Gistcellen tellen

Gestart door Batavier, 27-01-2008 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Batavier

Ik heb via markplaats een microscope gekocht nieuw in de doos voor  € 75,=
Het is een Bresser Biolux AL. Met een camera en software voor op de PC.
De microscope in natuurlijk niet van professionele kwaliteit maar ik ben best tevreden over het resultaat. Om te testen heb ik een Thoma telkamer geleend en het resultaat zie je hier onder.

Door het oculair zie je alle scherper maar via de PC telt het makkelijker.
De vergroting gaat tot 1280x wat meer dan voldoende is voor het tellen.

Ik ga nu wat experimenteren met giststarters.
o.a.:
-   met of zonder gistvoeding
-   met of zonder beluchten.
-   

De resultaten kan ik nu kwantificeren.

Ik ga.nu zelf een telkamer aanschaffen en de daarvoor benodigde dekglaasjes.
De dekglaasjes moet ik kopen per 100. Deze zijn vrij kostbaar, ca. € 55 / 100 stuks.
Zoveel heb ik er niet nodig. Ik kan ze goed reinigen.
Ik weet niet of iemand ze ook gebruikt zodat we wat kunnen regelen.

Ik heb op het forum gezocht naar pitch rating, en hele klus.
Hierbij kom ik wel wat getallen tegen maar die verschillen nog al.
Voor Wyeast b.v. 15 miljard cellen op 10 liter wort met een sg van 1065.
Waar kan ik deze gegevens vandaan halen?

vergroting 1280x


vergroting 640x


Oscar

Die foto's zijn van erg goede kwaliteit voor je hobby ! Super hoor  :duimop:

Edgar

Leuk man, een collega! Je hebt maar één dekglaasje nodig voor een telkamer. Althans de mijne is goed herbruikbaar. Ze zijn veel dikker dan gewone dekglaasjes.



Voor een richtlijn voor pitching rates kan je op de Wyeast site kijken naar hun pitching rate calculator of op die van Jamil Zainasheff (www.mrmalty.com). 1 miljoen cellen per ml per graad Plato oor bovengisters wordt als vuistregel gezien, maar grote variaties zijn mogelijk.

Eduard

Awr, ik ben jaloers. Goede koop, Batavier!

Zainasheff is een opkomende ster in de literatuurwereld van hobbybrouwers, maar vergeet ook vooral ons aller eigen Adrie niet. Hij heeft een zeer interessant artikel geschreven over giststarters: http://home.tiscali.nl/adrieotte/wp/giststarter.htm

Hier vind je ook veel relevante getallen omtrent het aantal benodigde cellen voor bepaalde hoeveelheden wort. Overigens, verder heb je nog een soort indicator nodig, een vloeistof die dode celllen een andere kleur geeft zodat je de verhouding dode:levende cellen in de gaten kunt houden.

Edgar

Methyleenblauw heet dat spul. Hoewel: in een verse starter heb ik nooit veel dood spul aangetroffen. Het is wel handig als je bijvoorbeeld een gistkoek of een oude slurry wil gebruiken.

RobinB

Ziet er erg goed uit!
Misschien toch nog eens op marktplaats kijken, das geen geld wat je ervoor betaald hebt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.