Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: calciumchloride  (gelezen 6219 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Gezocht: calciumchloride
« Gepost op: 30-01-2008 13:10 u »
Dag allemaal,

Is er iemand (Siris?) die CalciumChloride op voorraad heeft en mij een paar grammetjes wilt toezenden (tegen betaling)? Ik kan wel bij Brouwland de vloeibare chloorcalcium bestellen, maar dat is meteen een liter :weetniet:.

Bij mijn apotheek hebben ze het helaas niet op voorraad.

Ik hoor het graag!

Groet Caspar

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Gezocht: CalciumChloride
« Reactie #1 Gepost op: 30-01-2008 13:15 u »
Ik heb het vloeibaar. Kan je wel wat opsturen in een flesje denk ik. Als iemand poeder heeft is dat makkelijker natuurlijk.

Er zijn wel webshops die chemicaliŽn versturen, even zoeken. Doet Labstuff dat niet ook in beperkte mate?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2008 13:26 u »
Een mail naar SiriS en je hebt het binnen een paar dagen binnen. In poedervorm, zodat je zelf een oplossing kunt maken. Het is aan te bevelen om dat te doen, want het spul is zeer hygroscopisch (een duur woord voor het verschijnsel dat de stof water aantrekt en vochtig wordt). Als het vochtig wordt kun je niet goed meer doseren omdat je niet weet hoeveel water erin zit.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2008 13:58 u »
Dat is het voordeel van de oplossing. Garandeert SiriS voedingskwaliteit? Labstuff verkoopt vloeibaar (voeding) en ook poeder (technisch).

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2008 14:08 u »
SiriS kennende wel. Als er een nauwkeurig is....  :weetbeter:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2008 15:06 u »
Ik heb Siris gemaild, ik dacht dat hij zich meer bezig hield met gist gerelateerde producten ;).

Correctie: Siris had mij al gemaild en het is bij deze geregeld :duimop:.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2008 13:14 u »
In een link uit Piet_V's Mild Ale draad stond dit artikel:

http://www.murphyandson.co.uk/BrewingArticles/WaterEverywhere.htm

Hoeveelheden van 300 mg/l Chloride in verhouding tot 100 mg/l Sulfaat worden aanbevelen voor een Porter, maar is dit niet veel te hoog?

In het Artikel van Jacques wordt geadviseerd om max 100 mg/l te gebruiken:

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/water2.html

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Volgens mij slaan die Engelsen soms een beetje door in het toevoegen van mineralen aan het brouwwater.

Ik heb per ongelijk 264 mg/l Calcium en 470 mg/l sulfaat toegevoegd aan mijn Scotch Ale en en deze smaakt duidelijk erg "hard" en "wat ruw achter in de keel" de bitterheid wordt enorm geaccentueerd... voor de stijl veel te veel vind ik persoonlijk (ondanks dat Menno dit anders ervaarde :-\).

Groet Caspar

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2008 13:21 u »
voor de stijl veel te veel vind ik persoonlijk (ondanks dat Menno dit anders ervaarde :-\).

Klopt, kende de stijl ook niet! ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-02-2008 13:49 u »
In een link uit Piet_V's Mild Ale draad stond dit artikel:

http://www.murphyandson.co.uk/BrewingArticles/WaterEverywhere.htm

Hoeveelheden van 300 mg/l Chloride in verhouding tot 100 mg/l Sulfaat worden aanbevelen voor een Porter, maar is dit niet veel te hoog?

Het gaat om de verhouding. 300 mg/l chloride is veel te veel, dan gaat het bier zoutig smaken en dat is niet de bedoeling. Je moet eerder dan denken aan concentraties van 100 mg/l chloride en 33 mg/l sulfaat. 200 mg/l chloride is toch wel het maximum.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 01-02-2008 13:49 u »
Ik had diezelde wort met een Wyeast London Ale III vergist en gekoudhopt met E.K. Goldings, met die "Burtonized" harde smaak combineerde dit geweldig... helaas is deze variant op Menno, dit was precies wat jij in gedachten had denk ik ;).

Maar goed... de hoeveelheden Chloride die aangeraden worden, tips, truucs & ervaringen ;D!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 01-02-2008 14:05 u »
Ik denk dat ik de afgelopen brouwsels ook wel iets te ambitieus met de brouwzouten pot heb geschud. In mijn Barley Wine (American Style) wil ik een balans zoeken van:

Calcium 135 mg/l
Sulfaat 116 mg/l
Chloride 60 mg/l

Dit om de bitterheid iets strakker te maken en de zoetheid / moutigheid te accentueren. De verhoging van Calcium is van belang voor een goede enzym-activiteit, uitvlokking en schuimstabiliteit (Barley Wine is niet het meest makkelijke recept). Verder ga ik de maisch en het spoelwater aanzuren tot pH 5,4 met 80% melkzuur... Mijn Amersfoortse water is echt zeer mineraal arm :-\.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-02-2008 15:53 u »
Da's toch niet erg? Je kunt beter mineraalarm water hebben dan mineraalrijk. Het is nu eenmaal gemakkelijker om mineralen toe te voegen dan om ze uit het water te halen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #12 Gepost op: 01-02-2008 16:06 u »
Helemaal gelijk Adrie, het is een positief iets natuurlijk... Helaas brouw ik maar eens in de 1 a 1,5 maand waardoor ik niet zo veel kan experimenteren als dat ik graag zou willen ;D.

