Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hergisting op fles  (gelezen 3526 keer)

Offline Ellen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Hergisting op fles
« Gepost op: 02-02-2008 18:02 u »
Hallo,

Een tijdje terug heb ik voor mijn eindwerk mijn eigen bier gebrouwen op mijn stageplaats. De nagisting of fles moest bij mijn thuis gebeuren op twintig graden. Het probleem was echter dat ik het die temperatuur niet kon constant houden en dat het s nacht afkoelde tot 15 graden. Ik heb ondertussen wel een oplossing gevonden voor de twintig graden maar mijn bier is al 3 weken niet op die constante twintig temperatuur. Moet ik het bier eigenlijk nu nog verplaatsen naar de plaats van 20░c en hoelang moet ik mijn nagisting dan nog laten lopen? Of is mijn bier nu sowieso mislukt?

Groetjes

Ellen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Hergisting op fles
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2008 18:10 u »
Ik begrijp uit jouw verhaal dat het bier al in flesjes zit.

Waarschijnlijk zal er al wel wat hergisting hebben opgetreden. Dit kun je nagaan door een flesje te openen en te kijken of er koolzuur is gevormd (psss). Is dit niet het geval zet het dan bij hogere temperatuur en keer de flesjes een aantal maal om zodat de gist weer homogeen verdeeld is.

Met dit bier zal niets mis zijn.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #2 Gepost op: 02-02-2008 18:14 u »
Die temperatuurschommelingen maken niet zo heel veel uit. Gewoon proberen, zoals William al zegt. Maar heb je wel suiker aan het bier toegevoegd voor het afvullen?

Offline Ellen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 02-02-2008 19:08 u »

Ja het is inderdaad hergisting op de fles en de gist en suiker zit al in de fles. Dan ga ik de flessen nog een weekje op 20░c laten staan. Te lang gisten heeft dat grote gevolgen voor het bier? Bedankt voor de raad trouwens want praktijk is nog altijd iets anders als theorie dat heb ik wel gemerkt bij het brouwen.

Groeten
Ellen

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 02-02-2008 19:24 u »
Te lang gisten heeft dat grote gevolgen voor het bier?

Gisten gaat door zolang er suikers aanwezig zijn, dus een term als "te lang gisten" is niet echt van toepassing. En dit be´nvloedt de smaak niet negatief

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 02-02-2008 19:47 u »
Geen zorgen, komt goed, mits er niet teveel gist is meegekomen bij het bottelen.

Ik ben wel benieuwd voor wat voor soort stageplaats je hebt moeten brouwen en hoe je dat gedaan hebt!

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #6 Gepost op: 02-02-2008 19:47 u »
Het zou me niets verbazen als het allang uitgegist is. Na 3 weken moet dat wel het geval zijn. Ik zou ze gewoon koel wegzetten waarvan enkele in de koelkast om binnenkort eens te proeven :P

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #7 Gepost op: 03-02-2008 00:21 u »
Ik zou ze gewoon koel wegzetten waarvan enkele in de koelkast om binnenkort eens te proeven :P

Ik zou er 2 weken geleden al een geproefd hebben!  :proost:
Een constante temperatuur voor de hergisting heeft enkel belang voor de snelheid dat je hergisting klaar zal zijn.
Als de temperatuur 's nachts daalt, zal het gewoon iets langer dan normaal duren.
Mijn bier hergist in de woonkamer, waar het 's nachts ook altijd kouder word. Na een week als het goed ga is er voledige koolzuurdruk opgebouwd

Dan ga ik de flessen nog een weekje op 20░c laten staan.
Gewoon eentje openmaken, dan weet je hoe ver je staat.