'West-Vlaamse Struise Brouwers zijn 's werelds beste'

Gestart door Johannes, 09-02-2008 13:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

West-Vlaamse Struise Brouwers zijn 's werelds beste

Volgens internationale bierkenners zijn de Struise Brouwers, vier mannen uit het West-Vlaamse Woesten, de beste ter wereld. Hoe bereiken vier nobele onbekenden zonder brouwerij de wereldtop?

Hoewel de beste brouwerij ter wereld een Belgische is, gaat de titel van het beste bier niet langer naar de Westvleteren 12. Een Amerikaanse imperial stout gaat met die titel lopen.

Via de site Ratebeer.com worden elk jaar het beste bier en de beste brouwerij van de wereld verkozen. Je kunt er een stem uitbrengen op alle mogelijke bieren. Stond de Westvleteren Abt 12 vorig jaar nog op één in de lijst van beste bieren, dan moet het nu de duimen leggen voor een imperial stout, de Oak Aged Dark Lord Russian van de Amerikaanse brouwerij Three Floyds in Munster. De Belgische biertrots Westvleteren 12, die sinds enkele jaren alleen nog via telefonische bestelling bij de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren te verkrijgen is, is daarmee van de troon gestoten.

Toch is er ook goed nieuws voor ons land: de Struise Brouwers uit Woesten, op slechts een steenworp van Westvleteren, zijn uitgeroepen tot de beste brouwers ter wereld. Hoewel ze vorig jaar 'slechts' op de 32ste plaats in de eervolle lijst stonden, werden ze nu door bierkenners over de hele wereld naar de absolute top gestemd. Vreemd voor vier brouwers zonder brouwerij wiens bier vaak niet voorkomt in het lijstje van bekende Belgische bieren.

Twee mannen begonnen enkele jaren geleden voor hun plezier bier te maken. Na een tijdje wilden Urbain Coutteau en zijn schoonbroer Philippe Driessens commercieel gaan en huurden ze een deel van de brouwerij Caulier. Sinds februari 2006 maken de Struise Brouwers hun bieren in de oude Decabrouwerij in Woesten. Hun naam komt van de struisvogelboerderij die Coutteau en Driessens runden in Lo-Reninge. Nu zijn ze met vier en maken brouwsels als de Kloeke Blonde, de Struise Rosse (die oorspronkelijk een ongelukje was) en de Pannepotbieren, die op wereldvlak erg in de smaak vallen.

Bekender in het buitenland

Sinds 2001 maakt ook Carlo Grootaert deel uit van de Struise Brouwers. Hij benadrukt dat ze het in de begindagen erg moeilijk hadden. "De Belgische markt bereiken was niet makkelijk. We hebben ons bier via via kunnen verkopen aan een bierwinkel in Kopenhagen, en dat was wel een succes. Amerikaanse toeristen hebben flesjes gekocht en mee naar huis en naar Canada genomen, en zo is ons bier over de grote plas geraakt."

In Amerika raakten de flesjes tot in het milieu van de beer geeks en het succesverhaal van de Struise Brouwers was begonnen. "We zijn in het buitenland bekender dan in België", zegt Grootaert. "En als we in België verkopen, is het nog altijd in internationale winkels waar Amerikanen flesjes kopen." Als eerbetoon aan Denemarken, waar voor de brouwers vele deuren opengingen, maakten de Struise Brouwers een Deense variant op de Pannepot: de Pannepøt.

De wereldtitel van de Struise Brouwers kun je volgens Grootaert opentrekken naar het succes van alle Belgische brouwerijen. "Belgische brouwers zijn altijd al grensverleggend geweest. We durven dingen te maken, zoals bittere bieren of de imperial stout, die we eigenlijk niet kwijt kunnen op de Belgische markt. In het Belgische systeem wordt nogal sterk vastgehouden aan vaste waarden als de tripel."

Kwaliteit

De vier brouwers hebben zelf geen brouwerij, maar huren de Decabrouwerij in Woesten wanneer ze bestellingen hebben om bier te leveren. "Dat is een echte luxe, want zo moeten we geen brouwerij afbetalen", zegt Grootaert. "In tegenstelling tot de grote commerciëlen, waar elke euro telt, maken wij ons bier als ze het ons vragen. En kwaliteit is het belangrijkste: wij leveren geen bier als we vinden dat het niet klaar is. De leveringsdatum ligt dus nooit vast: hebben we afgesproken dat we over tien weken leveren, maar staat het bier nog te pruttelen in de vaten, dan leveren we pas na vijftien weken. Wie ons bier wil hebben, moet maar wachten", lacht de brouwer.

