Bier verkleuren

Gestart door -J DOPP, 14-01-2008 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-J DOPP

Jasperboe en ik zijn bezig met het organiseren van een nieuw studentenbierfeest. Na het slagen van het Oktoberfest wilden we deze keer het oer-Ierse St. Patrick's Day gaan vieren, maar dan op z'n Amerikaans. Voor dit evenement wilden we doen zoals Amerikaanse krogen het doen, met groen gekleurde bier. Klinkt gek, en is echt niks voor het oog, maar wel geinig. Nou vroeg ik mij alleen af hoe wij het beste dat kunnen doen. Gewoon een kleurstof toevoegen lijkt mij het meest logisch, maar dan wanneer? Zou de kleur uitgisten als je het tijdens de hoofdgisting zou doen? Of tijdens de nagisting zelfs? Ik heb iemand ook horen zeggen dat je een goedje kan toevoegen aan de tapslang. (We gaan dus wel vaten gebruiken) Maar ik heb daar niks over kunnen vinden. Ook zie iemand, gooi gewoon een fles blue curacao in het vat, maar dat lijkt me zonde. Heeft iemand ervaring met het kleuren van bier?

Verder is ons recept een oer-saaie pilsener, dus heel licht om mee te beginnen.




William

Je kunt gewoon levensmiddelgoedgekeurde kleurstoffen kopen (bv Brouwland, misschien ook wel bij een toko). Ik zou 't na het navergisten toevoegen.

Gelukkig dat het bier licht gekleurd is want anders zou je met een blauwe kleurstof wel eens op groen uit kunnen komen.

René K

JeroenCV heeft eens een groen wibier gemaakt. Deze heb ik in Oss mogen zien en proeven.

Op het forum staat er wel een en ander over geschreven.

Misschien dat Jeroen hier zelf even tekst en uitleg kan geven over zijn werkwijze?


-J DOPP

Ach kijk 's aan. Ik trapte in de eeuwenoude val, in het Nederlands zoeken terwijl brouwlaan in het engels weergegeven wordt. Even veranderen, en hebben ze ineens wel kleurstof. :nut: Ik heb trouwens een tijdje zitten te zoeken voordat ik mijn eigen topic begonnen ben, en ik kan nog steeds niets over dat groene witbier vinden. Ik heb niet echt haast ermee hoor. :brouwen: Maar ja.

Eduard

Ik heb wel eens oranje bier gezien. Daarbij was aan het bier een rode kleurstof toegevoegd. Ik heb hetzelfde wel eens gedaan zo per glas, en het werkt prima. Één nadeel: de kleurstof tast de schuimstabiliteit aan. Aan de andere kant: doe lekker Belgisch en gooi een schuimstabilisator in je bier. Als het toch al niet meer Reinheitsgebot is, wat maakt dat dan nog uit  >:D.

Oscar

Citaat van: -J DOPP op 14-01-2008  19:54 uen ik kan nog steeds niets over dat groene witbier vinden.

Goed zoeken!

Link 1 : Een foto van de kleur van het bier (was blauw bedoeld, maar pakte groen uit)
Link 2 : Het recept

-J DOPP

Over de schuimstabiliteit: Bij een bier voor het Ierse feest dag hoort natuurlijk, veel Ierse mos!  ;D
                                   Maar misschien ook wat Kobalt denk dan maar.

En Oscar: Ik doe blijkbaar iets heel fout in mijn zoektermen, waarom heb ik dat niet kunnen vinden...  :denken:

En de reportage van JeroenCV: kan ik concluderen dat je meer kleurstof moet gebruiken dan je in de eerste instantie zou denken? (Omdat de kleur minder wordt op den duur?)
 

-J DOPP

Met Kobalt bedoel ik natuurlijk iets zoals Erbostabil, voordat ik een verhaal krijg over giftig dit en dat.  ;)

JeroenCV

U roept ik geef uitleg. In het topic dat J Dopp linkt heb ik al veel uitgelegd.

Ik was van plan om een blauw bier te brouwen.
Hiervoor heb ik bij de toko blauwe kleurstof gekocht geschikt voor voedingsmiddelen, niet op suikerbasis.

Ik heb hiervan heb ik in zes verschillende witbieren 1,2,3,4,5, en 10 druppels kleurstof toegevoegd. De 4,5, en 10 waren extreem blauw, te blauw voor wat ik wou. 3 was precies goed. Ik heb uitgerekend aan de hand van hoeveel bier ik in mijn lagering had hoeveel kleurstof ik toe moest voegen. Dit heb ik dus gedaan.
Resultaat schitterend blauw bier.

Volgende dag was het erg groen. Dus de kleurstof heeft zich omgevormd tot een andere samenstelling en die was groen. Ik verwacht, als chemicus, dat er een andere complex is gevormd (op molecuulniveau) en die kleurde groen in plaats van blauw.

Maar toch was het bier niet echt slecht van smaak.

Jasperboe

Sommige ervaren hobbybrouwers op dit forum zijn wel erg negatief over Iers mos:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2754.msg57040.html#msg57040
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2754.msg57061.html#msg57061

Ik weet dat men op dit forum niet te spreken is over Iers mos. Ik ben zelf dan ook geen voorstander.

Is dat ergostabil (lijkt wel erg op biostabil) ergens anders verkrijgbaar (in de buurt van Enschede) dan bij Brouwland, want bij Brouwland hebben ze het alleen in erg grote hoeveelheid. Kleurstof moet toch ook wel bij de (ambachtelijke) bakker te verkrijgen zijn?

Caspar

Ik snap wel dat Iers mos cool klinkt om te gebruiken op st Paddy day, maar het heeft totaal geen zin. Lager je bier een paar weken op 1 oC en het is ook kraakhelder. Qua smaak heeft het geen toegevoegde waarde, sterker nog er zijn inderdaad wat forummers die aangeven slecht bier te hebben verkregen door dit spul.

Adrie

Biergist produceert sulfiet en sulfiet werkt ontkleurend. Vandaar dat kleurstoffen wat van hun kleur verliezen of verkleuren na het toevoegen.

JeroenCV

CiteerKleurstof moet toch ook wel bij de (ambachtelijke) bakker te verkrijgen zijn?

Die is op suikerbasis, pas daar mee op ivm vergisten.

CiteerBiergist produceert sulfiet en sulfiet werkt ontkleurend. Vandaar dat kleurstoffen wat van hun kleur verliezen of verkleuren na het toevoegen.
Vandaar dat ik zo laat mogelijk de kleurstof toevoegd....toch te vroeg achteraf.

Jasperboe

Het laatste moment dat je de kleurstof kunt toevoegen is bij het doen van het bier in een fust (we willen tappen op St. Patrick's Day) alsnog na de hoofdvergisting (8 weken voordat we gaan feesten)??

JeroenCV

Bij mij was het in de flessen. Tot eergisteren (een na laatste fles geopend) nog perfect groen.

Jasperboe

Het probleem is dat er druk op het fust komt te staan, dus ik zie niet echt in hoe we daar (vlak voor 't tappen) op het laatste moment nog kleurstof bij kunnen doen?

Oscar

Je zult de kleurstof in het fust bij het bottelen moeten toevoegen.

Jasperboe

Laat maar, verkeerd gelezen.

Jasperboe

Die kleurstof van Brouwland is wel 25 euro voor een liter en dat is maar genoeg voor 100 L.  :(

Zijn er nog goedkopere alternatieven?

Edgar

Ik heb laatst bij mijn geboortedubbel ook gemerkt dat je die caramel nog flink moet doseren. Valt een beetje tegen.

William

Citaat van: Edgar op 18-01-2008  23:44 uIk heb laatst bij mijn geboortedubbel ook gemerkt dat je die caramel nog flink moet doseren. Valt een beetje tegen.

Mijn ervaring met de caramelkleurstof is dat het initieel wel kleurt maar dat na verloop van tijd een gedeelte van de kleurstof uitzakt op de bodem waardoor de kleuring van het bier tegenvalt.

Ongeveer 1 ml kleurstof per 500 ml bier van 7 EBC leverde een kleur van ongeveer 25 EBC waarna na uitzakken nog zo'n 15 van over was

JeroenCV

Citaat van: Jasperboe op 18-01-2008  23:33 uDie kleurstof van Brouwland is wel 25 euro voor een liter en dat is maar genoeg voor 100 L.  :(

Zijn er nog goedkopere alternatieven?

Die kleurstof van mij kostte ongeveer 2 euro en was voldoende voor 15 liter bier.

jelle

Hallo

Je kunt ook zelf karamel maken.
Je doet in een steelpannetje suiker met een klein beetje water.
Zet dit op een warmtebron constant roeren en wanneer de suiker bruin verkleurd stoppen.
De suiker kan snel verbranden.

Groet jelle

Oscar

Citaat van: -J DOPP op 14-01-2008  19:20 uVoor dit evenement wilden we doen zoals Amerikaanse krogen het doen, met groen gekleurde bier.

Citaat van: jelle op 19-01-2008  16:32 uJe kunt ook zelf karamel maken.
Je doet in een steelpannetje suiker met een klein beetje water.
Zet dit op een warmtebron constand roeren en wanneer de suiker bruin verkleurd stoppen. ;)
De suiker kan snel verbranden.

Volgens mij kleurt karamel niet echt groen.... ;)

jelle

Citaat van: Oscar op 20-01-2008  00:16 uVolgens mij kleurt karamel niet echt groen.... ;)

Misschien wanneer je het heeeeel lang bewaard :nut:

groet jelle

Jasperboe

Bij de "Toko Het Oosten" in het centrum van Enschede hebben ze 50 ml potjes voor 3 euro zonder suikers. Daar kopen we er dan wel 5 van. Bedankt voor alle reacties!

Edgar

Ik weet wel dat karamel komt in vele verschillende variëteiten met allemaal verschillende eigenschappen. De ene blijft stabiel in zo'n omgeving, de andere in een andere omgeving. Misschien zijn de flesjes van Brouwland niet helemaal de perfekte kleurstof voor bier, misschien door de manier waarop wij het toepassen (in de ketel). Mogelijk voegen brouwers het na de filtering toe, ik weet het niet. We moeten het eens aan een brouwer vragen die dat spul regelmatig gebruikt.

Wat ik gezien heb aan karamelkleurstof in brouwerijen was trouwens poeder, geen siroop.

Oscar

Citaat van: Edgar op 20-01-2008  17:27 uWat ik gezien heb aan karamelkleurstof in brouwerijen was trouwens poeder, geen siroop.

Bij de Grolsch heb ik toch duidelijk een kannetje siroop zien staan. Volgens mij corrigeren zij bij het filteren (na koken uiteraard).
Daar wordt de kleur op 0,1 EBC nauwkeurig gecorrigeerd.

Edgar

Ja siroop wordt absoluut wel gebruikt hoor, daar niet van!

Citaat van: Oscar op 20-01-2008  17:48 uVolgens mij corrigeren zij bij het filteren (na koken uiteraard).

Bij? Ervoor of erna?

Oscar

Precies weet ik dat niet, toen wij bij de Grolsch hebben gebrouwen, stond er op een bepaald punt een kannetje zwarte kleurstof. Deze was om de kleur bij te stellen.

oranjeboombiertje

Ik heb thuis ervaren dat de kleurstof tijdens het koken niet werkt (lost niet/slecht op). Bij de pelgrim heb ik ervaren dat het in de lagering ook niet werkt, het bier wordt er troebel van. Wanneer het bier dan gefilterd wordt is het wel weer helder maar is ook de kleur weer helemaal weg, niet echt leuk spul dus om bier mee aan te kleuren.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Het moet wel werken. We doen gewoon iets niet goed. :lekkerbier:

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 20-01-2008  18:14 uWanneer het bier dan gefilterd wordt is het wel weer helder maar is ook de kleur weer helemaal weg, niet echt leuk spul dus om bier mee aan te kleuren.

