Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn hevelfilter (Menno)  (gelezen 20147 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Mijn hevelfilter (Menno)
« Gepost op: 31-01-2008 19:36 u »
Vanmiddag géén zin om te werken, dus eerst maar een hevelfilter gemaakt en dàn 'even' naar Burg...  ;D

Mijn vorderingen:

Het was een heel gedoe om proberen de koperen (rechte) buis in een ronding te krijgen die 1. vlak bleef en 2. een dusdanige omtrek had dat het filter zo goed als mogelijk het diepste punt van de gamel zou raken. Ben trouwens zelf niet ontevreden.

Ik heb twee vragen:
  • de sleuven wil ik aan de onderzijde hebben. Dien ik dit met een zgn. junior-zaagje te doen, of zou dit ook goed met een dremel te doen zijn?
  • Zal ik aan de bovenzijde nog een stuk afhalen, of maakt deze lengte niets uit?

Ik ga overigens niets solderen of iets dergelijks, ik klem de aansluitingen lichtjes aan met een tang om het altijd demontabel te houden.  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline halikidee

• Vol lid
Re: Mijn hevelfilter
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2008 19:43 u »
Je hevelfilter ziet er mooi uit.

Dremel of babyzaagje maakt niet, zorg er dan wel voor dat de sleuven ook weer niet te breed zijn.
Lengte bovenzijde maakt niks uit.
Zolang de uitstroompunt maar onder de bodem van je gamel eindigt, ander hevelt tie niet.
Heb zelf wel het probleem gehad dat door het gewicht van de slang de hevel omver werd getrokken en dan boven de bodem kwam te liggen.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2008 19:50 u »
Netjes gemaakt menno. Ben je alleen niet bang dat de stroom (wort/spoelwater) teveel langs de zijkant zal gaan met een filter dat zo dicht langs de randen ligt?

:degroeten:
Wesley

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #3 Gepost op: 31-01-2008 19:51 u »
Hallo

Ik heb voor mijn eerste filter een 1mm doorslijpschijf gebruikt en voor de tweede een ijzerzaag.
Voor de snelheid maakt het niets uit, voor de netheid was de ijzerzaag het beste.
Deze had net iets minder braamvorming.
Dit komt omdat de buis minder heet word = minder plastisch.

Groet jelle

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #4 Gepost op: 31-01-2008 19:52 u »
Heb zelf wel het probleem gehad dat door het gewicht van de slang de hevel omver werd getrokken en dan boven de bodem kwam te liggen.

Doel is nog om aan de bovenrand van de gamel een klem te maken die de vertikale koperen buis op zijn plek houdt.  ;)

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #5 Gepost op: 31-01-2008 19:53 u »
Ben je alleen niet bang dat de stroom (wort/spoelwater) teveel langs de zijkant zal gaan met een filter dat zo dicht langs de randen ligt?

Wat is hier het nadeel van? :weetniet:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #6 Gepost op: 31-01-2008 19:53 u »
Met een gewoon ijzerzaagje krijg je mooi dunne sleuven. Met een dremel, doe je dat dan met een soort mini slijpschijf? Dat zal ook wel gaan.

Nadeel van een rond hevelfilter vind ik dat je die nooit goed schoon krijgt. Ik heb zelf jarenlang zo'n spiraal gebruikt, en die kreeg ik nooit helemaal schoon. Niet dat dat nu zo'n ramp is, maar ideaal is anders. Ik heb nu een uitneembaar bouwpakketje van rechte stukjes buis.

Ik zou de bovenkant zo laag mogelijk buigen. Hoe minder drukverschil je hoeft te overbruggen hoe beter, en hoe minder volume je verliest hoe beter. Bovendien zal het minder kunnen bewegen als de buis strak tegen de ring aanzit, zodat je filterbed niet verstoord wordt. En zorg wel dat het hoger gelegen punt waar je je filter 'los' in elkaar zet, wel goed afsluit, zodat je goed tot to laag mogelijk kunt hevelen.

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 31-01-2008 19:54 u »

Als de bocht aan de bovenzijde op de bovendste ring van de ketel rust voorkom je dat probleem.

Hier wat foto's van het hevelfilter dat ik 2 weken geleden gemaakt heb voor mijn gamel. Misschien kan je er nog wat mee. Het zijn allemaal stukjes buis van 3 of 8 cm met aan 1 zijde een koppeling loodvrij gesoldeerd en de andere zijde kan uit elkaar om goed aan de binnenzijde te kunnen reinigen met een borstel. Ik heb gezaagd met een normale ijzerzaag met een nieuw zaagje. In 10 minuten zaten alle sleuven erin.
Deze uitvoering gebruik ik voor een Weckketel en ik nog een halfrond stukje buis voor in het midden bij het gebruik in de gamel. Dan loopt ook het middelste stukje buis mooi mee met de bodem.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #8 Gepost op: 31-01-2008 19:58 u »
Dat ziet er mooi uit, Henielma!  :groots:

Maar de bodem van een gamel bolt toch iets naar boven? Heb je dan niet veel verlies?  :weetniet:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 31-01-2008 19:58 u »
Mooi gemaakt Menno, als je een Dremel gebruikt... pak dan inderdaad wel een dun schijfje. Zo'n koppeling die Henielma heeft is overigens ook ideaal :idea:, ik gebruik deze ook bij mijn pomp-systeem.

