Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flessenschoonmaakinstallatie  (gelezen 13732 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Flessenschoonmaakinstallatie
« Gepost op: 19-01-2008 21:10 u »
Flessen wassen is steeds een hele klus.
Met deze installatie haal ik 25 30 seconden doorlooptijd per fles indien de flessen uitgespoeld waren na gebruik.

De sequentie om flessen schoon te maken gebeurt in 3 hoofdstappen:

1) Alkalisch reinigen: een JET spuit een rondpompende 1% alkalische oplossing van 55C in de fles.
30 sec bij 55..65C geeft een afdoend resultaat bij flessen die na de consumptie even gespoeld werden. Indien de fles inwendig sterk vervuild is (schimmels en/of slakkeneieren) dan dient ze eerst gespoeld op de krachtige JET met water van de rechtse bak.

Daarom is het nuttig, om te vermijden dat de alkalische reiniger verontreinigd raakt steeds eerst de fles visueel te inspecteren, zodat eventueel eerst een waterspoeling kan gedaan worden.

2) Spoelen met kraantjeswater via een JET straal (dat is de voorloper van een Blast), 2 sec volstaan.

Rechts ervan in die bak ziet u 2 badsponsen waartussen men de fles even kan draaien om eventueel de buitenzijde van flessen van stof te ontdoen.

3) Spoelen met Oxonia oplossing 0.1% 20C (eventueel sulfiet oplossing) dit gebeurt in een Avinatore een flessenspoel toestelletje.
Vandaar gaan de flessen naar het druiprek.

Cyclustijd: 30 sec/fles: terwijl men een fles spoelt met JET (kraantjeswater) en vervolgens ontsmet met Avinatore en in druiprek zet, wordt in de linkerbak de alkalische reiniger gespoten. Om dat te tonen heb ik een fles uit wit glas genomen.

De installatie is gemaakt met een dubbele aanrechtbak (inbouwtype voor onderbouw, schroothandel). Heb dit in goedkope houten meubelplaatjes-frame ingebouwd. Onderaan zit een wasmachine pompje (ook van schroothandelaar). In het stopselgat van de rondpompende alkalische reiniger zit een buis van diameter 32 mm, hoogte 70 mm. Daarin stop ik een prop aquariumwatten die dienstig is als filtertje voor als gebeurlijk brokjes rondcirculeren. Vr de vloeistof aan de jet komt is er ook nog een T-stuk met platgenepen stukje inox buis dat een deel vloeistof horizontaal in de reservoirbak (aanrechtbak) spuit. Hierdoor krijgt de vloeistof in de bak een circulaire rondstroming opdat de temperatuur zich goed verdeelt, EN hierdoor zamelen gebeurlijke brokjes en friemeltjes vuil of glas zich in het midden van de bak en komen niet in circulatie.

Foto's:

De linkerzijde van het dubbele aanrecht: rondcirculerende alkalische reiniger, via een JET spuiter wordt de reiniger in de fles gespoten. Rechts zie je het verwarmingselement.

De thermosstatische sturing met daaraan het verwarmingselement komt van een goedkope frietketel (Aldi). Voor 60C werkt deze op haar sokken. Voor de bevestiging is een Inox plaatje gemaakt waarover de sturing schuift. Een lipje op die beugel drukt een microswitch in (beveiliging).

De Jet voor waterspoelen in de rechtse bak.

Zicht op de hele kast met aanrechten:
   Linkse bak  = alkalische reiniger die rondpompt.
   Rechtse bak = waterspoeling en sponsen om fles tussen te wrijven.
   Op het front zie je een schakelaar voor de pomp en een thermometer voor de alkalische reiniger.
   Achteraan de bak zit ook een stopcontact voor het verwarmingselement

Onderzicht: rechts zie je de pomp (sloop uit oude wasmachine). Het rooster schermt de pomp en bekabeling af tegen aanraken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jacob

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Vader Jacob
Re: Flessen schoonmaak installatie
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2008 22:25 u »
Hoi Ron,

Ik vind het een mooi apparaat. Het is alleen jammer dat dit ook weer zoveel ruimte inneemt.
Voor de rest vind ik hem prachtig.

