[off topic]
Een dergelijke onbegrijpbare term als "Ke" moet je niet eens aan de gebruiker willen tonen, wil je dat wel noem het dan "Max Extract" met als eenheid gew%
En dan kun je voor verdere uitleg naar een duidelijke help verwijzen.
[/off topic]
Oscar,
off topic?
Nog even samenvattend: Het ging erom dat Hopbier het extractrendement kan berekenen en daar de wateropname van de mout voor gebruikt welke hij dan bepaalt door oa gegevens die hij verkrijgt door zijn bostel te drogen. Ik wilde daarbij verwijzen naar Bierpro waar ik het extractrendement eigenlijk automatisch kan laten berekenen via wat hoogtemetingen in de beslagkuip, maar in essentie waarschijnlijk niet anders dan Hopbier. Ik wilde weten of mijn constante Ke (K=constante, e=extractrendement) hetzelfde betekent als de term Extractrendement van Hopbier in dit geval, vandaar.
Overigens:Ik proef een beetje dat jij het niet waardevol vindt om de kennis uit Bierpro mbt wateropname in de mout en de maisch- en spoelwater berekeningen te gebruiken om tot een standaard voor brouwsoftware te komen. Indien dat zo is dan ga ik er ook geen energire meer in steken. Laat dus maar weten of je nog geinteresseerd bent.
Dat ik voor jou misschien onhandige namen gekozen heb (ten tijde van het bedenken daarvan was er nog helemaal niets in andere software) zou geen afbreuk moeten doen aan de bruikbaarheid van het principe. Verder denk ik ook dat je sommige wat moeilijker onderwerpen best in brouwsoftware kan onderbrengen, zolang de gebruiker zelf kan bepalen of hij er gebruik van wil maken Als hij er voldoende kennis van heeft.
Kijk eens naar professsionele simulatiepakketten voor bv elektronica. Daar zitten ook modellen in met 10 tallen parameters die je moet begrijpen om er zinvol zelf iets aan te willen veranderen. (Het alternatief is de al beschikbare standaardparameters gebruiken, zo ook hier.)
HansH.