Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Smaakomschrijving, hulp hard nodig  (gelezen 4230 keer)

Offline Wisse

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Smaakomschrijving, hulp hard nodig
« Gepost op: 16-05-2008 14:44 u »
Geachte bierbrouwers,

Hier een bierdrinker, voor een project dat ik doe voor de universiteit Maastricht ben ik hard op zoek naar een goede smaakomschrjiving van de smaken in bier. Namelijk: bitter, zoet, fruitig, zuur, droog, nat, moutigheid, en hop. Zou iemand mij aub hiermee kunnen helpen? Heb al tevergeefs het internet afgezocht en jullie zijn mijn laatste hoop...

Met vriendelijke groeten,
Wisse

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Smaakomschrijving, hulp hard nodig
« Reactie #1 Gepost op: 16-05-2008 14:46 u »
ben ik hard op zoek naar een goede smaakomschrjiving van de smaken in Bier. Namelijk: bitter, zoet, fruitig, zuur, droog, nat, moutigheid, en hop.

Nou volgens mij heb je ze al meteen opgenoemd, wat wil je precies weten. Kun je specifieker zijn? Want we kunnen wel een lijst van > 100 smaken maken die in bier voor "kunnen" komen...

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 16-05-2008 14:48 u »
Kan je zo veel mogelijk vertellen over wat je wil weten? De insteek van het project bijvoorbeeld (gaat het over taal, psychologie, voedingstechnologie etc).

Je noemt al een serie smaken op die in bier zitten. Richt het project zich op pils, of ook op bijvoorbeeld bovengistende bieren zoals Belgische bieren?

Er kunnen heel, heel veel smaken in bier zitten. Te veel om op te noemen. Vandaar graag wat meer info!

Offline Wisse

• *
« Reactie #3 Gepost op: 16-05-2008 14:48 u »
We hebben ons al toegespits op die 8 smaken in bier, maar we willen graag een korte omschrijving van die smaken hebben, hier hebben wij nogal moeite mee om die te geven, en hopen dat iemand ons daarmee kan helpen?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2008 14:51 u »
Hoe wil je een smaak 'zuur' omschrijven? Dat eh... kan niet. Is dat een goed antwoord? Vertel nu eens uit welke hoek je komt jongen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 16-05-2008 14:56 u »
maar we willen graag een korte omschrijving van die smaken hebben,

Dus jullie willen weten hoe je bitter omschrijft? Tsja als bitter denk ik... :D  En bij zuur hetzelfde. Maar iets als moutigheid kun je niet omschrijven, dat moet je beleven. Andersom kan weer wel: een smaak die je samenbeleeft kun je dan wel weer omschrijven (als hoppig, moutig, chocolade..enz).

Offline Wisse

• *
« Reactie #6 Gepost op: 16-05-2008 14:57 u »
Bij ons project is het de bedoeling dat we de mensen hun smaakvoorkeur laten aangeven. Daarom hebben we 8 verschillende smaken die bij bier van belang zijn opgesteld. Nu is het de bedoeling dat we van elk van deze smaken een korte omschrijving van 2 of 3 zinnetjes geven zodat mensen ook weten wat we precies bedoelen. Voor smaken als bitter en zoet is het niet zo moeilijk, maar bijvoorbeeld hoppig en moutigheid zijn voor ons vrij onduidelijke begrippen/smaken. Vandaar dat we hier om hulp vragen. Om het wat toegankelijker en eenvoudiger te maken zaten we te denken aan het vergelijken van de smaken van bier met eten. Bijvoorbeeld als je van een bepaalde smaak qua eten houdt, zul je deze smaak bij bier ook lekkerder vinden.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-05-2008 15:03 u »
Vergeet het maar. Iemand die hop en mout niet kent, zal dat niet kunnen herkennen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 16-05-2008 15:08 u »
maar bijvoorbeeld hoppig en moutigheid zijn voor ons vrij onduidelijke begrippen/smaken.

Even ter verbeelding: er zijn ongeveer 100 soorten hop ieder met zijn eigen smaak en of geur en bij mout is dat niet anders. En dan denk je dat je de smaak hoppig en moutig kunt omschrijven? Als het je toch lukt ben je een knappe kerel.

Je kunt deze smaken (een deel ervan) beter later analyseren in een LAB (bij jullie op de UM moet dat kunnen) dan kun je een smaak wel omschrijven, maar dan als een piek in een bepaald absorbtie gebied of spectrum of iets dergelijks.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-05-2008 15:19 u »
Nou ja, moutig en hoppig vormen wel aparte hoofdstukken in grote lijnen, zeker bij 'mainstream' bieren. Maar wie geen idee heeft hoe mout en hop ruiken en smaken, zijn reddeloos verloren :)

Misschien even nuanceren: ik had voordat ik met brouwen begon ook geen enkel benul van de geuren en smaken van hop en mout, ook al was ik een bierliefhebber. Wij brouwers proberen regelmatig aan niet-brouwers over te brengen wat hoppig en moutig nu juist inhoudt. Het is een hopeloos project totdat je ze regelmatig naast de brouwketel, en met hun hoofden in de mout- en hopzakken hebt gesleurd.

Je kunt van de geur 'moutig' misschien zeggen dat het zoetig-granig is. Maar ja, schiet je daar iets mee op?

De geur van hop laat zich erg moeilijk omschrijven. Hop als zodanig is bijna altijd herkenbaar (ondanks de verschillende variŽteiten waar Oscar over spreekt), maar hoe het ruikt... Er zit iets wieterigs in, maar ook weer niet. Fris-kruidig ook, en vaak citruscomponenten.

Wat doe ik nu, ik zit hier aan de vorming van een smaakpanel mee te werken. :o  Smaakpanels zijn de bron van alle kwaad! Boe! :degroeten:

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #11 Gepost op: 17-05-2008 09:52 u »
Of je gebruikt het smaakwiel om de smaken te omschrijven: http://www.tastebeer.com.au/beer/137

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 17-05-2008 11:31 u »
Ik denk dat Wisse ons niet meer nodig heeft.

Offline Wisse

• *
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2008 12:27 u »
Hoi!

Heel erg bedankt voor de geboden hulp, ik denk dat we wel wat hebben aan de info die we gekregen hebben. Sorry voor mijn ietswat late reactie, wilde mijn nieuw vergaarde kennis natuurlijk zo snel mogelijk in de praktijk brengen, en ben er achter dat het inderdaad bijzonder moeilijk is om het moutige en hoppige te herkennen (ik merkte vooral dat mijn smaak achertuit ging, naarmate de avond vorderde  ;D)

See you in another life,  :proost2:

Wisse

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2008 12:39 u »
Leuk dat je dat nog even komt melden Wisse! Hopelijk heb je genoten van het testproces :D :proost2:

Tags: