Tarwemout / tarwebloem

Gestart door Bierke, 01-02-2008 23:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierke

Beste medebrouwers,

Ik heb gepland om morgen te brouwen. Wat blijkt: ik zit zonder tarwemout (3EBC). Kan ik zonder een smaakverschil zomaar tarwebloem gebruiken? Uiteraard eerst verstijfselen en zo.
Op de site van de Deltabrouwers lees ik in een recept van Chimay: "tarwemout of tarwebloem" zoveel grammen.
Geeft dit dan een te vergelijken resultaat?
Uiteraard krijg je bij ongemoute granen minder enzymen in je beslag.
Of kan ik eventueel tarwekorrels mee schroten?

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Henielma

Ik brouw regelmatig met tarwebloem en dat smaakt vergelijkbaar met tarwevlokken. Werkt prima voor een witbier en een bokbier. Verstijfselen doe ik voor tarwebloem niet.
Ik zou het gewoon doen. Bij veel >35% meel heb je kans op een lastigere filtering.

Jacques

Er zit een klein verschil in smaak tussen tarwebloem en tarwemout.

Hoeveel ongemoute tarwe wil je gaan gebruiken (percentage)?

In het originele recept van Chimay wordt tarwebloem gebruikt weet ik uit betrouwbare bron. Tarwebloem kun je in elke willekeurige supermarkt kopen.

Overigens is het wel handig om eerst je grondstoffen in huis te hebben voordat je gaat brouwen.

Bierke

Henielma en Jaques bedankt voor jullie snelle reactie!!

Ik moet inderdaad beter eerst kijken of ik alle grondstoffen in huis heb! Ga ik zeker doen de volgende keer.
Brouwland is voor mij 100 km van hier dus regelmatig een bezoekje zit er wel in.

Ik heb dus tarwebloem gebruikt (4.5% van de stort) ipv tarwemout. Mijn bevindingen zijn de volgende:
- ondanks het vooraf verstijfselen verliep de filtering stug, de filter sloeg steeds dicht. 'k Heb het hele beslag (voor een brouwsel van 40 liter overgeschept in een andere kuip en de filter weer vrij gemaakt. Dan verliep het weer beter.
- 'k heb ondertussen nog een dampkap geïnstalleerd. Het eigenlijke brouwen is dus maar gestart om 14u. 't Was al laat toen ik mijn bedje opzocht gisteren!

'k Ben benieuwd naar het smaak-resultaat!!

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Edgar

Tip: Je kunt tijdens het verstijfselen wat geschrote mout toevoegen en een kleine maisch doen. Als je dan ook even rust rond de 40° breek je extra gomstoffen af die de filtering bemoeilijken.

Bierke

Bedankt voor de tip Edgar!
Ga ik volgende keer proberen!

Wordt vervolgd!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.