Misschien werkt het niet in bier waarin nog redelijk wat eiwit aanwezig is, zoals het bier dat we als hobbybrouwers maken. Het adsorbeert aan het eiwit en zakt in de loop van de tijd uit.  :weetniet:

oranjeboombiertje

Wanneer is er dan niet meer teveel eiwit aanwezig? Bij de pelgrim heb ik ook weleens een gefilterd bier aangekleurd wat ook meteen weer troebel was. We verdachtten het filteren en zijn dus opnieuw gaan filteren waarna het bier wel weer helder was en de kleur verdwenen. Hierna hebben we ook eens een ongefilterd bier aangekleurd welke na filteren ook weer helemaal licht was.

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 20-01-2008  21:44 uWanneer is er dan niet meer teveel eiwit aanwezig?

Het lijkt er op dat de kleurstof (wat vaak een complex is van een kleurstof en een drager) leidt tot vorming van vlokken van dit complex met iets uit het bier (eiwit maar misschien ook wel iets anders), vandaar ook de troebeling. De troebeling en dus ook de kleur zal dan weer verdwijnen tijdens filteren.

Deze complexvorming is vaak sterk pH afhankelijk. Misschien zijn er kleurstoffen die zich bij de pH van bier beter gedragen.

.....Ik heb net even een proefje gedaan. In water geeft de caramelkleurstof een mooie heldere bruine kleur, in pils leidt het tot een troebeling (die binnen een paar uur uitzakt)

William

Hier staat onderstaand citaat vermeld wat aangeeft dat er inderdaad verschillende gestabiliseerde carameltypes zijn en dat je voor bier positief geladen type caramel moet gebruiken. Deze worden positief gemaakt door de aanwezigheid van ammoniumgroepen. Daarvoor heb je blijkbaar klasse 3 kleurstof voor nodig.

Blijkbaar is de caramel van Brouwland (E150) van het negatieve type. Op het flesje staat dat het geschikt is voor bier, wijn en likeur maar dat lijkt niet te kloppen met de tekst hieronder.

Citeercaramel colors for beer must have a positive colloidal charge and alcohol stability. The addition of a negatively charged caramel to beer, which contains positively charged proteins, causes an immediate cloud, which will agglomerate into particles large enough to precipitate out within a short time. For wines, whiskeys and liqueurs, either negatively charged soft drink types or specifically formulated spirit types are recommended, depending on the application

Edgar

Er is een hele serie karamelkleurstoffen van E150a tot E150z (ik overdrijf) met verschillende eigenschappen.  :idea: Schiet me nu te binnen dat ik daar een boekje over heb! (E=Eetbaar van J. Kamsteeg)

Aansluitend op wat William vertelt, moeten wij het misschien zoeken in de E150c (karamel ammonia) en E150d (karamel sulfietammonia). E150a wordt genoemd als geschikt voor alcoholische dranken, misschien zit daar de fout. Bier is natuurlijk alcoholhoudend, maar ook eiwithoudend. Eens zien of Brouwland hier iets meer kan vertellen.

[edit] E150c volgens Wikipedia.[/edit]

Jasperboe

Wij hebben gisteren onze 2e batch voor 't St. Patrick's Day gebrouwen en tijdens het brouwen de 1e batch op fust gedaan met een kleurstof die we bij de Toko Het Oosten in het centrum van Enschede hebben gekocht.

De kleurstof is van het merk "JO-LA" en heeft de volgende ingrediënten:

Water, kleurstof E102, E131 voedingszuur E330, conserveermiddel E211

Geen E150 dus, wat is dit dan? Goed voor in bier?

Edgar

E102 is tartrazine, een vuile gele kleurstof.

Jasperboe

We hebben 't natuurlijk nog getest voordat 't fust dicht ging, maar het werd toch echt groen. De vloeistof in het flesje is groen en er staat heel groot GROEN en GREEN op :P

Edgar

Ja logisch, gemengd met E131, patentblauw. 'hecht zich aan eiwitten', dus je kunt verwachten dat het groen langzaam weer in geel verandert. Met blauwe prut onderin het vat en een leeg smakend bier dat niet wil schuimen. (ben ik nu negatief?)

Oscar

Dit gooi je dus allemaal door je bier :

http://www.food-info.net/nl/e/e102.htm
http://www.food-info.net/nl/e/e131.htm  (Dat is je blauwe kleurstof)
http://www.food-info.net/nl/e/e211.htm
http://www.food-info.net/nl/e/e330.htm  (Citroenzuur)

Tsja, dat moet je allemaal maar willen... :ziek:   ;)

Oscar

CiteerE131 kan gebruikt worden door alle religies

Thank god !  :engel:

Jasperboe

Kan iemand me dan een wat positiever bericht geven en vertellen waar ik dan wel fatsoenlijke groene kleurstof voor bier kan krijgen  ???

Edgar

Ik denk niet dat het bestaat. In mijn boekie staat één groene kleurstof: E142 Briljantzuurgroen. Niet stabiel in basisch en zuur milieu. De rest van de voedselschilders doen het met mengsels van geel en blauw. Oh nee: E140 is er ook nog. Chlorofyl, oftewel bladgroen. Dat is natuurlijk niet zo'n voos goedje als al de rest. En dan zijn er daarvan ook nog kopercomplexen: E141. Zou 'k toch ook maar van wegblijven.

Experimenteer en leer?

Adrie

Ooit is er een groen gekleurd bier op de markt geweest (lang geleden, ik weet niet meer hoe het heette), maar ik weet nog wel dat het met chlorofyl gekleurd was. Er was ook een (bieten)rode variant.

Oscar

Brandnetels kleuren ook groen en is nog gezond voor je poriën ook (ik dronk hier vaak thee van in mijn puistjes periode)  :D

Jasperboe

Wij kunnen ons geen experiment meer veroorloven. We brouwen 4 lichtingen van 50 L per stuk en dan heb je het al over 130 euro grondstofkosten en dat is net iets te duur om mee te experimenteren. Nog los van het feit dat de 200 L bedoeld is voor een feest met St. Patrick's Day als thema voor een man of 50.

Maar als ik het goed begrijp zou een kleurstof op basis van E140 het minst kans op het verneuken van het bier hebben? Waar vind ik dat?

Edgar

Je kunt wel experimenteren met pils natuurlijk. Persoonlijk zou ik niets anders dan chlorofyl in mijn bier gooien. En dan zo kort mogelijk voor gebruik.

Jasperboe

Het is pils wat we brouwen (wel bovengistend) :P En zoals al eerder aangegeven lageren wij op fust. Dat betekent dat we lageren/rijpen op fust gedurende 7 à 8 weken en we daarvoor al de kleurstof moeten toevoegen.

Edgar

Het lijkt me een enorme prestatie om dan nog groen bier uit je tapkraan te krijgen. Ik wil je niet ontmoedigen maar geef je weinig kans.

Adrie

Nou, dat chlorofylgroene bier waar ik het over had, had een paar jaar in flessen in een opslag gestaan en het bier was nog steeds groen. Met chlorofyl geef ik je wel een kans. Maar als je het gevonden hebt, meng dan gewoon wat chlorofyl in een flesje Amstel of zo, doe er weer een dop op en zet het flesje weg. Volg dan gewoon wat er gebeurt, dan weet je wat je in je fust kunt verwachten.

Jasperboe

Helaas hebben we niet zoveel tijd meer (we willen het feest in het 2e deel van maart houden). Nogmaals de vraag hoe kom ik aan dat chlorofyl (E140)?

De toko heeft dus alleen die JO-LA met E102 en E131. De natuurwinkel en de reformwinkel hebben geen kleurstoffen  :weetniet:

Oscar

http://www.food-info.net/nl/e/e140.htm

Zoals ik al zei: brandnetels gebruiken, die kun je gedroogd kopen bij de reformwinkel (schuin tegenover de toko).

Eduard

Mijn tip is om de kleurstof zo laat mogelijk toe te voegen. Als de vaten bier koud staan, de dag voor/van het serveren, ontlucht dan het vat, haal de stijgbuis eruit, voeg de benodigde hoeveelheid kleurstof toe, schroef de stijgbuis weer op zijn plaats, zet het vat onder CO2-druk en schud/rol.