Jacob

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2008 23:56 u »
Het is inderdaad een mooie installatie, en een verademing wat betreft schoonmaken.
Ik heb helaas niet de discipline om mijn flessen om te spoelen als ik aan het bier zit, en daarbij gaan
commerciele flessen in hetzelfde krat.
Ik ben dus aangewezen op mechanisch reinigen.  :-\

:)

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2008 10:04 u »
Het is alleen jammer dat dit ook weer zoveel ruimte inneemt.

Die plaats is zowat bij iedereen het probleem. Dat staat alleen in de garage (of bij vrienden) wanneer die klus moet gebeuren.
Bergplaats is het tuinhuis waar alles gestapeld wordt, inox fusten en kookketel stonden op de grond, nu staan ze op dat ding, en daarbovenop de stoelen met branders. Kan nog altijd het tuingerief, de grasmaaier en de fietsen zetten.

Offline bartbier

• Vol lid
Re: Flessenschoonmaakinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2008 21:10 u »
Gerieflijk ding waarschijnlijk.
Ontsmetten met een 0.1% oxonia zou ik persoonlijk niet aandurven, 0.5% lijkt me toch het minimum.
Welke alkalische reiniger wordt er hier eigenlijk bedoeld, is er een bepaalde handelsbenaming?

Offline Bierke

• Senior lid
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2008 20:53 u »
Hoi Ronnie,

Ik ben ook al eens aan het denken geweest om zo'n spoelinstallatie te maken.
Maar tijd ontbreekt me momenteel.

Als ik het goed lees spoel je dus eerst alkalisch (met chemipro of zo bijvoorbeeld). Je spoelt ook om met water. Waar ik welke bak spoel je dan met sulfiet (ontsmetten)?

En na met sulfiet ontsmet te hebben is het dus niet meer nodig om nog eens met water na te spoelen?

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2008 10:24 u »
Als ik het goed lees spoel je dus eerst alkalisch (met chemipro of zo bijvoorbeeld). Je spoelt ook om met water. Waar ik welke bak spoel je dan met sulfiet (ontsmetten)?En na met sulfiet ontsmet te hebben is het dus niet meer nodig om nog eens met water na te spoelen

Eerst visuele inspectie en indien nodig waterjet (voor flessen die voorheen vergeten te spoelen na consumtie..)

nmaal om de +/- 3 jaar, wanneer het nodig blijkt, weken de flessen vooraf eens 1 uur in een bad met zuurreiniger om te ontdoen van  biersteen film. (PHO-Cid: http://www.hysop.be/hygiene/phocid.pdf   )

Dan Jet of Blast met rondpompende Alkalische reiniger kan met Chempro, Chemipro enz.. Ik heb ook nog Calgonite DA gebruikt. Sedert jaren gebruik ik DM-CID, 1 % zie http://www.hysop.be/hygiene/dmcid.pdf  en http://www.cidlines.com/home.asp per jerrycan 30L bij verkoper landbouwproducten. We kopen dat met 3 samen aan.

Na de alkalische een korte pscht spoeling met kraantjeswater op die Jet of Blast.

Vervolgens een Pscht, pscht op een avinatore dompeltoestel. Die staat niet op de foto, deze staat op het droogrek gezet.
zie ook http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=914&xin=1&src=spoelapparaat&dt=21   en  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,250.msg2034.html#msg2034
met wel degelijk een 0.1 % Oxoniaoplossing, dit is geen alkalisch produkt!, het is een finale ontsmetter op basis van perazijnzuur en zuurstofwater. U hoeft dit niet na te spoelen, gewoon laten uitlekken.

http://www.bf-group.nl/userfiles/File/P3-oxonia~PIB~NL~NL.pdf?PHPSESSID=229a0a356c2abdbe16ffbadd1aadbb2d

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2008 18:20 u »
Op de Franse hobbybrouwers site een flessenwas (spoel) installatie gezien.
Op de 2de bladzijde van deze draad vind je de mooiste foto's die veel zeggen.

http://www.brassageamateur.com/forum/ftopic76-5295-0-t-a.html

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2008 18:43 u »
Hallo

Hoe schakel je dat ding aan en uit.
Mijn Frans is niet zo best.

