Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Korrelgist als Backup  (gelezen 9770 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Korrelgist als Backup
« Reactie #50 Gepost op: 11-01-2008 14:52 u »
Da's een feit Caspar. Ik overdreef een beetje om aan te geven dat die term soms nogal makkelijk gebruikt wordt (men proeft overal gistprofielen alsof het niks is), terwijl het volgens mij in veel gevallen verdraaid lastig is om bij het proeven van één bier een gistprofiel te herkennen. De term slaat naar mijn idee op een verzameling eigenschappen van een gist die niet alleen smaken/geuren, maar ook vergistingseigenschappen omvat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #51 Gepost op: 11-01-2008 15:46 u »
Het is allicht waar, dat gistprofiel niet zomaar te herkennen is in een bier. Maar ik heb wel eens bieren gebrouwen met Chimay of Westmalle gist, en meteen iets herkende, terwijl het totaal andere bieren waren dan het origineel.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #52 Gepost op: 11-01-2008 16:22 u »
Da's een feit Caspar. Ik overdreef een beetje om aan te geven dat die term soms nogal makkelijk gebruikt wordt (men proeft overal gistprofielen alsof het niks is), terwijl het volgens mij in veel gevallen verdraaid lastig is om bij het proeven van één bier een gistprofiel te herkennen. De term slaat naar mijn idee op een verzameling eigenschappen van een gist die niet alleen smaken/geuren, maar ook vergistingseigenschappen omvat.
Het is ook maar een kwestie van definitie. Ik gebruik de term alleen maar om smaken en geuren aan te geven. Een bier vergist met bv. de Chimay gist kan ik in 9 van de 10 gevallen moeiteloos eruit halen. Voor mij betekent dat een duidelijk gistprofiel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 11-01-2008 18:48 u »
Nog even over T-58.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik raad de gist af in combi met sinaasappelschil.

:degroeten:

Tags: