La Trappe Quadrupel

Gestart door Amberbock, 11-01-2008 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Iemand die ik ken beweert dat de term quadrupel afkomstig is van een viervoudige gisting. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het afkomstig is van de zwaarte van de storting. Die persoon heeft mij niet geloofd en nu ben ik op zoek naar een onafhankelijke bron die de ware toedracht geeft. Enig googelen heeft mij nog niets opgeleverd.
Heeft iemand hier op het forum iets in literatuur daaromtrend?

Oscar

Citaat van: Amberbock op 11-01-2008  12:53 uDie persoon heeft mij niet geloofd

En kan hij uitleggen wat dan die vierde vergisting is ? Zoniet, dan heeft hij dus geen onderbouwing voor zijn stelling, en dus geen reden om jou niet te geloven. Want jou uitleg is wel de juiste

Leg hem uit : Als je een pils brouwt, heb je ook 3 vergistings stappen, en dan zouden volgens zijn "theorie" alle bieren onder de noemer tripel vallen.. ;D

Edgar

Het probleem is, dat gewone bierdrinkers geen idee hebben wat een vergisting is, en waar die term tripel op slaat. Wat meestal bedoeld wordt met zo'n drievoudige vergisting, is natuurlijk de hoofdgisting, de lagering en de hergisting op fles. Jammer genoeg brengen mensen de "3" daarvan in verband met de "3" in "tripel". Dat een Dubbel en een Quadrupel precies eender gebrouwen worden vereist toch vaak de nodige uitleg. Waarvan akte.

Een tripel is 3 x zo sterk als een tafelbier, hetgeen vroeger een standaard biersterkte was. Een dubbel is 2 x zo sterk. Misschien wil je kennis dat aannemen.

Drents Hopbier

Citaat van: Amberbock op 11-01-2008  12:53 uIemand die ik ken beweert dat de term quadrupel afkomstig is van een viervoudige gisting. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het afkomstig is van de zwaarte van de storting. Die persoon heeft mij niet geloofd en nu ben ik op zoek naar een onafhankelijke bron die de ware toedracht geeft.

Het zijn (denk ik) de monniken die de namen bedacht hebben. Verwijs maar naar http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html  en als hij dat niet gelooft, mag je hem een ongelovige Thomas noemen  :)  Ik neem aan dat de Penta.... nog in ontwikkeling is.

Hopbier

Caspar

Heeft het niet iets met het Start SG te maken? Belgische graden of zo ;).

4 graden -> SG 1040 -> Enkel

6 graden -> SG 1060 -> Dubbel

8 graden -> SG 1080 -> Tripel

10 graden -> SG 1100 -> Quadrupel

De-Geert

[off-topic]
Hoe zit het eigenlijk met die graden? Waar staat de 8 voor in Maredsous 8? Het zal vast iets met stamwort zijn, maar welke eenheid is dat?
Is het precies zoals Caspar zeg? 8 = SG van 1080?
[/off-topic]

Oscar

Citaat van: De-Geert op 11-01-2008  14:03 uHet zal vast iets met stamwort zijn, maar welke eenheid is dat?

Zie hier

RobinB

Citaat van: Edgar op 11-01-2008  13:40 uEen tripel is 3 x zo sterk als een tafelbier, hetgeen vroeger een standaard biersterkte was. Een dubbel is 2 x zo sterk. Misschien wil je kennis dat aannemen.
Vroegah klopte dit nog wel, toen enkel dubbel en tripel (en evt quadrupel) een oplopende reeks waren. Bij Rochefort gaat dat ook nog redelijk op.
Echter bij de meeste huidige brouwers is de enkel ooit " blond" genoemd, heeft de dubbel een kleurtje gekregen en is de tripel een zwaardere blond (ook iets bitterder vaak).

het is dus een nomenclatuur die verwijst naar de vroegere rangorde van zwaarte van de bieren van de brouwerij!
:D

RobinB

Citaat van: Caspar op 11-01-2008  13:58 uHeeft het niet iets met het Start SG te maken? Belgische graden of zo ;).

4 graden -> SG 1040 -> Enkel

6 graden -> SG 1060 -> Dubbel

8 graden -> SG 1080 -> Tripel

10 graden -> SG 1100 -> Quadrupel
Die Belgische graden gaan vast niet zo liniair over in SG!
Een Westvleteren 12 heeft een OG van 1120? Lijkt me sterk... ;)

Caspar

Volgens mij is het echt zoals ik zeg... Vroegah vergistte bieren lang niet zo ver uit en drinkte men best een heel zwaar bier met een eind sg van 1040. Check de originele super zware stouts en Barley Wines maar eens uit boekjes als "Classic Beer Series" en "Designing Great Beers".

Edgar

Het zijn Belgische Graden. Een onhandige exotische schaal.

Edgar

Kijk: hier! En het lijkt me sterk als Hans Hopbier het niet ergens op z'n site heeft staan...

Caspar

Als je de oPlato terugrekent naar SG zie je dat het exact met elkaar overeen komt...

10 oPlato -> SG 1040 -> 4 Belgische graden
17 oPlato -> SG 1070 -> 7 Belgische graden

Die Belgen zijn zo gek nog niet, prachtig metrisch ;).

oranjeboombiertje

Ooit heb ik eens een documentaire gezien op tv over la trappe. Hierin werd verteld dat het gewoon een methode was om de bieren aan te geven. Het lichtste bier kreeg 1 kruis, het volgende 2, het volgende 3. Dit was makkelijk voor de boeren die niet konden lezen en schrijven, kruizen zijn voor iedereen te begrijpen. Later zijn daar de namen enkel, dubbel, tripel aan gegeven. Het heeft dus niets te maken met 2 keer zoveel alcohol of 2 keer zoveel mout of 2 gistingen :weetbeter:

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 11-01-2008  17:02 uHet heeft dus niets te maken met 2 keer zoveel alcohol of 2 keer zoveel mout of 2 gistingen :weetbeter:

Ik heb het ook niet over een dergelijke liniaire toename gehad, alleen een geleidelijk oplopende schaal :)
En dat is het wel geweest, aangezien ze vast niet het lichtste bier 3 kruisjes gaven!

Citaat van: RobinB op 11-01-2008  14:09 utoen enkel dubbel en tripel (en evt quadrupel) een oplopende reeks waren. Bij Rochefort gaat dat ook nog redelijk op. Het is dus een nomenclatuur die verwijst naar de vroegere rangorde van zwaarte van de bieren van de brouwerij!

 :lessmile:

wiwi

En volgens http://brewingtechniques.com/library/backissues/issue2.2/mosher.html hebben de kruisjes te maken met parti gyle brouwen: xxx voor de eerste maal lauteren, xx voor het eerste maal spoelen en x voor de tweede maal spoelen.

oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 11-01-2008  19:04 uIk heb het ook niet over een dergelijke liniaire toename gehad, alleen een geleidelijk oplopende schaal :)
En dat is het wel geweest, aangezien ze vast niet het lichtste bier 3 kruisjes gaven!

Dat bedoel ik dus ook. Er is niet bij XXX 3 keer zoveel van iets maar gewoon het 3e bier in de serie. Het maakt dan dus ook niks uit hoeveel verschil er tussen zit. Zo kan er dus een tripel zijn met 8% alcohol en een dubbel met 7,5%, klein verschil maar wel het volgende bier in het rijtje.

 :degroeten:
Wesley

MO

Ah, weer wat geleerd over die kruisjes. Aannemelijk verhaal.

Jacques

De discussie over de geschiedenis van het gebruik van suiker in Belgische bieren is van deze draad afgesplitst. Zie hier voor deze discussie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.