Groet, Jelle

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2008 18:53 u »
Hoe schakel je dat ding aan en uit.

Zal wel ergens een switch zijn, is z'n voorlopige opstelling. Telkens 8 flessen afnemen, naar droogrek en de volgende.
Kijk ook naar de links, er zit een NL'se tussen, er wordt dus duidelijk op mekaars sites gekeken vooral door de franstalige Belgen die wat NL's verstaan, maar die gasten melden zich nooit aan.
De constructeur van die spoeldinges is een Elzasser (Straatsburg) en die verstaan makkelijker onze taal omdat ze ook Duits praten.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2008 23:01 u »
Hallo Ronnie,

Wat een mooi apparaat :duimop:, bijna de benaming hobbybrouwen voorbij. Ooit ook met iets dergelijks voor flessenwassen in sequentie bezig geweest maar houdt het voorlopig maar gewoon bij de Hobbart vaatwasstraat van de mensa, kost mij ook minder geld ;)

Grtz, Stefan

Offline Adrianus Tripel

• Vol lid
  • Een dag zonder bier is als een kind zonder lach
    • Bergsche Bierbrouwers Gilde
« Reactie #11 Gepost op: 30-04-2008 22:41 u »
Hoi Mede B(R)ouwers,

Eigenlijk moet ik je een milieudelinquent noemen. Met al die chemicalien. Ik maak mijn flessen al jaren schoon met gewone soda. Flinke hand soda in een grote pan. Flesjes erin en vol laten lopen. Verwarmen naar 55C. Kwartiertje laten staan. Flessen schoonspoelen en etiketten uit het sodawater vissen. Pan leeggooien en uitspoelen. Daarna een paar centimeter water in en rond de flesjes in dezelfde grote pan en met deksel 15 minuten koken. Af laten koelen en leeggooien. Klaar om te vullen. Milieubelasting is dan ook minimaal.

Kan in jouw opstelling ook gebruikt worden. Probeer het eens en laat het ons weten.

Groeten
Ad

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2008 23:36 u »
Milieubewust? Je kookt je flessen 15 minuten, dat is pure energieverspilling!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2008 23:52 u »
dat is pure energieverspilling!

En tijdverspilling en ook nog eens niet nodig.... Ik sta altijd verbaast wat mensen al niet doen om hun flesjes schoon te krijgen. :D :brouwen:

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2008 10:25 u »
Milieubewust? Je kookt je flessen 15 minuten, dat is pure energieverspilling!

Volledig mee eens. kunnen we nog lang over discussieren. Kan alleen uitgekiend via tot op het bot uitrekenen van alle versies: wat kost aanmaak, transport en energie en nadien het verdund afval lozen en waterzuiveren eer je x flessen schoongemaakt hebt.

Ik ben zeer milieubewust, denk ik toch, heb echter een fanatiekeling al bezig gezien met langdurig vanalles koken en veel energie daarmee te gebruiken. Diezelfde persoon wilde ook geen leidingwater gebruiken: hij had een filterinstallatie op regenwaterput die om de haverklap vervangen moest worden (energie voor aanmaak en afvalverwerking van die filter = ??).

Tenslotte is hij voor alle drinkwater en etensbereiding om gezondheidsredenen moeten omschakelen op flessenwater omdat ie geen leidingwater meer had!

Offline Adrianus Tripel

• Vol lid
  • Een dag zonder bier is als een kind zonder lach
    • Bergsche Bierbrouwers Gilde
« Reactie #15 Gepost op: 01-05-2008 12:23 u »
Ok, niet meer 15 minuten koken. Na soda en spoelen het bier erin? Volgens mij zijn dan de flesjes nog niet steriel.

