Ook een Urtyp

Gestart door @, 12-02-2008 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Hoi,

Komend weekend wil ik eens wat anders proberen. Aangezien ik een groot liefhebber van Urtyp ben, dacht ik laat ik dat eens proberen.
Met de spullen die ik op voorraad heb, en wat gesnuffel in bestaande recepten op het forum kom ik tot het volgende recept :

Aangezien dit ook de eerste keer is dat ik een recept zelf (grotendeels) samenstel ben ik benieuwd naar jullie reacties.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam recepturtyp
Brouwdatum2/12/2008
BiertypePilsener (Urtype)
Aantal liters30
Gewenst begin SG1056 (6.05vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.9%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC95.0 %8074 gram3 EBC
Palemout 7 EBC5.0 %425 gram8 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Saaz (CZ)6.0 %30 gram90 min.
Saaz (CZ)6.0 %20 gram20 min.
Saaz (CZ)6.0 %20 gram10 min.
Hallertauer Perle9.0 %30 gram90 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2206 Bavarian Lager
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3.50 l/kg
272°C15 minuten3.50 l/kg
378°C1 minuten3.50 l/kg

pH voor behandelen0
pH na behandelen0
Maisch behandeld met
ml toegevoegd0

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater39.37 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater29.75 liter
Spoelwater9.63 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid45 EBU (Glenn Tinseth)


Caspar

Hoi @,

Ik zou de Palemout vervangen door een caramout (bijv. CaraPils) om wat meer body te krijgen, 5% Palemout heeft geen toegevoegde waarde denk ik.

Verder zou ik de Aroma en Flavour hop verdubbelen, maar liever nog verdrievoudigen :brouwen:, in mijn Urtyp had ik 2x 40 gram gebruikt in 25 liter en het aroma valt een beetje tegen.

Verder moet je wel een stevige starter maken van zeker 3 liter, beluchten, bezinken, afgieten en herstarten... vergeet ook de Siris YeastVit niet, dat vinden de gistjes lekker ;)!

Veel succes!

Groet Caspar

Edgar

Nogal zware Urtyp. Met de nagistingsalcohol erbij wel héél zwaar.

Ik zou ook Carapils 5% doen, en als je wat meer moutsmaken wil een paar procent Münchener, of Vienna, of een klein beetje melanoïdinemout.

Caspar

Oeps inderdaad, ik zou max SG 1050 hanteren... en ook lekker lang en koud lageren he ;)?

De-Geert

En ik zou dunner maischen, 1 op 4.5 of zo. Ik zou ook die laatste 2 hopstortingen op z'n minst verdubbelen. Ik had 1.5 gram/L op 90, 45 en 15 minuten. Dat gaf een mooi hoparoma, maar zeker niet overdreven.
Eventueel kan je, volgens mij, de 90 minuten-Saaz weglaten. Of de Hall. Perle weglaten en alleen Saaz gebruiken. Dat zou ik eigenlijk doen, aangezien je 6.0% alpha hebt.

Adrie

Ik zou de 62-graden stap veel korter doen. Een urtyp moet toch behoorlijk dextrineus zijn, ook op die toch behoorlijke bitterheid te verzachten. Het bier moet wel in balans zijn. 20 minuten op 62 graden en 40 op 72 lijkt me beter.

Verder sluit ik me aan bij de vorige sprekers.

@

Dank voor de reacties.
De Carapils heb ik niet op voorraad. Daarvoor zal ik dus iets anders moeten kiezen. Is CaraMunich denk ik. Maar ik heb ook nog CaraVienne denk ik.
De hop hoeveelheid is vanwege de bitterheid die volgens de Urtype stijl 45 EBU maximaal is. Toch? Maar ik ben een fan van bitter bier, dus dan de Hallerttau er uit en alleen Saaz gebruiken. De hoeveelheid Saaz hop pas ik ook aan. 1.5 gr/l klinkt goed. Dat wordt dan 45 gram bij 90, 45 gram bij 45 en 45 grm bij 15 minuten als ik De-Geert goed begrijp.



De-Geert

Dat komt niet helemaal overeen met wat ik zei, wel bijna. Ik zou 45 gram op 15 min en 45 gram op 45 minuten doen. Deze "flavour"-stort kan misschien ook wel korter voor meer aroma, 30 min?
De 90 minuten gift moet je ff uitrekenen hoeveel je nodig hebt om op 40-45 IBU uit te komen.

Daarvoor kan je BrouwVisie, Promash of BrouwHulp gebruiken.

Edgar

Als je geen carapils en dergelijke hebt, laat het dan bij pilsmout. Ik zou dan een eiwitrust van 10 minuutjes erbij plakken op 53-54°, ter bevordering van het schuim. Ben het eens met Adrie's opmerking over de maisch. Zeker als je die eiwitrust zou doen, want alles is dan al opgelost. Als je inmaischt op 62° is 20 min misschien wat krapjens.

Ga je aanzuren? Bij pils proef je afwijkingen snel en met zo veel hop wil je geen tannine-extractie door een hoge pH in de kook.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 12-02-2008  13:43 ualleen Saaz gebruiken. Dat zou ik eigenlijk doen, aangezien je 6.0% alpha hebt.

@@:
Heb je dat echt? (en waar vandaan?) Of heb je de standaardinstelling van BrouwVisie gebruikt?

oranjeboombiertje

5 tot 10% munich in de stort 2-3% cara120 in de stort, zou ik doen.

Lekker veel (aroma)hop kan zeker geen kwaad.

De starter mag zeker 5 liter zijn voor zo'n groot brouwsel. Wel laten bezinken en op de brouwdag herstarten, werkt prima.

Vergisten rond de 12 graden, diacetylrust bij 17 graden, lageren bij 2 graden. Dat is het beste wat je kan doen bij deze gist. (@ Edgar hij heeft echt een diacetylrust nodig ;))

 :degroeten:
Wesley

@

Alle goede raad verwerkt hebbende kom ik tot het volgende recept.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam recepturtyp
Brouwdatum2/12/2008
BiertypePilsener (Urtype)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1050 (5.27vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.9%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %6355 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Saaz (CZ)3.0 %40 gram35 min.
Saaz (CZ)3.0 %40 gram15 min.
Saaz (CZ)3.0 %100 gram90 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2206 Bavarian Lager
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C10 minuten4.50 l/kg
262°C20 minuten4.50 l/kg
372°C40 minuten4.50 l/kg
478°C1 minuten4.50 l/kg

pH voor behandelen7.67
pH na behandelen0
Maisch behandeld met
ml toegevoegd0

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32.52 liter
Maischdikte4.50 l/kilo
Maischwater28.60 liter
Spoelwater3.92 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid46 EBU (Glenn Tinseth)

@De-Geert: Mijn Saaz hop is 3%. Die 6% was de standaard in BrouwVisie :verbergen:

Ik wil mijn brouwwater inderdaad ook gaan aanzuren. Dit wordt ook de eerste keer, dus moet nog even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen. Hier in mijn woonplaats is de pH van het het leidingwater 7.67. Ik denk dat ik het beste met melkzuur kan aanzuren tot 5 of zo? Dat moet ik nog even uitzoeken.

Vooralsnog allemaal bedankt voor de tips.

Ed.

oranjeboombiertje

Waarom nou die eiwitrust? Dat is echt niet nodig.

Gebruik ook rustig wat munich en cara120 want 100% pilsmout vind ik niet lekker, maar je moet het natuurlijk zelf weten ;)

En ook die giststarter moet echt groter, hiermee ga je het echt niet redden.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Hoi Ed,

Ik zuur mijn maisch en spoelwater sinds kort ook aan... let op met de dosering van 80% melkzuur, 2 ml kan al voldoende zijn om je pH te verlagen naar 5,2.

Adrie

Citaat van: Caspar op 13-02-2008  09:01 uHoi Ed,

Ik zuur mijn maisch en spoelwater sinds kort ook aan... let op met de dosering van 80% melkzuur, 2 ml kan al voldoende zijn om je pH te verlagen naar 5,2.

Hoeveel je moet toevoegen kun je prima berekenen met BrouwHulp (mits je de samenstelling van jouw brouwwater kent (is op te vragen bij je waterleverancier)).

@

Nou, het is helaas niet gelukt om een Urtyp te brouwen. Ik kon niet op tijd aan melkzuur komen. En voor pilseners (ook Urtyp) is het denk ik toch wel wenselijk om het water hier wat aan te zuren. Volgende keer beter.
Maar ik heb niet helemaal stil gezeten hoor. Ik heb 25 liter stout en 25 liter blond gebrouwen. :biersmile:

Bedankt voor alle adviezen.

Ed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.