Ach daar moet ik ook niet over zeuren, een goede brouwer heeft geduld :brouwen:.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 01-02-2008 21:41 u »
Zoek eens op hoeveel mineralen je uit de mout haalt. Dat heb ik dan weer wel van Baetsle opgestoken, dit wordt vaak onderschat met dat malle gecorrigeer van brouwwater.
Zeker als je dit nodig hebt voor een (volmout?) barley wine, dan barst je feitenlijk al van de mineralen vanaf maischen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 01-02-2008 22:47 u »
Er zitten misschien wel veel mineralen in mout maar vooral de positief geladen ionen (=kationen) zullen gebonden worden door de eveneens aanwezig negatief geladen phytaten die ook in de mout zitten. De beschikbaarheid van positief geladen ionen kan dus wel eens meevallen. Corrigeren zal af en toe toch nog niet zo gek zijn.

[technische mode] phytaten worden (vaak) als een (biologische) ionenwisselaar gebruikt, misschien zelfs een optie voor afvalwaterzuivering [\technische mode]

SiriS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 01-02-2008 22:49 u »
Zoek eens op hoeveel mineralen je uit de mout haalt. Dat heb ik dan weer wel van Baetslť opgestoken, dit wordt vaak onderschat met dat malle gecorrigeer van brouwwater.
Zeker als je dit nodig hebt voor een (volmout?) barley wine, dan barst je feitenlijk al van de mineralen vanaf maischen.

Dus op t=0 ; bij het storten van de geschrote mout in het maisch water, heb je gelijk de mineraal concentratie waaraan Baestlť refereerd? En bij misschien wel een te lage calcium concentratie op t=0, aanvang maischen, waarbij bepaalde hoeveelheid amylase gedeactiveerd wordt, worden deze gedeactiveerde amylasen (beta en alpha) later door een stijgende calcium concentratie weer geactiveerd? Hierdoor gebruikt geen enkele commerciŽle brouwerij calcium chloride/sulfaat? Optimale werking van beta-amylase sterk wordt bepaald door optimale werking van de alpha-amylase (dynamisch bepaald) in temperatuur gebied van 60-63 gr.C. waarbij beide amylasen erg gevoelig zijn voor calcium concentratie naast pH en temperatuur.

Hierbij nogmaals de definitie voor een alpha-amylase:

The α-amylases are calcium metalloenzymes, completely unable to function in the absence of calcium. By acting at random locations along the starch chain, α-amylase breaks down long-chain carbohydrates, ultimately yielding maltotriose and maltose from amylose, or maltose, glucose and "limit dextrin" from amylopectin. Because it can act anywhere on the substrate, α-amylase tends to be faster-acting than β-amylase.

Groet, SiriS

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 01-02-2008 23:27 u »
Het nut van brouwzouten om de smaak van een bier te wijzigen werd mij duidelijk toen ik zo'n 10 jaar geleden deelnam aan een bierproefcursus in Gent. Toevoeging van chloride gaf een veel vollere, rondere smaak. Sulfaten een wat hardere bitterheid.
Daarnaast blijkt uit diverse bronnen dat het toevoegen van calsiumionen gunstig is voor de werking van alfa-amylase. Hard water is geen handicap voor het brouwen van een goed glas bier! Pils heeft zacht water nodig heel veel andere bieren zijn juist gebaat bij een wat harder water.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #17 Gepost op: 04-02-2008 21:20 u »
Ik moet zeggen dat mijn laatste bieren waar ik CalciumSulfaat aan heb toegevoegd een stuk strakker, zuiverder en bitterder smaken dan vorige brouwsels... dus tot nu toe geen negatieve smaak-ervaringen met brouwzouten, alleen maar positieve :duimop:.

Amersfoorts kraanwater heeft 35 mg/l calcium en dit is toch wel aan de lage kant... ongeacht wat er nog aan mineralen in de mout zit.

MO, ik stel voor dat je het resultaat zelf ga oordelen op het ONK :biersmile:. Zolang je iets niet in de praktijk geprobeerd heb blijft het lastig oordelen, is mijn motto :weetbeter:.

Tags: brouwzouten