Bron: http://struise.noordhoek.com/eng/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Caspar

Ik ken die hele Struise Brouwers niet en de flessen komen me ook niet bekend voor :weetniet:. Maar eens een keertje bij Burg kijken. Ik weet wel dat de Amerikanen Belgisch zwaar overwaarderen omdat het zo gehyped is daarzo :-\.

TreinJan

Ik heb geen idee of bieren van de Struise brouwers in Nederland te krijgen zijn, maar het is in België al moeilijk, dus ik betwijfel het.
Heb er inmiddels enkele op Belgische festivals kunnen proeven, en ze zijn zeker de moeite waard.

Het hele ratebeer-gebeuren moet je met enige scepsis nemen. Een bier komt in de lijst op grond van de cijfers die worden gegeven zodra er tenminste -ik meen- 10 ratings gepost zijn. Hoewel er wel een wegingsfactor toegepast wordt kan een bier met enkele tientallen hoge waarderingen het dus winnen van een bier met vele honderden waarderingen.
Daarbij kan iedereen ratings bijdragen, en er zijn beslist gevallen van mensen die voor het aantal en niet voor de kwaliteit van de ratings gaan.
Als er iets overrated (overgewaardeerd) is, is het ratebeer zelf.

Wat niet wegneemt dat je er best wel de nodige informatie kunt vinden - per slot van rekening zitten er ook heel wat ervaren proevers tussen. Houd er dan wel rekening mee dat de site overheerst wordt door Amerikanen, en die gaan i.h.a. meer voor de extreme smaken ......
Een alternatieve site is http://beeradvocate.com/, als een bier daar nou ook heel hoge ogen gooit ..... (hoewel: is ook Amerikaans gedomineerd) .

Jan

Ronnie

Straks gaan al die amateurbrouwers hun water halen ginder in de Westhoek..

Gerb

Ik heb de Pannepot gedronken. Het was een erg lekker bier, maar echt in de stijl van de Amerikaanse 'big beers'. Er is koffie en chocolade en een hoop kruiden aan toegevoegd. Heel lekker en complex, maar om dit nu het 's werelds beste te noemen, vind ik te ver gaan. Ik vind dat sowieso een behoorlijk overdreven uitdrukking.

Ik heb het bier gekocht bij http://crackedkettle.nl/store/ in Amsterdam. Daar hadden ze ook de vlaamse bruine Aardmonnik en de Deense versie van de Pannepot.

BartC

Kwaliteit voor kwantiteit loont blijkbaar.
Een groot aantal "Struise bieren" zijn inderdaad van een uitzonderlijk hoge kwaliteit. Zo werd de Tsjeeses in 2006 verkozen tot beste kerstbier op bet Ober-festival in Essen. Vorig jaar heb ik ook een aardmonnik en ook dit bier vond ik van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Ik heb een aantal bieren besteld bij Urbain van de Struise. Volgende week ga ik die ophalen. Wie in de buurt van Turnhout woont, kan deze zaterdag 19 april in Oosthoven komen proeven. We hebben zowel Struise Mikkeler (exclusief voor Denemarken) als Black Albert (exclusief voor de US) op onze bierlijst staan.


groeten
Bart

Glenn c

Citaat van: BartC op 10-02-2008  12:25 uKwaliteit voor kwantiteit loont blijkbaar.
Een groot aantal "Struise bieren" zijn inderdaad van een uitzonderlijk hoge kwaliteit. Zo werd de Tsjeeses in 2006 verkozen tot beste kerstbier op bet Ober-festival in Essen. Vorig jaar heb ik ook een aardmonnik en ook dit bier vond ik van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Ik heb een aantal bieren besteld bij Urbain van de Struise. Volgende week ga ik die ophalen. Wie in de buurt van Turnhout woont, kan deze zaterdag 19 april in Oosthoven komen proeven. We hebben zowel Struise Mikkeler (exclusief voor Denemarken) als Black Albert (exclusief voor de US) op onze bierlijst staan.


