Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Thibolleke zit aan de ondergisters!  (gelezen 28961 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Thibolleke zit aan de ondergisters!
« Reactie #100 Gepost op: 12-11-2007 21:03 u »
Kan het niet zijn dat ze dat diepkoelen misschien nogal vroeg doen?

Dit gebeurt wanneer het bier is uitvergist tot s.g. 1006, niet zo vroeg lijkt me :D

Ja zoiets begreep ik er wel uit. Ik denk dat je naar andere dingen moet kijken als je gist niet wil uitgisten (hoe koud lager je? 6-8 weken is best lang, maar echt niet extreem voor een ondergister. Eerder een minimum! Maar als de gist bij die temperatuur niets meer doet moet je die gist anders behandelen. Was je gist écht wel in goede conditie?) Wij hebben het natuurlijke lastiger dan de grote brouwerijen die het bier gistvrij kunnen maken door filteren. Het is dus een kwestie om je gist heel goed te kennen. Als je weet dat je gist niet helemaal uitvergist, zou je dat ook kunnen oplossen door helemaal geen suiker toe te voegen tijdens het bottelen bijvoorbeeld.

Tijdens die 6-8 weken gebeurt er nog wel iets maar toch niet helemaal wat ik wil zien. Ik heb al verschillende gisten geprobeerd op mijn methode en alle bieren waren aan het einde van het lageren goed gesatureerd en zijn allemaal nog een klein beetje (misschien 0,5 s.g.) verder vergist in de fles. Alleen bij het bier waarbij het s.g. een week lang rond de 10 graden niet verder zakte (1012) is het in de fles fout gegaan, hier had ik geen warme navergisting ingelast.

Omdat mijn bieren na de koele gisting/lagering toch op buitentemperatuur worden opgeslagen wil ik 100% zeker zijn dat het bier bij die temperatuur niks meer doet, gewoon omdat ik teveel koolzuur een van de ergste fouten vind in een biertje (het verziekt voor mij de smaak totaal).

Mijn ervaring is gewoon dat ondergisters moeite hebben met die laatste 2 puntjes (van 1012 naar 1010) en dat daarvoor een paar dagen rond de 15-17 graden de ideale oplossing is. Omdat bij een lange lagering dit er niet echt vanaf gaat. Ik lager meestal wel redelijk koud, rond de 2-3 graden. Dit geeft de eerste 3/4/5 weken (afhankelijk van de gist) nog een lichte activiteit in het waterslot. Daarna gaat het bier lucht aanzuigen en dan is het tijd om te gaan bottelen.

Ik denk overigens echt niet dat bij een temperatuur van zo'n 15-17 graden (waar ik langzaam naartoe ga en dan meteen weer langzaam koelen) en een vergisting van 1 of 2 puntjes een te fruitige smaak krijgt. Mijn laatste pils (die heb jij nog staan als het goed is) vind ik zelfs te clean van smaak en mag van mij nog wel 1 of 2 graadjes warmer vergist worden. Ik raad je wel aan om nog een paar weekjes te wachten met het proeven van mijn laatste pils want hij is nogsteeds wat jong.

Hoe krijg jij het voor elkaar om een ondergister volledig uitvergist te krijgen dan Edgar?

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #101 Gepost op: 12-11-2007 21:32 u »
Dit gebeurt wanneer het bier is uitvergist tot s.g. 1006, niet zo vroeg lijkt me :D

Nou ja, dat ligt eraan hoe lang dat duurt. 1.006 is erg laag trouwens, droog biertje!

Citaat
Ik denk overigens echt niet dat bij een temperatuur van zo'n 15-17 graden (waar ik langzaam naartoe ga en dan meteen weer langzaam koelen) en een vergisting van 1 of 2 puntjes een te fruitige smaak krijgt. Mijn laatste pils (die heb jij nog staan als het goed is) vind ik zelfs te clean van smaak en mag van mij nog wel 1 of 2 graadjes warmer vergist worden.

Nog maar eens: de ene gist is de andere niet maar ik neig dit toch te betwisten. Zo clean vond ik je pils niet (die ik proefde op de HB dag) maar smaken verschillen en ieder z'n meug natuurlijk. Ik zal er goed op letten bij het proeven!

Citaat
Ik raad je wel aan om nog een paar weekjes te wachten met het proeven van mijn laatste pils want hij is nogsteeds wat jong.

Nogal wiedes ;D niet lang genoeg gelagerd!

