Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuim tappen  (gelezen 5310 keer)

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • Land: nl
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
Schuim tappen
« Gepost op: 22-03-2009 21:19 u »
Hallo medebrouwers,

Gisteren het eerste fust eigengebrouwen bier aan de tap gehangen. Eerst de koolzuurdruk gemeten in het fust, deze was ruim 2 bar. De druk afgelaten met mijn drukmeter/aflater en toen het fust aangekoppeld. 1 bar koolzuurdruk ingesteld op de fles. Hiermee had ik een fust jupiler getapt zonder problemen. Nu tap ik echter alleen maar schuim! Ookal breng ik de druk in het fust terug naar 0.5 bar of verhoog ik hem naar 1.5 bar, het blijft alleen maar schuim!
Ik heb gebotteld met 4 gram per liter, het bier in de flesjes schuimt goed en heeft niet te veel koolzuur (mag wat meer zelfs), het bier uit het fust heeft ook niet al te veel koolzuur.

Wat heb ik verkeerd gedaan/wat is er mis?

Proost,

Lucas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
Re: Schuim tappen
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2009 21:56 u »
Wat voor tapinstallatie (hoe lang zijn je leidingen, gebruik je een bierkoeler etc..) heb je?
En op welke temperatuur heb je het bier getapt?

4 gram per liter suiker op een fust is al aan de hoge kant. Maar normaal zou dat wel moeten lukken denk ik.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22-03-2009 22:05 u »
Ik zou eens kijken naar de temperatuur van het bier, dit kan van invloed zijn. Ook zou ik nooit de druk verlagen als je teveel schuim hebt, hooguit verhogen.

Als je begonnen bent met 2 bar in het fust is dit er niet uit door even druk af te laten, dat moet je dan weken lang dagelijks doen. Je laat namelijk alleen de druk uit de kopruimte af en niet uit het bier. Hierdoor zal het schuimen waarschijnlijk nog erger worden.

:degroeten:
Wesley

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2009 12:27 u »
Misschien een te basale opmerking: was het bier goed tot rust gekomen (zeg maar de afgelopen dag niet geschud/verplaatst?), want in mijn beleving kan dat je nekken... Ik kan me ook vinden in de laatste zinnen van wesley, daarvoor geldt denk ik hetzelfde (niet korter dan een dag vantevoren druk aflaten). En dan moet de druk dus niet te hoog zijn als je tapt, dus dagelijks ontluchten is geen raar idee.

Een overdrukventiel voor gistende fustjes, een raar idee?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2009 12:51 u »
Een overdrukventiel voor gistende fustjes, een raar idee?

Dat moet dan wel een regelbaar overdrukventiel zijn, want het maakt natuurlijk nogal uit bij welke temperatuur je je bier hebt staan (en bij welke temperatuur je gaat tappen) en wat de lengte en diameter zijn van de bierleidingen. Deze parameters bepalen allemaal of je schuim tapt of bier.

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2009 17:23 u »
Het fust hangt aan een droogkoeler, de temperatuur van het bier in het fust zal dus een graad of 20 zijn, en wordt in de de koeler teruggekoeld tot 8 graden om vervolgens richting tapkraan te gaan. Het aantal meters leiding weet ik niet, aangezien in de droogkoeler een koelspiraal zit. De slangen vanaf het fust tot de tap zal een meter of 2.5 zijn. Ik denk dat de slang van de tapkop tot aan de koeler 8 mm is en vanaf de koeler naar de tapzuil 6 mm.
Ik heb het fust neergezet en aangesloten en toen een dag gewacht met tappen om zo het fust tot rust te laten komen.
Als ik de druk verhoog spuit het schuim zo ongeveer tegen het plafond omhoog, dus dat lijkt me niet zo'n strak plan.
Ik moet het dan waarschijnlijk toch zoeken in te veel opgelost koolzuur in het bier, aangezien een fust jupiler onlangs zonder problemen leeggetapt is!
Wel vreemd dat de koolzuurbeleving van het bier matig is...
Ik hoop dat het met het bockbier beter gaat...

Proost!

Lucas

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2009 19:55 u »
Wel vreemd dat de koolzuurbeleving van het bier matig is...

Dat is heel normaal als je veel schuim tapt. Bijna alle koolzuur ontsnapt bijna meteen uit het bier als de drukval zo groot is en er blijft nog maar weinig achter in het bier.

Tags: thuistap