Op die manier zal het bier waarschijnlijk wel de gewenste kleur hebben, en het is toch zo op. Veel succes ermee!

Adrie

Citaat van: Jasperboe op 22-01-2008  15:45 uNogmaals de vraag hoe kom ik aan dat chlorofyl (E140)?

http://www.industry.fagron.be/nl/5695?l=C

Jasperboe

Ghehe Oscar "zij"  :o      Ik heb dit aangepast, Jacques

Ik kan me voorstellen dat je wel een hoop brandnetels nodig hebt voordat 50 L groen kleurt?  :D

Hoe ontlucht je een fust zonder dat er veel bier uitspuit?

Jasperboe

Via Fagron (niet voor particulieren) ben ik bij mijn apotheker terecht gekomen en daar kan ik alleen "Chlorophyllum oleosum (E140)" bestellen. Ik vraag me af of dat hetgeen is wat wij zoeken.

Adrie

Dat lijkt mij gewoon chlorofyl. Als de E140 maar klopt.

-J DOPP

Als ik mezelf even weer kan vermengen in de discussie. Brandnetels, zoals Jasper "zij" al, je zou heel veel ervan moeten hebben. Los van de prijs hiervan die ongetwijfeld hoog zal zijn, hoe zal dit de smaak beinvloeden. Geven brandnetels, vooral in grote hoeveelheid, niet een wrange, branderige smaak? En over chlorfyl, is dat niet hetgeen in de brandnetels die de groene kleur geeft? Of toch iets anders?

Jasperboe

Chlorfyl is gewoon bladgroen. alleen kan ik het niet vinden in de voor de consument verkrijgbare kleurstof vorm. De apotheker gaf aan dat ze er ook niet veel meer over kon vinden/vertellen.

Edgar

Citaat van: Adrie op 22-01-2008  15:30 uNou, dat chlorofylgroene bier waar ik het over had, had een paar jaar in flessen in een opslag gestaan en het bier was nog steeds groen. Met chlorofyl geef ik je wel een kans.

Dat kan gelden voor gefilterd bier, maar Jasperboe heeft het over bier dat na het kleuren 7 tot 8 weken lagert op fust. Ik neem aan ook nagist? Met alles wat er gedurende lagering en nagisting van ongefilterd bier gebeurt, vrees ik dat je de twee niet kunt vergelijken. Ik hoop het voor Jasperboe, maar ik vrees ervoor.

RobinB

Citaat van: Jasperboe op 22-01-2008  13:06 uWij hebben gisteren onze 2e batch voor 't St. Patrick's Day gebrouwen en tijdens het brouwen de 1e batch op fust gedaan met een kleurstof die we bij de Toko Het Oosten in het centrum van Enschede hebben gekocht.
De kleurstof is van het merk "JO-LA" en heeft de volgende ingrediënten:
Water, kleurstof E102, E131 voedingszuur E330, conserveermiddel E211

Moet het ook nog hergisten op het fust?
Gezien de (waarschijnlijk?) relatief kleine hoeveelheid zal het misschien meevallen maar:
CiteerE211: Natriumbenzoaat
Functie en eigenschappen
Benzoëzuur en benzoaten worden gebruikt als conserveermiddel tegen gisten en bacteriën in zure producten.

En de meeste bieren zitten wel onder pH 5 als ik me niet vergis...

-J DOPP

Dus: wat we hebben lijkt niet goed genoeg en wat we nodig hebben kunnen niet (op tijd) aankomen.

 :denken:

Daarom: brandnetels? Ik denk nee wegens smaakoverweging. Dus, dan rest het enige nog, pas net voor het begin van het feest de kleurstof toevoegen. Ons is het alleen onduidelijk hoe je dit moet doen. Mijn ervaring met fusten is dat, al gist je niet na, dat de druk enorm groot is, en als het je lukt om het iets open te krijgen spuit er altijd bier(schuim) mee uit en niet alleen lucht. Mis ik iets?

 samenvol (Deze mannen kunnen groen bier drinken, dat wil ik ook!!)

