Mini brouwerij

Gestart door Ben, 03-02-2008 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Gist alleen toevoegen indien het brouwsel erg lang (koud) gelagerd is en glashelder, of bij twijfel. Maar in gewone gevallen is dit niet nodig.

Ben

Bij ons is het glashelder, en staat het een week koud.
Wat raden jullie ons dan aan?

thibolleke

Ben wat is 'koud' in graden Celcius? Gist kan namelijk heel wat aan hoor.

Ben

Nu staat het vat buiten in een schuur in een inoxen vat. De wandtemperatuur is 4.8°C .
Rr zit ongeveer 27 liter in dat vat en het is heel helder.

thibolleke

Ik zou het toch nog zeker een weekje laten lageren hoor. Normale lageringstijd is 2 weken. Wanneer je koud lagert zou ik zelfs meer dan 2 weken lageren.
Bottelen met gist zal wel nodig zijn.

Ben

En hoeveel gist zou je er dan bij doen? voor  25 liter (ik was daarnet mis).
We hebben drooggist S 33.

thibolleke

Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. ::)

Een korreltje of twee per flesje? Dat zij 100-200 korreltjes. Begin ze maar te tellen he :duimop:

Ben

Maar gist is toch niet in korreltjes maar in poeder? Wij hebben enkele zakjes liggen van 11.5 gr

thibolleke

tja je hebt dat spul ook in korrelvorm. Korrelgist noemt dat dan.

5 gram op 25 liter. Zoiets zou ik nemen. Over die hoeveelheden word weinig gesproken op dit forum.

Henielma

Wat is het huidige Soortelijk Gewicht? Als het onder de 1016 is zou ik het jongbier overhevelen en daarbij expres wat gist van de bodem mee laten komen bij het hevelen.
7 gram suiker per liter jongbier oplossen in een beetje water. Dit suikerwater even laten koken. Dan wat afkoelen en bij het jongbier gieten en dan het jongbier even voorzichtig roeren zodat het zwaardere suikerwater zich goed mengt met het jongbier.
Hierna bottelen en een paar weken wegzetten bij 23 ºC.

Dit zou ik doen.

Caspar

Ik heb wel met korrelgist gebotteld bij bieren die weken gelagerd hebben. Het lukt mij alleen echt niet om 1 a 2 korreltjes per flesje toe te voegen, heb je de afmeting van die dingen wel eens gezien ;)! Ik bottel soms met +/- 10 tot 15 korreltjes en het depot is niet veel groter dan normaal. Ook heb ik geen last gehad van gushers.

Groet Caspar

Ben

Het soortelijk gewicht is nu ongeveer 1012 . Maar er zal geen gist meer kunnen meegaan omdat we het al eens overgeheveld hebben.

Henielma

Er ligt vast een dun laagje gist op de bodem.

Pad

Citaat van: Caspar op 05-02-2008  14:22 uHet lukt mij alleen echt niet om 1 a 2 korreltjes per flesje toe te voegen, heb je de afmeting van die dingen wel eens gezien ;)! Ik bottel soms met +/- 10 tot 15 korreltjes en het depot is niet veel groter dan normaal.

Het is toch veel handiger als je de gist even laat hydrateren in een glas lauw water en het dan bij in het vat giet waarin je het bier en de suikeroplossing hebt zitten?
Zo doen wij het toch in ieder geval. (wij bottelen altijd met extra gist gewoon om zeker te zijn van een goede hergisting, wij gebruiken hiervoor champagnegist)

Caspar

Ja, dat ga ik de volgende keer ook proberen ;).

Drents Hopbier

Citaat van: Eduard op 03-02-2008  15:43 uVitamine C is L-ascorbinezuur, of volgens mij gewoon citroenzuur.

Nee: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur  en http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur

Melkzuur of fosforzuur zijn meer geschikt.

Hopbier

jelle

Nieuwe foto`s van ben zijn brouwerij

De Brouwerij

ton 3 met korf en roerwerk

Elektrische aansluiting

Elektrische kast

Groet Jelle

RobinB

Ziet er erg mooi uit, maar wat voor slangen gebruiken jullie?
Houden jullie rekening mee dat je beter geen PVC slangen kunt gebruiken boven 60 ºC? (bijna gehele maisch proces dus?)

gr.
Robin

Jacques

Zo Ben, dat ziet er goed uit.

Ik zie een grote roerder in de korf zitten. Met welke snelheid draait deze? Ben je niet bang dat door het gebruik van het roerwerk fijne deeltjes door het maaswerk van de korf gaat?

Ben

Hallo,

De slangen zijn slangen speciaal voorzien voor voeding. Ze zijn geschikt tot 60 °C iets te weinig dus.
Maar aangezien de slangen geen lange tijd aan een hoge temperatuur blootgesteld word denken en hopen we dat er geen weekmakers of andere additieven oplossen van de darmen.

We hebben geen darmen die tegen 100 °C gebruikt omdat deze heel duur zijn. Tenzij iemand er ergens goedkope weet zijn? Dan mag je dat altijd laten weten. Als alternatief gaan we de leidingen die toch iets langer aan hoge temperaturen worden blootgesteld in ofwel koper ofwel flexibele inox darm leggen. Koper is ons echter afgeraden omdat dat zeker stoffen afgeeft op hoge temperatuur.

De roerder draait heel traag 1tr/min. Of de hopdeeltje er nu nog door komen weten we niet. Die koker van gaas hebben we er nog maar juist ingestoken omdat er vroeger alleen een zeef in lag. Nu gebruiken we dus een fijnere zeef en het is gemakkelijker om te kuisen. Denken jullie dat er nog hop zou tussen komen? zo ja weten jullie een oplossing?

Heel vriendelijk bedankt Jelle voor de foto's  :) :groots:

RobinB

VdKooy in Jubbega heeft siliconenslangen voor een redelijke prijs.
http://www.vanderkooyjubbega.nl/frame.php?pagid=5&id=3&rdr=n&groep=4

8x12mm:  4,40 €/m
10x14mm: 5,45 €/m
12x16mm: 6,70 €/m

"Siliconenslang, geschikt voor voedingsmiddelen, laboratoriumuitrustingen, medische toepassingen, chemicaliën Temperatuurbereik: -60/+250 graden celcius."

Ik heb zelf de 12x16 versie en deze is vrij slap. Waarschijnlijk zijn de kleinere binnendiameters wat steviger omdat de wanddikte gelijk is!


Ben

Bedankt voor de tip! We gaan vragen aan onze docent of we het mogen bestellen.
Hij is namelijk de financier en eigenaar.

Maar tegen welke druk zijn deze darmen bestand? Doordat onze warmtewisselaar nogal groot is moeten we redelijk wat leidingsweerstand overbruggen (een vrij hoge druk hebben dus) en zouden de darmen dan niet plat gezogen worden?

Hoe doen deze darmen het bij u? En welke druk heeft uw pomp?

MO

Er zijn ook bewapende siliconen slangen, zoek maar eens bij Brouwland.

Ben

Ja, die hebben we gevonden. Maar die zijn vrij duur (ongeveer 30 euro/m).

Eduard

Citaat van: Drents Hopbier op 05-02-2008  15:55 uNee: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur  en http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur

Bedankt voor de verduidelijking, Herman. Al zie ik dat de twee stofjes maar 1 O'tje van elkaar verwijderd zijn ;) (Dat kan natuurlijk heel veel verschil maken).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.