Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuurdesem in plaats van gist  (gelezen 3984 keer)

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
  • Land: nl
    • Jonge Beer Brouwerij
Zuurdesem in plaats van gist
« Gepost op: 06-02-2008 20:03 u »
In een boek uit circa 1795 las ik van een dunbier genaamd scherpbier uit Twente, dat gebrouwen werd uit roggenmeel en zuurdesem!

Over de smaak kun je misschien dromen (of nachtmerries hebben)...

Maar weet iemand hier meer van, of heeft ervaring?

Het bedoelde stukje tekst heb ik toegevoegd in mijn verhaal "van Greutsoppe en Turfbier", te vinden via mijn website.
Voor de duidelijkheid: http://members.home.nl/jvries/, onder "bierbrouwen" en dan naar het "Digitaal Geschiedenisboek Hoogeveen" van "museum de 5000 morgen".

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: zuurdesem ipv gist
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2008 20:06 u »
Scherpbier uit Twente, ik zou eens met Oscar gaan praten ;). Zuurdesembrood is toch ook van "spontane vergisting"?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2008 20:17 u »
Met zuurdesem maak je zuur bier. In de 18e eeuw zal het meeste bier nog zuur geweest zijn denk ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2008 20:23 u »
Had Adrie niet eens een bier met zuurdesem gemaakt ?  ;D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Zuurdesem in plaats van gist
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2008 09:04 u »
Inderdaad.  :P Als je van zuur bier houdt, is het zeker het proberen waard, maar gebruik dan heel weinig of oude hop, net zoals bij een geuze. Bitter en zuur samen zijn niet lekker.

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
Re: zuurdesem in plaats van gist
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2008 18:25 u »
Had Adrie niet eens een bier met zuurdesem[/url] gemaakt ?

Ik heb betreffende berichten hierover doorgelezen, dank voor de reacties van iedereen!
Adrie heeft destijds dus door kruisbesmetting de zuurdesem-gisten/bacteriŽn in zijn bier gekregen.
Van een zuurdesembrood bakker weet ik dat hij ook geen gistbrood in dezelfde bakkerij kon bakken, omdat er anders ook besmetting zou ontstaan.

Van het Danziger Jopenbier, dat een bier is van spontane gisting (na de 2e wereldoorlog niet meer gebrouwd, voorzover bekend), is ook bekend dat de wanden van de gistingskelder, bezaait met schimmels en dergelijke, nooit mochten worden gereinigd.

Tags: