Bier verkleuren

Gestart door -J DOPP, 14-01-2008 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Het lijkt me een enorme prestatie om dan nog groen bier uit je tapkraan te krijgen. Ik wil je niet ontmoedigen maar geef je weinig kans.

Adrie

Nou, dat chlorofylgroene bier waar ik het over had, had een paar jaar in flessen in een opslag gestaan en het bier was nog steeds groen. Met chlorofyl geef ik je wel een kans. Maar als je het gevonden hebt, meng dan gewoon wat chlorofyl in een flesje Amstel of zo, doe er weer een dop op en zet het flesje weg. Volg dan gewoon wat er gebeurt, dan weet je wat je in je fust kunt verwachten.

Jasperboe

Helaas hebben we niet zoveel tijd meer (we willen het feest in het 2e deel van maart houden). Nogmaals de vraag hoe kom ik aan dat chlorofyl (E140)?

De toko heeft dus alleen die JO-LA met E102 en E131. De natuurwinkel en de reformwinkel hebben geen kleurstoffen  :weetniet:

Oscar

http://www.food-info.net/nl/e/e140.htm

Zoals ik al zei: brandnetels gebruiken, die kun je gedroogd kopen bij de reformwinkel (schuin tegenover de toko).

Eduard

Mijn tip is om de kleurstof zo laat mogelijk toe te voegen. Als de vaten bier koud staan, de dag voor/van het serveren, ontlucht dan het vat, haal de stijgbuis eruit, voeg de benodigde hoeveelheid kleurstof toe, schroef de stijgbuis weer op zijn plaats, zet het vat onder CO2-druk en schud/rol.

Op die manier zal het bier waarschijnlijk wel de gewenste kleur hebben, en het is toch zo op. Veel succes ermee!

Adrie

Citaat van: Jasperboe op 22-01-2008  15:45 uNogmaals de vraag hoe kom ik aan dat chlorofyl (E140)?

http://www.industry.fagron.be/nl/5695?l=C

Jasperboe

Ghehe Oscar "zij"  :o      Ik heb dit aangepast, Jacques

Ik kan me voorstellen dat je wel een hoop brandnetels nodig hebt voordat 50 L groen kleurt?  :D

Hoe ontlucht je een fust zonder dat er veel bier uitspuit?

Jasperboe

Via Fagron (niet voor particulieren) ben ik bij mijn apotheker terecht gekomen en daar kan ik alleen "Chlorophyllum oleosum (E140)" bestellen. Ik vraag me af of dat hetgeen is wat wij zoeken.

Adrie

Dat lijkt mij gewoon chlorofyl. Als de E140 maar klopt.

-J DOPP

Als ik mezelf even weer kan vermengen in de discussie. Brandnetels, zoals Jasper "zij" al, je zou heel veel ervan moeten hebben. Los van de prijs hiervan die ongetwijfeld hoog zal zijn, hoe zal dit de smaak beinvloeden. Geven brandnetels, vooral in grote hoeveelheid, niet een wrange, branderige smaak? En over chlorfyl, is dat niet hetgeen in de brandnetels die de groene kleur geeft? Of toch iets anders?

Jasperboe

Chlorfyl is gewoon bladgroen. alleen kan ik het niet vinden in de voor de consument verkrijgbare kleurstof vorm. De apotheker gaf aan dat ze er ook niet veel meer over kon vinden/vertellen.

Edgar

Citaat van: Adrie op 22-01-2008  15:30 uNou, dat chlorofylgroene bier waar ik het over had, had een paar jaar in flessen in een opslag gestaan en het bier was nog steeds groen. Met chlorofyl geef ik je wel een kans.

Dat kan gelden voor gefilterd bier, maar Jasperboe heeft het over bier dat na het kleuren 7 tot 8 weken lagert op fust. Ik neem aan ook nagist? Met alles wat er gedurende lagering en nagisting van ongefilterd bier gebeurt, vrees ik dat je de twee niet kunt vergelijken. Ik hoop het voor Jasperboe, maar ik vrees ervoor.