Als ie klaar is kom ik hem wel even bekijken en testen ;).

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 31-01-2008 19:59 u »
Ik heb sleuven gezaagd met een decoupeerzaag met een dun ijzerzaagje erin. Dat ging helemaal fantastisch.

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 31-01-2008 20:00 u »
Menno,

Goed gezien. Ik had net mijn vorige posting van nog wat tekst voorzien:
Deze uitvoering gebruik ik voor een Weckketel en ik nog een halfrond stukje buis voor in het midden bij het gebruik in de gamel. Dan loopt ook het middelste stukje buis mooi mee met de bodem.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #12 Gepost op: 31-01-2008 20:17 u »
Als de bocht aan de bovenzijde op de bovendste ring van de ketel rust voorkom je dat probleem.

Hier wat foto's van het hevelfilter dat ik 2 weken geleden gemaakt heb voor mijn gamel. Misschien kan je er nog wat mee. Het zijn allemaal stukjes buis van 3 of 8 cm met aan 1 zijde een koppeling loodvrij gesoldeerd en de andere zijde kan uit elkaar om goed aan de binnenzijde te kunnen reinigen met een borstel. Ik heb gezaagd met een normale ijzerzaag met een nieuw zaagje. In 10 minuten zaten alle sleuven erin.

Liggen de sleuven niet aan de verkeerde zijde ?

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #13 Gepost op: 31-01-2008 20:24 u »
@pincopallino:
Volgens mij moeten ze juist onderop zitten, voor hoger rendement.

@Adrie:
Zijn dat niet die zgn. aluminiumzaagjes voor in de decoupeerzaag? Die zijn toch juist erg dun?  :weetniet:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2008 20:46 u »
Hey Menno,

Volgens mij is het de bedoeling om zoveel mogelijk oppervlakte te gebruiken van het filterbed om kanaalvorming te voorkomen, dit verhoogd het rendement.

Wesley

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2008 21:18 u »
@pincopallino:
Volgens mij moeten ze juist onderop zitten, voor hoger rendement

Hoger rendement? Je zuigt het sediment mee, niet de bedoeling toch?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2008 21:53 u »
Eerst recirculeren, absoluut geen sediment mee. Voor zover ik weet heeft iedereen de sleuven aan de onderkant zitten.

Wesley

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2008 22:39 u »
Zo heb ik dat bij Caspar (en later bij de bierbrouw-cursus) ook gezien / meegemaakt.  :idea:

Offline EtP

• Vol lid
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #18 Gepost op: 31-01-2008 23:01 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 31-01-2008 23:26 u »

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #20 Gepost op: 31-01-2008 23:35 u »
Wat is dat?

Mvg Edwin
bezinksel

Groet jelle

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #21 Gepost op: 01-02-2008 09:24 u »
Juist, de gleufjes moeten aan de onderzijde, maar:

Vergeet niet aan de bovenzijde ook hier en daar (zo om de 4cm) ook een gaatje te boren (2 mm): zo kan de hevelfilter beter ontluchten, een luchtkussen die hardnekkig in de bovenzijde blijft zitten kan je parten spelen. Bij diegenen die met stukjes + bochten werken, zou je in die bochten aan de bovenkant telkens een gaatje kunnen boren.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #22 Gepost op: 01-02-2008 09:35 u »
Ronnie, ik neem het mee, dank! ;)

Offline Sietze K

• De Roerstok
  • Vol lid
  • De hazze en de slak hawwe op 'selde dei âldjier.
« Reactie #23 Gepost op: 01-02-2008 09:44 u »
Juist, de gleufjes moeten aan de onderzijde, maar:

Vergeet niet aan de bovenzijde ook hier en daar (zo om de 4cm) ook een gaatje te boren (2 mm): zo kan de hevelfilter beter ontluchten, een luchtkussen die hardnekkig in de bovenzijde blijft zitten kan je parten spelen.
Heb je hier wel eens last mee gehad? wat is het gevolg hiervan. Mijn hevelfilter (H-vorm) heeft allen sleuven aan de onderzijde. Naar mijn weten nergens last mee. Overigens als je het hevelfilter alleen in de maisketel gebruikt kunnen deze gaatjes van 2 mm ook geen kwaad. :degroeten: Sietze

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #24 Gepost op: 01-02-2008 09:48 u »
Slimme oplossing Ronnie! Ik steek mijn filter altijd op zo'n manier in de maisch dat lucht automatisch verdreven wordt, dus bij mij zal het niet nodig zijn.