groeten
Bart

Black Albert was een tijdje geleden al te proeven van 't vat in Hotel-restaurant Erasmus in Brugge (een must voor iedereen die Brugge bezoekt, ik dacht 16 bieren van 't vat, vaak exclusief voor den Erasmus).
Je zou kunnen stellen dat alle bieren exclusief voor export zijn, want je zal al best wat moeite moeten doen om ze in België op de kop te tikken. Nu, dit heeft dan vooral met de mentaliteit van vele drankencentrales en speciaalbiercafés te maken. Die stonden niet te springen om bieren van "maar" een bierfirma in hun gamma op te nemen. Et voila, hun bieren stromen rijkelijk over de grote plas met deze erkenning tot gevolg. Deze hebben ze mijns inziens vooral te danken aan de originaliteit en creativiteit van hun bieren.
Een dikke pluim alvast voor Urbain en kompanen.

Wie hun Pannepot Grand Reserva wil proeven kan op 28 en 29 februari in het proeflokaal van Picobrouwerij Alvinne terecht (zie ander topic).

De Pannepot Grand Reserva dankt zijn naam aan de vele maanden rijping die het bier onderging op eiken vaten, 14 maand op nieuwe Franse eik en 8 maanden op tweedehands Calvados eiken houten vaten om precies te zijn. :lessmile:

Glenn c               
               

Oscar

Hebben jullie die op het ZBF bij jullie? Hij staat niet op de lijst....

Glenn c

Citaat van: Oscar op 10-02-2008  20:48 uHebben jullie die op het ZBF bij jullie? Hij staat niet op de lijst....

Uiteraard niet, het zou een beetje belachelijk zijn met bieren van een collegabrouwer op het ZBF te staan ::).
Waarschijnlijk bedoel je "zullen ze op het ZBF aanwezig zijn?". Het antwoord is neen. De Struise Brouwers hebben verkozen om dit jaar enkel als bezoeker af te zakken. Het scheelde geen haar of nog een hoop andere, waaronder wijzelf, haakten af dit jaar. Nu, kleine brouwers en Zythos zijn tot een vergelijk gekomen, maar de Struise hadden dit ondertussen geschrapt in hun planning. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze er volgend jaar wel weer terug bij zijn.

Wie hun bieren wil proeven en een klapke wil slaan met de heren kan dit op de Waregemse Bierhappening (http://www.wbf.be/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=1). Een aanrader!

Glenn c


William

In mijn favoriete bierwinkel in Eindhoven (waar MO's Graaf Dicbier nu het bier van de maand is) vandaag twee bieren van de Struise Brouwers aangeschaft: Pannepot 2006 en de Pannepot Grand Reserve. Black Albert schijnt pas vanaf mei weer leverbaar te zijn.

Oh ja, ze hadden ook Westvleteren 8 en 12 staan, dus die ook maar direct meegenomen - wel belachelijk duur €  6.50 voor een fles  :o.

Ik heb net de Pannepot 2006 geproefd:

Algemeen
Naam bierPannepot
Proef datum21-03-08
BrouwerStruise Brouwers
BiertypeQuadrupel
Alcohol %10,0%
Kleur60
VerpakkingFles
Inhoud330 cl
Extra infoImportfles uit VS (2006).
10% alcohol en 13.6 Brix levert een eind sg=1026; start sg=1106 en svg=72%
Deze getallen vermoeden een volmoutbier

Schuim
Bij inschenken is het schuim grof en trekt terug maar daarna vormt zich langzaam een cremekleurige, volle, romige schuimlaag. Door de hoge viscositeit (eind sg=1026 van het bier lijkt dit tijd nosig te hebben

Koolzuur
Matig

Geur
Overweldigend complex. Allerlei associaties met rozijn, vijg, fruitigheid maar ook chocolade en zelfs een nootachtige geur maar geen gebrande geuren.

Smaak
Zoet (heel zoet) en daarnaast sterk alcoholverwarmend dat goed combineert met de explosie van exotische fruitige geuren. Totaal geen bitterheid te ontdekken.

Opmerkingen
Een heel lekker complex bier ondanks dat deze wel heel erg zoet is. Doordat dit bier niet de gebrande geuren heeft bij deze sterkte is het een opvallend bier dat ondanks z'n hoog eind sg toch prettig wegdrinkt. Ik voel het nu trouwens behoorlijk doorwerken in mijn hoofd.


Hopmans

Zeewijck had deze ook liggen voor 3 Euro huppeldepup.
Inderdaad een lekker bier.

Het is een quadrupel met Vlaams Bruin trekjes.
De 10% alc. proef je er niet vanaf, je drinkt dit frisse complexe bier zo op.

 :degroeten:

RobinB

Hebben jullie de gist ook nog ingevroren/op schuine buis gezet?
Of zal het een standaard (misschien zelfs korrel ;) ) gist zijn?

Hopmans

Nee, heb ik niet gedaan.
Het mooie aan dit bier is het feit dat het op eiken heeft gelegen.
Als je dit doet met een andere gist, dan heb je ook een topbier.
 :degroeten:

William

Ik heb het gist ook niet apart gehouden maar heb nog een fles je staan. Helaas ben ik niet zo van de opkweek.

Heb je reden om aan te nemen dat het een speciaal gistsoort is?

RobinB

Ik niet, ik heb het ook nooit geproefd.
Welke gist denk je zelf dat het is (als je al iets van het gistprofiel nog herkent?)?

William

Citaat van: RobinB op 22-03-2008  13:52 uWelke gist denk je zelf dat het is (als je al iets van het gistprofiel nog herkent?)?
Geen idee eigenlijk - hier ben ik niet zo goed in / ervaren in.

Oxhead

Citaat van: RobinB op 22-03-2008  12:36 uHebben jullie de gist ook nog ingevroren/op schuine buis gezet?
Of zal het een standaard (misschien zelfs korrel ;) ) gist zijn?

Je zou het aan de brouwers zelf kunnen vragen . Ik weet dat ze wel eens op het Zythosforum posten.

 :degroeten:

BartC

Citaat van: Oxhead op 22-03-2008  16:39 uJe zou het aan de brouwers zelf kunnen vragen . Ik weet dat ze wel eens op het Zythosforum posten.

 :degroeten:

Dat klopt! Ik raad je aan om een berichtje op het zythosforum te richten aan "Struise Witte" (=Urbain). Ik verwacht dat hij wel een antwoord zal geven.


biergroeten
Bart

korek

Eigenlijk moet er  nog een criterium worden toegevoegd aan de verkiezing van "het Beste Bier' en dat is de verkrijgbaarheid. Want wat heb ik nou aan zo'n verkiezing als het bij mij in de buurt niet te koop is. Ik zit mij op te geilen op dit topic en heb nx, dat is natuurlijk kl..te.

Caspar

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar deze bieren, misschien heeft Burg ze ook :proost:.

Citaat van: RobinB op 22-03-2008  13:52 uIk niet, ik heb het ook nooit geproefd.
Welke gist denk je zelf dat het is (als je al iets van het gistprofiel nog herkent?)?

Ik heb laatst een 4 uur durend interview geluisterd met De Struise op http://www.thebrewingnetwork.com en ze hebben het toen ook over de gist gehad.

De brouwers gaven aan Fermentis korrelgist te gebruiken en een kleine dosis Wyeast Lambic of Bret mix. 

Op hun site staan de bieren ook zeer gedetailleerd beschreven op PDF'jes (rechts in het scherm) :duimop:.

http://struise.noordhoek.com/eng/

RobinB

Citaat van: Caspar op 02-04-2008  20:06 uDe brouwers gaven aan Fermentis korrelgist te gebruiken en een kleine dosis Wyeast Lambic of Bret mix. 

HAHAHA!!!
Het beste bier ter wereld wordt gebrouwen met KORRELGIST!!!  :dansen: :elifant: :hoera: :hoera:

;)

;D

Jacques

De diepgang van dit bier zal denk ik toch uit de Wyeast toevoeging komen.

RoodeLeeuwVenlo

Hallo brouwende broeders,

Ik heb vorig jaar een rondleiding gehad van de Struisse jongens in de DECA brouwerij. Ik was er met Bier-mania, een reisorganisatie voor bier-reizen, een aanrader! ( www.bier-mania.com ) Echt een oude rommel daar. Ik vroeg me af of ze er uberhaupt wel brouwen zo'n bende was het er. Maar we kregen een lambic van de lagertank te proeven en die was Uber-zuur  :-X. Ik heb een flesje Struisse witte en Vleteren alt meegenomen. Die laatste lijkt voor geen meter op een Duitse alt maar was wel erg lekker. Ik heb nog een bier mee genomen, maar ben vergeten welke en ook wat ik er van vond.

