Ik wil rekenen

Gestart door Bierke, 21-01-2008 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 22-01-2008  16:34 uDat zie je toch?

De bovenste is inderdaad donkerder dan de onderste en de onderste is beduidend donkerder dan de bovenste.

Hopbier

Hopmans

Mmm, daar zit ook wel weer wat in.

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 22-01-2008  17:02 uMmm, daar zit ook wel weer wat in.

Die vlieg kan ook weinig kwaad. Zie http://www.uffelte.com/diatom09.TIF

HHopbier

Liemingbrouwer

Citaat van: Jacques op 21-01-2008  22:11 uZelf wil ik ook alles uitgerekend hebben, maar niet met pen en papier.
Met brouwsoftware is niets mis hoor. Hoef je niet allerlei moeilijke formules door te reken met de mogelijkheid dat je ergens een rekenfout maakt. Van formules leer je niet zo veel. Ik hoef ook niet te weten hoe een auto precies werkt om naar mijn werk te rijden.

Waarschijnlijk heb je plezier in het ontrafelen van een puzzels. Iedereen zijn hobby. Veel plezier met het rekenen.

Jacques;
Ik reken ook niet met pen en papier hoor... een heel eenvoudig blaadje in excel en rekenen hoeft eigenlijk al niet meer.
Ook software op de keper beschouwd, maar hier zie je alles wat je doet en ben je er vlugger achter als je moet bijsturen.
Ook het opstellen van een nieuw recept zal na een tijdje vlotter gaan.

In België moet je wel wat techniek van de auto kennen hoor, bij het afleggen van uw rijbewijs zitten er technische vragen, zelfs onder de motorkap.

Maar je ziet hoe een contradictie direct, op één dag, een heleboel reacties kan losweken.

Hopmans

CiteerIn België moet je wel wat techniek van de auto kennen hoor, bij het afleggen van uw rijbewijs zitten er technische vragen, zelfs onder de motorkap.
Dat is hier ook al een paar jaar.

 :degroeten:

Ronnie

Citaat van: Drents Hopbier op 22-01-2008  17:38 uDie vlieg kan ook weinig kwaad. Zie http://www.uffelte.com/diatom09.TIF

Hopie & Hopbier, wat worden de volgende avatars? iets met fractalen?

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 22-01-2008  18:59 uDat is hier ook al een paar jaar.

Dan zou ik niet voor een herexamen slagen. Ik weet eigenlijk niet hoe die kap opengaat.

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-01-2008  20:01 uHopie & Hopbier, wat worden de volgende avatars? iets met fractalen?

Diatomeënaarde wordt wel gebruikt als filtratiemiddel (kiezelguhr), ook in de bierbrouwerij. Mijn plaatje is een foto gemaakt met een electronenmikoskoop. Hoppie heeft er iets mooiers van gemaakt.

Hopbier

Bierke

Euh Liemingbrouwer,

Hoe eenvoudig is jouw rekenblaadje dan wel? Want ik wil het hele 'recept'-gebeuren wel héél graag zelf en kort op de bal kunnen sturen?
Dat is nu net iets wat ik onder de knie wil krijgen!

En natuurlijk wil ik brouwen, brouwen en nog eens brouwen! Maar rekenen hoort er toch bij om een bier perfect een tweede keer te kunnen brouwen, niet?

Groetjes,
Bierke

Liemingbrouwer

Dat is redelijk eenvoudig, ik heb een blad toegevoegd dan kun je er wat mee rommelen.
Ondervinding speelt natuurlijk ook een rol, zo weet ik niet eens hoeveel mijn brouwzaalrendement is.
Ik hoef dat ook niet te weten, gewoonlijk kom ik net de hoeveelheid liters uit die ik wou en is het eind sg altijd redelijk in de buurt.
Ik zal wel de enige hier zijn die op deze manier recepten maak.

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 22-01-2008  09:17 uHelemaal mee eens. Niet doen, niet proberen, ga liever brouwen.

Alles tot op de puntjes berekenen neemt trouwens ook een hoop weg van de lol van het brouwen, van het Fingerspitzengefühl, van de kunst van het brouwen.

Mocht je het toch willen: er zijn veel teveel onzekerheden die je als hobbybrouwer niet weg kunt nemen om betrouwbaar te kunnen modelleren. Denk alleen al eens aan de tientallen verschillende moutsoorten met hun verschillende eigenschappen (enzymconcentraties, eiwit- en zetmeelgehalten, verdeling wel- en niet-vergistbare suikers, verdeling suikers/zetmeel). En dan nog de verschillende bewaarcondities bij de winkels en bij de brouwers thuis. De temperatuurverdeling in de beslagketel, de foutenmarge van de thermometer. Het is een nachtmerrie.