Pad

Citaat van: Adrie op 22-01-2008  15:06 uOoit is er een groen gekleurd bier op de markt geweest (lang geleden, ik weet niet meer hoe het heette)

Ik geloof dat dat bier Paranoia of zoiets heette...
Ik weet niet of het tegenwoordig nog op de markt is, maar volgens het etiket worden/werden alleen "natuurlijke" ingrediënten gebruikt.


Edgar

Ik zou het eens vragen op een Amerikaans forum. Ik weet niet of er Ierse thuisbrouwfora bestaan, maar daar maak je natuurlijk ook kans. Ik heb flink gezocht op het net, maar ik vind tot nu toe alleen beschrijvingen van hoe je het a-la-minute, dus in het glas, groen kleurt.

Eduard

Hoe kouder het bier, hoe minder wild het reageert als je het vat ontlucht. Probeer maar zo dicht mogelijk tegen de 0 graden aan te zitten. Wellicht overnacht op een balkon?

Edgar

Als je nu een beetje groene kleurstofoplossing in de CO2 leiding doet waarmee je het vat op druk zet? Zou dat kunnen?

JeroenCV

Citaat van: Pad op 22-01-2008  18:46 uIk geloof dat dat bier Paranoia of zoiets heette...
Ik weet niet of het tegenwoordig nog op de markt is, maar volgens het etiket worden/werden alleen "natuurlijke" ingrediënten gebruikt.



Paranoia was een of rood of groen bier. Het heette zo omdat je van te voren niet wist welke kleur er in je flesje zat. Je kreeg een donkere fles voor je neus en pas bij het inschenken werd de kleur duidelijk.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 22-01-2008  20:47 uJe kreeg een donkere fles voor je neus en pas bij het inschenken werd de kleur duidelijk.

Gek werd je ervan... :D

Adrie

Dat was hem inderdaad!

Jasperboe

Iemand nog ideeën over de kleurstof pas toevoegen als we het gaan tappen?

JeroenCV

Citaat van: Jasperboe op 23-01-2008  13:39 uIemand nog ideeën over de kleurstof pas toevoegen als we het gaan tappen?

Je kan natuurlijk ook een druppel of 2 in de glazen doen en daarbij tappen, je drinkt het toch meteen op?

Mijn tip: gewoon doen.

Oscar

Tsja, dan geef je ze een keuze: geel bier of groen bier?  ;D

Jasperboe

Het nadeel daarvan is dat je op een al redelijk chaotisch feest dat er ook nog eens bij hebt als organisator. Maar misschien is dat wel het beste. Chlorofyl is toch erg lastig aan te komen.

JeroenCV

Toch snap ik niet waarom je niet hetzelfde doet als wat ik heb gedaan. Kleurstof voor het bottelen/afvullen toevoegen. Uit de tap komt dan gewoon groen bier. Klaar.


Jasperboe

Omdat onze kleurstof gebaseerd is op oa. E131 welke volgens sommigen in dit topic aan eiwitten schijnt te kleven en waardoor uiteindelijk deze blauwe kleurstof zal uitzakken en hoogstwaarschijnlijk in het begin eruit getapt wordt (met het gist).

Het probleem is ook dat we 4 lichtingen van 50 L maken vrij kort achter elkaar. We kunnen dus niet een paar weken wachten, de 1e lichting 50 L bekijken en dan pas weer verder gaan.

Edgar

 :idea: Kan je de vaten niet overpompen vlak voor het tappen? Onder koolzuurdruk dus. Met kleurstof in het nieuwe vat.


Meer ideeën heb ik niet hoor.

JeroenCV

Ik zal thuis eens kijken welke E-kleurstof ik heb gebruikt (weet niet uit mijn hoofd).

JeroenCV

Nou mijn kleurstof bevatte ok E131, met E330 en E211. De kleurstof heeft geen spul gevormd met eiwitten en is niet uitgezakt. Dus huppa in je bier mieteren voor het afvullen en je kan een groen bierfeest tegemoet zien.

Jasperboe

 :hoera: Gaan met die banaan dus.  :hoera:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.