Wat rate-beer betreft. Leuke site voor de Amerikaanse geeks, maar alles behalve serieus. Er wordt niet eens blind geproefd....     Moet ik nog meer zeggen?!
Als mijn commerciële brouwerij geopend is, vind ik het leuk als ze me hoog beoordelen, maar echt warm of koud zal ik er niet van worden.

Wel leuk voor de Struisse brouwers dus. Het waren echte enthausiaste kerels en ik gun het hen van harte!

Louis

oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 03-04-2008  12:10 uHAHAHA!!!
Het beste bier ter wereld wordt gebrouwen met KORRELGIST!!!  :dansen: :elifant: :hoera: :hoera:

;)

;D

Dus wat zegt dat over de mensen die het gekozen hebben tot beste bier ::) ;D

RobinB

Citaat van: Jacques op 03-04-2008  12:13 uDe diepgang van dit bier zal denk ik toch uit de Wyeast toevoeging komen.

Tsja... als ze een voeder van Rodenbach kunnen overnemen hebben ze die Wyeast toevoeging denk ik niet eens nodig? ???  :denken:


Citaat van: Oranjeboombiertje op 03-04-2008  12:14 uDus wat zegt dat over de mensen die het gekozen hebben tot beste bier ::) ;D

En over Hoppie dan? ;)

Citaat van: Hopmans op 22-03-2008  12:05 uInderdaad een lekker bier.
Het is een Quadrupel met Vlaams Bruin trekjes.
De 10% alc. proef je er niet vanaf, je drinkt dit frisse complexe bier zo op.

Hopmans


CiteerEn over Hoppie dan?

Je zei het zelf al:

CiteerDe diepgang van dit bier zal denk ik toch uit de Wyeast toevoeging komen.

 ;)

Na drie jaar op eiken zal het moeilijk te proeven zijn waarmee het bier is vergist.
Het muffe van de korrel wordt langzaam het rinsige van de melkzuur bacterien.
Naas gistcellen zijn dat ook mijn vriendjes.

 :biersmile:

RobinB

Hahaha!
Ja, als sommigen al zeggen na een maand of 2 rijpen geen " korrelsmaak" meer te proeven, zal 3 jaar inderdaad ook wel afdoende zijn ;)

Maar het was uiteraard meer een reaktie op Wesley die impliceert dat het door het gebruikt van korrelgist dus geen goed bier is :)  :o

Liemingbrouwer

Moet zo een rating via het internet niet met een korreltje zout genomen worden?
Bij ons op het werk staan ongeveer 30.000 computers; een programmaatje, "virusje", schrijven om al die IP adressen een mailtje (stem) te laten sturen kan toch zo moeilijk niet zijn....en dan heeft één bepaald bier plotseling 30.000 stemmen.

TreinJan

Het werkt niet met stemmen, je moet een account aanmaken en dan bier voor bier een commentaar en cijferbeoordeling invoeren.
Het probleem met ratebier en dergelijke is de nadruk op de cijfertjes. Het lijkt de meeste deelnemers te gaan om de aantallen ratings, ze zijn dus enigzins vergelijkbaar met zogenaamde tickers, die het ook alleen er om gaat een bier te drinken om vervolgens weer een tick op de lijst te kunnen zetten (afvinken).

Het echte probleem is volgens mij trouwens het concept van beste bier of brouwerij. Dat/die is er niet.

Oscar

Citaat van: TreinJan op 03-04-2008  19:26 uHet echte probleem is volgens mij trouwens het concept van beste bier

Nee hoor dat is geen probleem, want dat brouw je zelf!  :D :D

RobinB

Inderdaad! Het beste bier is persoonlijk en moment-afhankelijk. Dat bepaal je dus lekker zelf :D

Tsjerk

Citaat van: RobinB op 03-04-2008  19:44 uInderdaad! Het beste bier is persoonlijk en moment-afhankelijk. Dat bepaal je dus lekker zelf :D

Helemaal mee eens!  :biersmile:

Hopmans

Inderdaad, alhoewel Amstel ook een zeer goed bier is.
 :degroeten:

Wat?... Heb ik iets verkeerd gezegd?

 :weetniet:

TreinJan

Het lekkerste bier is meestal dat wat je op dat moment drinkt.

het beste bier - van de wereld - is een onzinnig begrip.

Hopmans

Citeerhet beste bier - van de wereld - is een onzinnig begrip.
Mee eens, alhoewel er bieren zijn die wel heel speciaal zijn.
Maar er is inderdaad geen beste bier.

