurig suikeroplossingen kunt inspuiten. (Kost een paar centen, heb je ook wat.)

Onze allereerste brouwsel is alleen mislukt omdat we de flesjes niet goed hadden schoongemaakt, daar liepen de schimmeldraden van onder naar boven.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2008 19:48 u »
Ik heb vorig jaar wat problemen gehad met koolzuurdruk op fles. Soms te weinig koolzuur, soms teveel. Zelfs in eenzelfde batch zaten daar flesjes bij zonder en met teveel koolzuurdruk.
Dit was zo 3 brouwsels na elkaar, zonder ooit te weten hoe het kwam. Nu heb ik daar niet zoveel last meer van, weet niet hoe het komt. Want mijn bottelmanier is altijd dezelfde (suikeroplossing in bottelvat).

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #18 Gepost op: 29-03-2008 17:23 u »
Flessen die uit elkaar spatten heb ik nog niet gehad. Toch zo'n 600 flessen gebotteld. Te weinig schuim wel. Op sommige brouwsels heb ik wel koolzuur, maar schuim verdwijnt als sneeuw voor de zon. Het begint steeds beter te worden met het schuim. Volgens mij heb ik te weinig/of te weinig actief gist in de fles. Ik ben nu brouwsels aan het opsplitsen met verschillende gisten. Nu gebruikt ik 1 zakje op 10 liter i.p.v. 1 zakje op 20 liter. Hierdoor krijg ik wel meer schuim. Ik gebruik ongeveer 8 gram per liter suiker.

ed

Offline De-Geert

• Super lid
Re: Hergistingsperikelen
« Reactie #19 Gepost op: 29-03-2008 17:52 u »
Mijn Orval-achtige van ongeveer een jaar geleden ging verder gisten in de fles, toen heb ik alle "kroonkurk-flesjes" leeg gekieperd en de beugelflesje 1x in de week open gemaakt en weer dicht tot het er niet meer uit kwam zetten. Nu smaakt hij prima (hoewel, iets te veel Brett.). Verder eigenlijk nooit noemenswaardige bottelproblemen gehad.

Offline Reinier

• Junior lid
  • **
Re: Hergistingsperikelen
« Reactie #20 Gepost op: 29-03-2008 18:29 u »
Medebrouwers,

Ook ik heb mijn methode om bottelsuiker toe te voegen. Mijn cursusleider Oscar leerde 8 gram kristalsuiker per liter. Voorwaarde was dan dat je je bier nog een keer moest overhevelen naar een schoon vat om dan die kristalsuiker toe te voegen. Dat vond ik te veel werk (achteraf weer schoonmaken), bovendien heb ik geen idee hoeveel bier in dat vat zit. Dus 'zomaar' 8 gram per liter toevoegen vind ik een gok die verkeerd kan uitpakken.

Ik voeg derhalve een half suikerklontje per flesje van 0,3 toe (dat is iets minder dan 7.5 gram / liter). Hoewel dat niet altijd exact is  -het 'precies doormidden zagen' van een suikerklontje vraagt enige handigheid, heb ik nooit (*) enig probleem gehad. Altijd een prima schuimkraag en vooral (tot nu toe) geen ontploffende flessen.

(*) Een keer had ik nauwelijks druk op mijn bier. Dat wijd ik aan het extreem hoge begin SG van 1112.

Reinier