Alle advies is welkom en geld besparen wil ik altijd wel.

groeten
Ad

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 01-05-2008 14:27 u »
Er is al eerder op gewezen dat flessen niet noodzakelijk steriel hoeven te zijn, als de flessen maar goed schoon zijn.
Daarom hamer ik er ook op om geen sulfiet te gebruiken. Sulfiet maakt namelijk niet schoon. Daarvoor kun je veel beter Chemipro Caustic, loog zelfs soda gebruiken. Controleer je flessen visueel goed. Kijk eens door de fles naar de bodem. Als die er niet brandschoon uitziet, zit je niet goed!

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #17 Gepost op: 01-05-2008 14:50 u »
Van sulfiet (+ citroenzuur) ben ik ook afgestapt. Het is een halfslachtige schoonmaakwijze uit een grijs verleden. Ik gebruik tegenwoordig loog (natronloog, in korrelvorm) samen met een scheutje chloor en daarmee krijg je alles wat leeft of ooit leefde kapot. Dus schimmelresten, gist, etc. En jezelf, dus daarom wel gezichtsbescherming dragen!

Als je loog in je ogen krijgt dan coaguleren er eiwitten. Dit is een soort van kettingreactie, dus 'even uitspoelen' volstaat niet. De werking zet onderhuids voort. Daarom, als 't mis gaat, goed en langdurig spoelen, en een arts waarschuwen!

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 01-05-2008 15:03 u »
Begrijp niet goed de hype rond sulfietwater.

Dat is toch nog nooit gebruikt om schoon te maken??

Zo wordt dat normaal gebruikt:
na "wassen" met alkalische reiniger oplossing even spoelen en nadien PSSCHT PSCHT met zo een dompeldinges (Vinamatore of zoiets) in sulfietwater 1 soeplepel per liter en mespunt citroenzuur.

Fles laten leeglekken en bottelen.
Bij mij en de meesten hier in mijn streek is die sulfietoplossing vervangen door Oxonia.
Chemipro OXY = ook OK maar laat droogvlekken na.

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 01-05-2008 19:00 u »
Ik spoel mijn uitgespoelde en gedroogde flessen een half uur voor het bottelen ook nog eens na met sulfiet. Ik heb er al eens aan gedacht om eens oxonia te proberen maar ik weet niet waar het te koop is, bij Brouwland ben ik het nog niet tegen gekomen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-05-2008 19:30 u »
Ik heb er al eens aan gedacht om eens oxonia te proberen maar ik weet niet waar het te koop is, ...

Wordt alleen verkocht in jerrycans 40 kg via P3 Henkel. Aankopen via via.. Want ze willen niet leveren aan partikulieren.
Heeft de club Demerdal (in vlier x root) dat niet per liter? Doen ze wel in Geel.

Ik heb ook een recept om oxonia zelf te maken hier ergens geplaatst. Kijk es met de zoekfunctie.
VT5 van Diversey Lever = +/- gelijkaardig kunt ge wel kopen als partikulier, per 40 kg ook...

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 01-05-2008 22:43 u »
Merci, ik heb het receptje gevonden.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #22 Gepost op: 16-06-2008 11:18 u »
Ik zag net op http://www.Brouwmarkt.nl/ onderstaand product. Kent iemand het? Gebruikt iemand het? Ervaringen?  :weetniet:

Vind het trouwens wel een duur speeltje...  :pan:

Zie ook: Maxi Wash elektrische flessenspoelmachine  ;)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 16-06-2008 11:58 u »
Begrijp niet goed de hype rond sulfietwater. Dat is toch nog nooit gebruikt om schoon te maken??

Nee, sulfiet doet praktisch niets, en met een beetje zuur erbij maak je SO2-gas vrij. En dat desinfecteerd.

Hopbier

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 01-12-2008 09:48 u »
.. Ik heb er al eens aan gedacht om eens oxonia te proberen maar ik weet niet waar het te koop is..

Hebben ze ook in de gilde van Geel, Olen en Vliermaalroot.