Een deel van de lol van het brouwen is voor mij ook dat eruit komt wat je voorspeld hebt. Als bovenstaande van Adrie waar is dan zou dat betekenen dat het niet veel zin heeft om de zoetheid van je bier te sturen met je maischschema of beslagdikte omdat de invloed hiervan zou verdwijnen in de afwijkingen. Mijn vraag blijft nog steeds of die variaties werkelijk zoveel invloed hebben of dat dit meer een voorgevoel is. Ik weet bijvoorbeeld dat Triple-W een recept heeft voor een zwaar bier, genaamd "Walleys". Hierbij wordt slechts enkele minuten op 63 grC gemaischt, met als resultaat een zoet zwaar bier. Dat was toch redelijk reproduceerbaar. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.
HansH. 

Bierke

Hoikes,

Beste Liemingbrouwer,
Ik ga direct naar jouw brouw-rekenblad kijken!
Alvast bedankt!

Beste HansH, ik ga volledig akkoord dat er door het gevolgde maischschema het brouwen nog steeds een deel mysterie bevat. En 't is eigenlijk frappant dat het blijkbaar zo moeilijk is om dat softwarematig vast te leggen. Best leuk dat er nog iets is wat niet door 'formules' gevat kan worden!

Groetjes,
Bierke

Oscar

Citaat van: Bierke op 22-01-2008  22:45 uEn 't is eigenlijk frappant dat het blijkbaar zo moeilijk is om dat softwarematig vast te leggen.

Dat is helemaal niet zo frappant, want de variabelen zijn gewoon te groot en daardoor zou je aan de gebruiker te veel eigen input moeten vragen wat weer te lastig is want die moet dan weer gaan meten..

Bierke

Hoi Oscar,

Je hebt gelijkt, men zou van de gebruiker teveel variabelen moeten vragen.
Toch leuk dat er rond brouwen ook nog een beetje mysterie hangt, niet?

'k heb ondertussen het rekenblad van Liemingbrouwer even afgedrukt met de formules zichtbaar. Even uitpluizen of ik er wat wijzer uit geraak.

Groetjes!! :hoera:
Bierke

Jacques

Citaat van: Liemingbrouwer op 22-01-2008  18:57 uJacques;
Ik reken ook niet met pen en papier hoor... een heel eenvoudig blaadje in excel en rekenen hoeft eigenlijk al niet meer.
Ook software op de keper beschouwd, maar hier zie je alles wat je doet en ben je er vlugger achter als je moet bijsturen.
Ook het opstellen van een nieuw recept zal na een tijdje vlotter gaan.

In België moet je wel wat techniek van de auto kennen hoor, bij het afleggen van uw rijbewijs zitten er technische vragen, zelfs onder de motorkap.
Citaat van: Hopmans op 22-01-2008  18:59 uDat is hier ook al een paar jaar.

Via brouwsoftware zie je nog sneller wat je moet bijsturen. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden als je zo in een auto kunt stappen en kunt wegrijden?

Die technische kennis die je in Nederland voor een rijexamen moet weten stelt niets voor. Het is zeker onvoldoende om ook maar iets van de moderne elektronica te begrijpen die er voor zorgt dat motor zo optimaal mogelijk functioneert. Soms heb ik overigens ook het idee dat veel automonteurs daar ook niets van begrijpen. Hoeft ook niet. Ze vervangen gewoon de hele boardcomputer!

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2008  22:10 uEen deel van de lol van het brouwen is voor mij ook dat eruit komt wat je voorspeld hebt. Als bovenstaande van Adrie waar is dan zou dat betekenen dat het niet veel zin heeft om de zoetheid van je bier te sturen met je maischschema of beslagdikte omdat de invloed hiervan zou verdwijnen in de afwijkingen.

Dat zeg ik niet. Uiteraard is het zo dat als je kort of helemaal niet maischt bij 62 graden je een zoet bier krijgt. Maar afhankelijk van een heleboel factoren kun je een vergistingsgraad van 60% of van 70% krijgen. Het gaat mij erom dat je een schijnnauwkeurigheid creëert waar mensen blind op gaan vertrouwen. Ik durf de stelling wel aan dat je je resultaat veel beter kunt sturen op basis van je ervaring (met name de ervaring met je installatie, maar ook met je mouten en methoden van gistbehandeling) dan op basis van een model.

Oscar

juist, zonder fingerspitsengefül kom je er niet bij bierbrouwen.. :brouwen:

SiriS

De drang om alles uit te willen rekenen is een fase die je als amateur brouwer moet doorstaan, uiteindelijk gaat dit wel weer over.