 ;)

Tsjerk

Citaat van: Hopmans op 03-04-2008  20:19 uInderdaad, alhoewel Amstel ook een zeer goed bier is.
 :degroeten:

Wat?.......... Heb ik iets verkeerd gezegd?

 :weetniet:

Dat moment moet ik nog krijgen. ('t zal nog wel een tijdje duren ben ik bang.)

RobinB

Citaat van: Hopmans op 03-04-2008  20:19 uInderdaad, alhoewel Amstel ook een zeer goed bier is.
 :degroeten:

Wat?.......... Heb ik iets verkeerd gezegd?

 :weetniet:

Hehehe, al is deze ook wel mooi:

Citeerover Stella-Artois
--------------------------------------------------------------------------------
 Ik zou zeggen: Stella uit 't flesken is het beste Maar een Jupke uit het glas is minstens evengoe. Maar den beste pils is SAN MIGUEL uit Spanje!
(van www.belgischebieren.be)

;D

BartC

Zaterdag 19 april is er een klein en gezellig bierfestivalletje in Oosthoven (Oud-Turnhout; België). Volgende Struise bieren staan op de lijst (naast meer dan 100 andere):

Struiselensis
Struise Mikkeler
Pannepot
Pannepot Grand Reserva

Dus als je wil te weten komen waarom de Struise Brouwers 's werelds beste zijn, kan je altijd eens tot daar rijden...
Voor meer info: users.telenet.be/zatte_mus

groeten
BartC


TreinJan

Tip voor Nederlanders: De Lijn bus 450 Tilburg - Turnhout komt vlakbij. Je moet wel met een De Lijn kaartje reizen (strippenkaarten zijn slechts geldig tot de grens), maar da's niet erg, de tarieven van De Lijn zijn een stuk lager dan in Nederland.

Ik zal er zelf niet zijn, zit tegen die tijd in Italië, in Piemonte - misschien wel aan een bier van Le Baladin. Ook een fantastische brouwer(ij), maar van mij zul je geen "beste" onzin horen.

bazje

Citaat van: TreinJan op 03-04-2008  20:22 uHet lekkerste bier is meestal dat wat je op dat moment drinkt.

En met wie je het drinkt en waar je het drinkt !

Citeerhet beste bier - van de wereld - is een onzinnig begrip.

Helemaal mee eens.
Makkelijker is om te zeggen welke bieren je absoluut niet lekker vindt en dus onafhankelijk van het moment, met wie en waar, nooit lekker zal vinden.
én :
Bestel je een lekker biertje, moet het ook nog goed geserveerd worden.
en niet een Westmalle dubbel op 2 ºC in een witbierglas....

Caspar

Ik heb wat Struise bieren ingekocht en vandaag had ik de eer om de Struise Wit te proeven.

Wat een verschrikkelijk ranzig bier hebben de grootmeesters op de planken staan :-X. Het bier was nog meer dan een jaar houdbaar, maar zo ontzettend ranzig geoxideerd dat ik niet meer dan drie slokken kon verdragen.

Ik heb een keer een Chimay blauw van 8 jaar oud geproefd en dat was een frisse rakker in vergelijking met dit bier. Echt smerig gewoon, of het bier is 5 jaar oud, of ze moeten hun brouwtechnieken eens onder de loep nemen.

Gerb

Ik heb gisteren de Struise Tsjeeses gedronken. Volgens mij het blonde kerstbier. De smaak was wel OK, iets zurig en in de geur zeker wat oxidatie. Verder vrij veel kruiden en alcohol. Niet verkeerd, maar de oxidatie nam een hoop smaak weg.

Menno

Hee, je was pas nog zo druk over de Struise, met het Gilde-uitje, Caspar! Ik heb in België de Struise Rosse (Amberbier) gekocht, ik hoop dat deze beter is dan jouw omschrijving hierboven... :-\

William

De Pannepot vond ik toch erg wel lekker - wel een beetje extreem maar zeer drinkzaam!

Gerb

Ja, die was erg lekker. Jammer dat ze dat kwaliteitsniveau niet in alle bieren kunnen behouden. Ik bedoel, oxidatie zal niet gewenst zijn. Over het gebruik van kruiden kun je discussieren. Ik vind het op z'n tijd wel lekker. De Tsjeeses was net over het randje wat mij betreft.

Caspar

OK, dan krijgen ze nog een kans.

Pennepot Grand Reserve

Kleur: Donker bruin, helder.
Koolzuur: Weinig, schuim inzakkend tot een blijvend laagje.
Geur: Iets oxidatie (veel minder dan de wit), donker fruit, iets muffig.
Smaak: Zoet, donkere mouten, donker fruit, moutig, vleugje ijzer-achtig.
Body: Medium tot vol.
Mondgevoel: Plakkerig.
Nasmaak: Alcohol, zoetig.

Conclusie: Een goede quadrupel, dit bier laat zich beter rijpen dan de wit (ook logisch). Ik vind het bier echter niet tot de betere quadrupels horen die ik heb gedronken. Het bier heeft een hoog "eigen brouwsel" gehalte... het smaakt een beetje als een gerijpte: 10% cara 120, 3% Special B en S33 gist ;).

Duidelijk gehyped door de Amerikanen, het is hier amper te krijgen omdat een verwende Belg hiervoor z'n bed niet uit komt ;D.

William

Ik ben pas toch maar gezwicht en heb een flesje Black Albert gekocht ondanks de prijs van €4 voor een flesje a 330 ml (11.2 fl oz).

Het etiket vermeldt 13% alcohol, 100 IBU en 160 EBC en Royal Stout

uiterlijk: bij het openen van de fles een harde psss maar er komt niets uit de fles behalve een heerlijke geur. Na inschenken veel schuimontwikkeling dat creme tot bruingekleurd is en dat minuten lang stabiel blijft staan en dan heel langzaam terugtrekt. De schuimstruktuur is fijn, romig en wollig. De kleur van het bier is zwart maar wat wil je met 160 EBC (what's in a name).
geur: zoals gezegd bij het openen al heel erg geurig en dat blijft ook zo na het inschenken. De geur is rozijn, pruim, fruitig en later ook licht fruit en caramel. De zoetige geuren komen vooral vrij na opwarmen.
smaak:de eerste impressie is zoet maar daarna een explosie van opeenvolgende smaken: caramel, drop, choco, kruidig, gebrand en alcohol. De smaak is zo vol dat het verwarmende van de alcohol niet stoort. Ondanks de 100 IBU is van hopbitterheid weinig te merken. In de nasmaak blijft vooral de gebrandheid hangen dus toch een beetje een stout. Ik lijk toch ook een klein beetje oxidatie te proeven.
totaal: in eerste instantie komt het over als een sterke versie van Rochefort 12 maar de gebrandheid maakt het toch net anders en het is allemaal net wat intenser. Kortom een lekker bier maar om daar nu regelmatig €4 voor neer te leggen...


Gerben: jij had deze toch ook geproefd volgens dit bericht maar nooit meer iets van vernomen. Wat vond jij ervan?

Gerb

Geur: geroosterd, koffie, melasse en chocolade. Een gebrande mout geur met broodkorst-achtige geur, bakkers chocolade en vers gemalen koffie. Een mooie hoppigheid, beetje ruw, Saaz of een andere milde, grassige hop.

Smaak: sterk alcohol, warm in de mond en keel. Zoet moutig, waarbij de geroosterde koffie de boventoon voert, daarna volgt de bakkerschocolade en melasse. Door de donkere mouten een goede moutbitterheid, die niet scherp wordt. Een redelijk hoge bitterheid die door de volle body goed in balans wordt gehouden. Mondgevoel is vol, plakkerig en warm van de alcohol. De gist voegt een iets kruidigheid toe en aan het einde is er een harsige hoppigheid te proeven.

Oordeel: een goed bier, maar zeker niet een van de beste RIS die ik heb geproefd. Er zijn in Amerika betere te krijgen. (laatst de Heresy van Weyerbacher en Brooklyn Black Chocolate Stout van Brooklyn Brewery op, echte aanraders)


William

De hoppigheid die jij waarneemt die haal ik er niet uit. Als ik jouw beschrijving lees kan ik een heel eind meegaan in de koffie / melasse-achtige smaak en geur.

Inderdaad een lekker bier maar niet heel speciaal. Ik ga eens kijken of ik jouw aanbevelingen kan vinden.

MO

Ik heb nu ook een Black Albert bijna op. Op het hele etiket geen aanduiding van Struise Brouwer te vinden. Alleen de Deca brouwerij staat erop. Moest weer heel internet afzoeken om te kijken waar dit bier vandaan komt.