Citaat
Hoe krijg jij het voor elkaar om een ondergister volledig uitvergist te krijgen dan Edgar?

Goede band opbouwen met je gist dan doet 'ie alles voor je :) maar ik vergist op een graad of 9-10 voor ongeveer twee weken, hevel over, laat het bier dan nog op die temperatuur staan totdat de activiteit duidelijk afneemt (kan nog twee weken zijn of een maand), en koel dan langzaam naar een graad of 4-5. Dan kan het bier 2 tot 3 of zelfs een keer 6 maanden staan met heel langzame activiteit in het waterslot.
En dan is het klaar :D Ik ben dus nooit klaar binnen drie maanden.

Dat is een gist die geen diacetylrust vereist. Voor de Bavarian Lager is dat misschien anders hoor. Probeer 'm eens, die Czech Lager.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 12-11-2007 21:43 u »
Nou ja, dat ligt eraan hoe lang dat duurt. 1.006 is erg laag trouwens, droog biertje!
Die vergisting duurt ongeveer een week of 2 bij 13 graden. Het bier is juist niet erg droog door die diacetyl.

Nog maar eens: de ene gist is de andere niet maar ik neig dit toch te betwisten. Zo clean vond ik je pils niet (die ik proefde op de HB dag) maar smaken verschillen en ieder z'n meug natuurlijk. Ik zal er goed op letten bij het proeven!
Die pils was al een oude, die smaakte totaal anders. Mijn laatste pils vind ik heel clean.

Ik zal in de toekomst zeker nog eens de czech pils gist proberen in een pils maar ik heb eerst nog een munich lager gist liggen die ik wil proberen.

Mijn ervaringen zoals ik eerder noemde waren niet alleen met de bavarian lager maar ook met de Urquell lager en Bohemian lager. Ik zal eens kijken hoe de munich lager zich zal gedragen. Ik doe toch ook zo veel mogelijk mijn best om veel verschillende ondergisten te proberen dus dat maakt het lastiger om een bepaalde gist te leren kennen.

:degroeten:
Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #103 Gepost op: 12-11-2007 21:44 u »
Goede band opbouwen met je gist dan doet 'ie alles voor je :) maar ik vergist op een graad of 9-10 voor ongeveer twee weken, hevel over, laat het bier dan nog op die temperatuur staan totdat de activiteit duidelijk afneemt (kan nog twee weken zijn of een maand), en koel dan langzaam naar een graad of 4-5. Dan kan het bier 2 tot 3 of zelfs een keer 6 maanden staan met heel langzame activiteit in het waterslot.
En dan is het klaar :D Ik ben dus nooit klaar binnen drie maanden.

Dus stel daarna zet ik hem op vat. Kan ik die dan de week erop leegtappen? Wanneer ik dus geen bottelsuiker zou gebruiken. Of met bottelsuiker, tappen vanaf de hergisting inorde is?
Of moet een pils ook nog een paar maanden rijpen op fles/ fust?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #104 Gepost op: 12-11-2007 22:25 u »
Goeie vraag. Eerlijk gezegd, vind ik in het algemeen dat ook op fles nog zeker een maand of twee nagisting/rijping (op koele kamertemperatuur) het bier verbetert. Vanaf fust, dus na de lagering, denk ik inderdaad dat je 'm kunt drinken. Als je heel koud en heel voorzichtig hevelt zit 'ie inderdaad vol koolzuur en heb je bijna niets extra nodig, al zou ik er nog iets extra koolzuur inpersen vanuit de fles.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #105 Gepost op: 12-11-2007 22:30 u »
Misschien krijg je een gist die beter met lage temperaturen kan omgaan als je de starter maakt op een lagere temperatuur. Ondergiststarters maken op kamertemperatuur is immers niet logisch...

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #106 Gepost op: 13-11-2007 19:33 u »
Hier nog even een foto van de vergistingsopstelling:

Ik heb nog niet gelagerd, nog geen tijd voor gehad. Druk met de examens bezig.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #107 Gepost op: 18-01-2008 22:10 u »
Blijkbaar heb ik niet meer upgedate.
Van het gistingsvat naar de lagerfles.
En vandaag van de lagerfles naar 2 partyvatjes en 3 bakjes bier.
Na de hoofdgisting was het SG 1013. En na de lange, warme (10°C) lagering was het SG 1010.
Hiermee bekom ik een alcohol van 4,9 % alc vol.
Het bier staat nu te hergisten op kamertemperatuur.

Zover de update.

Tags: