Maar als je het goed wil blinderen en je geeft ieder maar 2 biertjes, moet je sommigen ook 2 dezelfde bieren geven en mensen niet laten overleggen/kruisproeven. Gewoon proeven en opschrijven, alle formulieren verzamelen en per bier samenvoegen voor het resultaat.
Je hoeft niet te vragen welk bier men denkt dat het is (al is dat misschien wel leuk om bias te meten) een beoordeling is genoeg (liefst met punten/ een cijfer zodat een "objectief" gemiddelde per bier te berekenen is)!
Ik denk niet dat dat een succes wordt... Ik heb op een wedstrijd ooit ook door een foutje
twee exact dezelfde bieren ingeleverd en deze werden door
dezelfde keurmeester totaal verschillend beoordeeld

.
Het is juist leuk om de twee gistsoorten direct met elkaar te vergelijken qua smaak en geur. Zo kan je bepalen of de vooroordelen over "korrel smaakjes" terecht zijn en of deze gistsoorten echt dezelfde oorsprong hebben. Wat voor cijfer het bier waard is vind ik niet zo belangrijk...
Misschien is het juist wel leuk om in groepjes van drie te proeven, zo leer je nog eens wat van elkaar

. Bieren die ingeleverd worden op Amerikaanse wedstrijden worden altijd door een panel beoordeeld, perfect want zo voorkom je dat een individu toevallig net een foute inschatting maakt en een goed bier slecht beoordeelt en omgekeerd. Dit gebeurt in Nederland niet omdat er te weinig keurmeesters zijn

.
Maar goed, we zien wel... het maakt mij niet uit

.