Het flesje kostte 3,75. Duur dus. En ik vind Gerbs en Williams proefnotities erg lovend ten opzichte van wat ik nu proef. Het bier is zoet, zoet en nog eens zoet. Prachtige schuimkraag, mooie zwarte kleur maar een absoluut gebrek aan hop en zwarte mout smaken. Ik vind het niets. Amerikanen kunnen zelf veel beter bier brouwen.

BartC

Ondertussen staan de Struise al lang niet meer op nummer 1. Misschien zitten de commentaren op dit forum er voor iets tussen ;).
Enfin, de Amerikanen zijn blijkbaar verzot op hun bieren. Persoonlijk apprecieer ik vooral hun poging om vernieuwend te zijn. Je mag hen niet beoordelen op hun Struise Witte of Rosse die inderdaad niet zo speciaal zijn, maar je moet op zoek naar hun speciale creaties zoals inderdaad Tsjeeses, Black Albert, Aardmonnik en zovele anderen.

Enfin, misschien interessant om weten is dat de Struise Brouwers de bouw van hun eigen brouwerij zijn gestart. Tot nu toe brouwden ze zelf steeds bij DECA. Wanneer ze operationeel zullen zijn, is me niet bekend.


groetjes
Bart



Liemingbrouwer

Ben net een Pannepeut aan het drinken...
Op het flesje staat alleen Engelse beschrijving en bovenaan 2007...Is dit een bier van 2007???
Want de inkepingen aan de zijkant zijn niet zo duidelijk: er is "geknipt" in de B dan in de 4 en dan in de B
Er staat nog op dat het 10% alc/vol is.
Brewed with Spices,  het is een Old Fisherman's Ale.

Het is een kruidig zeer donker bier dat even uit de fles kwam zetten.
De geur overwelmd de hele kamer...Het schuim verdwijnt snel tot een dun lijntje.
In eerste instantie is het een volmoutig bier dat een zoetige bittere smaak heeft.
Maar na doorproeven valt het bier tegen dit is niet mijn ding, hier kan ik zelfs geen degustatie bier tegen zeggen (een biertje waarvan je geniet in een lekkere knusse zetel).  Het is erover, het is "te".
Dan komt er ook nog een vervelende nasmaak op de proppen.
Een nasmaak die wel redelijk lang aanhoudt.
Het bier is goed gebrouwen er zitten geen fouten in, maar het is volgens mij "te".

Heeft iemand dit bier al eens geproefd? Of is het hetzelfde dal de pannepot?

Oscar

Citaat van: Liemingbrouwer op 18-06-2009  23:02 uBen net een Pannepeut aan het drinken...

Tsja.. ;D ;D Peut is een goedje om vet mee te verwijderen, een andere naam voor Terpetine.. :D :D

Frank Ramon

Citaat van: Liemingbrouwer op 18-06-2009  23:02 uHeeft iemand dit bier al eens geproefd? Of is het hetzelfde dal de pannepot?

Binnenkort ga ik het Struise gamma eens aan mijn smaakpapillen blootleggen..
Ik ben wel benieuwd. :lekkerbier:

Liemingbrouwer

Citaat van: Oscar op 18-06-2009  23:21 uTsja.. ;D ;D Peut is een goedje om vet mee te verwijderen, een andere naam voor Terpetine.. :D :D

Dat kan wel zijn maar op het flesje staat nochtans PANNEPEUT.

Toch ben ik nog geen stap dichter bij het antwoord op de volgende vragen:
Citaat van: Liemingbrouwer op 18-06-2009  23:02 uHeeft iemand dit bier al eens geproefd? Of is het hetzelfde als de pannepot?


RobinB

Was er niet ook een Pannepøt?
Pseudofonetisch zou dit inderdaad de pannepeut opleveren.

Op die van mij staat gewoon pannepot, 1x gehad wel zeker lekker, niet superspeciaal maar dat vind ik de Westvleteren 12 ook niet...  :biersmile:

BartC

Pannepøt: gebrouwen voor de Deense markt
Pannepot: gebrouwen voor de Belgische markt (allez, alles behalve Denemarken).

De twee bieren zijn verschillend. Voor meer info kan je beter op de website van de Struise Brouwers zelf terecht. Op de website kan je technische fiches per bier vinden. Ze zijn redelijk open over hun receptuur.

groeten
BartC

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.