Groet, SiriS

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 23-01-2008  09:08 uHet gaat mij erom dat je een schijnnauwkeurigheid creëert waar mensen blind op gaan vertrouwen. Ik durf de stelling wel aan dat je je resultaat veel beter kunt sturen op basis van je ervaring (met name de ervaring met je installatie, maar ook met je mouten en methoden van gistbehandeling) dan op basis van een model.

Hier geeft een programmamaker mij eigenlijk gelijk, ik vertrouw dus niet op die schijnnauwkeurigheid en wil het zelf uitgerekend zien.
Zien wat er gebeurt als je één factor veranderd en dan het resultaat ook zien veranderen zoals je wou geeft een geweldige voldoening, geloof mij maar.
En natuurlijk heeft Adrie gelijk als hij zegt dat ervaring een van de grootste coëfficiënten is die je nodig hebt om bier te brouwen.
Logisch gevolg is dan ook; de nieuwelingen, de nabrouwers (halen recepten letterlijk van het net of een boek), de steeds dezelfde recepten brouwers en de gemakzuchtigen hebben dus brouwsoftware nodig om aan een deftig biertje te geraken. Niemand hoeft zich hier geviseerd te voelen hoor.

Ik begin in onze maatschapij een grondige hekel te krijgen aan alle soorten dingen die vanalles voor mij doen zonder dat ik dat opgedragen heb.
Als voorbeeld neem ik een auto, vroeger kon je al eens mooi door een bocht driften, de wagen gecontroleerd laten slippen enz. Probeer dat maar eens met een moderne wagen, gaat gewoon niet meer, de boordcomputer doet heel de kerstboom op het dashboard flikkeren en verhinderd zelfs dat de wagen uitbreekt laat staan driften.
Al die dingen hebben een naam ABS ASR ERS  en zo zijn er nog wel een paar.


RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 23-01-2008  19:27 uHier geeft een programma maker mij eigenlijk gelijk, ik vertrouw dus niet op die schijnnauwkeurigheid en wil het zelf uitgerekend zien.

Of je nu zelf rekent of een excelsheet (of evt een programma) het laat berekenen, veranderd natuurlijk niks aan de schijnnauwkeurigheid...

Hopmans

Nee, inderdaad.

Brouwkunst, daar gaat het om.
Vakmanschap, ervaring, gevoel voor hygiëne.

 :brouwen:

Menno

Inderdaad! Een telraam en een calculator zouden in alle gevallen hetzelfde resultaat moeten geven: 2 + 2 = 4!  ;)

Hopmans

Maar dan komt het...

Bier maken die na één slok lekker is in plaats na 3 slokken om te wennen aan die lichte bijsmaak (lees gore infectie).

 ;D

Liemingbrouwer

Dan versta ik schijnnauwkeurigheid toch anders; je geeft in een softwareprogramma een aantal gegevens in en dat programma spuwt een recept uit.
Als je dan totaal niks van bierbrouwen kent ga je toch iets krijgen wat volgens deze gebruiker nauwkeurig is, maar eigenlijk maar schijn is.
Een doorwinterde brouwer zal direct zien dat er iets niet klopt en dit bier dus niet brouwen of het recept zelf aanpassen.

Kijk maar eens hoeveel recepten hier op het forum geplaatst worden met de vraag: Wat vinden jullie ervan.......
Meestal zijn dat recepten gegenereerd met een of ander softwareprogramma...
Soms zijn er recepten bij waarvan direct kan gezien worden dat het niks wordt, of er moet 't een en 't ander aangepast worden.
Dan spreek ik nog niet over de slechte bieren die gebrouwen worden zonder dat iemand er iets van weet.
En waarvan de brouwer niet weet hoe het komt dat zijn bier zo slecht is, en door het maken van het recept met software niet weet hoe aanpassingen te doen om het bier te verbeteren.

Oscar

Citaat van: Liemingbrouwer op 23-01-2008  21:37 uMeestal zijn dat recepten gegenereerd met een of ander softwareprogramma...

Een programma met een recept generator is er nog niet... dus dat recept is of overgetypt, geïmporteerd of zelf ontwikkeld door de brouwer.


Citaat van: Liemingbrouwer op 23-01-2008  21:37 uDan spreek ik nog niet over de slechte bieren die gebrouwen worden zonder dat iemand er iets van weet.

Een lid van ons gilde had laatst een bier met 40% Special B gemaakt, hoe verzin je het  :ziek:..en ik maar roepen "kijk op het forum"...  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.