RobinB

Citaat van: Jasperboe op 22-01-2008  13:06 uWij hebben gisteren onze 2e batch voor 't St. Patrick's Day gebrouwen en tijdens het brouwen de 1e batch op fust gedaan met een kleurstof die we bij de Toko Het Oosten in het centrum van Enschede hebben gekocht.
De kleurstof is van het merk "JO-LA" en heeft de volgende ingrediënten:
Water, kleurstof E102, E131 voedingszuur E330, conserveermiddel E211

Moet het ook nog hergisten op het fust?
Gezien de (waarschijnlijk?) relatief kleine hoeveelheid zal het misschien meevallen maar:
CiteerE211: Natriumbenzoaat
Functie en eigenschappen
Benzoëzuur en benzoaten worden gebruikt als conserveermiddel tegen gisten en bacteriën in zure producten.

En de meeste bieren zitten wel onder pH 5 als ik me niet vergis...

-J DOPP

Dus: wat we hebben lijkt niet goed genoeg en wat we nodig hebben kunnen niet (op tijd) aankomen.

 :denken:

Daarom: brandnetels? Ik denk nee wegens smaakoverweging. Dus, dan rest het enige nog, pas net voor het begin van het feest de kleurstof toevoegen. Ons is het alleen onduidelijk hoe je dit moet doen. Mijn ervaring met fusten is dat, al gist je niet na, dat de druk enorm groot is, en als het je lukt om het iets open te krijgen spuit er altijd bier(schuim) mee uit en niet alleen lucht. Mis ik iets?

 samenvol (Deze mannen kunnen groen bier drinken, dat wil ik ook!!)

Pad

Citaat van: Adrie op 22-01-2008  15:06 uOoit is er een groen gekleurd bier op de markt geweest (lang geleden, ik weet niet meer hoe het heette)

Ik geloof dat dat bier Paranoia of zoiets heette...
Ik weet niet of het tegenwoordig nog op de markt is, maar volgens het etiket worden/werden alleen "natuurlijke" ingrediënten gebruikt.


Edgar

Ik zou het eens vragen op een Amerikaans forum. Ik weet niet of er Ierse thuisbrouwfora bestaan, maar daar maak je natuurlijk ook kans. Ik heb flink gezocht op het net, maar ik vind tot nu toe alleen beschrijvingen van hoe je het a-la-minute, dus in het glas, groen kleurt.

Eduard

Hoe kouder het bier, hoe minder wild het reageert als je het vat ontlucht. Probeer maar zo dicht mogelijk tegen de 0 graden aan te zitten. Wellicht overnacht op een balkon?

Edgar

Als je nu een beetje groene kleurstofoplossing in de CO2 leiding doet waarmee je het vat op druk zet? Zou dat kunnen?

JeroenCV

Citaat van: Pad op 22-01-2008  18:46 uIk geloof dat dat bier Paranoia of zoiets heette...
Ik weet niet of het tegenwoordig nog op de markt is, maar volgens het etiket worden/werden alleen "natuurlijke" ingrediënten gebruikt.



Paranoia was een of rood of groen bier. Het heette zo omdat je van te voren niet wist welke kleur er in je flesje zat. Je kreeg een donkere fles voor je neus en pas bij het inschenken werd de kleur duidelijk.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 22-01-2008  20:47 uJe kreeg een donkere fles voor je neus en pas bij het inschenken werd de kleur duidelijk.

Gek werd je ervan... :D

Adrie

Dat was hem inderdaad!

Jasperboe

Iemand nog ideeën over de kleurstof pas toevoegen als we het gaan tappen?

JeroenCV

Citaat van: Jasperboe op 23-01-2008  13:39 uIemand nog ideeën over de kleurstof pas toevoegen als we het gaan tappen?

Je kan natuurlijk ook een druppel of 2 in de glazen doen en daarbij tappen, je drinkt het toch meteen op?

Mijn tip: gewoon doen.

Oscar

Tsja, dan geef je ze een keuze: geel bier of groen bier?  ;D

Jasperboe

Het nadeel daarvan is dat je op een al redelijk chaotisch feest dat er ook nog eens bij hebt als organisator. Maar misschien is dat wel het beste. Chlorofyl is toch erg lastig aan te komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.