Zuurdesem in plaats van gist

Gestart door Homme, 06-02-2008 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Homme

In een boek uit circa 1795 las ik van een dunbier genaamd scherpbier uit Twente, dat gebrouwen werd uit roggenmeel en zuurdesem!

Over de smaak kun je misschien dromen (of nachtmerries hebben)...

Maar weet iemand hier meer van, of heeft ervaring?

Het bedoelde stukje tekst heb ik toegevoegd in mijn verhaal "van Greutsoppe en Turfbier", te vinden via mijn website.
Voor de duidelijkheid: http://members.home.nl/jvries/, onder "bierbrouwen" en dan naar het "Digitaal Geschiedenisboek Hoogeveen" van "museum de 5000 morgen".


Caspar

Scherpbier uit Twente, ik zou eens met Oscar gaan praten ;). Zuurdesembrood is toch ook van "spontane vergisting"?

MO

Met zuurdesem maak je zuur bier. In de 18e eeuw zal het meeste bier nog zuur geweest zijn denk ik.

Oscar


Adrie

Inderdaad.  :P Als je van zuur bier houdt, is het zeker het proberen waard, maar gebruik dan heel weinig of oude hop, net zoals bij een geuze. Bitter en zuur samen zijn niet lekker.

Homme

Citaat van: Oscar op 06-02-2008  20:23 uHad Adrie niet eens een bier met zuurdesem[/url] gemaakt ?

Ik heb betreffende berichten hierover doorgelezen, dank voor de reacties van iedereen!
Adrie heeft destijds dus door kruisbesmetting de zuurdesem-gisten/bacteriƫn in zijn bier gekregen.
Van een zuurdesembrood bakker weet ik dat hij ook geen gistbrood in dezelfde bakkerij kon bakken, omdat er anders ook besmetting zou ontstaan.

Van het Danziger Jopenbier, dat een bier is van spontane gisting (na de 2e wereldoorlog niet meer gebrouwd, voorzover bekend), is ook bekend dat de wanden van de gistingskelder, bezaait met schimmels en dergelijke, nooit mochten worden gereinigd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.